Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Et par spørsmål, mens jeg venter på Ketolyse boken

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-09-06, 18:16   #1
nita58
Medlem
 
nita58 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Alder: 55
Innlegg: 424
nita58 har en fantastisk aura rundt segnita58 har en fantastisk aura rundt seg

Et par spørsmål, mens jeg venter på Ketolyse boken

Håper noen kan hjelpe meg!


Et par spørsmål mens jeg venter i spenning på Ketolyse boken som jeg har bestilt idag:

* Kan jeg spise reker, krabbe, kreps, fisk etc på Ketolyse kuren?
* Hvilke oster kan jeg spise?
* Er det kun egg og bacon til frokost? Ingen andre varianter?
* Kan jeg spise tomater, aubergine, squash, løk, sukkererter etc
* Kan jeg kjøpe vanlig Wok grønnsaker som er i kjøledisken?
* Veier man det man spiser av proteiner? F.eks fisk, kjøtt, kylling etc?
* Finnes et noen knekkebrød eller brød man kan kjøpe, helsekosten o.l med lite karbs?

Dette er det jeg kommer på i farta, mange spørsmål siden jeg er litt ivrig med å komme igang

Klem

__________________









nita58 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse......igjen :o) Svar med sitat
Gammel 11-09-06, 23:09   #2
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et par spørsmål, mens jeg venter på Ketolyse boken

Opprinnelig lagt inn av nita58

Håper noen kan hjelpe meg!


Et par spørsmål mens jeg venter i spenning på Ketolyse boken som jeg har bestilt idag:

* Kan jeg spise reker, krabbe, kreps, fisk etc på Ketolyse kuren?
* Hvilke oster kan jeg spise?
* Er det kun egg og bacon til frokost? Ingen andre varianter?
* Kan jeg spise tomater, aubergine, squash, løk, sukkererter etc
* Kan jeg kjøpe vanlig Wok grønnsaker som er i kjøledisken?
* Veier man det man spiser av proteiner? F.eks fisk, kjøtt, kylling etc?
* Finnes et noen knekkebrød eller brød man kan kjøpe, helsekosten o.l med lite karbs?

Dette er det jeg kommer på i farta, mange spørsmål siden jeg er litt ivrig med å komme igang

Klem

Kan ikke svare på alt, men siden jeg har boka og har vært på kuren i 4 uker, kan jeg jo svare litt

Krabber, reker, kreps og fisk er bra. Helst fet fisk da. Men ellers er sjømat 99% proteiner...

De fleste oster er også greit egentlig (bortsett fra brunost som er FY). Man skal jo ha mye fett på ketolysekuren, så jo fetere jo bedre. Jeg spiser mye brie, norvegia og tubeost. En del kremoster kan man også spise i moderate mengder, men de inneholder ofte litt karbs også, så les på innholdsfortegnelsen!

Jeg spiser tomater, men man skal visst være litt forsiktig med det i begynnelsen, er litt "sukker" i dem..
Løk, squash, aubergine, blomkål, selerirot, litt paprika er ok grønnsaker, men alle grønnsaker har karber, så sjekk tabellen her på lavkarbo. Ferdige wok-blandinger inneholder ofte noen grønnsaker med ganske mye karbs, minimais, vannkastanjer osv, så totalt er det ofte ganske mye karber i det. Les på pakkene og sammenlikn, kanskje noen er brukbare! I begynnelsen på Ketolyse-kuren skal man ligge på 15-20 g karbs pr dag. F.eks blomkål har 2,9 karbs pr 100 g, så hvis du spiser 300 g blomkål har du "brukt opp" 9 karbs den dagen. Så det er bare å holde telling I begynnelsen er det lurt å veie litt, for å se hvor store porsjonene dine faktisk er.. Ofte er ikke øyemålet så bra som man tror.. På en del ting står jo karb-innholdet på boksen/posen, f.eks makrell i tomat. Da er det greit å beregne. Men på kjøtt og grønnsaker kan det være vanskeligere, ting ser ofte mindre ut enn de veier. Så det er litt ekstra styr i begynnelsen, men etterhvert lærer du deg at 6 skiver gulost er 50 g, 4 skiver av en skinkeboks er ca 100 g, 1/4 blomkålhode er 100 g osv osv, og da trenger du ikke veie så mye mer

Jeg spiser nesten aldri egg og bacon til frokost, bare i helgene det. Ellers lager jeg meg et lite "koldtbord", med litt ost, litt skinke, litt spekepølse, litt rømme, noen reker, 1/2 avocado, alt etter hva jeg har lyst på.

Brød og knekkebrød generelt "spiser" alle karbene dine ubeskrivelig fort, så jeg anbefaler å ligge helt unna. venn deg til mat uten brød. Det finnes oppskrifter her på forumet på brød med veldig lite karbo du kan bake, jeg har ikke prøvd det.

Hvis du leser på ketolyse.no står det en del tips der mens du venter på boken. Du burde kjøpe deg ketostix, enten på apoteket eller i nettbutikken på ketolyse.no Det gir en bra pekepinn på om du har fått i deg for mye karbohydrater.

Lykke til!

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 01:01   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Et par spørsmål, mens jeg venter på Ketolyse boken

Kjempeflott svar fra LilleVille.

kan supplere med at du kan spise en Fiberrik pr dag. Den med solsikkefrø har mellom 3 og 3.7 karber for en skive (de veier mellom 8 og 10 gram pr stk og har 37 gram karber pr 100 gram). De har dem i dagligvaren. Gul pakke.

Det anbefales absolutt å bake selv etter en av oppskriftene her inne.
Da kan du spise "brød" med 1.5 - 2.5 karber pr skive alt etter hva du velger å ha i det !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 08:20   #4
nita58
Medlem
 
nita58 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Alder: 55
Innlegg: 424
nita58 har en fantastisk aura rundt segnita58 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et par spørsmål, mens jeg venter på Ketolyse boken

Tusen takk for gode råd!
Jeg spiste nå egg og bacon til frokost- 2 egg og 3 strimler med bacon! Vet ikke om dette var for mye eller lite?? ...........fikk nesten dårlig samvittighet der jeg satt.....egg og bacon på en tirsdag!!!!! he he he!

Flott at det finnes andre alternativer til frokoster! Gleder meg til boken kommer, så jeg kommer nok til å plage dere med spørsmål fremover! Lunsjen tenker jeg vil bestå av salat, agurk, 1 tomat og tunfisk. Hva er best, tunfisk i vann eller i olje?

Om jeg har forstått dette riktig så er det ingen form av veiiing av mat, uten om de som har litt karbs i seg, og max grense her er på 15 gram om dagen. Så man kan spise ubegrenset av kjøtt, fisk, skalldyr og kylling??!!


Ha en super duper dag alle sammen!
Jeg skal gå nå en lang tur etter at lille prinsesse på 2 år er levert i barnehagen!

Klem

__________________









nita58 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse......igjen :o) Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 08:58   #5
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et par spørsmål, mens jeg venter på Ketolyse boken

Opprinnelig lagt inn av nita58

Om jeg har forstått dette riktig så er det ingen form av veiiing av mat, uten om de som har litt karbs i seg, og max grense her er på 15 gram om dagen. Så man kan spise ubegrenset av kjøtt, fisk, skalldyr og kylling??!!

I utgangspunktet riktig
Hvis du merker at vekta stopper opp, kan det selvfølgelig ha mange grunner, men en av grunnene kan faktisk være at man spiser for lite fett og for mye protein. Kroppen spalter proteinet så det til syvende og sist blir glukogener, og da forbrenner kroppen heller det enn fett..

Mitt "problem" disse ukene har vært i denne gaten. Kuren virker så "bra" at jeg ikke blir sulten.. Og det har vært lettere å ty til skinke, tunfisk, kylling og andre magre ting, enn bacon (det er foresten vanskelig å finne gode fett-alternativer, blir mye bacon).
Jeg vurderer å prøve noe som heter MCT-olje, rett og slett for å få i meg nok fett. Det er som du sier, tankegangen på at fett er FY sitter så dypt i ryggmargen at man får dårlig samvittighet når man spiser egg og bacon på en tirsdag..

Og apropos egg og bacon, siden du spør: Hvis du virkelig skal satse på ketolysekuren, som betyr ekstremt lite karbohydrater, bør du ha mer fett. Ta heller 1 egg og 6 striper bacon, og en liten salat til med dressing av seterrømme. Det er viktig å spise NOE grønnsaker (karbohydrater) til hvert måltid, ikke gå i fella med å spare alle karbohydratene til kvelden, for så å drikke et glass cola....

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 11:08   #6
nita58
Medlem
 
nita58 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Alder: 55
Innlegg: 424
nita58 har en fantastisk aura rundt segnita58 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et par spørsmål, mens jeg venter på Ketolyse boken

Tusen takk LilleVille!
Mange gode råd fra deg og alle andre!! Kanskje jeg burde kjøpe denne MCT oljen også, det var på apoteket man kunne kjøpe denne oljen, ikke sant??

Kom nettopp hjem etter en lang tur! Handlet inn mange råvarer bl.a ekte meierismør, tror jeg holdt på å gå i bakken! Har ikke tatt i en slik smørpakke siden jeg var barn hos min farmor!!! .....kom å tenke på det nå, hun var jo alltid så slank!

Nå skal jeg lage meg lunsj, så jeg gleder meg!!!

Tusen takk igjen for gode råd-helt topp å få litt veileding nå i starten og uten boken.( håper den dukker opp iløpet av uken)

__________________









nita58 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse......igjen :o) Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 11:18   #7
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et par spørsmål, mens jeg venter på Ketolyse boken

Opprinnelig lagt inn av nita58

Kanskje jeg burde kjøpe denne MCT oljen også, det var på apoteket man kunne kjøpe denne oljen, ikke sant??

Den finnes i noen nettbutikker også, men det er såvidt jeg kan se ikke noe særlig billigere enn apoteket, og så kommer frakt i tillegg. Vet ikke om kvaliteten på de fra nett heller, men den fra apoteket har fått skryt for å være ren og smakløs og fin.

Jeg ringte mitt apotek for en time siden, og spurte om de hadde. De hadde aldri hørt om det, men sjekket listen fra leverandøren, og det var ikke noe problem å bestille, skulle få det i morgen tidlig 212 kr for en halv liter.. Er litt penger, men burde holde en stund når man skal ha et par ss daglig.

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no