Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Gluten i hvetekli?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-06-08, 13:47   #1
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Gluten i hvetekli?

Gluten er jo det i melet som gjør at gjærbakst hever, pluss at det fungerer som bindemiddel.
Men klien har jo ingen sånne egenskaper, derfor lurer jeg: er det gluten i kli?

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 16:51   #2
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Gluten i hvetekli?

Ja.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 17:34   #3
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Gluten i hvetekli?

Javel? Hvor mye da? Hadde selvfølgelig ikke regnet med at hvetekli var glutenfritt, men det kan jo ikke være like mye gluten i hvetekli som i hvetemel? I og med at du ikke får kli til å heve, eller henge sammen i det hele tatt.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 17:49   #4
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Gluten i hvetekli?

Opprinnelig lagt inn av Alyssa, her.

Javel? Hvor mye da? Hadde selvfølgelig ikke regnet med at hvetekli var glutenfritt, men det kan jo ikke være like mye gluten i hvetekli som i hvetemel? I og med at du ikke får kli til å heve, eller henge sammen i det hele tatt.

Det vet jeg ikke, men nok til at de med cøliaki og glutenintoleranse ikke kan spise det. Jeg antok det var defor du lurte..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 18:14   #5
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Gluten i hvetekli?

Nei, det var ikke derfor. Ved glutenintoleranse og cøliaki kan man jo ikke ha spor av gluten engang.
Ble bare veldig nysgjerrig på hvordan dette henger sammen. Gluten hever og binder, men det gjør definitivt ikke kli ... Derfor lurer jeg på dette ...

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 18:42   #6
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Gluten i hvetekli?

Hmja, nei aner ikke hvorfor det er slik.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 18:45   #7
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Gluten i hvetekli?

Forresten - det er jo gjæren som gjør at gjærbakst hever? Man får jo glutenfritt mel til å heve også, og da bruker man jo gjær, ev. bakepulver/hornsalt/natron. Det er nytt for meg at gluten er en forutsetning for heving.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 00:43   #8
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Gluten i hvetekli?

ja gluten er et protein og det er karboen og gjæren som danner gass og deigen eser. Men gluten binder bra. Jo mer man elter jo seigere blir det.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 00:46   #9
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Gluten i hvetekli?

jeg tror man skal bruke bakepulver når man baker med glutenfritt mel... men er ikke helt sikker.

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 01:09   #10
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Gluten i hvetekli?

Opprinnelig lagt inn av nøtta, her.

jeg tror man skal bruke bakepulver når man baker med glutenfritt mel... men er ikke helt sikker.

Det er jo gjær i alle ferdige "glutenfrie" bakervarer som er å få kjøpt. Men disse er jo faktisk ikke helt glutenfrie da, kun rensede produkter, men de inneholder faktisk mikroskopiske andeler gluten. Mulig det er derfor?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Urolige barn pga kasein, evt gluten? Borealis Barns kosthold 25 06-09-07 13:40
Hvor kjøper man soyaprotein, hvetekli og linfrø? Lollypop! Ketolysekuren 3 29-08-07 19:40
Er det gluten i soyaprotein? Albertine Spørsmål og svar 3 06-12-06 13:28
Gluten i hvetemel Fjonken Spørsmål og svar 17 12-06-06 20:14
gluten dingpot Lavkarbo generelt 16 26-09-05 11:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no