Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Stabil psyke med lavkarbo?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-06-06, 13:21   #1
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Stabil psyke med lavkarbo?

Hei! Lurer på om det er flere enn meg som har god erfaring med lavkarbomat og psykisk velvære? Jeg snakker ikke om å føle seg bra sånn i sin alminnelighet ... mer om det å endelig være stabil i psyken når man har vært dårlig ganske lenge.

Jeg la om til lavkarbo for et par måneder siden, og har for første gang i mitt liv følt meg stabil i psyken. Er dette ren placebo, eller kan jeg stole på at lavkarbo kommer til å fortsette å ha samme gode effekt også på lengre sikt?

Optimistisk, jeg :-)

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 13:55   #2
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Stabil psyke med lavkarbo?

Jeg forstår ikke helt hva du mener, men jeg og mange andre med spiseforstyrrelser har opplevd at det er lettere å leve spisemessig riktig med lavkarbo enn på andre dietter. Dette fordi man slipper fokuset på mat pga stadig sult. Lavkarbomat gir metthet lenge, ergo konfronteres man ikke med sultfølelsen så mange ganger daglig som på f.eks. lavkalori. Mange går faktisk så langt at de glemmer helt å spise. Dersom man i tillegg greier å holde seg unna søte ting ( kunstig søtning inkludert) vil man oppleve at suget etter søtt forsvinner. Det også er med på å ta vekk noe av fokusen på mat. Så det igjen kan jo føre til at man føler man mestrer sin mathverdag bedre og igjen føler at man er på rett vei og får det bedre både motivasjonsmessig og psykisk.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 13:58   #3
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Stabil psyke med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor

Hei! Lurer på om det er flere enn meg som har god erfaring med lavkarbomat og psykisk velvære? Jeg snakker ikke om å føle seg bra sånn i sin alminnelighet ... mer om det å endelig være stabil i psyken når man har vært dårlig ganske lenge.

Jeg la om til lavkarbo for et par måneder siden, og har for første gang i mitt liv følt meg stabil i psyken. Er dette ren placebo, eller kan jeg stole på at lavkarbo kommer til å fortsette å ha samme gode effekt også på lengre sikt?

Optimistisk, jeg :-)

Du får sikkert mange bra svar etterhvert. Men jeg tror mange erfarer at mat, og spesielt dårlig mat har dårlig effekt på psyken. Og at man blir tilsvarende bedre når mat og derved hormoner etc kommer mer i ballanse. Mat er gjerne undervurdert i alle sammenhenger, desverre.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 14:35   #4
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Stabil psyke med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor

Hei! Lurer på om det er flere enn meg som har god erfaring med lavkarbomat og psykisk velvære? Jeg snakker ikke om å føle seg bra sånn i sin alminnelighet ... mer om det å endelig være stabil i psyken når man har vært dårlig ganske lenge.

Jeg la om til lavkarbo for et par måneder siden, og har for første gang i mitt liv følt meg stabil i psyken. Er dette ren placebo, eller kan jeg stole på at lavkarbo kommer til å fortsette å ha samme gode effekt også på lengre sikt?

Optimistisk, jeg :-)

Jeg er ingen ekspert!! Men, jeg har lest meg til at det er sammenheng mellom pcos (som jeg har) og depresjoner. Og pcos påvirkes positivt når man lever lavkarbo.
Kanskje noen andre har kunnskap om hvordan psyke og lavkarbo henger ihop....?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 15:42   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Stabil psyke med lavkarbo?

Psyke styrs jo mange ganger av hormoner. Og på lavkarbo kost kommer hormonene (og hele kroppen ellers også) i balanse. Det er noe av årsaken til av lavkarbo kost kan sies å virke stabiliserende på psyken... for noen.

Men det er jo grenser for hva vi kan gi kosten æren for også da. Det er ikke alle som opplever denne "roen" eller "stabiliseringen". Om de finnes, så må jo de underliggende årsakene til hvorfor en er/føler seg "psyk" også gjøres noe med....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 15:54   #6
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 61
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stabil psyke med lavkarbo?

Hei
Jeg har vært deprimert siden jeg var barn og sliter i tillegg med angst. Har vært uføretrygded i mange år på grunn av dette. Jeg har alltid slitt ekstra om våren, men denne våren hvor jeg har gått på ketolysekur er den første på veldig mange år hvor jeg har sluppet å spise antidepresiva. Virkningen av ketolysekuren er faktisk så god at jeg lot være å ta den pausen jeg hadde tenkt.
Jeg vet jo ikke om dette har vitenskapelig belegg, kanskje det bare er en bivirkning av at jeg har gått ned så mye i vekt, men spiller det egentlig noen rolle ? Det er helt fantastisk å kunne oppleve våren uten å være dopet av medisiner, kunne gå en tur, møte venner og slektninger. Jeg tror ikke det er tilfeldig.
Det er dessuten bevist at det er en sammenheng mellom kost og alvorlige psykiske lidelser som schizofreni ( Har sikkert stavet dette feil) autisme og adhd tror jeg også er inne i bildet.

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 18:16   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Stabil psyke med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Grethe

Det er dessuten bevist at det er en sammenheng mellom kost og alvorlige psykiske lidelser som schizofreni ( Har sikkert stavet dette feil) autisme og adhd tror jeg også er inne i bildet.



Jeg vet at om jeg følger lavkarbo over en viss tid, har jeg mere energi, og stabilt humør.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 18:21   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Stabil psyke med lavkarbo?

Ja det kan jeg skrive under på! Jeg er mye mer i balanse mentalt når jeg spiser lavkarbo. Jeg er MYE mindre deprimert (jeg har slitt med alvorlige depresjoner i mange år), sover bedre, er mye mindre irritabel, gladere osv. Jeg tror at dersom kostholdet er en av de største årsakene til mentale problemer (for kostholdet påvirker jo kroppen også psykisk, feks alvorlige mangler på B-vitaminer kan jo faktisk gi Schizofreni!) så vil lavkarbo få et menneske stabil i psyken igjen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 18:41   #9
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys
Talking

Sv: Stabil psyke med lavkarbo?

Tusen takk for alle svar! Jeg har helt klart hatt underliggende problemer som gjør at jeg har slitt med psyken. Disse problemene har jeg imidlertid jobbet mye med i terapi de siste årene, og forsåvidt blitt bedre ... men det var først etter at jeg la om kosten for et par måneder siden at jeg virkelig merket at det skjedde en dramatisk forbedring i form av at jeg er STABIL. Hurra! Det er så deilig at jeg nesten ikke kan beskrive det!

Jeg velger å tro at det er maten som har en slik positiv effekt på psyken min. Jeg har jo lest veldig mye litteratur om dette de siste ukene, og selv om det virker som vi "troende" er enige om at dette har en positiv effekt på hele mennesket, også psyken, møter jeg stor motstand i psykiatrien og i den "tradisjonelle" skolemedisinen. For ikke å snakke om hvordan de protesterer i ernæringsdiktatoratet!

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 19:20   #10
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Stabil psyke med lavkarbo?

Vi her inne har innsett at det tar tid å omvende skolemedisineren og helsemyndighetene. De sitter fast i sitt tradisjonelle syn og har skylapper så store som vindvegger. Men vi gir ikke opp for vi ser at det begynner å løsne. Den store hop går mot lavkarbo.. og om noen år er også skolemedisinerne og helsemyndighetene også nødt til å følge etter. Men enn så lenge slenger de døra i trynet på oss dersom vi våger å antyde karbohydratenes negative sider og fettets positive.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Tarmbesvær, ernæring og de nye kostfibre JEDI Lavkarbo generelt 0 02-06-06 11:50
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 17:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no