Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

The return of romertopf

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-02-10, 22:13   #1
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

The return of romertopf

Min kjære gravde frem en romertopf leirgryte fra loftet for en tid tilbake. Dette 80-talls fenomenet er virkelig guds gave til oss lavkarbomennesker. Det tar gjerne noen timer ved kjøkkenbenken, men gud bedre så fantastisk mye god mat det er mulig å få til! Ingen smak går til spille. I dag laget madamen den beste kjøttgryten jeg har spist på årevis. Norsk sikringskost møter garam masala, hvitløk, chilli og rødvin

Så grav i skuffer og skap. Du har sikkert også en gryte som ligger og støver ned et sted. Den fortjener så absolutt å komme til heder og ære igjen.

  Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:14   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Min rekker aldri å støve ned, myyyye brukt ja

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:17   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Jeg har aldri rukket å skaffe en slik gryte, men jeg vet mamma brukte sin mye! Jeg lånte den noen ganger og det blir kjempegodt kjøtt i de!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:19   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Hender jeg fyller den med alskens digg og setter den inn på lav varme og lar den stå i ovnen natta over. Sååå enkelt og sååå godt!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:24   #5
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: The return of romertopf

Helt sant! Det er bare fantasien som setter grenser. Fisk, kjøtt, kylling, grønnsaker, krydder, urter, oljer, vin. Og så lav varme i et par timer. Du kan nesten ikke bomme. Men et tips er å frese kjøttet i stekepanne litt først for å få sprø stekeskorpe.

  Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:39   #6
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: The return of romertopf

Å, jeg som kasta min (ubrukte) for flere år siden. Får man tak i sånne leirgryter lenger, tro?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 23:09   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Å, jeg som kasta min (ubrukte) for flere år siden. Får man tak i sånne leirgryter lenger, tro?

Tror sannelig jeg har sett det på Claes Ohlson jeg.... og...hmmm... Jernia?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 23:42   #8
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: The return of romertopf

Her er opskriften på verdens beste kylling i leigryte:http://www.klikk.no/mat/spise/article454260.ece

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 13:31   #9
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: The return of romertopf

Leirgryte hos Clas'ern - eller gubbdagis'en om du vil

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=144679013 189,-

og hos Jernia:

http://www.jernia.no/Produkter/Kjøkk...mer?key=104825 549,-

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 13:58   #10
Ana
Medlem
 
Ana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 394
Ana er på en erverdig vei

Sv: The return of romertopf

Og jeg som trodde gubbdagis var Biltema
Sånn brukte jeg mye før, dessverre forsvant den i flytting en gang.

__________________
Julemålet



Ana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 14:04   #11
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: The return of romertopf

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

Leirgryte hos Clas'ern - eller gubbdagis'en om du vil

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=144679013 189,-

og hos Jernia:

http://www.jernia.no/Produkter/Kjøkk...mer?key=104825 549,-

Den fra Clas Ohlson er litt for liten. Husk at du gjerne skal ha plass til masse rå grønnsaker i tillegg til kjøttet. Vi brukte 2 kg oksebog og omtrent en kilo grønnsaker i går, og da var vår 4-5 liters gryte stappfull. 3 liter blir for liten til f.eks. en hel Stangekylling som i oppskriften til LilMe også.

  Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 14:07   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Jeg har brukt min leirgryte minst to ganger i uka i årevis. Både kjøtt og grønnsaker blir sååå mye bedre når det er tilberedet i denne.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 15:23   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Har ikke brukt min på en stund og det er bare et par dager siden min 16 år gamle sønn etterlyste leirgryte- grønnsaker!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 18:46   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Åh, de lager all kjøttmat i sånne på Kafé Sara! Det blir alltid supergodt. Hmm ... Dette kommer på ønskelisten sammen med manuell kjøttkvern med pølsehorn!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 00:56   #15
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: The return of romertopf

Grønnsakene og kraften som blir i gryten, pleier vi å kjøre til en saus med stavmikseren.
Helt fantastisk godt!!!!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 01:08   #16
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Grønnsakene og kraften som blir i gryten, pleier vi å kjøre til en saus med stavmikseren.
Helt fantastisk godt!!!!

Jepp! Gjerne med en skvett fløte i.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 01:09   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

De har solgt slike for harde livet på konkurssalget til Pytt og Panne i vinter. Men jeg tror det er over nå, for de hadde pakka ned butikken på CC vest hvertfall.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 01:11   #18
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

På CC i Drammen er Pytt&Panne fortsatt i full sving! 70% på det meste!

Jeg har kjøpt 2 ubrukte Römertopfer på loppis, jeg, og nå er det snart sesong for slikt igjen.......

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 21:03   #19
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Hmm. jeg har ei leirgryte fra IKEA. Men har aldri fått brukt den, for jeg vet ikke helt hvordan man gjør den klar for bruk..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 22:44   #20
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Du må la den ligge i vann et døgn første gangen.
Den skal vaskes godt uten vaskemiddel og lufttørke før den settes bort til neste gang.
Ved senere bruk trenger den kun ligge i vann noen timer!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 22:47   #21
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Leste akkurat om en travel småbarnsfamilie som kuttet opp grønnsaker/kjøtt/kylling etc og la i Römertopfen om kvelden.
Om morgenen satt de den inn i ovnen på 100 grader og vips, ferdig middag når de kom slitne hjem etter en travel dag på jobb og i barnehagen!
Lurt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 22:48   #22
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: The return of romertopf

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du må la den ligge i vann et døgn første gangen.
Den skal vaskes godt uten vaskemiddel og lufttørke før den settes bort til neste gang.
Ved senere bruk trenger den kun ligge i vann noen timer!

Timer

Vi lar den ligge 10-15 minutter i vann før bruk, og vasker med litt såpe.

Men veldig greit med langkoking, ja. Da kan det nesten ikke bli feil.

  Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 22:51   #23
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Timer

Vi lar den ligge 10-15 minutter i vann før bruk, og vasker med litt såpe.

Det står så i min bok også, men min tidligere sjef, kokken, har andre meninger og siden han er kokk, så.......
Gjør meg ikke noe å legge den i vann om morgenen, da!
Men såpe har jeg aldri brukt etter at en venninne serverte den "kunne ha vært gode maten" med en sterk ettersmak av Zalo!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 23:09   #24
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: The return of romertopf

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det står så i min bok også, men min tidligere sjef, kokken, har andre meninger og siden han er kokk, så.......
Gjør meg ikke noe å legge den i vann om morgenen, da!
Men såpe har jeg aldri brukt etter at en venninne serverte den "kunne ha vært gode maten" med en sterk ettersmak av Zalo!

Kan være enig i at Zalomat er mindre sjarmerende Bruker det aldri i jerngryter, men jeg har aldri kjent noe av leirgryta.

  Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 23:30   #25
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: The return of romertopf

Vi lar den også ligge i vann ca 15-20 min før bruk.
Først legges gryta i vannet, så tibereder man maten og så er det rett i ovnen.

Er det lenge siden den er brukt, så lar vi den stå 1/2 time i vann.
Bruker aldri såpe, men lar den stå i vann til saker og ting løsner etterpå.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no