Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Syre-base-balanse, tips

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-06-05, 16:08   #1
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Syre-base-balanse, tips

Hentet fra http://home.online.no/~joste-ve/helsesida.htm

Er kroppen din for sur
Visste du at alt vi gjør ~ både det vi spiser, de følelsesreaksjonene vi har, det stresset vi opplever, været vi utsettes for og måten vi puster på ~ påvirker PH-verdien i kroppen vår og at kroppen, akkurat som naturen selv, kan bli forsuret?
Under alle kroppens aktiviteter blir det dannet syrer som avgis til blodet. Hard trening, stressreaksjoner og følelser som for eksempel sinne eller redsel, produserer også syrer. Enhver syre vi får i oss gjennom maten, må nøytraliseres ved hjelp av basiske stoffer i kroppen. Det som først og fremst brukes, er kalsium, som finnes lagret i ben, ledd og blodkar. Spiser du mye syredannende mat, som sukker, kaffe, mineralvann, egg, pasta, kjøtt og fisk, fører dette til et konstant syreoverskudd som på sikt kan føre til en avkalkning av skjelettet.

Symptomer på syreoverskudd er:

  • Unormalt lavt blodtrykk
  • Søvnløshet
  • Betente ledd
  • Ødem
  • Hard og illeluktende avføring
  • Tenner som er følsomme for eddik eller sur frukt
Årsaken til forsuringen er nedsatt funksjon i lever, nyrer eller binyrer, noe som igjen kan skyldes feilaktig kost, overvekt eller underernæring. Det beste rådet for å gjøre kroppen mindre sur, er å tilføre den mer av de matvarene som gir en basisk reaksjon ~ først og fremst frukt og grønnsaker. Konsentrert grønn "supermat" som alfalfa, hvetegress eller alger, vann tilsatt ferskpresset sitron og midler som inneholder bikarbonat, hjelper kroppen til å bli mer basisk. Det er også viktig at fordøyelsen er bra. Fungerer den dårlig, blir du nemlig sur i kroppen, selv om du spiser aldri så mye basedannende mat.
Kilde: Susanna Ehdin, "Helbred deg selv" Aschehoug forlag

Visste du at ...

Syren i eplesidereddik er bra for kroppen. Syren regulerer kroppens pH-verdi, som ofte forstyrres av ytre faktorer som dårlig kosthold, stress, forurensning, sterk parfyme mm

.................................................. ...........

Basedannende matvarer: (hentet fra http://www.kropogkost.dk/syre-base/b...C3%A6tning.htm)

Rodfrugter - selleri, rodpersille, pastinak, rødbeder, gulerod, jordskokker, skorzonerrod mfl.

Andet grønt - porrer, løg, squash, aubergine, fennikel, sølvbeder, ræddiker

Kål - aspargeskål/broccoli, spidskål, blomkål, hvidkål, rødkål, rosenkål, grønkål, glaskål, savoykål - Græskar - squash, hokaido, grønne græskar, melongræskar mfl.

Mælkesyregærede grønsager, surkål, blandede grønsager, rødbedesaft blandet grønsagsaft osv.

Løg; hvidløg, salatløg, skalotteløg, sitauer, lange skalotteløg, rødløg mfl.

Pyntegrønt i sæson: agurk, tomat, peber, chili, paprika, sød peber, radiser

Salat: hjertesalt, icebergsalat, egeløvsalat, feldsalat, julesalat, pluksalat, krussalat, hovedsalat mfl.

Krydderurter: timian, Løvstikke, estragon, basilikum, purløg, persille, laurbærblade

Tørrede krydderier: karry, paprika, chili, kanel, anis, fennikel, stjernanis, kardemomme, ingefær

Andre spændende urter: galankarod, ingefær, limegrass, limeblade mfl.

Spiselige vilde urter: bellis, brændenælde, skvalderkål, fuglegræs, vejbred, løvetand - rod og friske skud mfl.

Frugt - vælg dansk frugt:
Æbler - Ananas, Filippa, Skovfoged, Bodil Nedergaard, gråsten, rød, Bell de Boskop
Pærer - Clara Friis, Conference,
Bær - solbær, ribs, hindbær, brombær, blåbær,
Blommer -
Vilde bær - Blåbær, Mose-bære, Rønnebær, Tyttebær, Brombær, Multebær,

Mælkesyregærede grønsager samt alle surmælksproduk­ter er basedannende, men det betyder ikke, at man kan få sin syre-basebalance i orden ved at indtage f.eks. store mængder surmælksprodukter; det er nødvendigt at vælge mange forskellige råprodukter.



----------------------------------------------------------------------------------------------------

Vær obs på at melkeprodukter er MEGET syredannende! Sitroner er basedannene, og rensker tarmene for slim, særlig hvis du drikker det "first thing in the morning". Har selv hatt STORE fordeler med å holde meg til basedannende mat! Anbefales!

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"

Sist redigert av dingpot : 17-03-06 kl 19:37.
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-06-05, 16:18   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

For et kjempebra innlegg, dingpot!

Det jeg lurer på.. hva skal pH-verdien i kroppen være?

Og hvordan måler man det? Stikekr seg i fingeren og måler med lakmuspapir?

__________________
.

Sist redigert av mofe : 04-06-05 kl 16:29.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 04-06-05, 16:24   #3
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

hva skal pH-verdien i kroppen være?

Og hvordan måler man det? Stikekr seg i fingeren og måler med lakmuspapir?

Det er veldig forskjellig hva PH'n skal være - etter som hva du måler på... (æ'kke enkelt dette her skjønner'u )

Munn (spytt) 6-7,5
Blod 7,35-7,45
Urin 4,5-8,5
Sæd 7,5-8,5 (det har du kanskje ikke da men Mofe.... )
Magesekk 1,35-3,5
Tynntarm 6,5-7,5
Tykkatarm 5,6-6,9
Endetarm 7

.....er hva jeg har lært i hvert fall!

Jeg bruker lakmuspapir ja

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 04-06-05, 16:27   #4
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Hvafornoe?!? Crizzbe? jaja! du får gå for denne gang

Ph verdien skal være svakt basisk (rundt 7,4 - 7,6 i blod og spytt). Det finnes visstnok sånne teststrip/pH papir (a la ketostix) som man bruker spytt for å måle. Kan kjøpes på apotek, regner jeg med, så du kan sikkert spørre betjeningen.

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-06-05, 16:28   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av dingpot

Hvafornoe?!? Crizzbe? jaja! du får gå for denne gang

Wuææ. soorry!!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 04-06-05, 16:29   #6
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av mofe

Wuææ. soorry!!

Tilgitt!

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-06-05, 16:30   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Det er veldig forskjellig hva PH'n skal være - etter som hva du måler på... (æ'kke enkelt dette her skjønner'u )

Munn (spytt) 6-7,5
Blod 7,35-7,45
Urin 4,5-8,5
Sæd 7,5-8,5 (det har du kanskje ikke da men Mofe.... )
Magesekk 1,35-3,5
Tynntarm 6,5-7,5
Tykkatarm 5,6-6,9
Endetarm 7

.....er hva jeg har lært i hvert fall!

Jeg bruker lakmuspapir ja

Men.. om man måler det ett sted, så vil vel de andre være i samme sjiktet? Eh.. altså.. om det i munnen er 1 mindre enn det skal være, så er det i urinen mest sannsynlig også det? *klarer ikke å formulere* Så det er okei å bare ett sted, liksom?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 04-06-05, 16:36   #8
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Men.. om man måler det ett sted, så vil vel de andre være i samme sjiktet? Eh.. altså.. om det i munnen er 1 mindre enn det skal være, så er det i urinen mest sannsynlig også det? *klarer ikke å formulere* Så det er okei å bare ett sted, liksom?

Ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener, men mener du at hvis du måler PH'n på spyttet ditt og det er for surt f.eks. så kan man gå ut i fra at det er for surt andre steder også?

Jeg pleier å teste på spytt og urin.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 04-06-05, 16:48   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Ja, var det jeg mente

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 04-06-05, 16:52   #10
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Ja, var det jeg mente

Usikker på fasiten her Mofe, men sånn jeg bruker PH i jobbsammenheng, så er jeg mest opptatt av PH i spytt. F.eks. så er sannsynligheten for at en pasient som har mye muskel og leddsmerter (f.eks. en revmatiker) har for lav PH hvis jeg tester spyttet - den er meget stor! I tillegg vil pasienten mest sannsynlig ha lett for å få ødemer (vann i kroppen - spesielt i føtter, hender og ansikt) og ofte også problemer med fordøyelsen. Det siste innrømmer de færreste pasienter - men jeg finner det ut for det jeg.... he-he....

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 04-06-05, 16:54   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Fedonisten - så hva er da løsningen for å få ned pH-en i kroppen? Spise det dingpot over her skisserer?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 04-06-05, 16:57   #12
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Usikker på fasiten her Mofe, men sånn jeg bruker PH i jobbsammenheng, så er jeg mest opptatt av PH i spytt. F.eks. så er sannsynligheten for at en pasient som har mye muskel og leddsmerter (f.eks. en revmatiker) har for lav PH hvis jeg tester spyttet - den er meget stor! I tillegg vil pasienten mest sannsynlig ha lett for å få ødemer (vann i kroppen - spesielt i føtter, hender og ansikt) og ofte også problemer med fordøyelsen. Det siste innrømmer de færreste pasienter - men jeg finner det ut for det jeg.... he-he....

Dette kan jeg skrive under på! Ledd, hud (kviser), fordøyelse, søvn, ødemer... u name it!

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-06-05, 16:57   #13
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Fedonisten - så hva er da løsningen for å få ned pH-en i kroppen? Spise det dingpot over her skisserer?

Når du sier 'få ned PH-en' mener du da å redusere surhet?

Er det lov til å si at jeg er usikker på hva jeg mener når det gjelder kosten?

Jeg regulerer det med kosttilskudd jeg Og har veldig gode resultater med det.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 04-06-05, 17:01   #14
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av mofe

Fedonisten - så hva er da løsningen for å få ned pH-en i kroppen? Spise det dingpot over her skisserer?

Lavkarbo i seg selv vil hjelpe på syre-base balansen i stor grad, i og med at man faktisk kutter ut raske karbohydrater. Melkeprodukter er som sagt syredannende ( og har en rekke andre negative virkninger). Røyking, stress, kaffe og dårlig respirasjon er andre årsaker til sur kropp. Derfor er Yoga og pilates så bra for helsen, fordi åndedrettet optimeres, og man får skiftet ut gammel luft, og ventilert lungene ordentlig!

Overskudd av proteiner vil også være med på å gjøre kroppen sur, så ikke spis MER enn du trenger. Proteiner er en dyr næringskilde, og for mye proteiner vil belaste dyreriket så vel som lommeboka (om man ikke følger vegetarkost da, men lommeboka får vel sitt uansett...)

Enda en link om syre-base balansen:
http://www.yogasenteret.no/Artikler/...article_id=187

et utdrag:

Mat som bør brukes i mindre mengder, reduseres eller ved medisinsk kosthold helt utelates:

- Raffinert sukker i enhver form.
Gjelder også brunt sukker og honning.
- Kunstige søtningsmidler og alt som inneholder disse, light
leskedrikker mm.
- Kaffe, sort te, alkohol og rusmidler
- Raffinert salt
- Fruktjuice
- Tropisk frukt
- Sterke krydderier
- Potet, tomat, paprika, tobakk og nattskyggeplanter
- Syntetiske oljer og fettstoffer som margarin
- Kjøtt og egg
- Stekt, eller frityrstekt mat
- Alle melkeprodukter
- Raffinert mel som hvitt mel og gjærprodukter
- Dypfrossen, mikrobølgeoppvarmet og industrielt fremstilt
ferdigmat
- Kast evt. alleminiumsgryter i dag (!), bruk rustfritt stål
eller emaljerte gryter.

Mat som anbefales for et sunt kosthold:

- Lokalt dyrkede grønnsaker i variasjon
- Fullkornsprodukter som ris, hirse, hvete, spelt, havre, m.m.
- Fisk, kjøtt og egg i moderasjon
- Bønner og linser
- Sjøgrønnsaker; tang og tare
- Nøtter og frø
- Frukt etter årstid og lokalt dyrket
- Uraffinerte oljer
- Tørket frukt og malt som søtstoff
- Havsalt. Bør dog brukes i små mengder
- Melkeprodukter i moderasjon
- Syltede grønnsaker som surkål, umeboshi, pickles m.m.
- Urter til krydder og te
- Kok helst maten på gass eller vedovn
- God vannkvalitet, kildevann eller ulike
vannrensingsmetoder.
- Variasjon i matlagning og i ingredienser
- Velg økologisk kvalitet, variasjon er dog viktig.
- Renslighet og orden i kjøkkenet og i matlagningen
- Lag mat og spis med glede

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-06-05, 17:05   #15
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Når du sier 'få ned PH-en' mener du da å redusere surhet?

Er det lov til å si at jeg er usikker på hva jeg mener når det gjelder kosten?

Jeg regulerer det med kosttilskudd jeg Og har veldig gode resultater med det.

Hvilke tilskudd da??? *nyssgjerrig*

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 02:13   #16
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: syre-base balanse, tips

Utrolig bra tråd som fortjener å trekkes opp igjen! Takk, dingpot!

Dette har jeg i grunnen tenkt en del på, men ikke fått testet ut - det skal jeg gjøre nå!

Obs: Dingpot - du skrev i øverste innlegg at melkeprodukter er BASEdannede. Stusset på det, og du skriver jo lenger nede her at det er SYREdannende, så jeg regner med at det første var en skrivefeil


Sist redigert av Huldr : 24-01-09 kl 17:32.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 00:19   #17
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: syre-base balanse, tips

*dytte*

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 22:12   #18
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.455
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: Syre-base balanse, tips

Jeg har kjøpt meg en vannrensemaskin som også kan endre pH i vannet. I den forbindelse målte jeg drikkevannet (her i Oslo) og det var på 6.5 hos meg - mao. svakt surt.

Denne vannrensemaskinen kan endre pH - og hvis jeg skrur den på max blir pH i vannet etter rensing på ca 9.5.

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 22:51   #19
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Syre-base balanse, tips

Hva slags maskin er det du har kjøpt da?

Hilsen en som drikker supergrønt om dagen og kjenner at kroppen liker det, og derfor er blitt mer interessert i dette med syre-base ballansen.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 15:19   #20
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.455
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: Syre-base balanse, tips

Opprinnelig lagt inn av guro, her.

Hva slags maskin er det du har kjøpt da?

Skal stikke ut og se jeg...

Melody Jupiter Ionizer. Kjøpte den for en god del lapper for 2-3 år siden. Fant den på en nettbutikk her i landet. Bruker den til drikkevann og matlaging - og til kaffe i håp om at den ikke blir så sur som ellers.

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 16:51   #21
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Syre-base balanse, tips

Hei.
bare kom på noe angående å drikke basisk vann.
Det er mange her på lavkarbo som spiser endel "syre"-mat. Tenker spesielt på kjøtt/egg og melkeprodukter(smør også).
animalske proteiner kreves endel magesyre for å fordøye ordentlig. Dersom du drikker base-vann intil disse måltidene kan du få problemer med å fordøye kjøttmat fordi du nøytraliserer denne fordøyelse-syren. Den trenger du! så ikke tynn den ut(drikke vann) eller nøytraliser (base-vann). Dette gjelder ca 30 min før og 1 time etter kjøtt-måltid. ellers kan du drikke basevannet!
Det sier seg selv da at hvis du ønsker en basisk kropp så spiser du ikke animalsk mat særlig ofte. Du trenger ikke bli vegetarianer, men ikke spise kjøtt hver dag heller
Ved vegetariske, basiske måltider kan du drikke vann som du vil
(Dette står beskrevet i boken ph-miraklet til Dr. R.Young)

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 17:06   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Syre-base balanse, tips

Jeg leste nettopp et sted at (husker ikke hvor, men skal pøve å finne) at det er korn som gjør kostholdet surt?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 17:32   #23
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Syre-base balanse, tips

Det stemmer at korn gjør kosten surt.
Men det er stor forskjell på kornet. Det må være HELKORN, og det må være så ferskt som mulig(ikke lagret over tid).
HIRSE, BOKHVETE, Quinoa og SPELT er svakt surt og kan spises litt av. Hvete er en "suring".
Det er ikke anbefalt å spise noe korn i begynnelse på base-dietten. Men innføre det etterhvert når kroppen blir i mer balanse, og bare de svakt sure.

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 17:39   #24
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Syre-base balanse, tips

svinekjøtt, Sukker, kaffe, gjær, endel frukter, melkeprodukter(særlig ost), mais, kjøtt, fisk, egg, margarin, smør, eddik, majones, sennep, alkohol, nøtter(cashew, peanøtt)

gjør kostholdet MYE MER SURT enn hva korn gjør(utenom hvete, ris)

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 18:01   #25
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Syre-base balanse, tips

Interessant tråd, men jeg er foreløpig svært, svært skeptisk. For meg virker dette som (unnskyld uttrykket) tradisjonell trolldom fra alternativmedisinere og homøopater. Jeg skal innrømme at jeg så langt ikke gått så dypt i dette, men det sier litt når de første 200 google-treffene på temaet bringer opp alternativsider.

Men det er flere grunner til at jeg er skeptisk. For det første: årsak og effekt. Her er det en hypotese som sier at syreverdien har betydning for mange prosesser i kroppen. Men hvis noe påstås å betydning, bør det i det minste være en troverdig forklaring til årsak og effekt. Jeg skal forsøke å ikke ramle ut i krav til dokumenasjon på alt mulig igjen, men finnes det noe som kan forklare sammenhengen mellom f.eks. mikrobølgevarmet mat og betente ledd?

Det andre som gjør meg skeptisk er at kostholdet som anbefales er mistenkelig likt det som siden 1980 er regnet for "sunt" og "positivt" - mao noe som de fleste kan kjenne seg igjen i og støtte opp under. Dette er også et veldig vanlig virkemiddel innen alternativmedisinen - å bruke anerkjent forskning for å støtte opp under vidløftige alternativteorier. Med andre ord at virkelig vitenskap tas til inntekt for noe det overhodet ikke var ment å undersøke.

Det tredje egentlig en forlengelse av punktet over. For her er er det også mistenkelig mye moral ute og går. Hva har moral i en diskusjon om fysiologi å gjøre? For eksempel at man tar med et generelt punkt som rusmidler. Hva er rusmidler i denne sammenhengen? Virker f.eks. marijuana, heroin og khat likt, eller er det bare generelt dårlig for syrebalansen å bruke rusmidler? For meg handler det om moral, og om å bygge opp under en svak hypotese med noe som legfolk kan nikke gjenkjennende til. Det samme gjelder punktene om orden på kjøkkenet og lokalt dyrket mat. Eller at man bør koke maten på gass- eller vedovn. Hvordan kan ph-verdien påvirkes av hvilken energikilde som gjør kokeplaten varm? Det minner litt om homøopatmedisin som er så uttynnet at det ikke finnes så mye som et molekyl av det opprinnelige virkestoffet igjen. Syltynt med andre ord...

Til slutt: Ettersom det var svært mange høykarboingredienser på listen over anbefalte matvarer, bør i hvert fall de positive sidene ved et balansert syrenivå oppveie de negative sidene som overvekt, hjertesykdom osv.

Det er ikke meningen å være negativ verken til innlegget, trådstarter eller temaet, og jeg håper det ikke oppfattes slik. Jeg er bare skeptisk, og forsøker å forklare hvorfor.

Det kan til og med hende jeg tar fullstendig feil

  Svar med sitat
Svar

Emneord
syre-base


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ph/syre-base kosthold? chili Andre dietter 20 22-06-10 13:53
Syre i beina! På natta! Pluto i magen min:) Trening 9 05-03-08 09:19
Syre og base? Karro Ketolysekuren 5 03-02-08 13:30
Balanse-te Thse Lavkarbo generelt 0 13-03-07 08:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no