Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Effekten av lavkarbo-diett på migrenepasienter?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-06-05, 20:10   #1
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Effekten av lavkarbo-diett på migrenepasienter?

Jeg lurte på om det er noen her som har lest om effekten av ketose/low carb på migrene? Er det noen tilfeller der det ikke er bra å være i ketose?

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 12-06-05, 21:09   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Jeg har ikke lest annet enn at lavkarbo er perfekt for folk som sliter med migrene.

Tilfeller der det ikke er bra med ketose? Jeg har lest en eller annen plass at der finnes noen få mennesker som ikke kan nyttegjøre seg ketoner - noe genetisk. (Lurer på om det var i forbindelse med spedbarn - og om det da ikke kan overføres til voksne...) Men utover det har jeg ikke lest at det er noe galt i å være i ketose om en gjør det på en ordentlig måte.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 12-06-05, 21:52   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

dirgni her inne har så og si blitt kvitt migrenen sin etter å ha lagt om til fedon

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-05, 16:02   #4
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Low Carb är bra för migränpatienter

Så här skriver en bekant som följer en variant av min diet:

/SSS

Helenas vikt- och matdagbok
53 år, totalvikt vid dietens början 57,8 kg, längd 155 cm, ska enligt företagssköterskan väga 53 kg (5 kg ”kosmetisk” övervikt som inte försvinner med några metoder), lider av migrän och Restless legs (medicinerar varje kväll med Siforol – parkinsonmedicin!), har en sköldkörten som slutat fungera och därför medicinerar med Levaxin, tar Östrogen men är annars vid god hälsa och har goda socker- och blodfettsvärden.
Mål: att gå ner 5 kg och att hålla vikten, få upp konditionen från medelgod till mycket god + eliminera migränen (sedan 1976) och medicineringen av Restless legs (sedan 2004)

Anmärkningar: Det märkliga första veckan var att jag började känna att jeansen satt ledigare på låren, när jag efter en vecka provade en kavaj som jag köpt för liten (!) satt den ledigt om ärmarna. Aldrig tidigare har jag känt av viktminskning i låren eller armarna! Jag trodde aldrig jag kunde få dem smala! Efter en vecka var mina jeans en storlek mindre!

Bonus: mindre irriterad, mindre torr hy – både i ansikte och kropp

INVÄGNING 3 juni: 57,8 kg

Tisdag 7 juni 2005-06-07 (migränfri)
(30 minuter rask promenad före frukost)
(Minst 3 l kranvatten)
Frukost, kl 7.30: ett äpple, ett päron, en grapefrukt + en kopp kaffe med sojabönsmjölk
Kl 9.00: två tomater
Kl 10.30: en avokado
Lunch, kl 12.30: Skaldemans tonfisksallad + ett ägg + en kopp svart kaffe (mättnad: 6 timmar)
Fika: en mugg grönt te
Mellanmål kl 17: 1 ägg
Middag, kl 18.30: 200 gr sjömansbiff m 2 msk smör och 4 skivor ost (äckligt!), 1 kopp lakritste
Fika: 1 kopp kaffe m vispgrädde
Kvällsmål kl 22: 1 liten bit brie

Onsdag 8 juni (migränfri)
(30 minuter rask promenad före frukost)
(3-4 l kranvatten)
Frukost: 1 äpple, 5-6 plommon
Förmiddag: 1 avokado + 1 röd paprika
Fika: 1 mugg grönt te
Lunch kl 12.00: Skaldemanns tonfisksallad + 2 ägg + en kopp kaffe m sojabönsmjölk
Middag kl 18.30: bantarbiff + kaffe med vispgrädde
Fika: 1 stor mugg kanelte (Yogi-te)
Kvällsmål kl 23.30: en liten bit brie

Torsdag 9 juni (migränfri)
(30 minuter rask promenad före frukost)
(4 l kranvatten)
Frukost: 1 grapefrukt, 1 nektarin, aprikoser, plommon + en mugg kaffe m sojabönsmjölk
Förmiddag: 2 avokador + ett par kvisttomater + en mugg grönt te
Lunch kl 11.45: Skaldemanns tonfisksallad m 2 ägg + en mugg svart kaffe
Eftermiddag: en mugg grönt te
Middag kl 18.15: bantarbiff

Fredag 10 juni – INVÄGNING: 55,8 kg (migränfri)
(30 minuter rask promenad före frukost + 20 min = totalt 50 min promenad)
(min 3 liter kranvatten)
Frukost: 1 grapefrukt, 1 nektarin, 5 aprikoser, 3 plommon + en mugg kaffe m sojabönsmjölk
Förmiddag: 4 kvisttomater + 2 avokador + en mugg grönt te
Lunch kl 12.30: bantarbiff + svart kaffe
Middag kl 19: _ kg oskalade räckor + rejäl klick majonnäs med pressad citron (annars inte god) + kaffe m. vispgrädde + 2 praliner sockerfri 75%-ig choklad från en Chocolatier (choklad från Equador är mild och god, behöver ej sötas)
Kvällsmål kl 22: 1 bit brie + gröna oliver + _ sherryglas med torrt rödvin

Lördag 11 juni (migränfri)
(45 minuter rask promenad före frukost = totalt 45 minuter promenad)
(Min 3 l kranvatten)
Frukost kl 10: 2 stekta ägg, 4 skivor bacon, 2 körsbärstomater, _ blodgrape, kaffe m. vispgrädde
Lunch kl 15-15.30: Fetaost (salt!) + 10 sv grekiska oliver (salta!), _ avokado, 2 kokta ägg, lite skalade pistachnötter (ej salta!) o lite jordnötter (ej salta, ej rostade!) + kaffe m vispgrädde
Middag 20.30: anka, 1 färskpotatis, kaffe m vispgrädde, 2 sockerfria chokladpraliner

Söndag 12 juni (migränfri)
(45 minuter rask promenad före frukost = totalt 45 minuter promenad)
(Min 3 l kranvatten)
10-10.30: 2 stekta ägg, 5 skivor bacon, 2 körsbärstomater, 1 blodgrape, kaffe m vispg
16.30-17: 1 grillad entrecote med persiljesmör, stekta färska champinjoner o rödlök, _ färskpotatis + 1 mango + kaffe m vispgrädde
20-20.30: Fetaost och svarta oliver

Måndag 13 juni (migränfri)
(30 minuter rask promenad före frukost + 20 min = 50 min totalt )
(3 l kranvatten)
–7.00: 1 blodgrape, 2/3 l jordgubbar, 1 persika, 3 aprikoser, 6 körsbär, kaffe m sojabönsmjölk
–10.00: 1_ avokado + grönt te
13.00: tonfisksallad m. gräslök, 2 ägg + kaffe m sojabönsmjölk (borde ju varit animalisk grädde…)
16.30: grönt te
18.15-18.30: bantarbiff + kaffe m sojabönsmjölk (borde ju varit animalisk grädde…)
23.00: 1 bit brie
(3)

Tisdag 14 juni (migränfri)
(30 minuter rask promenad före frukost + 25 min = 55 min totalt )
(drygt 3 l kranvatten)
-7.00: 1 blodgrape, 1 äpple, 1 persika, 2 aprikoser, 2 körsbär, kaffe m vispgrädde (borde varit sojabönsmjölk…)
-9.30: 1 avokado, 1 liten röd paprika + kaffe med sojabönsmjölk
11.40-12: tonfisksallad m gräslök + 2 ägg + kaffe m vispgrädde
16.30-17.00: kaffe med vispgrädde
20.20-21: bantarbiff + en liten bit brie
(Jag klarar inte av att skippa Siforol, mot restlegs legs, men har skurit ner till _ istf 1 tablett. Försökte, men jag vaknar efter en timme och känner ”myrorna”.)
(3)

Onsdag 15 juni (migränfri)
(30 minuter rask promenad före frukost)
(3 l kranvatten)
6.30-7.00: 1 blodgrape, 1 äpple, 1 persika, 2 aprikoser, kaffe m sojabönsmjölk
-9.50: 1 avokado, 1 liten röd paprika, grönt te
12.45-13.15: tonfisksallad m hemgjord majonnäs o dill, 3 små ägg + kaffe m vispgrädde
19.20-20: bantarbiff + liten bit brie (har fått veta att fläskfärsen jag hittills använt tyvärr var skinkfärs som bara är 16% fet) + kanelte (Yoggi-te)
(Jag klarar inte av att skippa Siforol, mot restlegs legs, men har skurit ner till _ istf 1 tablett. Försökte, men jag vaknar efter en timme och känner ”myrorna”.)
(2)

Torsdag 16 juni (migränfri)
(30 minuter rask promenad före frukost + 15 min = 45 min totalt )
(3 l kranvatten)
6.30-7.00: 1 blodgrape, 1 äpple, 1 persika, 3 aprikoser + kaffe m sojabönsmjölk
9.00: kaffe med sojabönsmjölk (glömde äta grönsakerna…)
10.00-10.40: 1 avokado + 1 liten röd paprika + grönt te
13.00-13.30: tonfisksalladen, 3 små ägg + kaffe med vispgrädde
18.15: bantarbiff + kanelte
(_ Siforol)
(1?)


Iakttagelser: man går ner på ett snygg sätt. Låren blir smalare men bysten har inte minskat.
Jag är så glad som en lärka på morgonen att jag är nästan jobbig…

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-06-05, 00:04   #5
Silvandar
Administrator
 
Silvandar sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Drammen
Alder: 47
Innlegg: 117
Silvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av themonk

Jeg lurte på om det er noen her som har lest om effekten av ketose/low carb på migrene? Er det noen tilfeller der det ikke er bra å være i ketose?

jeg har en mamma som har slitt med migrene i hele sitt voksne liv.. Etter at hun begynte på et karbohydratbevisst kosthold (og trolig fordi hun fikk et jevnt blodsukker) har hun ikke hatt migrene på over to år nå..

Jeg er ingen ekspert på migrene, det er vel flere årsaker til at man får det, men den ene personen jeg personlig kjenner som har kombinert de to tingene har bare hatt positive erfaringer..

Det morsomme var at hun var veldig skeptisk til en lavkarbolivsstil og egentlig bare "fulgte med" etter at min far begynte.. Hun ble til slutt nødt til å innse at det var noe i det

En klart økt livskvalitet.

__________________
-Silvandar-
Silvandar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto (65% F/35% P /5% K) Svar med sitat
Gammel 22-05-06, 21:28   #6
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Effekten av lavkarbo-diett på migrenepasienter?

Jeg har merket en svak bedring på min migrene. Migreneanfallene kommer ikke så ofte som før og de er ikke like intense som før.. men om dette skyldes kosten eller kosttilskuddene eller det faktum at jeg blir eldre og har en annen livssituasjon enn tidligere vet jeg ikke..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-05-06, 21:59   #7
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Effekten av lavkarbo-diett på migrenepasienter?

jeg har blitt bedre siden jeg begynte og jeg har gått på mer eller mindre på lavkarbo i ca 3-4 år. og migrenen har igrunnen blitt mindre og mindre og sjeldnere. når jeg hadde det værst så kunne jeg ha det en måned i strekk. det gikk ut over alt. når har jeg det maks 4 dager. og graden av smerte er mye mindre.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-06, 19:50   #8
Miroslav
Medlem
 
Miroslav sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Los Angeles
Alder: 52
Innlegg: 98
Miroslav er ny på veien

Sv: Effekten av lavkarbo-diett på migrenepasienter?

Jeg har også opplevd at jeg har sluppet migreneanfall etter at jeg begynte med lavkarbo. Interessant å merke seg er det at etter at migreneanfallene hadde til en stor grad gitt seg, så fikk jeg dem veldig ofte rett etter at jeg flyttet til USA, etter at jeg la om maten har de blitt langt mindre hyppige (kan ikke huske å ha hatt migrene på lavkarbo, men har sikkert hatt det en gang eller to.)

Miroslav er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-05-06, 01:21   #9
Dante
Medlem
 
Dante sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Innlegg: 277
Dante har en fantastisk aura rundt segDante har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Effekten av lavkarbo-diett på migrenepasienter?

Har migrene men har ikke merket noe effekt enda. Håper virkelig å bli kvitt, eller få mindre anfall etter hvert.

Dante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 24-05-06, 15:18   #10
polvott
Medlem
 
polvott sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 163
polvott har en fantastisk aura rundt segpolvott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Effekten av lavkarbo-diett på migrenepasienter?

Jeg har migrene og hadde det mindre i begynnelsen, men nå har det kommet litt tilbake. Jeg håper der forsvinner igjen, for det er noe herk.

Jeg har merket at hvis jeg spiser sukker så blir jeg dårligere. Så det har nok litt med saken å gjøre.

__________________


polvott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Vedvarende Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 09:08
Lavkarbo for de med liten tid og dårlig råd? Helene Lavkarbo generelt 17 25-10-05 23:30
Barn på Melkefri diett & Lavkarbo Summer Barns kosthold 12 10-11-04 15:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no