Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

MÅ man telle karber og veie maten?

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-05-11, 23:46   #1
dakota
Medlem
 
dakota sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: I vest
Innlegg: 135
dakota er ny på veien

MÅ man telle karber og veie maten?

Jeg vet jo at man ikke MÅ noen ting, det velger man jo selv. Men jeg bare lurer på om det er nødvendig for å få i seg riktige mengder når man vil ned i vekt, eller er det nok at man kutter ut brød, pasta osv og spiser det som anbefales? (Muligens litt teit formulering, men jeg håper dere forstår hva jeg spør om...)

Jeg har nå spist lavkarbo i 4 uker og føler på de positive effektene av det heldigvis. Men jeg spiser bare på "følelsen", altså har jeg ikke regnet ut antall karber jeg har fått i meg. Har spist balanserte måltid med kjøtt, grønt og meieriprodukter. Er dette nok når jeg ønsker å gå ned i vekt? Har jo også kjøpt meg Lutz-boken og satt meg inn i matvaretabellene her inne. Kan jeg bare fortsette slik jeg har begynt eller bør jeg gå enda mer inn i dette med feks å veie maten og regne karber?

__________________
dakota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 00:01   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: MÅ man telle karber og veie maten?

Hei,
Som du sier man må ingenting…
Men… hvordan vet du at du spiser balansert når du ikke vet hvor mye du spiser av de ulike matvarene/ingrediensene? Lavkarbo handler ikke bare om å kutte ned på kh.
Jeg har et godt øyemål men valgte likevel å veie alt i begynnelsen og noterte ned hva som var min normal posjoner av ulike matvarer/ingredienser. For meg ble det en viktig faktor for en grundig innsikt i lavkarbo og sammensetningen av kostholdet.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 00:21   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: MÅ man telle karber og veie maten?

Arnakristin kommer med et viktig poeng - så får du finne ut om du skal fortsette og nyte maten uten å telle en stund til - eller om du skal bruke feks www.diett.no for å se an hvordan du ligger på fordelingen av næringsstoffene

Jeg spiste generelt som du i 6 mnd før jeg begynte og sette meg inn i mer detaljer. Jeg mistet ikke et gram heller da på den perioden - men ble kvitt 95% av chronssymptomene mine For min del måtte jeg ned i kalorier bla ved og spise spisdegslank-ferdigmat for å oppnå vekttap - jeg opprettholdt dette noe i tiden etter ferdigmaten - men så var det slutt.

Kjenn på magefølelsen du - har du vekttap (tatt at du er reelt overvektig) og føler deg ok - fortsett som før. De aller fleste gjør ikke justeringer/teller og veier før de evt har stans i vektnedgang

Jeg er sååå for nytelse og minst mulig stress når det gjelder mat! (Selv om jeg ikke er ekspert på dette selv innimellom )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 14:34   #4
dakota
Medlem
 
dakota sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: I vest
Innlegg: 135
dakota er ny på veien

Sv: MÅ man telle karber og veie maten?

Takk for svar, begge to! Jeg tror nok at jeg skal følge "magefølelsen" en stund til for å bli vant til dette kostholdet og denne livsstilen. Så skal jeg heller sette meg enda mer inn i næringsinnholdet i de vanligste matvarene vi spiser for å holde noenlunde kontroll. Jeg har jo gått litt ned på disse 4 ukene og er jo fornøyd med det! Har BMI på 30 så det er soleklart at jeg bør nedover ja.

__________________
dakota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Må vi veie maten? klompenmio Ketolysekuren 5 31-08-09 18:30
Veie maten Nøttejenta Spørsmål og svar 12 08-09-08 15:54
Skal man veie maten rå eller stekt? Kristin1964 Ketolysekuren 3 07-08-07 22:58
å telle karber???? susanna Lavkarbo generelt 14 16-06-06 11:36
Telle karber *Tulla* Dr Lindbergs 3 14-04-05 16:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no