Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Noe brødlignende uten kli, linfrø eller sesamfrø?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-10-09, 21:38   #1
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Noe brødlignende uten kli, linfrø eller sesamfrø?

Hei!
Mannen min skal ha en undersøkelse som fordrer at han ikke spiser de overnevnte ingrediense på en uke før u.s.
Er det noen som har forslag til noe brødlignende jeg kan lage til han.
Til vanlig spiser han Karins brød
Takk på forhånd

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 23:06   #2
Ivory
Seniormedlem
 
Ivory sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Hedmark
Innlegg: 680
Ivory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlys

Sv: Noe brødlignende uten kli, linfrø eller sesamfrø?

Nannahbrød er godt Jeg synes det er bedre med cottage cheese oppi, i stedet for creme fraiche.

__________________

Ivory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 23:44   #3
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Noe brødlignende uten kli, linfrø eller sesamfrø?

Kva med det raske mikrobrødet? Der kan du putte i det du vil, i dag laga eg det med knuste paranøtter, mandler, og ei teskei fiberhusk (1dl ca til sammen), eit egg som blir piska saman med ca 25 g smelta smør, bland med litt salt, og nuke i mirkoen ca 1,5min. Så snur det det oppned, og nukar det ei stund til, så det "tørkar" på undersida også. Enkelt og veldig greit.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 07:01   #4
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Noe brødlignende uten kli, linfrø eller sesamfrø?

Hva med Frokostmuffins eller Nutty Cheese Muffins?
Veldig gode begge to. Nutty Cheese Muffins er mer brødete enn frokostmuffins. Men frokostmufinsene er veldig saftige og kan fint spises uten pålegg også.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 22:29   #5
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Noe brødlignende uten kli, linfrø eller sesamfrø?

Nøttebrød er godt om han tåler nøtter. Det finnes flere oppskrifter, her er en på et nøttebrød tilpasset optimal ernæring:
(husker ikke hvor jeg har kopiert den fra trolig her fra forumet en gang, eller kanskje mat&helse)

Sitat:

500 gr hasselnøtter eller mandler, alt like deler av begge.
100 gr sammalt mel eller ketolyse bakemiks
2 ts. Bakepulver
1 krm eller 1/2 ts muskat etter smak
15 egg
1,2 dl fløte
250 gram smeltet smør

Kjør nøttene i en food prosessor til det ligner et tykt nøttesmør. Tilsett 100 gram mel eller ketolyse bakemiks, bakepulver og muskat. Rør godt. Ha i egg og fløte.Til slutt tilsettes smeltet smør, og alt blandes godt.

Smør en brødform med rikelig smør, og legg evt bakepapir i bunnen.

Hell røren i brødformen, og la det være igjen 3 cm til toppen sånn at brødet kan heve. Stek i 40 minutter på ca 200 grader og la brødet avkjøles i ovnen.

Som sagt, dette brødet ser ut og kjennes ut som helkornbrød, og kan spises som alt annet brød med pålegg etter eget ønske.

Husk å sjekke med en strikkepinne om det er ferdig bakt før du skrur av ovnen og lar det stå til avkjøling. Blir det for brunt på toppen, er det bare å legge over et flak med bakepapir på slutten.

Temperaturen på ovnen vil variere fra ovn til ovn, så prøv deg fram. Alt fra 190-220 grader er temperaturer som burde passe bra til disse brødene!

Bare vær obs på at nøtter kan være en stopper for noen i forhold til vektnedgang, men slikt vet du ikke før du eventuelt har prøvd.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 22:47   #6
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noe brødlignende uten kli, linfrø eller sesamfrø?

Takk alle sammen for svar! Ser at her er det flere alternativer, hurra!!!!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Meierismør- med eller uten salt? Miss B Spørsmål og svar 1 30-06-09 11:27
Torsk med urter og sesamfrø Gerd Middag 0 17-03-09 17:37
Oppskrift på lapper, eller brødlignende ting? cilemora Lavkarbo generelt 34 11-10-08 14:12
Linfrø- eller rapsolje? Albertine Lavkarbo generelt 4 18-04-05 23:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no