Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Luke ut noen karbo-bomber fra kostholdet

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-05-11, 12:49   #1
_Tonight
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 2
_Tonight er på en erverdig vei

Luke ut noen karbo-bomber fra kostholdet

Heisann dere! Jeg har akkurat joinet forumet her etter å ha bestemt meg for å leve på etter en litt strengere kostholdsramme. Og mister jeg 10 kg, skader ikke det. Jeg tror jeg er ganske sikker på grunnlagene for lavkarbo, og har jo lest tipsene og triksene her på forumet. Men jeg er fortsatt litt usikker på hvilke matvarer som er nei, og hva som er ja på lavkarbo. Jeg vet hovedgruppene; at fett, protein og vitaminer/mineraler er OK, mens karbohydrater skal man ha minst mulig. Men, jeg trenger virkelig hjelp til å luke ut noen karbo-bomber fra kostholdet mitt. Så hvis jeg skriver ned noen typiske matvarer, så håper jeg at dere kan svare meg om jeg kan fortsette å spise det eller om jeg bør kutte det ut av kostholdet.

Paprika, agurk, gulrot, kålrot, løk, squash, hodekål, salat, bønner, linser, asparges, sukkererter, stangselleri....

Ananas, mango, bær (alle typer), eple, pære, appelsin, sitron, plomme...

Kalkunfilèt, kyllingfilèt, kalkunpølser, strimlet svinekjøtt, kyllingkjøttdeig, vanlig kjøttdeig, spekeskinke, koteletter, hamburger, flintstek...

Laks, ørret, sei, torsk, krabbe, sushi...

Light brus, sukkerfri sjokolade, cottage cheese, yoghurt, mozzarella ost, hakka tomater på boks...

Det er det jeg kommer på i farta Og ett lite spørsmål til: Hva gjør dere når dere skal lage noe der det orginalt finnes hvetemel? Hva erstatter dere melet med? F.eks pizzabunn.

_Tonight er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo nybegynner Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 12:55   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Luke ut noen karbo-bomber fra kostholdet

Hei,
Anbefaler deg å ta en tur innom denne tråden: Til alle nybegynnere på lavkarbo…
Der finner du bland mye annet en link til en brosjyre som heter LCHF på 3 minutter, den er genial mange printer den ut og henger den på kjøleskapdøra.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 13:11   #3
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Luke ut noen karbo-bomber fra kostholdet

Heisann

Hvor mange karbohydrater har du tenkt å legge deg på? Før noen kan anbefale noe - må nesten det være klart. Det er veldig forskjell på hva man spiser på Ketolyse f.eks. og på Fedon. Alt under 150 karbs er definert som lavkarbo i Norge.

I og med at du har ført opp frukt, antar jeg at du ligger nærmere Fedon Lindberg i karbohydratmengde, jeg tar likevel og merker ut de jeg anser som høyere karbs, og som jeg ville vært litt mer forsiktig med.

Opprinnelig lagt inn av _Tonight, her.

Paprika, agurk, gulrot, kålrot, løk, squash, hodekål, salat, bønner, linser, asparges, sukkererter, stangselleri....

Avhengig av hvilken kostfilosofi du velger mtp antall karbs, ville jeg vært forsiktig med gulrot og sukkererter. Bønner og linser har også litt flere karber enn optimalt, men ville inkludert det - spesielt hvis du spiser en del karbs. De andre er ok.

Opprinnelig lagt inn av _Tonight, her.

Ananas, mango, bær (alle typer), eple, pære, appelsin, sitron, plomme...

Det eneste som er greit på en lavkarbo her, med unntak hvis du skal følge Fedon er bær og plomme. Sjekk ut matvaretabellen for å se hvor mye ulike bær har. Bringebær har minst - så det spiser jeg endel av.

Opprinnelig lagt inn av _Tonight, her.

Kalkunfilèt, kyllingfilèt, kalkunpølser, strimlet svinekjøtt, kyllingkjøttdeig, vanlig kjøttdeig, spekeskinke, koteletter, hamburger, flintstek...

Laks, ørret, sei, torsk, krabbe, sushi...

Når det gjelder farseproduktene - kalkunpølser og hamburger er det viktig at du leser varedeklarasjonen. Utrolig hvor mange karber som kan snikes inn i noen produkter.

Jeg har personlig kuttet ut kalkunpølser, og kjøper heller karbofrie pølser. GØL i Sverige, Rema har noen pølser i grillsortimentet nå på sommeren og Jacobs pøler på Meny - det var de jeg kom på i farta.

Marinerte ting som flintstek - sjekk varedeklarasjonen, kan være stivelse og sukker i ulike mengder. Til syvende og sist er det du som vet om det er innenfor det du har valgt å spise mtp karbo.

Sushi. Veldig godt - men ris er ut. Prøv sashimi i steden - nydelig, hvis du liker fisk vel og merke

Opprinnelig lagt inn av _Tonight, her.

Light brus, sukkerfri sjokolade, cottage cheese, yoghurt, mozzarella ost, hakka tomater på boks...

Det er litt karbs i cottage cheese og yoghurt. Hvilken yoghurt tenker du på? De fleste som er "ferdig" smakstilsatt er rene karbo bombene. Er jeg i beita en gang i mellom spiser jeg Activia bringebær - den med blå stripe. Ca 6 karbs pr porsjon. Jeg liker godt yoghurt - og kjøper Tyrkisk yoghurt fra Lindahls. Spiser med et par bringebær, splenda og kanel.

Light brus kan du velge om du vil fortsette med eller ikke. Jeg gikk fint ned selv når jeg drakk litervis om dagen - mens andre opplever at vekta står stille. Det blir en erfaringssak. Jeg tenker at det kanskje er greit å prøve å endre på de andre tingene i kostholdet først, og så kan du tenke på light brusen hvis du ikke går ned.

Tomat på boks - sjekk varedeklarasjonen på de enkelte boksene.

Når det gjelder pizzabunn, liker jeg denne veldig godt:

Mannes lavkarbopizzabunn

Selvsagt ikke helt likt en bunn laget på hvetemel, men ordentlig god :-)

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 15:15   #4
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Luke ut noen karbo-bomber fra kostholdet

Se på Den Store Matvaretabellen, nede til høyre, og velg ut de med lavest karbohydratinnhold....... Lykke til

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fullstendig stopp i vekta! Kan noen se på kostholdet mitt? sonjaera Lavkarbo generelt 17 31-03-11 13:00
Kostholdet for veldig aktive mennesker med utgangspunkt i optimal ernæring kostholdet dydde Trening 27 24-04-09 14:31
Sliter med å få i meg nok karbo idag, noen tips? Tittentei Ketolysekuren 4 25-08-07 20:29
Noen som har noen Brød oppskrifter med lavest mulig karbo? Aadna Lavkarbo generelt 3 17-09-06 18:18
Hvor mye karbo er det i mørk sjokolade? Noen som vet? RAGNA Lavkarbo generelt 31 09-03-06 17:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no