Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Galleblæren og fett

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-10-05, 15:33   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Nilles Verden

Du, Nille, er det sant at man ikke bruker galleblæren til å spalte fett så lenge en ikke spiser karber? ?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 17-10-05, 16:30   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Nilles Verden

Opprinnelig lagt inn av Lise

Du, Nille, er det sant at man ikke bruker galleblæren til å spalte fett så lenge en ikke spiser karber? ?

Nille skal jo få svare selv, men når du nevner det nå så ligger det en historie på eat.com om ei dame som gikk ned 70 kg på lavkarbo. Hun hadde fjernet galleblæra og fikk, som alle andre slike, beskjed av sykehuset om å spise minst mulig fett. Men stikk i strid med dette prøvde hun altså eat-filosofien og fikk kjempegod helse:

Sitat:

Har fjernet galleblæren
Monica er mange ganger blitt advart mot å spise mye fett i kostholdet siden ho har fjernet galleblæren helt tilbake til 1994. Likevel har kostholdsomleggingen gått så godt som smertefritt fra dag en.
- Med mitt karbohydratrike kosthold før, merket jeg at jeg fikk diare og følte meg dårlig da jeg sporadisk spiste mye fett. Etter jeg la om kostholdet til stabilt mer fett har jeg ikke hatt problemer i det hele tatt. Min kursleder, Edny Hilde Strandmann, fortalte meg at leveren fint kan oppjustere sin galleproduksjon, som må til for å fordøye fett. Det eneste jeg hadde mistet var jo lageret for å lagre galle. I starten er det likevel lurt, for oss med fjernet galleblære, å spise litt oftere og mindre måltider, slik at leveren får tid til å tilpasse seg.

Hentet herfra:
http://www.eat-web.com/home/main.asp...=2&cat=&id=520

Det stod litt mer i ukeblad-artikkelen om dette, men nå har jeg kastet det bladet, er vel nærmere et halvt år siden det stod.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-10-05, 19:36   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Nilles Verden

Opprinnelig lagt inn av Lise

Du, Nille, er det sant at man ikke bruker galleblæren til å spalte fett så lenge en ikke spiser karber? ?

Galleblæren brukes ikke til å "spalte fett" i det hele tatt, - om man spiser karber eller ei spiller ingen rolle.

Galleblæren er bare en "porsjoneringssentral" for galle som produseres i leveren og skal ned i magesekken. Når man har galleblære vil det fra den porsjoneres ut galle alt etter hva vi spiser/når vi spiser. Gallen er fettløsende og er nødvendig for at vi skal kunne fordøye fettet. Den nøytraliserer magsyren og øker effekten av saftene som kommer fra bukspyttkjertelen. Det er de saftene som er viktige for førdøyelsen av karber og proteiner. Sitrus, sterke krydder, bitre frukter og grønnsaker som grapefrukt, artisjokk, endevie (sikkori) og bitre salater stimulerer også til utskillelse av galle og dermed utskilling av giftstoffer via galle og tarm. For å unngå at giftstoffer tas opp igjen etter at de er utskilt via galle, er det viktig å spise et fiberrikt kosthold som vil binde galle og giftstoffer som skilles ut via gallen. Et godt og balansert kosthold er viktig altså !

Når man ikke har galleblære vil vi ikke ha "lageret" av galle. Men leveren produserer jo som før. Isteden kommer gallen direkte dryppende i en jevn strøm hele tiden. For de fleste uten galleblære er dette ikke noe problem i det hele tatt. Vi kan spise så mye fett, krydder etc. vi orker uten problem. Spiser vi for lite fett er det faktisk flere som får problemer med for mye magesyre. Men dessverre er det noen som selv etter å ha fjernet galleblæren vil ha smerter og problemer med å spise "alt mulig". Han som opererte meg sa at dette dreide seg om ca. 10 % av de opererte. Og jeg ble advart om å tilbakeføre matvarer for fort. Men han så ikke noe problemer med fettrik kost. Jeg gikk rett på Atkins kosthold og har ikke hatt noe problem. Tror kirurgene etterhvert har blitt mer oppdaterte nå. At man ikke kan spise fett er en myte. Må legge til at de som har problemer ofte har hatt betendelse i gallegangen, at denne er innsnevret av arrvev eller evt. har noen uoppdagete steiner der. Disse steinene kommer fra leveren og kan ligge i fast gallegangen og "vokse". Lå på sykehuset sammen med ei som var der for "utstaking" av steiner som hadde satt seg fast....

Jeg var med i en gruppe for gallesteinsopererte i et annet forum (atkins by the book). Det var få eller ingen som hadde problemer med å spise Atkins kost. Og de få som hadde problemer med enkelte matvarer (det varierer fra person til person hva man tåler) lærte fort hva de tålte/ikke tålte og tok sine forholdsregler. Fett var absolutt ikke det største problemet.

Håper det var klart nok

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
[Helse] Er alt fett like bra? HP Spørsmål og svar 2 12-09-05 21:24
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 17:02
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 13:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no