Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Null karbohydrater i løk

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-10-09, 10:49   #1
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Null karbohydrater i løk

Karbohydrater i løk lagres ikke i form av stivelse slik som hos poteter, men i form av fruktan som spaltes først i tykktarmen, og gir derfor ikke noen økning i blodsukkeret.
Forsker Ingunn Vågen ved Bioforsk Øst Landvik er leder for forskningsprosjektet «Karbohydrater og polyfenoler i løk». Prosjektet er et samarbeid mellom Larvik Løk, Dybesland gård, ScandTech Pharma AS, Universitetet i Agder, Matforsk, Universitetet i Oslo og Sveriges lantbruksuniversitet.


Man bør vel kunne stole på at dette er riktig ? En herlig nyhet i så fall

Edit : http://www.bondebladet.no/mat-og-mar...mportloek.aspx

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 11:04   #2
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Null karbohydrater i løk :)

Åh, stemmer dette så er jeg jo "berget" Spiser gjerne løk, masse løk, og savner det litt.. Må jo sjekkes ut, dette.

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 11:06   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Null karbohydrater i løk :)

Samme her, løk er digg !

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 11:18   #4
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Null karbohydrater i løk :)

Jippi :d:d

Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 12:08   #5
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Null karbohydrater i løk :)

Flott! Gjeld det alle typar løk, raudløk, purre etc?

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 12:38   #6
David
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 207
David er ny på veien

Sv: Null karbohydrater i løk :)

Jo, men når man varmebehandler løk øker vel GI-en? Er ikke noen ekspert i det hele tatt, men stekt/kokt løk har jo høyere GI enn rå...?

__________________
David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 14:57   #7
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Null karbohydrater i løk :)

intresangt.

men hvordan er det med den når den varmer den opp / som i den brukeren under/over meg spurte om?

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 14:59   #8
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Null karbohydrater i løk :)

Har igrunn ikke peiling.... har søkt litt men ikke funnet noe.
Men, så lenge det ikke oppfører seg som karbo i kroppen burde vel det gjelde uansett ?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 15:06   #9
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Null karbohydrater i løk :)

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Har igrunn ikke peiling.... har søkt litt men ikke funnet noe.
Men, så lenge det ikke oppfører seg som karbo i kroppen burde vel det gjelde uansett ?

alle løktyper?

fra hvitløk-til-purreløk?

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 15:10   #10
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Null karbohydrater i løk :)

Slik jeg tolker artikkelen trooor jeg det, men jeg vet ikke mer enn hva som står i artikkelen

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 15:12   #11
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Null karbohydrater i løk :)

da blir den løk saus med LØK herretter

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 15:15   #12
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Null karbohydrater i løk :)

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

da blir den løk saus med LØK herretter

Ååååhhh....finne en løksuppevariant kanskje.... DET er godt det !

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 15:16   #13
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Null karbohydrater i løk :)

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Ååååhhh....finne en løksuppevariant kanskje.... DET er godt det !

oh, ja.. og herreter uten og tenke.. «nei! for mye karbohydrater!»

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 15:18   #14
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Null karbohydrater i løk :)

Deilig løksuppe til fire personer

Inviter venner på denne


  • 1,1 kg løk, skrelt og skåret i tynne skiver
  • en håndfull frisk timian, bare bladene
  • 6 hvitløksbåter, skåret i tynne skiver
  • 1 laurbærblad
  • olivenolje
  • en klatt smør
  • 1,3 liter med kylling- eller grønnsaksbuljong
  • salt og pepper
  • 1 baguette eller ciabatta (Bytter vi selvsagt ut med noe lovlig)
  • 115 gram ost
Hørtes ikke ille ut vel

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 15:22   #15
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Null karbohydrater i løk :)

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Deilig løksuppe til fire personer

Inviter venner på denne


  • 1,1 kg løk, skrelt og skåret i tynne skiver
  • en håndfull frisk timian, bare bladene
  • 6 hvitløksbåter, skåret i tynne skiver
  • 1 laurbærblad
  • olivenolje
  • en klatt smør
  • 1,3 liter med kylling- eller grønnsaksbuljong
  • salt og pepper
  • 1 baguette eller ciabatta (Bytter vi selvsagt ut med noe lovlig)
  • 115 gram ost
Hørtes ikke ille ut vel



herlig og utrolig mye karbohydrater hvis løken telte!

men lucky us! that dosent matter anymore!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 15:31   #16
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Null karbohydrater i løk :)

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Karbohydrater i løk lagres ikke i form av stivelse slik som hos poteter, men i form av fruktan som spaltes først i tykktarmen, og gir derfor ikke noen økning i blodsukkeret.

Er det litt samme greiene som med jordskokk og svartrot? Dei skal visst vere gunstig for diabetikarar i alle fall fordi dei ikkje påverkar blodsukkeret.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 16:21   #17
minien
Medlem
 
minien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 43
Innlegg: 132
minien er ny på veien

Sv: Null karbohydrater i løk

Et kjapt søk på løk og blodsukker på Google bekrefter dette (men da i eldre artikler):

"Karbohydrater i løk lagres ikke i form av stivelse slik som hos poteter, men i form av fruktan som spaltes først i tykktarmen, og gir derfor ikke noen økning i blodsukkeret."
http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/185815

"Kepaløkens evne til å senke blodsukkeret kan sammenlignes med det man oppnår med de syntetiske blodsukkersenkende medisinene som ofte gis til diabetikere."
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/alli_cep.htm

"Fruktaner, eller fruktfibre som de også kalles, er med på å gi løken sin søte smak. Dette karbohydratet gir allikevel ikke noen økning i blodsukkeret."
http://www.gartner.no/web/nyheter/?id=55

Om alle er like seriøse og troverdige er ikke jeg den rette til å svare på.

minien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 18:32   #18
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Null karbohydrater i løk

Merker godt at løken spaltes i tarmen - jeg fungerer som et middels stort gasskraftverk når jeg spiser gul løk .


Heldigvis er det ikke så galt med rød løk og hvitløk

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 18:37   #19
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Null karbohydrater i løk

nå spiser jeg kylling med DEN løk-smør-cremefresh-soyamelk sausen!

herregud så god smak! lengesiden jeg har spist så mye løk! var redd jeg


takk for denne tråden!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 20:43   #20
galbi
Medlem
 
galbi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 81
galbi er på en erverdig vei

Sv: Null karbohydrater i løk

Viss dette stemmer er det fantastisk håper på en bekreftelse på at det stemmer,løk setter jo god smak på det meste

__________________
galbi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 19:06   #21
bondetuppa
Medlem
 
bondetuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Haugalandet
Alder: 48
Innlegg: 226
bondetuppa er ny på veien

Sv: Null karbohydrater i løk

Ble litt nyskjerrig på videre info, så jeg sendte en epost til Nina Vågen. Her er svaret jeg fikk

Jeg går ut fra at du har lest om fruktaner, som er løkens lagringskarbohydrat, på samme måte som stivelse er det for f.eks poteter og korn. Fruktaner er fruktose-polymerer, litt enkelt forklart kjeder av fruktosemolekyler (fruktose=fruktsukker). Fruktaner brytes ikke ned i fordøyelsessystemet vårt, og fører sånn sett ikke til noen blodsukkerøkning. Først når de kommer til tykktarmen blir fruktanene nedbrutt av 'snille' fordøyelsesbakterier. Det er de som får energien fra fruktanene, og de står dermed sterkere i konkurranse med skadelige bakterier. Fruktan er derfor veldig positivt for tarmhelsa, og kan bidra til å forebygge tarmkreft.

Løk inneholder mye fruktan, men i tillegg inneholder den også sukker, både som druesukker, fruktsukker og rørsukker. I forsøk hos oss de siste par årene har forholdet vært at vanlig løk inneholder ca dobbelt så stor mengde sukker som fruktan : 5-10g sukker og 2.5-6g fruktan per 100g fersk løk. Så helt uten kalorier er jo ikke løk, men kaloriinnholdet er veldig lavt sammenlignet med det meste andre man kan spise. Ekstremt mye smak og sunnhet pr gram karbohydrat i hvertfall :-) Så vidt jeg kjenner til skjer det ingen endringer i fordøyeligheten hverken med sukkerartene eller fruktanet selv om man varmebehandler løken.

Håper dette var godt nok svar på det du lurte på.

Vennlig hilsen

Ingunn Vågen

__________________
Sterkest er den person som heller vinner over seg selv enn andre (lao-tze)
bondetuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - uten gluten og melkeproteiner. Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 22:52   #22
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Null karbohydrater i løk

Interessant tråd. Det er garantert ikke 0 karbohydrater i løk. Det er sukkeret i løken som gir det høye karboinnholdet.

.... noe Nina Vågan bekreftet med dette:

Sitat:

Løk inneholder mye fruktan, men i tillegg inneholder den også sukker, både som druesukker, fruktsukker og rørsukker

Sukkeret er en av årsakene til at løken karamelliseres når den stekes lenge.
Nå vi på lavkarbodietter teller karbohydrater går vi ut fra løk i RÅ tilstand.
5,7 karber pr 100 gram

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 19:12   #23
Mona_K
Medlem
 
Mona_K sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Fetsund
Innlegg: 424
Mona_K er på en erverdig vei

Sv: Null karbohydrater i løk

Så for meg som er litt treig.. Da kan jeg ikke spise serlig mye løk ? ut i fra det nille sier ? =)

__________________



Mona_K er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vil bare bli lett å frisk da vekten hindrer meg masse Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 00:04   #24
Mona_K
Medlem
 
Mona_K sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Fetsund
Innlegg: 424
Mona_K er på en erverdig vei

Sv: Null karbohydrater i løk

ingen? som vet ? blir bare forvirra noen sier ditt og noen sier datt =)

__________________



Mona_K er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vil bare bli lett å frisk da vekten hindrer meg masse Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 00:07   #25
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Null karbohydrater i løk

spis normale, fornuftige mengder så går det bra
Hvis du benytter deg av en spesiell diett, så er det jo bare til å følge reglene til den sånn i forhold til hvor mye karbohydrater du skal ha og lignende.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Billig GI-null bok Homer Simpson Spis deg ned i vekt med Skaldeman 17 07-06-09 14:49
Når det står 0 netto karbo betyr det da at det er null karbohydrater i det? Nitja Ketolysekuren 7 12-01-09 19:45
GI-null av Skaldeman tommygutt Spis deg ned i vekt med Skaldeman 7 31-03-08 10:29
Null sukker? moea Spørsmål og svar 3 06-06-06 12:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no