Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hva pleier dere å velge som helgekos?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-08-13, 21:02   #26
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva pleier dere å velge som helgekos?

Opprinnelig lagt inn av Metal_Barbie, her.

Som regel har jeg tatt litt mindre og sett an litt så bare tatt en klype her og der ...bare for å være sikker på at d ikke blir for mye,fir av erfaring tykner fiberhusk mer enn jbkm..men kommer litt an på hva man lager og tror jeg.

Det har jeg også erfart; at fiberhusk tykner mer.
Jbk er glatt ekkel smørje....

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 20-08-13 kl 21:40.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 21:09   #27
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hva pleier dere å velge som helgekos?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Har du laget denne med fiberhusk i stedet for JBKM? (HarikkeJBKM...)

Har ikke prøvd husk.
Her er gjengen min kakemonster, så jeg passer alltid på og ha et par krukker JBKM ekstra i huset......

For meg fungerer JBKM helt supert i kaker, men jeg direkte hater det i sauser og slikt. Da er den slimete konsistensen nok til at jeg finner noe annet og spise.

Har også brukt denne bunnen og delt den i to halvdeler, lagt på hjemmelaget eplemos med kanel, pisket fløte, neste kakebunn, eplemos med kanel og paisket fløte.
Er ei skikkelig god eplekake.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 09:55   #28
SusannaAlma
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 11
SusannaAlma er på en erverdig vei

Sv: Hva pleier dere å velge som helgekos?

Bringebæris! Visper krem av fløte og noen dråper stevia, når den er blitt kremete har jeg oppi frosne bringebær og visper videre. Serveres med raspet (eller flytende!) 70% sjokolade. Veldig godt. Men kanskje ikke veldig godt for vektnedgangen om man spiser det hver dag..

__________________


SusannaAlma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre- Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 10:24   #29
Metal_Barbie
Medlem
 
Metal_Barbie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2013
Alder: 38
Innlegg: 98
Metal_Barbie er på en erverdig vei

Sv: Hva pleier dere å velge som helgekos?

Opprinnelig lagt inn av SusannaAlma, her.

Bringebæris! Visper krem av fløte og noen dråper stevia, når den er blitt kremete har jeg oppi frosne bringebær og visper videre. Serveres med raspet (eller flytende!) 70% sjokolade. Veldig godt. Men kanskje ikke veldig godt for vektnedgangen om man spiser det hver dag..

Høres godtut

Nei her er det snakk om helgekos evt noe å lage når man skal på en bursdag,ha nursdag eller kaffebesøk en meget sjelden gang for min del Poenget er jo ikke å gå ned i vekt og beholde eller få nye dårlige vaner heller,jeg og forstår at man må nødt til å lage seg evt nye sunne vaner og forhold til både mat og kos.

Metal_Barbie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 13:41   #30
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva pleier dere å velge som helgekos?

Jeg ordnet meg helgekos når jeg startet med lavkarbokosthold. Ordet "slanking" gir meg utslett og åndenød, og assosieres kun med å være sur og sulten! Derfor var det veldig viktig for meg å føle at jeg ikke forsaket alt som var godt her i verden - inkludert noe ekstra godt å spise på til en god film på tv. Etterhvert ble det ikke så viktig å bake sesamfrøfoccacia, spise oliven og aioli, mandelkjeks med ost, kremkaffe osv - ofte opplevde jeg at jeg var så mett etter middag at det rett og slett ikke fristet med noe til kvelds. Nå koser jeg meg ekstra stort sett ifb med pms-cravings. Da er det utrolig viktig for meg med noe søtt, og veldig godt å kunne gi etter for søtsuget uten dårlig samvittighet. Jeg synes igrunnen dårlig samvittighet er en uting. Det er bedre å gi seg selv levelige rammer, og bestemme seg på forhånd for hva og hvor mye som er greit å spise. Da kan man holde de avtalene man gjør med seg selv, og gå lykkelig videre, selv om lørdagen inneholdt sjokolade

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 23:12   #31
Therese_M
Medlem
 
Therese_M sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Innlegg: 114
Therese_M er ny på veien

Sv: Hva pleier dere å velge som helgekos?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

En tur ut i frisk luft, sshopping, kino, en god film på tv, spa.... At kos= mat og godteri er grunnen til at mange havner her inne....

Jeg er enig i dette - hvorfor man absolutt kose seg i helgene? Jeg har prøvd dette med "litt ekstra godt i helgene" over flere år, men det ender bare med at søtsuget varer halve uken etterpå! Det er det ikke verdt

Om jeg likevel skal kose meg med noe, gjør jeg bare mer ut av middagen. Lager en deilig forrett og hovedrett, tenner litt lys og tilbringer tid med forloveden. Det vil si at jeg spiser som normalt, bare endrer litt på rammene rundt måltidet.

__________________


Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 23:26   #32
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hva pleier dere å velge som helgekos?

Opprinnelig lagt inn av Therese_M, her.

Jeg er enig i dette - hvorfor man absolutt kose seg i helgene? Jeg har prøvd dette med "litt ekstra godt i helgene" over flere år, men det ender bare med at søtsuget varer halve uken etterpå! Det er det ikke verdt

Om jeg likevel skal kose meg med noe, gjør jeg bare mer ut av middagen. Lager en deilig forrett og hovedrett, tenner litt lys og tilbringer tid med forloveden. Det vil si at jeg spiser som normalt, bare endrer litt på rammene rundt måltidet.

Perfekt, spør du meg!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 09:14   #33
Metal_Barbie
Medlem
 
Metal_Barbie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2013
Alder: 38
Innlegg: 98
Metal_Barbie er på en erverdig vei

Sv: Hva pleier dere å velge som helgekos?

Opprinnelig lagt inn av Therese_M, her.

Jeg er enig i dette - hvorfor man absolutt kose seg i helgene? Jeg har prøvd dette med "litt ekstra godt i helgene" over flere år, men det ender bare med at søtsuget varer halve uken etterpå! Det er det ikke verdt

Om jeg likevel skal kose meg med noe, gjør jeg bare mer ut av middagen. Lager en deilig forrett og hovedrett, tenner litt lys og tilbringer tid med forloveden. Det vil si at jeg spiser som normalt, bare endrer litt på rammene rundt måltidet.

Man er forskjellig

For eksempel kan jeg ha en sjokolade i skapet i ukesvis..eller for den del noe annet godt uten å ha behov eller sug for å spise den mens samboeren kan ikke ha noe i skapene for da spiser han det opp utover uka sånn litt og litt hver dg flere ganger om dagen...noen greier å holde seg unna sug andre ikke.. Skal sies at jeg har fint lite sug på ting så det kan ha noe med det å gjøre...og når jeg først koser meg stort for eksempel som i jula så sliter jeg ikke med sukker abstinenser som du forklarer her i ettertid...jeg overser det i så fall..har ingen problemer med å gå rett tilbake til normalen dagen etter matkos

Metal_Barbie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 09:24   #34
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva pleier dere å velge som helgekos?

Opprinnelig lagt inn av Metal_Barbie, her.

Åh,hvordan kan det ikke ha noe å si? Tenker om du kunne forklare det,hehe

Har ingen medisinsk forklaring på det om det er det du etterspør Er bare min egen erfaring, når jeg trener mye så tåler iallfall kroppen min mer karbohydrater enn når jeg ikke trener (uten at jeg hiver innpå med raske karbohydrater av den grunn, men her er det snakk om et par dl vaniljekesam med bær liksom, det syns jeg man kan unne seg som helgekos uten å føle at man bryter naziregimet).
Ja, selvfølgelig må man lære seg å "kose seg"/belønne seg med andre ting enn mat også. Men jeg er nå en gang sånn satt sammen at jeg syns det er deilig å slenge seg ned i sofaen en lørdagskveld og belønne meg selv med litt mat (uten at jeg går amok i brus og chips). God mat er jo kos

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 10:16   #35
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Hva pleier dere å velge som helgekos?

Opprinnelig lagt inn av timich, her.

Har ingen medisinsk forklaring på det om det er det du etterspør Er bare min egen erfaring, når jeg trener mye så tåler iallfall kroppen min mer karbohydrater enn når jeg ikke trener (uten at jeg hiver innpå med raske karbohydrater av den grunn, men her er det snakk om et par dl vaniljekesam med bær liksom, det syns jeg man kan unne seg som helgekos uten å føle at man bryter naziregimet).
Ja, selvfølgelig må man lære seg å "kose seg"/belønne seg med andre ting enn mat også. Men jeg er nå en gang sånn satt sammen at jeg syns det er deilig å slenge seg ned i sofaen en lørdagskveld og belønne meg selv med litt mat (uten at jeg går amok i brus og chips). God mat er jo kos

Den enkle forklaringen her (tror jeg) er at karber blir lagret som glykogen i musklene og glykogen blir forbrukt under trening. Dvs at om man spiser noe mer kh når man trener en del, så vil dette bli brukt opp. Selv liker jeg meg best i ketose men fortrekker allikevel og ligge noe høyere enn anbefalt "ketoseinntak" av kh siden jeg trener en del (50-60 g daglig). Fungerer bedre for meg, men her er det store individuelle forskjeller og kommer litt ann på hva/hvor mye man trener.

http://treningsfysiolog.com/2011/08/...ater-pa-diett/

Når det gjelder helgekos eller kos generelt med mat så stemmer jo forsåvidt det Carisma sier at akkurat det er en grunn til at mange er her inne, men vi har alle forskjellige grunner til å velge lavkarbo og forskjellig grad av fysing og selvkontroll og den enkelte må jo finne ut hva som passer.

Selv har jeg i mange år hatt et trøblete forhold til mat, og trøstespising har vært en del av det. Jeg har derfor prøvd å være bevist på at mat ikke er kos, men en nødvendighet. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke koser meg med god mat for det, men jeg prøver å unngå og spise bare for å kose meg og få "belønning", mat skal (for meg) være et nødvendig måltid. Men jeg sprekker forsåvidt på det stadig vekk og for meg (og sikkert mange andre her inne) er det viktig og ha noe som er mer kos enn andre måltider, det være seg salt eller søtt.

Jeg er av den oppfatningen at dersom man trenger "kos" for å klare omlegging til lavkarbo og fortsette med det resten av livet, så er det bedre at man lager seg lavkarbokaker/desserter/snop/snacks fremfor å sprekke på høykarbo. Men det er også viktig å ha et bevisst forhold til det og ikke bruke kos fremfor et godt måltid, eller kos i tillegg til alle vanlige måltid. Jeg merker jo også selv at så lenge jeg spiser nok og riktig i løpet av dagen, er det enklere å unngå "kosemåltidene", men av og til faller jeg nok tilbake i gamle uvaner

Som helgekos pleier jeg å legge litt ekstra flid i middagen og lage litt ekstra god saus til biffen. Dessert er ofte noen skeier med Lindahls Gresk youhurt med et par dråper stevia som røres med en enve frosne bringebær. Ellers blir det kanskje litt bacongull, et glass pepsimax og noen ruter mørk, steviasjokolade.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva pleier dere å bestille fra Iherb.com? freshstart Generell diskusjon 2 06-02-12 22:02
Jippi i morgen er det fest - Hva pleier dere å drikke? Dolly Ketolysekuren 13 12-05-11 15:34
Hva pleier dere å spise dagen derpå? ekenna Lavkarbo generelt 5 27-03-11 14:51
Helgekos ... mamz Spørsmål om matvarer og oppskrifter 11 17-09-10 23:32
Helgekos for deg og familien Granny Weatherwax Frokost og kveldsmat 0 20-10-08 11:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no