Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

"Kur" for diabetes

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-03-11, 13:15   #26
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Sv: "Kur" for diabetes

Vet ikke om jeg hører hjemme her, men jeg hadde svangerskapsdiabetes i begge svangerskapene og fikk beskjed om å holde meg unna sukker og karbohydrater.
Fikk måleapparat og målte flere ganger for dagen.
Med sistemann hørte jeg til Ahus og hadde oppfølging hver uke og måtte vise indremedisiner hva jeg spiste og hvordan det påvirket.
Var også til ernæringsfysiolog første gang for å gå igjennom kosthold.

Så disse var ihvertfall oppdatert. Synd å høre at leger ikke vet dette. Ikke bare synd, men sjokkerende.

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 15:20   #27
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Kur" for diabetes

Er som regel ganske stor forskjell på svangerskapsdia og insulinavhengig dia1, da, men du har rett i at det er sjokkerende at legevitenskapen ikke har kommet lengre når det gjelder denne for mange soleklare sammenhengen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 16:17   #28
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Sv: "Kur" for diabetes

Er noen som likevel trenger isulin med svangerskapsdiabetes
Glad jeg slapp det, for jeg kunne regulere det med kosten.

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 16:27   #29
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av Pøsh, her.

Er noen som likevel trenger isulin med svangerskapsdiabetes
Glad jeg slapp det, for jeg kunne regulere det med kosten.

Jeg måtte bruke insulin under begge mine svangerskap, og husker en av mine samtaler med dia.sykepleier.

Jeg hadde vel en forkjærlighet for boller når jeg ikke hadde tid til å spise, og hun anbefalte å spise den med noe frukt ved siden av - helst banan. Bortsett fra rosinbollene var jeg veldig flink under svangerskapene, og fulgte rådene fra ernæringsfysiologen til punkt og prikke. Gikk opp under 10 kg begge gangene, men hadde noen kilo for mye i utgangspunktet da.

Vel - det jeg ville frem til er at jeg ved å følge kostrådene måtte bruke store mengder insulin daglig, såpass store at en turnuslege som var med indremedisiner på en av mine konsultasjoner stusset stort. Men legen kunne fortelle at det ikke var så unormalt hos de med svangerskapsdia og dia.2.

Jeg klarte å holde hba1c rundt 5 begge ganger, men hadde jeg visst om lavkarbo hadde jeg sluppet unna sprøytene....

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 13:52   #30
doLL
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 66
doLL er på en erverdig vei

Sv: "Kur" for diabetes

Hei alle sammen!
Så mange positive og flotte historier det var å finne her!Virkelig inspirerende

Jeg har diabetes type 1,og har hatt det siden jeg var 7 år.Gikk bra i begynnelsen av det hele faktisk,men ble etterhvert sterkt preget av det som utviklet seg som et svært anstrengt forhold til mat.Ble dosert med mye insulin,og spiste da selvfølgelig mer.Var den tjukkeste i klassen i mange år.Utviklet etterhvert også lavt (og noen ganger høyt) stoffskifte,og var ikke nøye på dosene.Tok mye,spiste mye,og hele den regla der.
Skal ikke legge ut for mye om hva som har skjedd siden,men kan fortelle at jeg har slitt med veldig høye verdier i lang tid-selvvalgt,fordi jeg ville ned i vekt.Har slitt med spiseforstyrrelser helt siden diabetesen kom rett og slett.

Men nok om det!Når har jeg lagt om! Vil senke dosene mine,blir sunnere og forhåpentligvis gå ned i vekt(har alltid slitt med det selv om jeg har spist aldri så "sunt",trodde tilslutt det var umulig for oss med dia type 1 å gå ned i vekt)
Tingen er at jeg sliter fremdeles med blodsukkeret.Har senket dosene mine såklart,men trodde jeg skulle klare meg på mindre.Jeg tar 25 Levemir på kvelden (langtidsvirkende) og 6-8 enheter med novorapid rundt måltider,eller utenom hvis det plutselig skyter til værs(som det noenganger gjør nå for tida,uten noen forklaring!!!).Har sjekka hos legen at jeg er betennelses og infeksjons-fri,så det er ikke det.
Her er et eksempel på hva jeg spiser i løpet av dag:

Måltid # 1: Omelett av 2 egg,litt fløte,krydder stekt i bremykt med bogskinke og tomat ved siden av+hvitost oppå omeletten.

Måltid # 2 Tunfiskmix av tunfisk i olje,litt sennep,majones,litt sylteagurk-lake og en tomat og pepper ELLER røket laks,eggerøre stekt i smør+litt majones og noen salatblader

Måltid # 3 cottage cheese,litt fløte,bittelitt funlight eple&pære og ca 1 ts kanel+ 2 ts linfrø

Måltid # 4 En grov te-kake(oppskrift fra lenabeatrice's blogg,kjempegode og kunn 2 karbo pr stk) da en halv med hjemmelaget sukkerfritt peanøttsmør og en halv med kalkunsalami og agurk+smør under

Er ikke hver dag jeg spiser akkurat dette,men sånn ca hva jeg får i meg da.Spiser også kylling iblandt.Forstår ikke helt,fordi blodsukkeret har jo gått merkbart ned,og jeg føler at jeg har kontroll,måler masse og passer på å ta insulinen min,men så plutselig er det oppi været.Har bare holdt på en uke,men...det skal da ikke være sånn?
Føler meg uansett mye bedre på mange sett.Har mindre vondt og mer energi,hvilket jeg sååårt trengte!;D Håper noen kan gi tilbakemelding på noe av dette,har så lyst til å kunne senke dosene ordentlig

__________________
ágætis byrjun,this is a pretty good beginning
doLL er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetes 1 på egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 19:38   #31
doLL
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 66
doLL er på en erverdig vei

Sv: "Kur" for diabetes

Noen diabetikere som vil hjelpe meg?

__________________
ágætis byrjun,this is a pretty good beginning
doLL er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetes 1 på egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 19:45   #32
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av doLL, her.

Noen diabetikere som vil hjelpe meg?

Nå la jeg om så fort jeg fikk symptomer, så jeg har ingen erfaring med akkurat det du spør om. Likevel vil jeg tro at kroppen trenger tid til å omstille seg og at du vil kunne gå ytterligere ned på insulindosen etterhvert, både pga vektnedgang og omstilling.

Mamma har vært type 1 diabetiker i mange år og la om til lavkarbo da hun så hvor fine verdier jeg har på det kostoldet. Vet hun har slitt med ustabilt blodsukker og endel frustrasjon fordi kroppen jobber med å skjønne greia.

Lykke til og hold ut

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 21:02   #33
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Kur" for diabetes

For min egen del så har jeg målt, målt og målt for og finne ut hva som skjer.
Tror ikke to kropper er like selv om vi har diabetes felles.

Du skriver du har senket insulindosene dine. Om du har kuttet ut for mye insulin i forhold til karbohydratene, vil du få for høyt blodsukker etter måltid. En rask spasertur etter måltidet kan hjelpe til og forhindre at blodsukkeret blir for høyt.
Hvor mye insulin har du kuttet ut?
Vet du insulin-karbohydratforholdet ditt?
Spiser du like mange karbohydrater til hvert måltid?
Hvor mange karbohydrater spiser du til hvert måltid?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 21:33   #34
doLL
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 66
doLL er på en erverdig vei

Sv: "Kur" for diabetes

Takk for tilbakemelding! Du har nok rett TigerTove,om at kroppen må skjønne greia

BenteR Jeg gjør ikke annet enn å måle,måler før og etter og imellom måltid og imellom der igjen... likevel litt vanskelig å forstå synes jeg.Spiser ikke mer enn 10 karbs per måltid.

Nei,altså,før så tok jeg nesten ikke insulin(manipulasjon) mens etter det tok jeg 10 enheter både her og der og jeg spiste mye og ofte!Nå tar jeg ca 6-8 ehn,men noenganger har jeg måttet ta 6-8 også mellom måltidene fordi blosukkeret (etter å ha vært normalt et par timer) skyter i været.Lurer på om jeg må oppjustere langtidvirkende som jeg lå på med 30 før...

__________________
ágætis byrjun,this is a pretty good beginning
doLL er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetes 1 på egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 21:34   #35
doLL
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 66
doLL er på en erverdig vei

Sv: "Kur" for diabetes

Også er jeg KJEMPESULTEN!:O

__________________
ágætis byrjun,this is a pretty good beginning
doLL er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetes 1 på egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 23:32   #36
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Kur" for diabetes

Hei doLL

Først og fremst gratulerer med omleggingen, synd ikke alle med diabetes vet sammenhengen mellom sykdommen og kostholdet.

Vet ikke hvor i landet du bor, men bor du på østlandet kunne kanskje en tur til f.eks. Sofie Hexeberg vært lurt. Hun er lege og har hjulpet mange med diabetes.

Når det gjelder sult er det helt vanlig i starten. Spis det du trenger for å ikke sulte i starten også går mengden seg som regel til etterhvert som kroppen omstiller seg, noe som tar litt tid.

Masse lykke til videre

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 00:50   #37
doLL
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 66
doLL er på en erverdig vei
Smile

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Hei doLL

Først og fremst gratulerer med omleggingen, synd ikke alle med diabetes vet sammenhengen mellom sykdommen og kostholdet.

Vet ikke hvor i landet du bor, men bor du på østlandet kunne kanskje en tur til f.eks. Sofie Hexeberg vært lurt. Hun er lege og har hjulpet mange med diabetes.

Når det gjelder sult er det helt vanlig i starten. Spis det du trenger for å ikke sulte i starten også går mengden seg som regel til etterhvert som kroppen omstiller seg, noe som tar litt tid.

Masse lykke til videre

Tusen takk
Jo altså.Forstår jo at den stakkars kroppen min som er blitt behandlet veldig dårlig trenger tid på å omstille seg til det nye kostholdet,men,ja,litt frustrerende.Kan som sagt være veldig bra et øyeblikk også helt på jordet litt senere uten forklaring.Bor desverre midt i tjukkeste trønderlagen,så d blir nok vanskelig,men skal til diabetes sykepleier neste uke,så vi får se litt mer da.Som sagt merker jeg jo at jeg har det bedre i kroppen når blodsukkeret er jevnere,hvilket det er+at det ikke blir like høyt som før.Og som regel når jeg har spist så ER jeg mett.Først nå at den sinnsyke sulten er kommet.Så vi får se!

Tusen takk for fin tilbakemelding

__________________
ágætis byrjun,this is a pretty good beginning
doLL er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetes 1 på egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 01:47   #38
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Kur" for diabetes

Jeg tenker som så at om du trenger 6-8 hurtigvirkende enheter for og spise 10 karbohydrater, så er nok enten den langtidsvirkende insulinen for lav, eller så spiser du kjappe karbohydrater (og det unngår man jo på lavkarbo).
Om du spiser mye protein (mange ferske lavkarbere tror fett er skummelt og så øker de heller proteinene) så vil også protein øke blodsukkeret ditt.
På det amerikanske diabetesforumet jeg er medlen i, så klager en av diabetikerne der over:
"In order to keep my BG under control, I have to bolus for every single carb, 50% of the protein and 10% of the fat."
Dette betyr at hun rekner med alle karbohydrater, halvparten av proteinene og 10 prosent av fettet når hun berekner den hurtigvirkende insulinen. Det trenger ikke jeg, men det kan jo være du er mer som henne?
Har du fin fastende blodsukkermåling? Er HBA1c fin? Er det noen tid på døgnet du vanligvis får høyt blodsukker? Opplever du følinger ofte?
Bruker du medisiner som påvirker blodsukkeret? Mine astmamedisiner øker blodsukkeret mitt med en, så om jeg er astmasyk og må ta medisin oftere så må jeg justere insulin og mat slik at det passer til medisinene.

Da jeg gikk over til lavkarbo, spiste jeg en frokost som bestod av 3 egg, bacon, paprika og vårløk. Melk ble kuttet ut, fordi det var for mye karbo der.
Denne maten mettet skikkelig og jeg ble ikke sulten før etter fire timer. Her valgte jeg ofte og spise en mektig kyllingsalat med både sopp, bacon, kylling, stangselleri, majones, fløte og rømme.
Den holdt meg skikkelig mett i ytterligere fire -fem timer og da var det middag. Middagen var som vanlig, med unntak av at poteter, ris eller pasta er fjernet og jeg spiser i stedet mye grønnsaker, ca 400 gram til middag men lik mengde kjøtt/fisk som før. Saus er alltid laget av fløte, CF eller rømme.
Som snacks om kvelden hendte det at jeg spiste en kiwi sammen med 8 paranøtter (spiser jeg kiwi alene stiger blodsukkeret, men sammen med nøtter fungerer det for meg) eller jeg stekte ost som jeg knasket.
Jeg følte jeg var mett hele tiden jeg, men som du ser så er det mye fett i maten jeg spiste og det metter godt!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 03:21   #39
doLL
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 66
doLL er på en erverdig vei

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg tenker som så at om du trenger 6-8 hurtigvirkende enheter for og spise 10 karbohydrater, så er nok enten den langtidsvirkende insulinen for lav, eller så spiser du kjappe karbohydrater (og det unngår man jo på lavkarbo).
Om du spiser mye protein (mange ferske lavkarbere tror fett er skummelt og så øker de heller proteinene) så vil også protein øke blodsukkeret ditt.
På det amerikanske diabetesforumet jeg er medlen i, så klager en av diabetikerne der over:
"In order to keep my BG under control, I have to bolus for every single carb, 50% of the protein and 10% of the fat."
Dette betyr at hun rekner med alle karbohydrater, halvparten av proteinene og 10 prosent av fettet når hun berekner den hurtigvirkende insulinen. Det trenger ikke jeg, men det kan jo være du er mer som henne?
Har du fin fastende blodsukkermåling? Er HBA1c fin? Er det noen tid på døgnet du vanligvis får høyt blodsukker? Opplever du følinger ofte?
Bruker du medisiner som påvirker blodsukkeret? Mine astmamedisiner øker blodsukkeret mitt med en, så om jeg er astmasyk og må ta medisin oftere så må jeg justere insulin og mat slik at det passer til medisinene.

Da jeg gikk over til lavkarbo, spiste jeg en frokost som bestod av 3 egg, bacon, paprika og vårløk. Melk ble kuttet ut, fordi det var for mye karbo der.
Denne maten mettet skikkelig og jeg ble ikke sulten før etter fire timer. Her valgte jeg ofte og spise en mektig kyllingsalat med både sopp, bacon, kylling, stangselleri, majones, fløte og rømme.
Den holdt meg skikkelig mett i ytterligere fire -fem timer og da var det middag. Middagen var som vanlig, med unntak av at poteter, ris eller pasta er fjernet og jeg spiser i stedet mye grønnsaker, ca 400 gram til middag men lik mengde kjøtt/fisk som før. Saus er alltid laget av fløte, CF eller rømme.
Som snacks om kvelden hendte det at jeg spiste en kiwi sammen med 8 paranøtter (spiser jeg kiwi alene stiger blodsukkeret, men sammen med nøtter fungerer det for meg) eller jeg stekte ost som jeg knasket.
Jeg følte jeg var mett hele tiden jeg, men som du ser så er det mye fett i maten jeg spiste og det metter godt!

Wow.BenteR,så flott at du stiller oppfølgingsspørsmål!

Du ser i det første innlegget mitt i denne tråden hva jeg hovedsakelig for i meg akkurat nå.Vanskelig å tro at det er så ille,men jo,blodsukkeret mitt er ok på fastende,og er som regel greit en og en halv time etter måltid.Kan være på ca 8-9,men det virker som når det er fastende,at jeg går sakte men sikkert ned med nok insulin,men så snart det blir under der,så skyter det segselv opp liksom.Nei,altså,Hba1c er fryktelig ille,etter å i flere å har hatt blodsukker på oppunder 25-30.Det er en lang reise til å bli nogenlunde normal rett og slett.
Bruker levaxin og lamictal+neurontin mot sterke smerter i beina,ingen av de skal øke blodsukkeret såvidt jeg vet.

Ifølge diett.no får jeg i meg 74 % fett,23% protein og 3% karbohydrat på en slik "vanlig" dag som jeg beskriver ovenfor.Det er kanskje litt mye proteiner?Eller?

Har ikke lyst til å gi opp nå.Er så sikker i min tro på at denne omleggingen vil være bra for meg!

__________________
ágætis byrjun,this is a pretty good beginning
doLL er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetes 1 på egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 03:23   #40
doLL
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 66
doLL er på en erverdig vei

Sv: "Kur" for diabetes

Og høyt blodsukker foregår mest på ettermiddagen,kvelden forresten

__________________
ágætis byrjun,this is a pretty good beginning
doLL er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetes 1 på egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 11:43   #41
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: "Kur" for diabetes

Gratulerer med omleggingen! Det vil nok gjøre livet veldig mye enklere!

En gjettning basert på erfaring er at kroppen din frigjør sukker fra leveren når blodsukkeret ditt blir normalt (etter et måltid), slik den egentlig skal gjøre ved en føling. Det er jo en kjent sak at man venner seg til blodsukkernivået man ligger på. 5-6 kan oppleves som en mild føling dersom man er vant til å ha mye høyere blodsukker, og 2.5 kan føles helt ok dersom en er vant til å ligge lavt.

Mulig kroppen din er vant til høyt blodsukker og derfor kompenserer med å frigjøre sukker ved et høyere nivå enn det som er normalt.

Hvor lenge har du holdt på? I løpet av ei uke eller to bør leverens sukkerlager være dønn tomt med et så lavt karbohydratinntak, og da [i]kan[/k] ikke blodsukkeret spontant øke mer! Anbefaler forøvrig også styrketrening om formen tillater det. Ingenting brenner mer kalorier og sukker enn styrketrening, og siden musklene tømmes for sukker økes også insulinsensitiviteten. (og, styrketrening er det eneste som former kroppen, noe veldig mange har glemt der de står og tråkker og tråkker på tredemølla i endeløse timer på en komplett blindvei mot drømmekroppen). :P

Lykke til videre!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 11:46   #42
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Anbefaler forøvrig også styrketrening om formen tillater det. Ingenting brenner mer kalorier og sukker enn styrketrening, og siden musklene tømmes for sukker økes også insulinsensitiviteten. (og, styrketrening er det eneste som former kroppen, noe veldig mange har glemt der de står og tråkker og tråkker på tredemølla i endeløse timer på en komplett blindvei mot drømmekroppen). :P

Sier meg enig med Plastbox her, økt muskelmasse gir også økt insulinfølsomhet, noe som jo er gunstig på lang sikt

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 14:04   #43
doLL
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 66
doLL er på en erverdig vei

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Gratulerer med omleggingen! Det vil nok gjøre livet veldig mye enklere!

En gjettning basert på erfaring er at kroppen din frigjør sukker fra leveren når blodsukkeret ditt blir normalt (etter et måltid), slik den egentlig skal gjøre ved en føling. Det er jo en kjent sak at man venner seg til blodsukkernivået man ligger på. 5-6 kan oppleves som en mild føling dersom man er vant til å ha mye høyere blodsukker, og 2.5 kan føles helt ok dersom en er vant til å ligge lavt.

Mulig kroppen din er vant til høyt blodsukker og derfor kompenserer med å frigjøre sukker ved et høyere nivå enn det som er normalt.

Hvor lenge har du holdt på? I løpet av ei uke eller to bør leverens sukkerlager være dønn tomt med et så lavt karbohydratinntak, og da [i]kan[/k] ikke blodsukkeret spontant øke mer! Anbefaler forøvrig også styrketrening om formen tillater det. Ingenting brenner mer kalorier og sukker enn styrketrening, og siden musklene tømmes for sukker økes også insulinsensitiviteten. (og, styrketrening er det eneste som former kroppen, noe veldig mange har glemt der de står og tråkker og tråkker på tredemølla i endeløse timer på en komplett blindvei mot drømmekroppen). :P

Lykke til videre!

Hei! Tusen takk for det!

Her tror jeg du har mange gode poenger,altså.Blodsukkeret har vært langt over femogtyve i flere år,så her er det nok opprensking på gang ja!
Tenk at jeg ikke visste om det du sa om frigjøring av sukker!Håh.Det er jo en temmelig stor faktor i dette bildet!

Prøvde det ut i ca en uke,men bare ved å kutte ut potet,ris,pasta,frukt og sukker,uten å egentlig forstå prossesen helt og uten å telle karbohydrater.Nå har jeg holdt på en liten uke og vært "relativt" flink ang fordeling av fett og proteiner og karbohydrater (synes jeg).
Lånt og kjøpt meg bøker med masse nyttig interisant info,og fått mye hjelp via dette forumet.Føler jeg forstår mye mer nå,av selve lavkarbo-livstilen,mens med diabetesen på slep ble det bittelitt mer innviklet
Men det skal ikke stoppe meg! er motivert,og trives som sagt med kostholdet.Går litt turer,tar litt situps,men utifra det du sier må det jo være styrketrening som er tingen for meg! Har ikke mulighet til å trene på treningssenter,men er vel noe jeg kan få til her hjemme også det....?

Tusen takk for nyttig info

__________________
ágætis byrjun,this is a pretty good beginning
doLL er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetes 1 på egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 14:34   #44
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Kur" for diabetes

Jeg tror du må gi det hele litt tid; satse på og få fastende blodsukker ned under sju i første omgang.
Min første føling på 3,3 kjentes skikkelig ille etter at kroppen min trodde at den skulle ha adskillig høyere blodsukker (hadde HBA1c 12,6 da diabetesen ble oppdaget).
Jeg vil tro at om ditt fastende blodsukker ligger på 8-9 og skyter i været et par timer etter mat, så bør du øke den sentvirkende insulinen. Jeg ville pratet med diasykepleier om det. For meg er det best og dele det i to; jeg tar 8 enheter om morgenen og 4 enheter om kvelden, da holder blodsukkeret seg fint døgnet rundt og HBA1c er nå nede i 5,8.
Jeg kjenner ikke til hvordan lamictal+neurontin virker på blodsukkeret, men levaksin påvirker faktisk insulinbehovet, men i liten grad da.
En uke er kort tid, når kroppen innser forandringene så vil det nok gå lettere, men om du har gått med blodsukker på 25-30 over lang tid, så ville jeg ikke minket insulinmengden før blodsukkeret normaliserer seg.

En annen ting; du sier du tar av og til 6-8 enheter NovoRapid mellom måltidene; jeg brukte også NovoRapid tidligere, og fikk streng beskjed om at NovoRapid skal tas MED mat og aldri uten mat.......

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 19:13   #45
doLL
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 66
doLL er på en erverdig vei

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg tror du må gi det hele litt tid; satse på og få fastende blodsukker ned under sju i første omgang.
Min første føling på 3,3 kjentes skikkelig ille etter at kroppen min trodde at den skulle ha adskillig høyere blodsukker (hadde HBA1c 12,6 da diabetesen ble oppdaget).
Jeg vil tro at om ditt fastende blodsukker ligger på 8-9 og skyter i været et par timer etter mat, så bør du øke den sentvirkende insulinen. Jeg ville pratet med diasykepleier om det. For meg er det best og dele det i to; jeg tar 8 enheter om morgenen og 4 enheter om kvelden, da holder blodsukkeret seg fint døgnet rundt og HBA1c er nå nede i 5,8.
Jeg kjenner ikke til hvordan lamictal+neurontin virker på blodsukkeret, men levaksin påvirker faktisk insulinbehovet, men i liten grad da.
En uke er kort tid, når kroppen innser forandringene så vil det nok gå lettere, men om du har gått med blodsukker på 25-30 over lang tid, så ville jeg ikke minket insulinmengden før blodsukkeret normaliserer seg.

En annen ting; du sier du tar av og til 6-8 enheter NovoRapid mellom måltidene; jeg brukte også NovoRapid tidligere, og fikk streng beskjed om at NovoRapid skal tas MED mat og aldri uten mat.......

Har alt økt nattdosen min med levemir med 5 enheter.Utrykkte meg litt dårlig and lamictal og neurontin.Det er to forskjellige medisiner,førstnevnte er stemningsstabiliserende(anti-depr.)og neurontin skal dempe nervesmerter.
Men ok,da vet jeg det om levaxin iallefall.

Lurer på om dette med novorapid med og uten mat er individuelt.Har brukt det i flere år og aldri blitt fortalt om dette.Kan sette en god stund før,hvis det er høyt mellom måltider som sagt,eller en tid etter mat hvis det er lavt i forkant.Ikke hatt problemer med det

Men ja,skal ikke senke dosene noe mere for øyeblikket,og har ganske stor tro på dette med at kroppen fremdeles skiller ut sukker.Finnes en forklaring på det meste

Dere er supre!Takker igjen for flotte tilbakemeldinger

__________________
ágætis byrjun,this is a pretty good beginning
doLL er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetes 1 på egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 08:25   #46
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: "Kur" for diabetes

I hvilken rettning påvirker levaxin insulinbehovet? Ville tro det var positivt å ta det, Levaxin er jo T3 (forbrenningshormon) om jeg ikke husker feil og en økt forbrenning vil vel øke insulinfølsomheten noe?

Ikke for å gi noen falske håp, men jeg minnes faktisk å ha lest om noen som opplevde bedring av nerveskadesmertene som er så typisk for dårlig regulert diabetes. Har ikke anledning til å lete etter det nå, men det var ketogent kosthold og stabilisering av blodsukker som var tingen i allefall.

For referansens del tar jeg selv 32 enheter Levemir (24-timers insulin) hver kveld og humalog (hurtigvirkende) til hvert måltid, eller ettersom behovet melder seg som f.eks. etter trening. Hard trening er et av tilfellene der friske mennesker tømmer blodet sitt for sukker for å fóre musklene og leveren må kompansere for å unngå lavt blodsukker. For oss uten insulinproduksjon ender vi bare opp med høyt blodsukker. Slettes ikke unormakt at blodsukkeret øker med 20 i løpet av en times hard styrketrening når leveren er full av sukker.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 10:34   #47
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: "Kur" for diabetes

Beklager, du husker nok feil; Levaksin er T4. -det er Liotyroksin som er T3.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 11:06   #48
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: "Kur" for diabetes

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Beklager, du husker nok feil; Levaksin er T4. -det er Liotyroksin som er T3.

Takk for rettingen, men poenget står fortsatt skulle jeg mene. T4 er også et potent forbrenningshormon, så jeg har vanskelig for å se at det skulle kunne øke insulinbehovet..?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 11:44   #49
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: "Kur" for diabetes

Det spørs på din definisjon av potent. T4 er lager-varianten, den gir ingen øyeblikkelig virkning. Og virksomheten av stoffet er avhenging av mange andre faktorer i kroppen slik at spaltingen til T3 kan foregå, samtidig som dosen skal være høy nok.

Tilførsel av T4 senker egenproduksjon av det samme, som er et poeng ved autoimmune tilstander i skjoldbruskkjertelen.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 15:05   #50
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Kur" for diabetes

Produksjon og sekresjon av T4/T3 fra skjoldbruskkjertelen blir regulert gjennom utskillelse av tyroideastimulerende hormon (TSH) fra hypofyseforlappen og protirelin/thyrotropin releasing hormone (TRH) fra hypothalamus samt negative feedbackmekanismer fra T4/T3 i blod.
T4 fungerer som et prohormon og blir dejodert til den aktive metabolitten T3. T3 er 3-5 ganger så aktiv som T4 (1,3). Både T4 og T3 virker på intracellulære reseptorer. Effektene skyldes i hovedsak modulering av andre hormoner (insulin, glukagon, glukokortikoider og katekolaminer), men også direkte effekt på enzymer involvert i karbohydratmetabolismen. De viktigste effektene er regulering av metabolisme og varmeproduksjon, samt vekst og normal utvikling i fosterliv og i nyfødtperioden (1,3).

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
Boken "Diabetes - Nei takk" (om LCHF) selges R0SA Lavkarbobøker 2 01-05-10 22:29
Veldig "nuppete" og tørr hud og løse "flak" i øregangen! donjuanwannabe Atkins kosthold 17 21-09-09 19:26
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 14:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no