Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Noen som kan hjelpe med blodprøvesvar?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-07-11, 13:25   #26
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Noen som kan hjelpe med blodprøvesvar?

Smjg: kanskje problemet nettop er at rt3 ikke flyter rundt, men i større grad enn normalt blir hengende ved reseptorene i cellene. Da ville feedback-effekten av rt3 bli dempet, den som vanligvis skal gi lavere TSH og normalisere blodprøvene og samtidig gi symptomer på lavt stoffskifte, selv med t4 på rundt 24. Siden celler i forskjellig vev kan ha forskjellig antall og typer reseptorer for stoffskiftehormoner, kan en uheldig person fint oppleve symptomer på høyt og lavt stoffskifte samtidig.

Å "oversvømme" systemet med t3 kan forrykke balansen mellom rt3 og t3 slik at kroppen kan kjenne at det tross alt er ting i omløp.

En ting er at den slags avvik er uvanlige, men betraktningen om uvanlighet skal brukes på en befolkning eller et utvalg, og ikke for å avvise en diagnose/forklaring for en spesifikk person.

Jeg synes legene allikevel prøver riktig, de kan se at levaksinen ikke virker, så må man faktisk prøve noe annet. Og det skal IKKE være å snakke pasienten til fornuft

Men ja, hvis kroppen ikke reagerer, la oss si rasjonelt, på metabolittene av stoffskiftehormonene du allerede har fått, så er det mulig at Armour/Erfa kan gjøre en forskjell. De inneholder hele spekteret av stoffskiftehormoner og det flommer ikke med forskning på det nøyaktige samspillet her. Dermed kan man vel heller ikke avvise at det virker...

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 12:54   #27
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Noen som kan hjelpe med blodprøvesvar?

KarMa40: Vel - meningen min var som sagt at det er verdt å forsøke. Men jeg står fast ved at om man ikke får en god forklaring på hvorfor legene forventer at en ting skal virke - så bør man ikke gi forsøkene ubegrenset tid. En behandling som ikke virker blir fort en tidstyv i forhold til det å lete videre.

Jeg bruker selv Erfa + litt restlevaxin for å pynte på forholdet mellom fT4 og fT3. Jeg er meget fornøyd med det. Men jeg har også en feedbackloop som responderer som forventet.


Men ja - i ditt tilfelle tenkte jeg også at om man er villig til å prøve med ren t3, så burde du kanskje foreslå erfa - da den inneholder godt med t3, og forholdsvis begrenset ft4. Dessuten er det sånn - med forbehold om at jeg har forstått det riktig - at en del av t3en i Erfa allerede er bundet til transportprotein og dermed kan oppføre seg noe annerledes i kroppen enn liothyronin (hvor det ikke finnes bundet t3).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 14:51   #28
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Noen som kan hjelpe med blodprøvesvar?

Har bedt om å få prøve Erfa flere ganger, men det blir blankt avvist både av fastlege og endokrinolog + lege ved sykehuset. Har lånt fastlegen min boken "Stop the Thyreoid madness" i håp om å åpne øynene hennes for at Levaksin faktisk ikke er det rette for alle.
T3 tilskudd, altså Lio, har også blitt blankt avvist, helt til endokrinolog ved Aker foreslo dette hvis THR prøven min ikke viste noe.
Tenker som så at jeg kommer til å kreve å få tatt TSH, FT4. FT3, rT3 og tT3 FØR jeg går over på ren Lio for å vite litt om hvordan forholdet er i kroppen min nå, slik at jeg kan sammenligne det underveis i eksperimentet.
Å gå over på ren Lio er ikke det som er det mest skremmende, synest jeg. Det som skremmer meg er at jeg har en lege som mener at stoffskiftet er noe helt ukomplisert og hun har aldri vært borte i noen som trenger T3 tilskudd og iallefall ikke noen som har gått på ren T3.
Tenker som så at siden jeg pr i dag er rimelig ødelagt i hele kroppen takket være et ikke-fungerende stoffskifte, så hadde det vært litt tryggere om den som skal følge meg opp, faktisk tar bivirkninger og symptomer på alvor.
Men jeg kommer nok, uansett om jeg er noe nervøs, takke ja til forsøket.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 15:10   #29
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Noen som kan hjelpe med blodprøvesvar?

Vel - t3 er iallfall ikke medisin med stygge bivirkninger. Ubehagelige om man får for mye, ja. Men ikke sånne som kan være livstruende eller livsvarige om man følger litt med. Og det høres ut som at du har tenkt å gjøre det. *nikker*

Jeg synes det virker som at du har en lege som mener at "stoffskifteproblemer er en ukomplisert tilstand", ja... (Skulle gjerne ha ønsket slike et "hair of the dog" en periode. ) Men det er vel ikke så lett å finne noen som er bedre heller.

Jeg endte opp med å gå privat (Heggeli) og bryte med den gamle fastlegen min da vedkommende presterte å si at "de manglende" kiloene og "de manglende" ødemene etter jeg hadde begynt på Erfa (fra Heggelilegen) antakelig var "placebo". Jeg har i så fall en rekordbrytende placebovirkning. Den har hittil vart i 8 måneder.

Angående STMM-boka så frykter jeg for at den kan være for polarisert og virke mot sin egen hensikt. Mange leger reagerer med å rygge inn i barne-lege-troen... At "det vi har lært er ALLTID RETT". Og da er det dessverre ikke informasjon fra legfolk som hjelper - kun "vitenskapelig dokumentert".

Dessverre så har de studier som har sammenliknet virkning mellom dessicated thyroid og syntetisk t4 i stor grad brukt TSH som suksessmålestokk eller TSH som styringsmiddel for medisinmengde. Jeg tror ikke man får en god sammenlikning av legemidlene før man våger å gå bort fra TSH som styring og medisinerer etter symptomer. Først da kan man få en reell sammenlikning mellom disse legemidlene.

Unnskyld - nå rotet jeg meg ut på viddene igjen...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blodprøvesvar : lavt stoffskifte / jernlager ? Lullen Stoffskifte / hormonproblemer 2 28-03-10 23:29
Noen som vil hjelpe meg? Paris Lavkarbo generelt 2 18-08-09 13:17
Noen som vil hjelpe meg? Mijaah Generell diskusjon 21 11-08-09 21:45
Noen som vil hjelpe?? tullann Ketolysekuren 0 13-09-07 21:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no