Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
![]() ![]() ![]() |
![]() Blir så irritert!!
|
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg)
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2010
![]() |
Sv: Blir så irritert!!Jeg tror vi alle har vært der mange ganger; vekta går feil vei og vi har ingen aning om hvorfor. Innimellom må jeg minne meg selv på at kroppen ikke er en maskin, og at hvor mye jeg drikker, hvor salt mat jeg spiser, hvor godt jeg sover, og hvor aktiv arbeidsdagen har vært spiller inn på vekta. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir så irritert!!
Skal det virkelig ikke mer til for å gi opp? At du etter å ha gått ned en kilo hver uke til nå plutselig opplever å ha gått opp litt, så er alt bortkastet? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Ja det er irriterende. Men du har rett...jeg er veldig utålmodig og alt spiller inn på vekta. Mitt største problem er vel at jeg tror det har gått uker men egentlig for eks bare fire dager siden sist jeg sjekket vekta. Ja tro det eller ei men det er sant. Derfor skriver jeg ned slik at jeg ikke blir forblindet av meg selv om jeg kan si det slik |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Nei det skal dessverre ikke mer til før jeg gir litt opp. Jeg er sterkt medisinert og sliter etter en operasjon jeg hadde for mange måneder siden. Jeg har gått opp alle kg som jeg gikk ned på lavkarbo for noen år siden. Og lagt på meg minst tjue kg over den grensen jeg syns er på en måte akseptabelt. Blir feil ord å bruke da men du skjønner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Sv: Blir så irritert!!Jeg synes faktisk det kan være lurt å veie seg ofte i perioder. Da ser man lettere de daglige variasjonene enn ved ukentlig veiing. Om jeg går opp en uke så veier jeg meg gjerne daglig i 3-4 dager før å se hva som skjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir så irritert!!Gikk etter hvert ned men nå er det stillstand igjen. Tror kanskje jeg overdriver litt med kaloriene. For jeg er stillesittende hele dagen pga en operasjon så jeg forbrenner egentlig ingenting. Tror jeg må regne over å se. Stramme litt inn her og der. Er vant fra tidligere at kg bare raser av. Men ikke denne gang gitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her.. sover stort sett hele døgnet pga epilepsi
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2017
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Det er ikke min erfaring. Så lenge jeg reduserer mengden av karbohydrater så går jeg ned uten å aktivt telle kalorier. Sultfølelsen forsvinner, og man spiser mindre helt automatisk når man ikke har karbohydratene som jager blodsukkeret opp og ned. Men det er nok individuelle forskjeller her da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Det er det som er situasjonen, vi er alle forskjellige og kun en selv kjenner sin egen kropp, psyke og hvordan vi reagerer. Derfor er jeg alltid skeptisk til de som mener seg ha funnet sannheten og utgir bøker som er bastante på hva som skal til. Jeg selv startet også med slikt utgangspunkt, (Skaldeman), men fant etterhvert ut at det fungerte bare for de første 10-12 kiloene med vektnedgang for meg. De siste 25 kiloene måtte jeg finne min egen vei for og den fant jeg ved å nøye føre ned alt av opplysninger, fra daglige blodsukkermålinger, detaljert hva jeg spiste og drakk og daglige veiinger. Slik fant jeg med min egen kropp og psyke ut hva akkurat jeg måtte gjøre.
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Det er et viktig poeng. Selv om mat kan være en utsøkt nytelse i noen sammenhenger, er det viktige i hverdagen å fokusere på hva man får i seg og hvilken effekt det har på kroppen. Ikke at hvert måltid skal være en fest, og at man må spise hele tiden for å slappe av/kose seg. Det finnes bedre måte å kose seg på en å spise ting. Men jeg kjenner at det med å sulte seg føles helt feil for meg. Om jeg har vært litt slapp med karbohydratene en periode og ønsker å stramme inn, så får jeg en uro i kroppen noen dager som kan virke som sult. Men som egentlig bare er en reaksjon på synkende blodsukker. Da velger jeg å spise mer av "rett" mat i stedet for å gå opp på karbohydratene. Så ligger jeg kanskje litt høyt på kaloriinntaket et par-tre dager, men det roer seg ganske så raskt når karbo detoxen er over. Merkelig nok så opplever jeg ikke stort av vanlig sultfølelse på lavkarbo, jeg merker bare at jeg går tom for krefter og kropp og hjerne fungerer dårlig når det er lenge siden jeg har spist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Helt klart og kanskje spesielt for tankeprosessene mine, for jeg er tidligere styrkeløfter og jeg har tidligere i livet og i en lang periode inntatt store mengder med mat for å bygge muskler og nå skulle gå fra å tilstrebe å øke i vekt/musklemasse, til det helt motsatte. Nå har nok den muskelmassen jeg fortsatt har hjulpet meg endel da jeg drev og gikk ned i vekt i 2016 og 2017, for muskler forbrenner jo mye energi, selv om jeg har blitt ufør og ikke lenger kan være aktiv. Jeg brukte ca 1,5 år på vektnedgangen men da sto jeg i mange måneder helt stille vektmessig selv om jeg var i ketose og ikke sprakk, inntil jeg etterhvert skjønte at å fortsette med Skaldeman filosofi ikke lenger var nyttig, da begynte jeg å kontollere mengden kcal i tillegg til å kun innta proteiner og fett og da skal jeg si det løsnet for meg.
Pure blooded frihetselskende og sannhetssøkende selvstendig individ. Sist redigert av Sofagubben : 04-08-20 kl 16:10. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo livsstil.
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2018
![]() ![]() |
Jeg bare må få lov til å tøyse litt... Hvis du vil ned 10 kilo, sett ønsket vekt på 15 kilo, så slipper man kave med de siste 5... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Veldig viktig det med ren mat ja og ikke minst finne sin egen vei til varig suksess. Vektnedgang er ikke noen kur, eller det kan det selvsagt være, men da ryker nesten utelukkende alle kiloene på igjen når kuren er ferdig. Skal en lykkes må det varig livsstilsendring til i matveien og ikke minst oppe i knollen/tenkemønster og da blir det selvsagt ekstra vanskelig å fokusere på andre ting i livet enn mat, når en blir bombardert med synsinntrykk fra sitt gamle focal point og sin gamle livsstil.
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Sv: Blir så irritert!!Her skrives det mye bra! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir så irritert!!Så mange fine og kloke svar her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Da er det viktig å lage ting som du kan "finne" der og da når sulten melder seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir så irritert!!Jeg strammet betydelig inn på kaloriene. Droppet plutselig 3,5 kg. Helt rått. Fredag i dag og veiedag og har ikke gått ned mer enn noen gram siden forrige fredag. Men men ned er ned. Og man kan jo ikke forvente mer når jeg har gått ned såpass mye kanskje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Sv: Blir så irritert!!Den mest gammeldagse/normale sausen jeg har er Bernaise. Men den blir det jo fort mange kalorier av igjen. Antar Hollandaise også er i den båsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Litt irritert | Newstart | Lavkarbo generelt | 18 | 11-04-11 12:51 |
Irritert! | Konkelimonke | Generell diskusjon | 25 | 16-07-10 17:52 |
Så irritert på Open Office, nå! | Photobscura | Generell diskusjon | 11 | 15-06-08 16:22 |
Litt irritert på ukebladene jeg nå ... | Chia | Ketolysekuren | 15 | 04-09-07 14:27 |