Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolyse eller Atkins? har lyst å prøve noe av dette, men vet ikke hva...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-07-05, 01:37   #1
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien
Smile

Ketolyse eller Atkins? har lyst å prøve noe av dette, men vet ikke hva...

Ketolyse eller Atkins, hva er forskjellen?

Ketolyse - kan man spise mat hvis det ikke er karbs i? hvor mye karbs anbefales det om dagen? kan dere gi et eksempel, en agurk?? noe brokkoli??

hva er det "usunneste" man kan spise på denne kuren? bare for å holde motivasjonen igang.

ellers spises det bar proteiner og sunt fett?

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 29-07-05, 02:30   #2
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Hei Chumpsy!
Både Ketolysekuren og Atkins er basert på samme prinsipp; redusert karbohydratinntak. Ketolysekuren er, som navnet sier, en kur, beregnet på dem som har 15 kg eller mer å ta av. Atkins er en kostomlegging.
Ketolysekuren tillater ca.15 g karbohydrater daglig for kvinner og ca.20 g. karbohydrater for menn. Atkins tillater 20 g karbohydrater de første 14 dagene. Etter det en gradvis økning til et nivå der en fortsatt tar av og er i ketose.
Selvsagt kan en spise mat som ikke inneholder karbohydrater på både Ketolysekuren og Atkins, men en skal ha det det anbefalte inntaket av karbohydrater , hovedsaklig fra grønnsaker. Under ser du en link der du lett finner ut hvor mye karbohydrater det er i de forskjellige matvarene.
Det skal ikke bare spises proteiner og sundt fett! Varierte grønnsaker er bl.a. veldig viktig!
Før du starter opp med en av kurene må du lese boken/bøkene grundig og sette deg inn i hvordan du skal forholde deg, f.eks med å drikke vann, trimmme, vitaminer og mineraler.
Begge kurene gir store muligheter for "utskjeielser", men lavkarboprinsippet må følges! Se oppskrifter her i forumet og i Ketolysekurens forum. Gode råd om Atkins finner du her i forumet. Ketolysekuren kan du lese mer om og event .bestille det du trenger på denne linken: www.ketolyse.no
Ønsker deg lykke til! Håper dette var til litt hjelp, men er det noe du ellers lurer på , må du bare spør. Her er mange som gjerne vil hjelpe deg.

http://www.matoppskrift.no/sider/karbo.asp

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben

Sist redigert av Gamla : 29-07-05 kl 02:40.
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 29-07-05, 02:46   #3
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

hei Komkari.... gratulerer med stor vektnedgang.. stor respekt for det. kan du gi meg et eksempel på 15 gram karbs. er det en agurk liksom?

har ingen vekt... skal kjøpe snart.

noen spørsmål. spiser dere 4 ganger om dagen? gjør det noe om det spises 5 ganger?

åssen mat, bortsett fra protein og sunt fett. åssen utskeielser kan man ha???

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 29-07-05, 03:10   #4
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Hei igjen!
Det er helt nødvendig å ha en vekt, - den første tiden i alle fall. I tillegg er det viktig å bruke karbohydrattabellen.
Agurk inneholder 1,2g karbohydrater pr. 100g. En agurk veier kanskje ca. 4-500 g. Det blir derfor kun ca.4,8- 6g karbohydrater i en hel agurk. (Spis varierte grønnsaker!)
Jeg synes du bør lese boken/bøkene før du starter. De gir gode forslag til hvordan måltidene bør være og hva en kan skeie ut med. Det er helt greit å spise 4 eller 5 måltider daglig slik det må passer deg, bare antall karbohydratmengde ikke overskrides og du er i ketose. Personlig spiser jeg vanligvis 3 måltider daglig, men har av og til litt mellom måltidene.
God natt! Nå vil jeg sove!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 29-07-05, 10:41   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Du har fått kanllgodt svar fra Komkari her. Vil bare supplere med litt mer info. Jeg postet dette tidligere da noen andre spurte om forkjellen.......

Ketolysekuren er slik Atkins induksjon var fra starten og fram til 1999/2002
Hadde noen sagt at ketolysekuren var en norsk bearbeidelse av Atkins Induksjon frem til Atkins nye reviderte utgave 2002, så hadde ikke tvilt et øyeblikk. SÅ like er de. (Jeg "gjorde" Atkins første gang i 1982, så jeg våger å påstå at jeg vet litt om hva jeg snakker om her).

Torkil selv sier her (link).

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Ketolysekuren ble utviklet i 1976-1977 av ovl. dr. med, Professor Hans Bassøe i Bergen.Kuren var for personer med betydelig overvekt som ingen andre kurer virket på !!!
Bassøe var i sin tid Norges fremste ekspert på fedme og spiseforstyrrelser. Ketolysekuren er en oppdatert versjon av Bassøe sine anbefalinger.


Ketolysekuren er Atkins fase 1 og Lindbergs første 14 dager - MEN i flere måneder . OG det virker. Gjennomsnittlig vekttap på 7 uker er 14 kilo ( 6-25 kilo). ............... OG så er kuren fri for Amerikansk puritanisme. Kaffe og alkohol er tilladt! Øl også ( red light - lavkarbo) OG de vitaminer og mineraler som anbefales fås i to tabletter, ikke et helt arsenal av forskjellige tilskudd.



Nå har han ikke helt rett mht Lindberg, og er ikke helt oppdatert på Atkins, men det kommer jeg tilbake til. Likhetene er så mange at det er bedre å fokusere på forskjellene. Atkins er strengere enn Ketolyse, - untatt på karbene !

  • Minimum antall karber. Torkil sier generelt 15. Har satt grensen der fordi noen må så langt ned for å ta av. De fleste tåler mer sier han. Atkins begynte med 8 eller under, men la seg på 20 etter at forskning og erfaring med 70000 pasienter viste at det ikke var noen merkbar gevinst ved å ligge lavere. Dessuten ble matutvalget bredere ved å spise mer.
  • Ketolysekuren er laget til norske forhold. Matvarer man uten problem kan få ta i norske butikker.
  • Ketolysekuren er en KUR, for å gå ned i vekt. Atkins er en omlegging av kostholdet over flere faser. Fase 1 . Induksjon, som du skal gå på i MINST 14 dager, men gjerne opp til 6 mnd og lengre - til du er nesten ved målvekten din. Der ketolyse slutter, eller han foreslår hvordan man forsetter (kun et par sider i boka) etter 97 sider, fortsetter Atkins (etter 164 sider) med hvordan du skal tilvenne kroppen din til karber igjen. Hvordan unngå å legge på seg når man har nådd målvekten (vedvarende, pre-vedlikehold og vedlikehold) til side til side 365. Det er i tillegg dobbelt så mye tekst på en Atkins side i forhold til en Ketolyse side.
  • Atkins er mer restriktiv på hvilke matvarer man skal spise under induksjonen, - og også hva man bør drikke. Atkins legger til en del i fase 2 - vedvarende, trinnvis etter karbeinnhold og GI belastning. Ketolyse tillater flere alternativ fra starten av.
  • Atkins påpeker viktigheten av å spise frokost og ikke gå uten mat i mer enn 6 våkne timer. Ketolyse sier du godt kan hoppe over frokost om du ikke er sulten, fordi kroppen forbrenner hele tiden når du er i ketose. Noe Atkins IKKE er enig i, da ketogen kost over lengre tid kan sette ned stoffskiftet og at man derfor skal spise ofte for å holde den oppe. Lindbergere erfarer også at de tar av mer og fortere om de spiser en god frokost.
Fordelene med Ketolysekuren er at den er tilrettelagt for norske forhold. Boka er milevis bedre skrevet enn den dårlige og mangelfulle norske oversettelsen av Atkins. Etter Ketolysekuren kan man gå over til Atkins pre-vedlikehold/vedlikehold eller Lindberg.

Lindberg er i praksis det samme som Atkins vedlikehold. Lindberg kompenserer for lavt karbohydrat inntak for ved å fokusere mye mer på proteiner og riktig fett enn hva ketolysekuren og til dels Atkins gjør. Det er viktig å huske på at mengden protein og mengden fett (særlig enumettet) faktisk har stor betydning for hvor mye du går ned i vekt, og om du mister fett og ikke muskler. Også Atkins poengterer også viktigheten av dette. Spiser man for lite protein mister man muskelmasse, da mister en forbrenning og blir en jojo slanker.
For å sammenligne de tre på en enkel måte, kan en si:

Ketolyse=Atkins Induksjon, Atkins Vedlikehold=Lindberg

De er like i utgangspunktet, men som sagt er det nyanseforskjeller og vektlegging på forskjellige ting. I praksis har dette lite å si. Jeg følger f.eks. Atkins vedlikehold og har lagt større vekt på proteiner, heller altså mot Lindberg, men fremdeles innenfor Atkins sine grenser. Jeg er også blitt mer "Lindberg-opptatt" av type fett i maten enn Ketolyse og Atkins er, men bryter ikke med Atkins sine "regler" for det.

Jeg har levd lavkarbo så lenge at jeg har tilpasset "min Atkins" til det jeg liker og tåler. Det vil de fleste som ikke går på kur, men legger om kostholdet gjøre, - finne SIN stil, - uansett hvilken filosofi de velger å følge, - og fremdeles ligge innenfor "sin dietts" filosofi. For de som går på Ketolysekuren er det viktig å følge reglene i boka, fordi det er en kur, men som vi ser av Torkil sine svar her inne er det lov å bruke hue og ingenting er absolutt.

Jeg har lest Ketolyse boka 3-4 ganger, Atkins bøkene (originalutgavene) har jeg lest så mye at de er utslitt.... Både Atkins bøkene og Ketolysekuren to blar jeg i til stadighet. Kan du Atkins, kan og forstår du Ketolyse. Kan du Ketolyse kan du bittelitt Atkins.

Her finner du en del info om hva, hvordan og hvorfor på Atkins. Les linkene !

Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming
Matvare inntoleranser: Hvorfor hver enkelt trenger en unik diett.
Alt du har ønsket å vite om ketose
Fase 1: Induksjon Uansett hva du velger bør du lese bøka først. Det er veldig viktig for å forstå hvordan diettene fungerer. Det blir i mine øyne feil å si at man kan "skeie ut", for hverken Ketolyse eller Atkins har rom for såkalte "spisedager" med sjokolade og kaker. Det som menes med å skeie ut er at man kan spise masse godt uten at man bryter reglene. Dvs. Sukkerfrie erstatninger, masse oppskrifter her i forumet. Is, kaker, brød og ..... ja, masse masse godt Bare sjekk HER

Om du har spørsmål om det du leser på linkene må du bare spørre !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-07-05, 11:39   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Nille er guru!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 29-07-05, 14:13   #7
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien
Smile

Tusen tusen takk Nille. Helt supert.. dette kan du...

jeg har absolutt ikke tid til å lese to bøker.. har lyst å begynne nå.. men heller litt mer mot Ketolysekuren... selv om den ikke er så "pop" ennå... men det er vel ikke det det handler om .. men en livsstilsendring.. har hørt at Sjefen sjøl, Torkill, er aktiv her på forumet.. det gjør det enda bedre..

skal se om de har den boka i bokhandelen senere...blir nødt til det.. blir NØDT... håper dere har noe snacks som dere tyr til i helga.. ser at man kan drikke alkohol... hehe....

men 15 karbs... kan ikke være allverdens.. jeg skal klare dette. jeg skal klare dette... jeg skal .... jeg skal..... jeg MÅ......

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 29-07-05, 14:23   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Lag gele av Fun light saft. Med pisket krem på til servering.

Jeg bruker oppskriften i boka, men legger til en gelatinplate siden jeg liker den enda stivere:

Kok opp 2,5 dl vann (jeg bruker mikroen). Bløt gelatinplater (6-7 stk, jeg bruker 7) i kaldt vann til de er helt bløte (ca 5-6 minutter) og smelt dem i det varme vannet, en etter en. Rør GODT (pisk!) mellom hver smeltede plate, jeg er livredd for klumper!!
La det avkjøles litt og hell i 2,5 dl STERK utblandet Fun light og sett det i kjøleskapet i 1,5-2 timer til det er helt stivt.

Jeg har prøvd med mange forskjellige, men favoritten er bringebær eller raspberry lemon.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 29-07-05, 14:34   #9
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

Iset... høres godt ut.... mmmmm..... vet du om noen erstatning til chips??? det er favoritten... skulle gjerne hatt noe der..

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 29-07-05, 15:51   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Maarud Bacongull i svart pose er OK. Gammeldags Baconsvor i Brun/beige/grå pose fra Maarud er OK.

Da vi hadde baconsvor/gull diskusjon, sendte jeg en mail til Maarud (og Kims etc.) for å få skikkelig info. Svar på mailen fra Maarud nedenfor. Med det konkluderer jeg at begge typer er OK å spise - men alt med måte !! Den knøttlille mengden med sukker Bacongullet kan inneholde er max 2.5 gram pr 100 gram vare ! Ikke noe å være redd for. Det gammeldagse er helt riktig best. 0.5 gram. Saltet er verre. Salt binder vann ! Med måte syns jeg du kan spise i vei !

Opprinnelig lagt inn av Maarud

Hei og takk for din henvendelse,

Baconsvor/Bacongull produseres av ekte svinesvor som er en naturlig råvare.
Dette innebærere at næringsinnholdet kan variere noe på grunn av at råvaren
er mindre "reseptstyrt" enn for andre produkters vedkommende. Blandt annet
gjelder dette innholdet av protein, den målte teoretiske verdien kan i
blandt være høyere enn det kroppen kan nyttiggjøre seg med, og en
næringsdeklarasjon vil derfor være misvisende og vi har valgt å ikke oppgi
den på posen.

Tallene vi har oppgitt til deg er gjennomsnittsverdier målt over lengre tid
og må betraktes på bakgrunn av dette.

Næringsverdi Baconsvor

  • Energi : 2646 kJ (637 kcal)
  • Protein : 49 g
  • Karbohydrater : 0,5 g
  • Fett : 49 g
Næringsverdi Bacongull
  • Energi : 2100 kJ (510 kcal)
  • Protein : 67 g
  • Karbohydrater : 2,5 g
  • Fett : 27 g
Med hilsen / Best regards

Terje Ottesen

Kraft Foods Norway
Consumers Complaints/R&D
2114 Disenå



Det finnes andre merker også som ikke har karber. Men ikke spis for mye, de er salte og salt binder vann. Ikke noe lurt de siste 2-3 dagene før veiedag !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-07-05, 17:05   #11
Kunimundur
Juniormedlem
 
Kunimundur sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Innlegg: 42
Kunimundur har en fantastisk aura rundt segKunimundur har en fantastisk aura rundt seg

Eat og South Beach??

Takk for oppklarande utgreiing om Atkins-Ketolyse-Fedon. Kva skiller Eat-filosofien og South Beach frå desse?

__________________
Kunimundur






Sist redigert av Kunimundur : 29-07-05 kl 17:19.
Kunimundur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-05, 22:48   #12
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien
Smile

Takk skal du ha Nille.. helt topp.

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 29-07-05, 23:23   #13
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Nille er guru!!


Nille er diggbar,

Nille er topp

Nille kan fikse

hver eneste flopp



Nille er dyktig

Hun fikser det meste

Nille har kunnskap

Ja mer enn de fleste



Nille er god

Nille er snill

Hun fikser følelser,

og vet hva du kan ha på din grill







*poetisk i dag*




__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 29-07-05, 23:35   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Å hjælpe meg...... Nå blei jeg helt rørt gitt

Tuuuuusen tusen takk Lisemor Du er go du !! Og Iset & CrizzBee .... vet ikke ha jeg skal si jeg...... (...og det er skjeldent skal jeg si dere.... )

'er til dere alle sammen

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 01:03
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 09:08
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 20:30
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 05:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no