Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

"Ønsker røykelov for usunn og fet mat"

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-03-11, 19:04   #1
Savagedlight
Medlem
 
Savagedlight sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 74
Savagedlight er på en erverdig vei

"Ønsker røykelov for usunn og fet mat"

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10090695

Er folk splitter pine gal?
Røyking er åpenbart usunt for alle og enhver.
Store mengder fett er usunt for de som spiser masse karbohydrater...
Masse karbohydrater er usunt for de som spiser store mengder fett.

Skal alt plutselig merkes som usunt nå da?
Og følgende sitat irriterer meg..

Sitat:

Hun foreslår også å lovfeste obligatorisk merking av alle mat- og drikkeprodukter med mengde kilokalorier (kcal), usunt mettet fett, sukker og salt på pakningen.

Enkelte bør kanskje sette seg inn i at folk er forskjellige, og et produkt som anses som sunt for person A ikke nødvendigvis anses som sunt for person B. Dette da spesielt mtp øvrig kosthold.

Men for å sette det litt på spissen:
Man kan ikke merke nøtter som usunne bare fordi en del folk har nøtteallergi. Man kan selvsagt merke det "farlig for folk med nøtteallergi", eller "inneholder nøtter".

Så en mye bedre merking ville vært å si hvor mye fett/karbs/kcal et produkt inneholder... men vent litt. Er ikke dette pålagt allerede??

Oppmerksomhetssyke folk som vil ha nesa si i media og få "5 minutes of fame" for å ha startet å innføre det neste idiotiske politiske vedtaket, syns jeg.

__________________
Start: 17. Oktober, 2010.
Savagedlight er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 19:13   #2
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: "Ønsker røykelov for usunn og fet mat"

Fyttibæsj, nå ble jeg helt kvalm... Men jodda, helt i tråd med filosofien bak de nye ernæringsrådene, hvor man nå anbefaler å ikke spise rødt kjøtt mer enn tre dager i uka fordi det er farlig.

Nå vart je så ugrei i nervom at je må ha en rullings

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 19:34   #3
Savagedlight
Medlem
 
Savagedlight sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 74
Savagedlight er på en erverdig vei

Re: "Ønsker røykelov for usunn og fet mat"

Jeg vil forøvrig si det er en velkommen tanke å påby merking m/ næringsinnhold på alle matvarer/drikker.. dvs. den standard næringstabellen. Spesielt det med å utvide det til fastfood-resturanter, kafeer og andre offentlige spisesteder. Jeg er for det meste som lar forbrukeren ta klokere valg.

Det jeg derimot er IMOT, er det at staten (eller noen andre) tar valget for meg, ved å si at dette er usunt fordi det inneholder fett. For det har dem faktisk ikke noe vitenskapelig begrunnelse for. (Med mindre produktet inneholdt store mengder fett & karbohydrater, hvilket da burde merkes med "Dette produktet har en ugunstig sammensetning av fett og karbohydrater" eller noe)

__________________
Start: 17. Oktober, 2010.
Savagedlight er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg ønsker meg "helsekuponger" for de med lav inntekt mam Generell diskusjon 20 13-11-10 10:42
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 14:21
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 01:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no