Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Må jeg spise grønnsaker?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-09-05, 18:20   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Må jeg spise grønnsaker?

Går jeg ikke fortere ned, om jeg bare lever på ost, egg, kjøtt og fisk?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 20-09-05, 18:43   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jo, det gjør du.

Men kroppen din vil lide under vitaminmangel.

  Svar med sitat
Gammel 20-09-05, 18:59   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Må jeg spise grønnsaker?
Definitivt. Du trenger å få i deg 15-20g karbohydrat daglig fra primært grønne bladgrønnsaker. Dette for å unngå kjedelige platåer, i tillegg for at det sørger for rikelig variasjon i kosten, - altså du unngår at maten blir kjedelig. Og grønnsaker bidrar med riktig og rikelig fiber som sikrer at tarmen fungerer som den skal.

Når du er i ketose vil er det en fordel å ta vitamin og mineraltilskudd i tillegg til at du spiser grønnsaker.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 20-09-05, 19:19   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Hundreogtrettitre

Ja. du går raskere ned.

Har du noe vitenskapelig dokumentasjon å vise til?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 20-09-05, 19:32   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Skaldemann kunne jo svart på denne.
Han spiste så og si 0 karbohydrater hele vektnedgangs-periode og alle blodprøver, alle verdier hos legen var perfekte! Han gikk ned 63 kg. Så jeg er ikke helt sikker på det med grønnsakene... Det varierer vel fra person til person.
Jeg selv kunne ikke tenke meg å leve på 0 karber, men om det er usunt tror jeg egentlig ikke.

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt...607887,00.html

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-09-05, 19:39   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Skaldemann kunne jo svart på denne.
Han spiste så og si 0 karbohydrater hele vektnedgangs-periode og alle blodprøver, alle verdier hos legen var perfekte! Han gikk ned 63 kg. Så jeg er ikke helt sikker på det med grønnsakene... Det varierer vel fra person til person.
Jeg selv kunne ikke tenke meg å leve på 0 karber, men om det er usunt tror jeg egentlig ikke.

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt...607887,00.html

Skaldemann spiser vel overhode ikke noe bearbeidet mat heller, det må med i regnestykket

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 20-09-05, 19:42   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Skaldemann spiser vel overhode ikke noe bearbeidet mat heller, det må med i regnestykket

Ja selvfølgelig. Han hater jo ferdigprodukter, spiser bare ren mat.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-09-05, 20:34   #8
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Men Atkins mener såvidt jeg husker at det ikke er noen merkbar fordel å gå under 20 g karber på insuksjon. Og de karbene man skal ha, bør komme fra grønnsaker.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-09-05, 20:55   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Ang. grønnsaker, så må vi ikke glemme at ketose er en kostbar forbrenning, som krever hundrevis av forskjellige enzymer i kroppen for å fungere. Disse enzymene utgjør den kjemiske "fabrikken" som skaffer oss ketoner fra kroppsfettet. De fleste enzymer inneholder mineraler eller er avhengige av vitaminer for å fungere. Det ser ut som om det er viktig med en variert blanding av grønnsaker for å skaffe seg alle slike vitaminer og mineraler.

At det å lavære å spise grønnsaker 9 mnd funket for Skalderman er OK, men det var en ekstrem diett, på samme måte som andre dietter som kutter viktige næringsstoffer er det. Fordi om det virket for ham er det ikke dermed sagt at det er bra for alle og at det er sunt. Hans fokus var på proteiner og fett. Han spiste enorme mengder fett i samme periode - i 9 mnd. Og all repekt for resultatet. (Han spiser så vidt jeg forstår grønt nå) Men jeg syns ikke at en manns erfaringer skal oppfattes som "slik er det bare" og et ubestridelig faktum. Det finnes ingen vitenskaplige studier som underbygger at kun fett & proteiner er et optimalt kosthold. Men derimot HAR forskning vist at grønnsaker er en viktig kilde til vitmaminer, mineraler/antikosindanter som kroppene våre trenger , - og igjen - selv om noen klarer seg uten betyr altså IKKE at det er sunt.

Husk også på at her er det mange som leser. Vi er her for å oppfordre og støtte folk til et sunt, variert kosthold. Vi kan ikke få ord på oss som de som anbefaler masse farlige greier ! Hva folk prøver på egenhånd er en sak, men vi behøver altså ikke stille oss bak det og anbefale det.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-09-05, 21:01   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Ja jeg er enig, Nille. Jeg bare la det frem siden hans prøver var så flotte, det er jo greit å få med seg at man kan være sunn uten grønnsaker også. Jeg svarte jo på spørsmålet.
Men jeg anbefaler jo egentlig ikke å la være å spise grønnsaker. For mitt vedkommende prøver jeg å få i meg mest mulig. Jeg tenker da på alle vitaminene og mineralene de inneholder, antioksidanter osv.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 00:03   #11
Hundreogtrettitre
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 48
Innlegg: 17
Hundreogtrettitre er på en erverdig vei

Ja, du klarer deg uten grønnsaker.

Mange folkegrupper har intet eller svært lite frukt og grønnsaker i kostholdet sitt. Eskimoene og samene har får de fikk vår matkultur klarte seg utmerket på bare på proteiner og fett.
Jeg vet at dette ikke er noe "vitenskaplig bevis", men det er i hvertfall noe. Kanskje nyere forskning viser at esimoene var usunne?

Hundreogtrettitre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 00:51   #12
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Hundreogtrettitre

Ja, du klarer deg uten grønnsaker.

Mange folkegrupper har intet eller svært lite frukt og grønnsaker i kostholdet sitt. Eskimoene og samene har får de fikk vår matkultur klarte seg utmerket på bare på proteiner og fett.
Jeg vet at dette ikke er noe "vitenskaplig bevis", men det er i hvertfall noe. Kanskje nyere forskning viser at esimoene var usunne?

La oss, for diskusjonens skyld, si at du har rett. Hvorfor velger du da å ta kosttilskudd?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 01:11   #13
Hundreogtrettitre
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 48
Innlegg: 17
Hundreogtrettitre er på en erverdig vei

Jeg er ganske sikker på at eskimoene, samene og mange andre naturfolk tradisjonelt levde på fett og proteiner.

Jeg tolker det opprinnelige spørsmålet som to spørsmål:

1. Må jeg spise frukt og grønnsaker?
Svaret er nei, du overlever fint uten. Slik som eskimoene gjorde det.
2. Går jeg raskere ned om jeg bare lever på kjøtt, fisk, egg?
Kanskje, det er iallefall noen som har gått ned fryktelig mye ved å kutte karbohydrater helt.

Mine kosttilskudd har ingenting med dette temaet å gjøre.

Hundreogtrettitre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 01:17   #14
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Hundreogtrettitre

Mine kosttilskudd har ingenting med dette temaet å gjøre.

Men:
1. du sier at man kan lee uten grønnsaker
2: allikevel tar du kosttilskudd

Og jeg lurer på hvorfor?

Men du vil ikke svare på det?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 01:20   #15
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Men:
1. du sier at man kan lee uten grønnsaker
2: allikevel tar du kosttilskudd

Og jeg lurer på hvorfor?

Men du vil ikke svare på det?

Å ta tilskudd av vitaminer og mineraler har ikke bare med kosthold å gjøre.
Det er mange faktorer som tapper kroppen for feks antioksidanter, blandt annet stress, overtrening, forurensning, legemidler (blandt annet p-piller!!), osv. Dessuten er mye mat foredlet, kyllinger og andre dyr lever under svært stressende forhold, slik at kjøttet inneholder en hel del stresshormoner, noe som ikke er bra og fremmer frie radikaler osv.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 01:22   #16
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Å ta tilskudd av vitaminer og mineraler har ikke bare med kosthold å gjøre.
Det er mange faktorer som tapper kroppen for feks antioksidanter, blandt annet stress, overtrening, forurensning, legemidler (blandt annet p-piller!!), osv. Dessuten er mye mat foredlet, kyllinger og andre dyr lever under svært stressende forhold, slik at kjøttet inneholder en hel del stresshormoner, noe som ikke er bra og fremmer frie radikaler osv.

Jeg er helt enig med deg jeg altså, Iset - kanskje jeg ikke formulerte meg klart nok, men det jeg mener er at hun poengterte at samer og eskimoer etc. kun levde på proteiner og fett - men allikevel selv velger å ta kosttilskudd.. Og det skjønte jeg ikke helt hvorfor, når hun mener at man ikke trenger det.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 01:29   #17
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Enig med Mofe her; det er litt selvmotsigende å gi uttrykk for at man kan leve på kjøtt og egg som eskimoene, viss man tar vitaminer for å kompensere for grønnsaker man ikke spiser... tror ikke eskimoene spiste så mya kosttilskudd....

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 02:00   #18
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Nå er jeg ikke helt med her... Jeg skrev jo at det ikke trenger å ha noe med kostholdet å gjøre at man tar tilskudd. Hun mener sikkert vi ikke trenger grønnsaker, men samtidig er hun sikkert klar over at naturen ikke er slik den var for århundrer siden, og at man trenger tilskudd pga de faktorene jeg ramset opp over.
Men mulig jeg misforstår altså. Hun kan jo svare selv, jeg vet jo ikke hvordan hun tenker. Det er bare slik jeg forstod det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 02:42   #19
Hundreogtrettitre
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 48
Innlegg: 17
Hundreogtrettitre er på en erverdig vei

Jeg forstår ikke hva jeg har med dette å gjøre? Med mindre jeg tar feil og eskimoene faktisk spiste frukt og grønnsaker så er det mulig å ha et kosthold basert på protein og fett.

Jeg fant en side her:
http://www.roli.no/historie.htm

Her er noen utdrag:

Sitat:

I istiden spiste forfedrene våre vanligvis kjøtt, fett og grønnsaker. For å legge på seg før vinteren spiste de rikelig med frukt og bær. De spiste altså karbohydrater for å bli fete.


Sitat:

I 1928 kom to forskere tilbake fra studier i eskimoland. De kunne fortelle at eskimoene levde på reinsdyr (caribou) hele vinteren. Likevel kunne de utføre tungt arbeid og det så ikke ut til at de tok skade av et kosthold uten karbohydrater.




Hundreogtrettitre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 09:40   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Dette er en fåfengt diskusjon egentlig.

Cluet med eskimoene er at de levde på fett og proteiner når sesongen var slik at de ikke fikk tak i noe annet. Når det var tilnærmet "sommer" spiste de det grønne de fant/kunne dyrke, dvs. grønnsaker, frukt og bær, nøtter. Maten de spiste "om vinteren" var heller ikke nedbrutt av ytre forhold slik den er i dag. Den var ikke forurenset slik vår mat er. Om "vinteren" spiste bl.a rent spekk og fikk i seg vannvittige mengder fett. Noe som jeg ikke regner med at de som spiser ala "eskimodiett" gjør i dag. Når eskimoene dro på sine lengre fangstturer spiste de BARE fett/spekk og tørket kjøtt i perioder. Dette fettet og spekket (fra hval og sel) inneholdt nok mer næringsstoffer enn fettet vi har tilgjengelig - de spiste det rått/tørket. Og nei, de døde ikke av det. Men om en leser litt til, så finner en ut av at levealderen var mye kortere enn vår er i dag. Kroppene deres var også tilpasset denne kosten.

Opprinnelig lagt inn av www.rooli.no

Ordet eskimo betyr den som spiser rått kjøtt. Det forklarer faktisk en hel del. Rått kjøtt (og innmat) er nemlig rikt på vitaminer. Eskimoene er også mindre utsatt for miljøgifter og forurensing enn oss andre og har derfor ikke så stort behov for vitaminer. Eskimoene kaller seg selv inuiter. Inuiter betyr virkelige mennesker......................................... ...
Eskimoene kunne koke, de også. I bøkene til Vilhjalmur Stefansson skriver han at de ofte kokte kjøttet, men spekk, blod og fisk likte de best rått.
Eskimoenes matvaner viser matvanene som forfedrene våre hadde. Vanlig oppfatning er at de spiste kjøttet og lot resten av dyret ligge igjen. Det motsatte var faktisk tilfelle. Hjerne, øyne, tunge, nyrer, lever, beinmarg og fettvev var det de satte mest pris på. I tider med overflod kunne de finne på å la kjøttet ligge igjen. Kostholdet var nok slett ikke fettfattig på den tiden.



Jeg er ganske så sikker på at om vi la om kostholdet vårt til et slikt - med de mengdene fett de spiste - ville de fleste få problemer, bl.a med magen. Det går ikke an å sammenligne kosten deres med fett/protein diett det er mulig å gjennomføre i vår tid.

Det går heller ikke an å si det så enkelt som at "eskimoene gjorde det og døde ikke, derfor er det et sunt og godt kosthold". Det blir for naivt. Eskimoene spiste slik fordi de MÅTTE - og de hadde mangelsykdommer de som mange andre folkeslag som måtte gå på begrenset kost. Som nevt hadde de også høy dødelighet og kort levealder. Selv om de ikke døde av kreft og hjertesykdommer (I følge amerikanske studier gjort i Alaska og danske studier gjort på Grønland). Det som "reddet" dem var at de når de hadde tilgang på det, så spiste de bær og grønnsaker.

At man tar av på et protein/fett kosthold er udiskutabelt. Det gjør man nok. Og det gjør man med annanas kuren, med rikshospitalkuren og alle andre kurer. Det er ikke dermed sagt at det er sunt. Å bruke eskimoene og samene som "alibi" blir litt vel enkelt, siden vi ikke spiser rått kjøtt, innmat, spekk etc.

Selv om folk tar av med alle disse "kurene" vil jeg allikevel ikke være med på å anbefale folk å spise et ensidig kosthold som gjør at kroppen ikke får i seg næringsstoffene den trenger. Vi har plikt til å fortelle hva som er et sunt kosthold hvis vi blir spurt. Så spør noen om man trenger grønnsaker, så er svaret fremdeles JA. Og her er faktisk alle ernæringsfolk enige, både Norum, Frølich, Rohde, Lindberg, Hallsteinsen, Polezynski, Lindberg, Atkins, Andersen, Dr. Eades og alle de andre - på kryss av alle slags filosofier. Et optimalt sunt kosthold skal være variert og inneholde proteiner, fett OG grønnsaker.

Det jeg har prøvd å poengtere her, er at vi her inne www.lavkarbo.no skal prøve å støtte og veilede folk som vil gå over til et lavkarbo kosthold. Ikke bare for å slanke seg, men for å få en bedre livskvalitet. Dette betyr en kostomlegging - ikke bare i den eventuelle slankeperioden, men videre etterpå. Man kan aldri gå tilbake til slik man spiste før og holde kiloene av. Mange av medlemmene her inne har prøvd massevis av forskjellige ting, sunne og usunne, forskjellige kurer og piller av mange slag. Vi kan råde eller fraråde, men det er selvfølgelig opp til hver enkelt å prøve/spise/ikke spise det en vil.

Hvis folk vil klare seg uten grønnsaker så la dem gjøre det. Har vi informert hva som er sunt er vår jobb gjort. Resten er opp til her enkelt.

For min del er denne diskusjonen avsluttet.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 10:59   #21
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

:Iset er litt redd for Nille akkurat nå:
Jeg er iallefall enig med deg, Nille, jeg forandret jo syn etter første innlegget ditt her. Så jeg kommer selvsagt til å anbefale grønnsaker hver gang noen spør, det har jeg vel egentlig alltid gjort før og, ble bare litt "skaldemanifisert" etter at jeg rett før jeg leste denne tråden hadde lest den artikkelen om ham. Tenkte bare at JA det er mulig å leve uten grønnsaker under vekttapsperioden, men det er jo ikke noe jeg anbefaler å gjøre. Sorry...
Det med kosttilskuddene var bare for å forklare Mofe at man ikke alltid tar det fordi maten ikke er optimal, men av andre årsaker også.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 10:59   #22
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Nille:

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 12:20   #23
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Nille

Dette er en fåfengt diskusjon egentlig.

For min del er denne diskusjonen avsluttet.

jepp signerer her .... denne diskusjonen tror jeg ble startet for og få en person som ikke ville spise grønnsaker til og forstå at det er sååååå viktig å spise grønnsaker :j a:

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 06-10-08 00:39
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 16:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no