Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Peanøttolje kjøpt i sverige er den OK?

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-05-07, 20:11   #1
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill
Question

Peanøttolje kjøpt i sverige er den OK?

Nå lurer jeg fælt på dette. Kanskje burde vite dette, men jeg er usikker på om jeg kan bruke denne oljen med god samvittighet.
Jeg har kjøpt meg en flaske med << Zeta - Fernando Di Luca Jordnøtsolja>>. Det står (oversatt fra svensk) :

<< Jordnøttolje er den klassiske nøytrale salatoljen i Italia. Men også den store wok-oljen i det asiatiske kjøkken.Denne oljen har en nøytral smak som ikke forandres av oppvarming. Rykpunkten - (hva er det tro? Skjønte ikke helt hva det var for noe...) er høy, mellom 255 og 275 grader. Passer til steking og fritering i tillegg til salater, kalde sauser og majones. Zeta peanøtt olje er nyttig takket være sin høye andel av enumettet fett. Oljen er rik på omega-6 fettsyrer. >>

Innholdsfortegnelsen er:

Pr 100 gr. olje:

Energi: 900 kcal
Kullhydrater 0 gr.
Hvor av sukker 0 gr.
fett 100 gr.
Hvor av mettet fett 20,0 gr.
enumettet fett 53.0 gr.
flerumettet fett 27.0 gr
hvor av omega 6 22.0 gr.

0 gr. salt
0 gr. kostfiber


Det står ikke noe om hvordan den er blitt presset. Noen som vet om den er grei og bruke? Blir kjempeglad for hjelp fra dere!

På forhånd takk for svar

Ps. Flasken er på 500 ml. og kostet ca 39,- kroner

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 20:16   #2
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Peanøtt olje kjøpt i sverige er den OK???

Når oljer ikke er merket med 'kaldpresset' - så er de ikke det. Og det er ikke så lett å få tak i kaldpressede oljer utenom de vanlige oljene. Og særlig ikke til en så lav pris.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 20:23   #3
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Peanøtt olje kjøpt i sverige er den OK???

Akkurat nå var jeg inne på nettsidene til produsente. Der fant jeg oljen jeg stilte spørsmål om.
Her er noe av det som stod:

<< Samtliga av dessa oljor är mer neutrala i smaken än olivoljan. Det beror på att de raffineras medan olivoljan kallpressas. Oljornas fina fettkvalité påverkas inte av raffineringen. Använd dem till stekning, bakning men också till dressing. Pröva dig fram efter eget huvud. Inget är direkt fel. >>

Altså raffineres, det betyr vel av oljen blir herdet da eller?? Det er jo ikke bra...

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 20:24   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Peanøtt olje kjøpt i sverige er den OK???

Her kommer semi-svensken til unnsetning!
Rykepunktet (heter forsåvidt det samme på norsk, men jeg er oppvokst vegg i vegg med Sverige da, så kan hende det er dialekt). Er det punktet hvor det, hvorav navnet begynner å ryke av olje, og den står i fare for å bli til flammer.
Det er vel også da oljen skifter struktur, blir til transfett (eller enda mere transfett om oljen din er varmpressa, vet ikke hvordan merkinga er i Sverige, jeg.) og den begynner å smake vondt og stinke...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 20:32   #5
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Peanøtt olje kjøpt i sverige er den OK???

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Her kommer semi-svensken til unnsetning!
Rykepunktet (heter forsåvidt det samme på norsk, men jeg er oppvokst vegg i vegg med Sverige da, så kan hende det er dialekt). Er det punktet hvor det, hvorav navnet begynner å ryke av olje, og den står i fare for å bli til flammer.
Det er vel også da oljen skifter struktur, blir til transfett (eller enda mere transfett om oljen din er varmpressa, vet ikke hvordan merkinga er i Sverige, jeg.) og den begynner å smake vondt og stinke...

Hei!
Takk for svar. Men da betyr det kanskje at jeg kan bruke den kald, til salatdressing eller majones osv osv. Ettersom den forandrer seg når den varmes opp ved bruk, som du nevner... Nå stod det på nettsiden deres at:

<< Samtliga av dessa oljor är mer neutrala i smaken än olivoljan. Det beror på att de raffineras medan olivoljan kallpressas. Oljornas fina fettkvalité påverkas inte av raffineringen. Använd dem till stekning, bakning men också till dressing. Pröva dig fram efter eget huvud. Inget är direkt fel. >>

At de raffinerer den betyr at den ikke er sunn lenger da..?
Tror jeg dropper den olja jeg, og kjøper meg noe dyrere... Har ikke lyst til og plugge igjen årene...




__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 20:36   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Peanøtt olje kjøpt i sverige er den OK???

Vanskelig å si, er jo ikke akkurat favorittordet i lavkarboverdenen det da, raffinering...
Men det kan jo hende noen andre vet bedre....

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 11:15   #7
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Peanøtt olje kjøpt i sverige er den OK???

de raffineras medan olivoljan kallpressas. Oljornas fina fettkvalité påverkas inte av raffineringen.


Noen som vet hva dette betyr / innebærer??

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 19:51   #8
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Peanøtt olje kjøpt i sverige er den OK???

Opprinnelig lagt inn av Pc-snuppa, her.

de raffineras medan olivoljan kallpressas. Oljornas fina fettkvalité påverkas inte av raffineringen.


Noen som vet hva dette betyr / innebærer??


Enyone??

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 21:43   #9
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Peanøtt olje kjøpt i sverige er den OK???

Opprinnelig lagt inn av Pc-snuppa, her.

de raffineras medan olivoljan kallpressas. Oljornas fina fettkvalité påverkas inte av raffineringen.


Noen som vet hva dette betyr / innebærer??

Ingen som vet hva det menes med at oljen kaldpresses og blir raffinert samtidig??
Enyone?? Please...?

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 22:32   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Peanøtt olje kjøpt i sverige er den OK???

Opprinnelig lagt inn av Pc-snuppa, her.

Ingen som vet hva det menes med at oljen kaldpresses og blir raffinert samtidig??
Enyone?? Please...?

Det betyr ikke at de blir det samtidig, det betyr at de (oliven, raps og sånn antar jeg) blir kaldpressa, mens peanøttoljen blir raffinert. Altså til sammenligning. Om det var det du lurte på.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 23:09   #11
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Peanøtt olje kjøpt i sverige er den OK???

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Det betyr ikke at de blir det samtidig, det betyr at de (oliven, raps og sånn antar jeg) blir kaldpressa, mens peanøttoljen blir raffinert. Altså til sammenligning. Om det var det du lurte på.


Eheeeeeeeeemmm! Jeg ser først nå at jeg har fulstendig blingset på hva det stod... Takk for at du oppklarte det som jeg burde ha sett. Noen ganger går det litt fort i svingene gitt
Takkogtakk til deg photoobscura

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 23:10   #12
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Peanøtt olje kjøpt i sverige er den OK???

Opprinnelig lagt inn av Pc-snuppa, her.

Eheeeeeeeeemmm! Jeg ser først nå at jeg har fulstendig blingset på hva det stod... Takk for at du oppklarte det som jeg burde ha sett. Noen ganger går det litt fort i svingene gitt
Takkogtakk til deg photoobscura


OG fedonisten for ditt svar

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stil om kua Fedonisten Livets lyse side 8 24-04-07 16:22
Et bedre forhold Marianne Fysisk og mental helse 4 21-02-06 02:15
Glutamin friflex Kosttilskudd 9 08-02-05 14:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no