Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Uten liotyronin = smerte...

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-11-04, 23:36   #1
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Uten liotyronin = smerte...

Nå har jeg gått uten Liotyronin (T3) i to uker. Tenkte jeg skulle se hva som skjedde, for "vanlige" leger jeg har møtt skjønner ikke vitsen med å ta det i tillegg til Levaxin.

Nå har jeg smerter i rygg, knær og beina for øvrig.... akkurat som jeg hadde i flere år før jeg ble diagnostisert med lavt stoffskifte og begynte på T3+T4.

Ville bare fortelle det - i tilfelle noen sliter med det samme og ikke tar T3. Nå har jeg noe å slå i bordet med overfor legen ihvertfall!

(NB! Må ta høyde for at jeg har slurvet med kosttilskuddene i det siste også - bl a selen som er viktig for stoffskiftet. Men det har jeg gjort før uten at jeg fikk smerter, så...)


Sist redigert av Huldr : 17-11-04 kl 00:07.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 17-11-04, 00:05   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

........hm..... det var rart..........det har jeg og.......
Åååååååååååååja, kanskje det er DERFOR !!
Jøssenavn Scilla, nå har jeg så mye samla her jeg må få sett å få bestilt time FØR jeg blir innkalt til den faste kontrollen.

Tusen takk forresten !! Stor klem fra meg !!

*mumle* *mumle*

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-12-04, 23:53   #3
Jannike
Gjest
 
Innlegg: n/a
Question

Liotyronin- kan jeg spørre hvordan du tar den?
Jeg tar "Levothyroxina"- 0,1 mg*2 pr dag. Har ikke kjærtelen, fikk mast meg til å ta den! Har dessverre en tid med enomt tåketeppe-orker ikke gå i dybden nå men det er så og si det samme som "mam" sin historie

Uansett, her i Portugal er det litt!!! tregt, så legen min har ikke en gang hørt om Liotyronin!! Så- her skal det forskes litt på egenhånd!
har Så mye smerter i armene, og føttene at jeg blir gal av å gå slik (nei, alle verdier er bra!)
I det siste halvåret har jeg også fått følelsen av at lillefinger, ringfinger er uten følelse....og de er kaldere!

  Svar med sitat
Gammel 13-12-04, 00:03   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hei Jannike!

Jeg har mye av den samme historien jeg også - og har enda ikke kommet meg nok til å orke å skrive noe om det eller engasjere meg mye i ting som har med stoffskifte å gjøre. Men jeg har en lege som ser mer helhetlig på ting, og i følge ham er det lurt å ta liotyronin (T3) i tillegg til T4 fordi kroppen ikke alltid klarer å omdanne T4 til T3 så lett.

Jeg tar 1/2 tablett liotyronin om morgenen. Det er 20 mikrogram på tablett (finnes bare i en dosering i Norge).

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 13-12-04, 00:13   #5
Jannike
Gjest
 
Innlegg: n/a

Problemet er, når man er nede i en slik grop som jeg føler det, så leser man det som står men det fester seg bare ikke heller virker lokisk.....Bare masse ord sm roter deg sammen til en enorm grøt------så sitter man der enda "dummer" en før.....

Jeg sier det jeg, hade jeg vist at det var så mye "styr" med denne sykdommen!! Trodde selfølgelig en tablett så blir alt så bra så!

Vel jeg lever i min Zombie tilværelse, og når mamma går rundt å "soser" uten å få gjort noen ting+klikker fulstendig av små-kranglinng til ungene er det de spør "Mamma- har du tatt tabletttene dine i dag??"

Men det aller værste er at jeg er så sliten så sliten men greier bare ikke å sove....pga denne "tåka" som aldri letter.
Selfølgelig når jeg har sovna er det dødt, helt til man tvinges opp til en ny dag i "Zombie"-land.


Jada, klage,klage,klage.....og ute regner det!!

  Svar med sitat
Gammel 16-12-04, 11:58   #6
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Hei, Jannike!

Jeg har også fjerna kjertelen. Jeg ba om det selv, fordi den vokste seg så stor at det var skjemmende og den presset mot spiserøret.
Men hadde jeg visst hvor misfornøyd jeg skulle bli med Levaxin (T4) så spørs det om jeg hadde kjempet for å beholde kjertelen likevel. Litt hormoner klarte den sikkert å produsere selv om den var "rar".

Jeg skjønner hvor fortvila du er. Vi har fått høre at det er bare å ta en tablett hver dag, så merker man ikke noe til sykdommen.
Det er riktig bare for halvparten av de som tar tyroksin. 50% fortsetter å ha små eller større plager. Høres ut som om du og jeg begge har store plager med dette.

Bor du fast i Portugal, og bruker norsk lege der? Eller er du i Norge noen mnd om året og bruker en lege i Norge også?
Jeg lurer på om du får god nok hjelp og får forklart deg skikkelig til legen. Det er vanskelig nok når man er utslitt og deppa, og så skal en kanskje snakke et annet språk i tillegg.

Jeg har fått min fastlege til å gi meg naturlig thyroksin, som er framstilt av skjoldbruskkjertelen til svin. Dette er brukt i over 100 år, det var det eneste som ble brukt før syntetisk framstilt thyroksin kom på markedet og trengte vekk det naturlige.
Jeg synes det virker mye bedre på meg enn det syntetiske. Jeg har skrevet en del om det i tråden "Atkins & Armour". Hvis du er interessert så kan du lese den. Jeg skrev en del i tråden om lavt stoffskifte også.
Det er forferdelig å gå sånn, du er ikke alene om å slite med dette. Vi trenger en folkeaksjon for å sette fokus på alle som har problemer til tross for at legene mener dette er en så enkel lidelse.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-12-04, 12:46   #7
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Jannike

Problemet er, når man er nede i en slik grop som jeg føler det, så leser man det som står men det fester seg bare ikke heller virker lokisk.....Bare masse ord sm roter deg sammen til en enorm grøt------så sitter man der enda "dummer" en før.....

Jeg sier det jeg, hade jeg vist at det var så mye "styr" med denne sykdommen!! Trodde selfølgelig en tablett så blir alt så bra så!

Vel jeg lever i min Zombie tilværelse, og når mamma går rundt å "soser" uten å få gjort noen ting+klikker fulstendig av små-kranglinng til ungene er det de spør "Mamma- har du tatt tabletttene dine i dag??"

Men det aller værste er at jeg er så sliten så sliten men greier bare ikke å sove....pga denne "tåka" som aldri letter.
Selfølgelig når jeg har sovna er det dødt, helt til man tvinges opp til en ny dag i "Zombie"-land.


Jada, klage,klage,klage.....og ute regner det!!

Får Flashback av dette, før fruen kom under behandling så føltes det som jeg var gift med en Zombie. Har brukt den frasen mange ganger for å beskrive hvordan jeg følte det. For henne er det et år som er fullstendig borte fra hukommelsen. Heldigvis funker tyroksin både på meg og fruen.Føler med dere Jannike og MAM

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 16-12-04, 20:26   #8
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Hei Jannike!

Hvis du vil prøve en naturlig variant av thyroksin som både inneholder T4, T3, T2 osv. så har jeg undersøkt og funnet et produkt godkjent i EU. Portugal er medlem av EU. Nature-Throid er en produsent av naturlig Thyroksin som har søkt og fått godkjenning i EU. De har fått markedsføringstillatelse, men man må få sin lege til å søke om registreringsfritak. Slik jeg har forstått EU, så betyr det at ingen kan nekte deg å søke om og få godkjent å kjøpe Nature-Throid.

Men dette får du snakke nærmere om med din lege. Jeg vet ikke hvordan reglene er i ditt tilfelle, om du må være portugisisk statsborger eller om det holder å være bosatt der.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kostplan uten kjøtt - hjelp! Spirea Dr Lindbergs 3 02-05-07 21:19
Wraps uten tortilla lomper Marianne Lunsj 0 16-09-04 09:53
Snuppelines lavkarbobrød uten gjær Skorpia Bakst 0 18-02-04 02:01
Mye godt pålegg uten carb. - men på hva? rsy Induksjonen 2 10-02-04 15:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no