Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Livets lyse side

Juletips

Livets lyse side Har du en suksesshistorie, nådd et delmål, gått ned et kilo eller to? Føler du for å dele suksess og glede, så er dette stedet.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-12-04, 09:47   #1
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk
Lightbulb

Juletips

Tenkte det var flere som trenger tips til pynt av julehus som er ENKEL, RASK og BILLIG!

KONFEKT OG GODTERI PÅ GLASS
Har bakt ett slag hittil og det er kokosmakroner. Puttet dem i ett høyt norgesglass og bandt en bred blonde rundt magen på glasset. Kjempefint ble det! Inspirert av dette lekre glasset, fant jeg fram flere glass. Dro til sjokoladebutikken vår og kjøpte en pose med juledrops i rødt og grønt og hvitt og puttet i det minste glasset. Det mellomste glasset ble fylt med sukkerfri godter: mandler trukket med hvit sjokolade og peanøtter trukket med mørk sjokolade. Mmmm...det ser så fristende ut. Man trenger altså ikke bake så himla mye. For gjestenes og pyntens skyld kan det så gjerne være ferdigkjøpt, bare det er litt gjennomtenkt hva man kjøper, synes jeg. Gjør et raid blant de sukkerfrie godteriene eller de med fruktose og se hva som er PENT og se på. Putt dette i glass og sett på kjøkkenbenken på rekke og rad eller i gruppe. Nam! Også deilig for øyet!

EPLER I VINDUSKARMEN
For de som ikke har vakre juleblomster i alle vinduer i huset, kan det være lekkert med en rad røde epler i vinduskarmen. En hel rad. Spesielt hvis det er noe annet rødt i nærheten av vinduet som "henter opp igjen" rødfargen.

GAVER TIL PYNT
Hvis du liker å pakke inn gaver litt ekstra fint, kan du ta tre av gavene som skal til noen i familien og pakke inn ekstra fint og sette oppå hverandre på en krakk på kjøkkenet eller i gangen som en juledekorasjon. Det er jo alltid problemer med å finne hvor i all verden man skal plassere alle pakkene, ikke sant. Det kan jo tenkes at disse gavene bør være til pappa, slik at onga ikke snik-kikker! Gråpapir og rød-hvit hyssing er fint julepapir. Eller noe eksklusivt i rødt med hvit sløyfe.

JULETREKULER
Juletrekuler er lekkert ikke bare på juletreet. Har du et fat i glass eller keramikk, kan du legge dette fullt av kuler i bare rødt. Eller rødt og hvitt. Eller rødt, grønt og hvitt. Men bare rødt eller bare hvitt er jo stilig, i litt forskjellige materialer. Noen matte, noen blanke, noen med hvitt på hvitt mønster osv. Kan legge dem på en seng av granbar.

Kulene kan også henges opp i et vindu. Jeg kjøpte en pakke med 12 matte røde på Ikea og hang opp fem stykker i ett av de to store stuevinduene. Hadde en vrihasselgren jeg hang dem i - forskjellige høyder, litt sånn sikk-sakk. Han bare i ett vindu da det allikevel blir usymmetrisk. Har du to like kjøkkenvinduer kan du henge røde kuler eller hjerter likt i begge vinduene, som en trekant, hvis du forstår. Men jeg hang dem litt høyt og lavt, og da var det like kult å bare henge i ett vindu.

DØRMATTE
Ute pleier jeg å legge en seng av granbar som dørmatte. Veldig enkelt og veldig koselig.

VASE MED GREINER
Hent noen bjørkegreiner og putt i den største vasen du har. Du kan eventuelt spraye greinene hvite, men da hører jo ikke julepyntingen under kategorien enkelt lenger .
Heng forskjellig juletrepynt i liten størrelse her. Gjerne etter tema: engler, nisser, rødt, hvitt, barnas jul osv. Skikkelig koselig hvis du har nok julepynt som onga har laget å bare putte på dette på treet. Du skal se at onga blir inspirert til å lage mer også. Tenk å få et eget "tre" og henge bare sine ting på. Kan jo stå midt på kjøkkenbordet eller benken eller hvorfor ikke foran speilen i gangen. For en velkomst. Hvis det blir lite og glissent med pynt fordi onga ikke er store nok til å rekke å ha laget så mye, får du utstyre dem med ark eller ukeblader og saks. Hvite ark klippes i små rundinger, og så klipper onga små hakk slik at det blir sånne snøkrystaller vi laget når vi var barn. Det har min 2. klassing laget på skolen og det klarte de fint. Ellers kan du ta fargede ark eller ukebladsider og be onga klippe små remser og lage lenker. Det er ganske lett.
Denne ideen passer også for de som synes juletreet skal pyntes med lekker julepynt i matchende farger . Selv JEG er ikke så nøye da.

RØD PYNT
Nå er tiden inne for å finne fram alt du har som er rødt i skaper og skuffer. Sengetøy, duker, vaser, boller, puter, serviser og alt det du ellers ikke orker synet av resten av året. Ta det fram og putt det litt her og der. Det er så fint med den røde fargen når den gjentas flere steder i rommet/huset. Det er veldig fint å samle i grupper, masse småting kommer gjerne ikke til sin rett dersom de plasseres enkeltvis på hyller og bord i nærheten av andre fargerike ting. En hylle kan gjerne renskes for de tingene som allerede står der og så kan man sette den røde bollen med nøtter i sammen med et par røde julekort fra i fjor, et par høye lysestaker med røde lys i og en liten rød duk brettet og delvis hengende ned i fronten. Gruppering er kunsten! Men det skal jammen ikke så mye til!

JULEKORT
Det er mange som har flotte julepost-kurver og sånt å ha julekortene i, men det har ikke jeg. Prøver da å finne på noe nytt hvert år for å vise fram kortene vi får. Har fått endel hjemmelagde kort også, og disse står alltid først .
I fjor hadde jeg kortene på rekke og rad på pianoet, men nå er pianoet forært til noen som hadde bedre plass. I år tenker jeg at jeg henger opp en snor eller hyssing eller rødt bånd på kjøkkenveggen over arbeidsplassen og pc'n og henger opp kortene med klyper som en klesvask på rekke og rad. Jeg så forresten i et interiørblad at de hadde brukt det søte lille barnetørkestativet fra Ikea til å henge julekortene i - det var utrolig koselig.

Nå har jeg vondt i armen av intens skriving, så jeg tar en pause og kommer forhåpentligvis sterkere tilbake på julepyntfronten.

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 09-12-04, 09:59   #2
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Så snill og go' du er Marianne!!

Du kunne jo nesten bare skrevet "Til Fedonisten" på dette innlegget jo......


....min måte å pynte til jul i disse dagene er å skrive innleggene mine i rødt.....

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 09-12-04, 10:03   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Marianne: Du er bare helt utrolig!!!!

Særlig tipset om å fylle i krukker, røde epler, røde grupperinger og IKEA-tørkestativet som julekort-stativ skal jeg prøve ut. Satte akkurat tørkestativet på loftet, fordi det stod i veien.

Synes dette kunne være et kapittel i en bok jeg...

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 09-12-04, 10:39   #4
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Har bakt ett slag hittil og det er kokosmakroner.

OPPSKRIFT?????

Takk for et utrolig flott innlegg med masse gode tips!!

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 09-12-04, 11:24   #5
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

http://forum.lavkarbo.no/showthread....=kokosmakroner

Har så vondt i armen (senebetennelse) og orker nesten ikke skrive...sukk! Leser gjør jeg i hvert fall samtidig med at jeg spiser lunsj!

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 09-12-04, 11:29   #6
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av marianne

... orker nesten ikke skrive...sukk!

Merker det....
God bedring Marianne. Har du ingen du kan ringe til med alt du bobler over av, som så kan skrive det inn...?

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 09-12-04, 13:33   #7
aveline
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 77
Innlegg: 416
aveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt likt

Oi, så KREATIV du er, Marianne!!!!
Morsom lesing***

Men hva i all verden har du gjort med hendene dine?......Vel, vel du får ikke lov å svare før du er blitt bedre, og DA skal du bruke dine flittige never til å sette dine egne ideer ut i livet.
Forresten er jeg litt nysgjerrig på hvordan kokos-kakene dine ble. Jeg bakte noen til datteren min, tok av litt av røren til meg selv som jeg tilsatte Natreen. Men det var så himmelvid forskjell på kakene, at jeg rett og slett kastet de 5-6-kakene jeg stekte "Atkins"

Oops...kom nå på at du er Fedon-disippel. Fruktose, er løsningen***
God bedring, jente****! Klem!

aveline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-12-04, 13:34   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Så ikke denne tråden før nå jeg.. Så bra tråd!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 09-12-04, 14:05   #9
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Marianne, du er et sant oppkomme av gode ideer.
Tusen takk for mange fine tips....og sant som sagt over her. Nesten et kapittel i boka du skal skrive dette jo ...og jeg bruker lilla i disse adventstider...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 09-12-04, 22:41   #10
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Et par tips til:


Borddekking

Jeg så i et av julebladene at de hadde brukt pepperkakeformer som serviettringer. Så genialt! De hadde riktignok hvite stoffservietter, men til og med på ensfargede papirservietter må da det bli en slager.

Jeg brukte sandkakeformer som telysholdere ut over hele bordet et år til julemiddagen. Ganske stemningsfullt blir det - for man har jo gjerne MANGE sandkakeformer!

Røde epler utover bordet er også veldig fint - spesielt på hvit duk, synes jeg.

Og så kan man bruke en sånn lav paiform i aluminium med rillete kant til telysholder. Fyll den med vann og telys som flyter - og kanskje litt pynt. Jeg så vel de hadde brukt krydder et eller annet sted - tørkede appelsinskiver med sølvkuler (kakepynt) på, stjerneanis og jeg tror kanskje kanelstenger?

Røde eller lilla (Anne) juletrekuler kan brukes som serviettholdere - bare træ løkken rundt servietten. Jeg har prøvd å skrive navn med glitterlim på juletrekuler, men det ble for glatt. Bare datt av når det var blitt tørt. Kanskje limpistol er litt bedre, hadde jo vært koselig med navnet skrevet på juletrekula. Som sagt kjøpte jeg billige kuler på Ikea, men nille og andre billig-butikker har jo sånt. Plantasjen forresten også.

En bitteliten kvist av granbar (så liten at den faktisk kan klippes av juletreet) er fint å legge på servietten, enten du har ordinær serviettring, kuler eller pepperkakeformer.
Eller brukes som serviettring i seg selv, den kan festes med ståltråd eller bindes sammen med litt sytråd.

Borddekking er kjempegøy, har ingen plan for årets borddekking julaften, jeg pleier å ta det på sparket. Kanskje jeg i år skal ha en plan? Hadde ikke vært dumt, og nå har jeg jo ideene samlet på ett sted. Godt å skrive ned det hodet er fyllt av.

God jul eller Bon Apetit eller noe...

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 09-12-04, 22:48   #11
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Takk for superkoselig tråd, Marianne!! *kom i julestemning*

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 09-12-04, 22:51   #12
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Jeg er veldig for å stille ut julekortene - ikke gjemme dem i en kurv!

Mine henger i en granbarlenke (kunstig) i bue over peisen. Veldik dekorativt!

Synes idèen med å henge de i en snor med klyper var kjempefin.

En annen ting en kan gjøre, er å feste de på karmene rundt en dør, eller rundt et speil.

Synes også at det er kjempefint med røde epler til pynt!

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-12-04, 12:04   #13
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Du er bare et unikum og oppkomme av ideer, Marianne. Du er jo en konstant brainstorming i deg selv. Takk for at du deler!

Du ville ha navn på julekulene. Hva med å skrive navnet med et godt lim også dyppe i glitterstøv?

Et annet tips til bordkort, er peperkakekoner og menner med melisnavn på. Det er også litt koselig, men må planlegges litt da...

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no