Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Underveis..

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-10-06, 21:15   #1
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Underveis..

Jeg har gått på Metformin en måneds tid nå. Først nå har bivirkningene sluppet taket, forresten, men får ikke øke opp til tablett nr 3 på enda en stund. Jeg prøver å følge Fedons prinsipper, noe jeg har gjort en stund uten å vite det, hehe, men nå blir det litt mer grundig.

Jeg prøver stadig å tenke Fedon, men her om dagen var jeg på besøk hvor hun jeg besøkte hadde stekt vafler til jeg kom. Da proklamerte jeg ikke; Nei takk du, jeg spiser ikke sånt. Jeg tok to hjerter, men stoppet der. Samtidig som jeg sa at jeg har begynt å følge Fedon, slik at hun vet det til en annen gang Kunne spist mange, mange fler. Men sånn i "hovedsak og hverdag" følger jeg Lindbergs prinsipper. Lørdag er en litt friere dag. Holder meg til måltidene mine, men er ellers ikke streng. Fedon sier at det forskjell på hverdag og ikke hverdag han og...

Men så til poenget mitt
Denne gangen er mensen annerledes! Jeg har skikkelige menssmerter, sånn som jeg hadde for flere år siden, og jeg blør kraftigere (har hatt veldig sparsom blødning det siste året). Ting skjer da, eller?

Vekten går fint nedover og alt er bare bra, egentlig

__________________
"Tenk om et tre veltet og vi var rett under det?" sa Nasse Nøff.
"Tenk om det ikke veltet," sa Brumm, da han hadde tenkt seg om en stund.
Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 22:02   #2
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Underveis..

så bra at du begynner å kjenne at kostholdet ditt hjelper hormonene til å rette seg opp og stabilisere seg.,

og det er bedre å ta noe av metformindosen enn å ikke ta noe i det heletatt...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 22:51   #3
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: Underveis..

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

og det er bedre å ta noe av metformindosen enn å ikke ta noe i det heletatt...

Jeg tar 850 mg x 2 nå, og skal etterhvert øke til 3

__________________
"Tenk om et tre veltet og vi var rett under det?" sa Nasse Nøff.
"Tenk om det ikke veltet," sa Brumm, da han hadde tenkt seg om en stund.
Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 00:46   #4
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Underveis..

jeg har tatt metformin i 13 mnd, men greier ikke 3x850... 2 går bra

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 01:23   #5
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: Underveis..

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

jeg har tatt metformin i 13 mnd, men greier ikke 3x850... 2 går bra

Kommer bivirkningen tilbake når du øker? Vanky sa at kroppen kanskje ikke reagerte på den 3. tablettene når jeg har gått på to i et par måneder.

Hvilke bivirkninger hadde du? Huff, jeg hadde de fleste ganske hardt jeg altså. Men nå går det heldigvis bra.

__________________
"Tenk om et tre veltet og vi var rett under det?" sa Nasse Nøff.
"Tenk om det ikke veltet," sa Brumm, da han hadde tenkt seg om en stund.
Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 02:10   #6
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Underveis..

Opprinnelig lagt inn av Jordbær, her.

Kommer bivirkningen tilbake når du øker? Vanky sa at kroppen kanskje ikke reagerte på den 3. tablettene når jeg har gått på to i et par måneder.

Hvilke bivirkninger hadde du? Huff, jeg hadde de fleste ganske hardt jeg altså. Men nå går det heldigvis bra.

Kroppen min reagerer... så nå er jeg på 2x 850 mg. skal prøve å øke med en 500 mg etter hvert.

bivirkningene jeg får er manglende apetitt, og kraftig nedsatt matlyst, (og jeg spiser veldig lite fra før, så det blir så å si ikke mat)

I tilegg til magesmerter, kvalme, oppkast, diare...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 14:57   #7
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Underveis..

Opprinnelig lagt inn av Jordbær, her.

Jeg har gått på Metformin en måneds tid nå. Først nå har bivirkningene sluppet taket, forresten, men får ikke øke opp til tablett nr 3 på enda en stund. Jeg prøver å følge Fedons prinsipper, noe jeg har gjort en stund uten å vite det, hehe, men nå blir det litt mer grundig.

Jeg prøver stadig å tenke Fedon, men her om dagen var jeg på besøk hvor hun jeg besøkte hadde stekt vafler til jeg kom. Da proklamerte jeg ikke; Nei takk du, jeg spiser ikke sånt. Jeg tok to hjerter, men stoppet der. Samtidig som jeg sa at jeg har begynt å følge Fedon, slik at hun vet det til en annen gang Kunne spist mange, mange fler. Men sånn i "hovedsak og hverdag" følger jeg Lindbergs prinsipper. Lørdag er en litt friere dag. Holder meg til måltidene mine, men er ellers ikke streng. Fedon sier at det forskjell på hverdag og ikke hverdag han og...

Men så til poenget mitt
Denne gangen er mensen annerledes! Jeg har skikkelige menssmerter, sånn som jeg hadde for flere år siden, og jeg blør kraftigere (har hatt veldig sparsom blødning det siste året). Ting skjer da, eller?

Vekten går fint nedover og alt er bare bra, egentlig

Jeg målte tempen hver morgen over en lengre periode er merket at de månedene jeg hadde bifasisk temperatur som indikerte eggløsning hadde jeg sterkere menssmerter og kraftige blødning. Når tempen ikke forandret seg og jeg ikke hadde eggløsning så hadde jeg mindre smerter og bløding.

Det er mulig at du har hatt eggløsning for første gang på lang tid. Du kan begynne å måle morgentempen hver morgen og føre opp. Jeg brukte www.fertilityfriend.com Den er gratis.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 15:04   #8
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: Underveis..

Opprinnelig lagt inn av BiggestLooser, her.

Jeg målte tempen hver morgen over en lengre periode er merket at de månedene jeg hadde bifasisk temperatur som indikerte eggløsning hadde jeg sterkere menssmerter og kraftige blødning. Når tempen ikke forandret seg og jeg ikke hadde eggløsning så hadde jeg mindre smerter og bløding.

Det er mulig at du har hatt eggløsning for første gang på lang tid. Du kan begynne å måle morgentempen hver morgen og føre opp. Jeg brukte www.fertilityfriend.com Den er gratis.

Men'e jeg bruker p-piller jeg, og da har jeg vel ikke eggløsning Mensen var likevel veldig annerledes denne gangen, markant forskjell fra det siste året.

__________________
"Tenk om et tre veltet og vi var rett under det?" sa Nasse Nøff.
"Tenk om det ikke veltet," sa Brumm, da han hadde tenkt seg om en stund.
Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 15:53   #9
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Underveis..

Ja, hvis du bruker P-piller så skyldes nok økte menssmerter noe annet. Det kan også være en normal variasjon. Du får se de neste månedene om økte menssmerter og blødning er en ny trend hos deg.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 17:48   #10
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: Underveis..

Opprinnelig lagt inn av BiggestLooser, her.

Ja, hvis du bruker P-piller så skyldes nok økte menssmerter noe annet. Det kan også være en normal variasjon. Du får se de neste månedene om økte menssmerter og blødning er en ny trend hos deg.

Det får jeg virkelig ikke håpe det er. Synes jeg har hatt min dose av lange perioder med svære blødninger.

Det er ikke sånn denne gangen altså. Ble bare overrasket over å kjenne menssmerten. Lenge siden jeg har kjent det.

__________________
"Tenk om et tre veltet og vi var rett under det?" sa Nasse Nøff.
"Tenk om det ikke veltet," sa Brumm, da han hadde tenkt seg om en stund.
Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 18:12   #11
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Underveis..

Huff, ja. Jeg hadde i mange år minimalt med menssmerter. Kun et par ganger i året var det virkelig ille. Nå det siste året har jeg har kraftige smerter nesten hver måned, men ikke så kraftige blødninger. Varer lenge men ikke så mye i mengde.

Jeg antar at min hormonproduksjon har forandret seg grunnet vekttap, muligens mindre insulinresisteng og så selvsagt som jeg er i 40 årene og overgangen nærmer seg. Alle disse faktorene tror jeg spiller inn i mitt tilfelle.

Du kan kanskje ta deg en tur til legen for å få brakt på det rene hva årsaken kan være. Normal så skal mensen når man bruker p-piller være sparsom og med mindre smerter siden det ikke egentlig er ekte mens, men såkalt bortfallsblødning.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 20:25   #12
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Underveis..

kan det være at du rett og slett begynner å få stabiliserte hormoner? at det er en "normal mens" og at de tidligere har vært bare sånne "tullemenser" pga hormonubalansen?

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 17:20   #13
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: Underveis..

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

kan det være at du rett og slett begynner å få stabiliserte hormoner? at det er en "normal mens" og at de tidligere har vært bare sånne "tullemenser" pga hormonubalansen?

Ja, det er det jeg tenker også, for hormonene påvirker vel selv om jeg bruker p-piller? Har nesten ikke hatt blødning det siste året, jeg. Har gått på pillen i flere år nå, men blødningen var nesten forsvunnet det siste året. Stor motsetning til før i tiden, da slet jeg virkelig med store blødninger, som varte i ukesvis. Da gikk jeg ikke på pillen, altså.

__________________
"Tenk om et tre veltet og vi var rett under det?" sa Nasse Nøff.
"Tenk om det ikke veltet," sa Brumm, da han hadde tenkt seg om en stund.
Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 22:20   #14
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Underveis..

Jeg har hormonspiral = nesten ikke mensen på vanlig mat/høykarbo.

Med lavkarbo og metformin, kommer den som en klokke, blør noe mer og gjør vondt, akkurat som før i tiden. Har avfunnet meg med at det er hormoner som stabiliserer seg. Er vel sikkert det samme som skjer med deg.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mat etter sykkelritt Kristian Trening 4 02-06-04 11:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no