Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

Optimal Ernæring

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-11, 13:53   #1
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel
Thumbs up

Optimal Ernæring

Hei.
Det er veldig liten aktivitet på denne delen av forumet, og det synes jeg er veldig synd.

Jeg kom over denne nettsiden som beskriver optimal ernæring og synes det står beskrevet på en enkel og fin måte.

Her er noe av det som står beskrevet:

Sitat:

Protein trenges for å bygge og reparere. Fett blir brukt som energi, brennstoff, i
stor grad i form av dyrefett, fløte, smør, osv. Litt oljer, omega 3 og omega 6.
Karbohydrater, som jo er det stoffet som innvirker på mengden av insulin som blir
frigjort, og som skaper muligheter for lagring av ubenyttet energi i form av
fettsyrer - det holder man igjen på. Det anbefales ikke mer enn 60-70 gram
karbohydrater tilsammen, daglig.
Men du kan spise mye fett når du ikke spiser sukkerstoffer, - uten å legge på deg.

Dette er den gamle måten å sette sammen måltider på. Gode middager med fett kjøtt,
fisk med meierismør, kjøttsupper, egg og bacon, ribbe, steker, kjøttkaker og
medisterkaker med nok fett i, litt potet og grønnsaker ved siden av.
Gode oster, matlagning med rømme, kremfløte og meierismør.
Barn som får optimal ernæring er ofte velbygde, ikke “blubbete” og ofte rolige,
fordi blodsukkeret ikke svinger særlig, slik det gjør når brødskivene med energirikt
pålegg, pasta og andre karbohydratrike matvarer er hoveddelen av et måltid.

Det er ingen sak å sette sammen velsmakende og helsevennlige måltider, så lenge man
holder mengden av det som kan øke blodsukkeret (karbohydrater) på et lavt nivå.
Sukker lager sug, ikke sult - som vi ofte tror. Sukker er ikke naturlig i store
mengder for kroppskjemien.
Sukker og fett sammen lager overvekt. Protein og fett sammen gjør deg mett.
Fett gir lettbrukelig energi, og legger seg ikke på sidebeina eller i blodårene, så
lenge du ikke blander det med sukkerstoffer.

Selv er jeg veldig "fan" av boka "Bedre uten brød" av Lutz, og la selv om kostholdet etter å ha lest denne. Synes den beskriver de biokjemiske prosessene i kroppen på en veldig bra måte, og gir en god forståelse for hvorfor et kosthold med mindre karbohydrater er bra for oss.

Flere og flere blir nysgjerrige på hvordan det er å ha et kosthold med redusert mengde karbohydrater, og mange finner da veien til forumet for å tilegne seg mer kunnskap. Synes dette forumet er utrolig bra og det er mange kunnskapsrike personer som kommer med gode tips og deler sine erfaringer. Jeg har lært veldig mye av å lese her i de månedene jeg har vært her.
Men synes det er litt ketolysedominert, og det kan være litt forvirrende for de som er helt nye. Jeg har absolutt ingenting negativt å si om ketolyse, leser masse om det og synes det er veldig inspirerende og se hvordan denne kostholdsretningen har hjulpet mange med å få bedre helse.

Det jeg ønsker med dette innlegget er å vekke litt liv i flere deler av forumet, og spesielt å vise de som er nye at det er flere muligheter. Trur mange som vurderer å legge om kostholdet kan ha godt av å starte litt i denne retningen, og etterhvert som man blir mer kjent med hva et karbohydratredusert kosthold går ut på kanskje finner seg en annen retning (f.eks ketolyse) de føler passer dems behov.
Jeg er absolutt ingen ekspert på feltet, og har masse mer å lære, så vil egentlig ikke komme med noen direkte anbefalinger. Så hadde satt veldig pris på om noen av dere mer kunnskapsrike her inne kanskje kunne komme med noen innspill ?

Det var det jeg hadde på hjertet for øyeblikket

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 14:59   #2
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Optimal Ernæring

Fra næringsvett.no

"Den optimale verden"

Sitat:

Det blir hevdet at:
- Kvinner som spiser optimalt, er mer fertile.
- Menn som spiser optimalt, har friskere sedceller.
- Optimale mødre har lettere svangerskap, jevnt blodsukker, osv.
- Melken til optimale mødre er fetere, og dermed mindre søt, og den metter mer.
- Barn som spiser optimalmat er vanligvis roligere, har jevnt humør og er mer
konsentrerte enn barn som stadig havner i blodsukkerubalanse.
- Barn er mange ganger mer følsomme for sukkermengder i blodet, og reagerer med
mange ganger større utslag av stresshormoner enn voksne.
- Barn som får mat med optimal sammensetning, og som drikker vann, spiser
grønnsaker og frukt, samt godt grovt brød, får en kjemi som hjelper dem til å ønske
seg denne typen mat. (Så lenge de får nok godt fett.) Heldigvis!
- Ungdom med en optimal matbakgrunn trenger ikke fråtse i junkmat.
- Belastningssykdommer fra unaturlige matvaner unngås.
- Sport og idrettsprestasjoner behøver ikke være energibasert på sukker.
- Når kroppen først er tilvendt å hente energi fra fett, fungerer det utmerket i de
fleste sportslige sammenhenger.
- Når det blir vektoppgang ved middelalder for de som spiser “godt norsk”, vil optimal
dietten sørge for at insulinnivået er jevnt lavt, og at det ikke nødvendigvis
kommer de vanlige ekstra kiloene på stussen eller magen.
- På grunn av stadig tilførsel av collagene proteiner fra suppene, vil huden holde seg
frisk og ungdommelig, og det vil dannes færre rynker enn det normalt vil i forhold
til din alder og selvfølgelig, hva du har av gener.
- Fordøyelsen fungerer mer optimalt, ved stadig tilførsel av gode råvarer, og floraen
i tarmene er balansert, grunnet fravær av sukkerstoffer, og nok godt fett,
kvalitetsprotein, melkesyrebakterier og rent vann. Det betyr mye ved økende alder,
da mange ender opp med problemer med å ta inn og fordøye næringen i maten.
- Ved økende alder vil mange av de vanlige plagene unngås, synet, pusten, hjertet har
bedre forhold til å holde på god funksjon, og konsentrasjonen blir i alle fall ikke
tåkelagt av sukkerskyer!
- Mange genetisk styrte familiesvakheter kan bety mindre i livet ditt, når du vet hva
som er dine svake punkter, og velger å spise slik at du ikke belaster de svake
punktene unødvendig.

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 11:55   #3
metta
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3
metta er på en erverdig vei

Sv: Optimal Ernæring

Hei=0) Jeg har samme inntrykk som deg at det er lite aktivitet på dette forumet her og det er synd. Har ingenting imot ketolyse kuren jeg heller men skal ikke på diett jeg. Men endre hele kostholdet mitt. Men har funnet mye klokt på ketolyse sidene jeg bruker. Men tror som deg at mange hadde hatt glede av å forsøke å sette seg inn i optimal ernæring. Har også lest boken av Wolfgang Lutz(best uten brød) og den er lettfattelig og var mitt første møte med at å legge om kosten mulig ville få meg i farta igjen. Ha en fin dag.

metta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 13:56   #4
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Optimal Ernæring

Så moro å se at det er flere som har litt samme tankegang som meg
Boken til Lutz er utrolig bra, og burde leses av alle som har et karbohydratredusert kosthold, uansett hvilken retning man følger Man får innsikt i så mange av de andre fordelene dette kostholdet har, og ikke bare vektreduksjon. Trur veldig mange av de som endrer kosthold for å gå ned i vekt kunne blitt mye mer avslappet av å lese denne boken, og ikke stresse så mye med vekta, men også ha kunnskap om alle andre helsefordeler, så kommer vektreduksjonen som en positiv bivirkning

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 12:26   #5
Snis83
Medlem
 
Snis83 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Haugalandet
Alder: 40
Innlegg: 90
Snis83 er på en erverdig vei

Sv: Optimal Ernæring

*noterer ned Lutz sin bok til innkjøp ved nærmeste anledning*

Jeg har virret litt innom hit og dit på forumet, her..men jeg tror nok kanskje det er her jeg lander.

Vil ikke på diett i det hele tatt! Vil legge om livet, og ha en kropp som fungerer så godt som den kan. (Og det at jeg har gått ned noen kilo allerede, er jo ingen negativ bivirkning!!)

Kanskje vi kan sprite opp her litt?? Noen?

__________________
Mitt nye liv på LCHF

Ta vare på de små øyeblikkene i livet. Det er de som får oss til å kjempe videre.

Snis83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner-LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 13:52   #6
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Optimal Ernæring

så hyggelig å lese at det ikke bare er meg som legger om kostholdet for helsens skyld.

jeg ser dere anbefaler Lutz sin bok, er denne bedre og annerledes enn den som Sofie Hexeberg har skrevet? jeg har lest boken til Sofie Hexeberg, synes den var bra men tar ikke skade av mer kunnskap

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 17:12   #7
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Optimal Ernæring

Bedre uten Brød er omtrent min lavkarbo Bibel! Jeg er ganske sikker på at et kosthold med opp til 70g karbs per dag er optimalt for meg og mine spisevaner

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 17:18   #8
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Optimal Ernæring

da ligger boka på "bestillingslista"

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 06:59   #9
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Optimal Ernæring

Jeg går på eurodiett og skal liksom over på lindberg kosthold ved endt vekt tap, men greier ikke helt å bli begeistret for å øke i karber og minke på fett, kanskje oe er noe for meg etter nedgang ?

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:58   #10
Snis83
Medlem
 
Snis83 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Haugalandet
Alder: 40
Innlegg: 90
Snis83 er på en erverdig vei

Sv: Optimal Ernæring

GRATULERER MED KVINNEDAGEN!!!

ELSK KROPPEN DIN FOR DET DEN ER! Uansett kiloer! Vi er alle vakre på vår egen måte, og vi må ikke la oss blende av ukeblader og hollywood! Jeg syns valk er vakkert!! Om den er liten eller stor, eller har følge av mange andre valker. Jeg håper ikke alle mine valker forsvinner. Vi er kvinner og vi er sterke! Vi er beskyttere og sjelesørgere. Vi heler dem som lider og vi omfavner dem som står alene. Det er en skam at vi ikke får lov til å hylle de vi er og kroppene som bærer oss, bare fordi vi ikke passer inn i en form, som en eller annen designerhomo starta! Vi er vakre. VI ER KVINNER!!

Min "mission" for kvinnedagen er å spre positiv propaganda! :P Sniker meg da inn her også

__________________
Mitt nye liv på LCHF

Ta vare på de små øyeblikkene i livet. Det er de som får oss til å kjempe videre.

Snis83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner-LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 13:08   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Optimal Ernæring

Hehe - gratulerer med kvinnedagen til deg også

Jeg lurer på om det finnes noen forslag til måltider/menyer i forbindelse med optimal ernæring. Finnes det en bok - men ikke på norsk?
Jeg er dritgod på å spise rundt 20 gram karbo pr dag - men 70? Hva øker man på med? Kan ikke bare være grønnsaker da ser jeg for meg at jeg blir litt stappa hehe... Anyone?
Har Bedre uten brød - får lese den på nytt - jeg har liksom vektlagt fakta og informasjon om lavkarbo, og ikke så mye om metoden liksom

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 16:29   #12
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Optimal Ernæring

Har ikke lest boka, så jeg vet ikke hvordan man setter sammen menyeneTenker endel på stabiliseringen nå som det bare er noen kilo igjen, med min fart kan jo de ta laaaaang tid å miste, men må ha en plan til etterpå, for meg virker det litt komplisert med lindbergs måte å sette sammen maten på, sunt ja, men mindre fett og mer av ting jeg er lite interessert i lengre som pasta, ris, bønner etc-dette foretrekker jeg som en sjelden utskeielse ikke som hverdagsmat.Jeg vil heller slippe å være "redd for fett", håper på å finne en retning hvor det er tilatt med lite karbo og endel fett. Jeg ble helt snål i hodet og gikk opp i vekt på ketolyse, så det passer ikke meg, men på eurodiett lever jeg på 50-70 karbo pr dag og sparer ikke på fett-det er digg, men kan ikke -og vil ikke-leve på hovedsaklig ferdigprodukter hele livet. Gruble, gruble

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 16:53   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Optimal Ernæring

Tror jeg må sjekke ut optimal ernæring - er den utgitt på engelsk i det hele tatt?

Ellers får vi rotte oss sammen og lage noen forslag selv Rart og måtte tenke "medium" karboinntak istedet for minst mulig hehe...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 17:20   #14
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Optimal Ernæring

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Tror jeg må sjekke ut optimal ernæring - er den utgitt på engelsk i det hele tatt?

Ellers får vi rotte oss sammen og lage noen forslag selv Rart og måtte tenke "medium" karboinntak istedet for minst mulig hehe...

Jeg er også interessert i OE/Lutz som livsstil en gang i fremtiden, så jeg har også lett etter informasjon og ressurser i den anledning.

Finner denne siden: http://homodiet.netfirms.com/index.html (her er det oppskrifter og ukesmeny-forslag, faktisk) - og observerer at Kwasniewskis bok på engelsk heter Homo Optimus, men den finnes ikke på amazon, og jeg er ikke så veldig hypp på å bestille via en noe skranglete polsk forhandler... Leter videre!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 17:42   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Optimal Ernæring

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg er også interessert i OE/Lutz som livsstil en gang i fremtiden, så jeg har også lett etter informasjon og ressurser i den anledning.

Finner denne siden: http://homodiet.netfirms.com/index.html (her er det oppskrifter og ukesmeny-forslag, faktisk) - og observerer at Kwasniewskis bok på engelsk heter Homo Optimus, men den finnes ikke på amazon, og jeg er ikke så veldig hypp på å bestille via en noe skranglete polsk forhandler... Leter videre!

Følger med - si fra om du finner noe

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 20:28   #16
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Optimal Ernæring

Jeg hiver meg på dette forumet. Jeg har kommet frem til at jeg vil spise moderat med karbo. Har vinglet litt på mengden, men jeg vil holde meg unna ketose, sånne at jeg ikke utsetter kroppen min for å gå inn og ut av ketosen i tide og utide. Har forstått at det kan ta litt på
Men jeg vil ikke spise for mange karber heller. Uvant tanke for meg som har vært litt Atkins/skaldeman (men ikke lenge nok til å få særlige resultater før de forsvinner...)
Men nå vil jeg finne kosten for resten av mitt liv!

Grunnen til at jeg ikke vil i ketose er kanskje litt teit.. Men jeg er fra tid til annen i familieselskaper. Og jeg har lyst til å kunne spise maten som blir servert uten at det totalt ødelegger for en evnt ketose. Hvis dette er kostholdet for resten av livet, så må det også kunne tåle noen få utskeielser. Det er iallefall det som er riktigst for meg
Jeg blir ikke syk av karbohydratene, bare feit

Det jeg trenger mest er igrunn å få kontroll på sult vs cravings. Og venne meg av med småspising, uavhengig om det er lavkarbo eller ikke

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 20:28   #17
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Optimal Ernæring

Så moro at det har blitt litt mer aktivitet her inne

Jeg er ikke så opptatt av å spise så så nær opp mot 70 kh hver dag, men holde meg under slik at jeg ikke trenger å tenke på fettet Veier ikke maten og regner ikke ut karboinnholdet. Men har jo kontroll på mengden karbo i de ulike matvarene jeg spiser, og unngår stort sett poteter, pasta, ris, brød og andre matvarer jeg vet inneholder mye sukker og stivelse. Spiser gulrøtter, kålrot og kål hvis jeg har lyst på det da, det inneholder jo litt mer karbo, men trur ikke jeg kommer over 70kh de dagene jeg spiser dette, og det er jo ikke så ofte heller Trur jeg varierer veldig mellom 20 og 70 karber fra dag til dag. Spiser stort sett kjøtt og grønnsaker med en fettkilde til, salater, og det går ganske mye ost Baker lavkarboknekkebrød eller lapper, og spiser innimellom litt rugsprø eller fiberrik. Merker at jeg til tider er i ketose, så prøve å få i meg litt mer karbohydrater.
Men siden ikke målet er å gå ned i vekt er det vel kanskje ikke så krise om man går litt inn og ut av ketose? Noen som vet mer om dette? Det er jo en naturlig tilstand for kroppen, og før i tia var det vel vanlig å gå inn og ut av ketose utifra hvilken mat som var tilgjengelig?

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 21:49   #18
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Optimal Ernæring

boken er bestilt

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 21:49   #19
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Optimal Ernæring

Hm, jeg mener å ha lest på forumet et sted at det er stressende for kroppen å gå inn og ut av ketose, men nå finner jeg det ikke igjen. For meg er det enklest å spise tilnærmet ketogent. I forhold til å finne man jeg har lov til å spise. Men jeg har allikevel lyst til å ligge litt høyere i karber. Og da også få i meg noen karber fra ris eller potet eller litt pasta innimellom

Men jeg har ikke pilla peiling på mengder. Siden jeg aldri har veid og målt karber i de varene før, bare kuttet de ut. Så nå må jeg frem med vekta!

Jeg kan også tenke meg å spise de fleste av dagens karber til middagen. Er det helt på trynet? Jeg er så glad i eggerøre og smoothie frokostene mine, og savner ikke ekstra karber der...

Er igang med å lese bedre uten brød boken også nå, så da får jeg nok svar på noen spm

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 13:41   #20
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Optimal Ernæring

Jeg har også lest at det er lite gunstig å gå ut og inn av ketose... men har kun lest det i sammenheng med at det bremser vektnedgang... Skulle gjerne hatt informasjon om det kan ha noen negativ effekt på helsa generelt?

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 13:49   #21
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Optimal Ernæring

Jeg har fått noen hint på at det ikke er bra å ha et par uker i ketose og et par uker ute av ketose og et par uker i ketose osv.
Men sånn som jeg har tenkt det så vil jeg bare være innom ketose litt iløpet av en dag. Når jeg har sovet ekstra lenge om morgenen f.eks
Da skulle ikke overgangen for kroppen bli like stor. Har ikke sett noe om det i Bedre uten brød ennå (har ikke lest så mye heller )

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 14:08   #22
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Optimal Ernæring

Ja det er dette jeg har stusset litt over også I mange diskusjoner angående ketostix og sånn anbefales det jo ikke å måle om morgenen fordi "hvem som helst" kan ofte komme i ketose i løpet av natta. Og da vil vel vi som spiser lavkarbo men ikke ketogent ha mye større sjanse for å være i ketose om morgenen?

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 15:38   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Optimal Ernæring

http://www.lommelegen.no/375619/ketose-og-slanking

Sitat:

For friske mennesker er det overhodet ikke skadelig å bruke denne metoden, snarere tvert imot. Det finnes mange urfolk som tradisjonelt har levd på ketotisk kosthold permanent, som f.eks. eskimoer (før) og masaier.
Sannsynligvis er det naturlig for mennesket å gå inn og ut av slik benign ketose, ifra naturens side, hvor vi opprinnelig hadde vekslende næringstilgang, og ikke den svært uheldige overflod av dårlige matvarer vi utsettes for idag.

Jeg tror ikke jeg ville bekymret meg jeg... de aller fleste som spiser siste måltid tidlig på kvelden vil mest sannsynlig uansett være i ketose om morgenen selv om de ikke spiser ketogent til vanlig - og da kan det vel ikke være farlig?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 15:58   #24
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Optimal Ernæring

Takk for linken

Det var dette jeg regnet med Så når det er snakk om andre steder på forumet at det ikke er bra å gå inn og ut av ketose, så er dette i forhold til vektnedgang ?

Synes det er viktig å skille mellom ønske om vektnedgang og god helse (uten nødvendigvis vektnedgang) når det er snakk om hva som er bra og ikke bra

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 16:15   #25
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Optimal Ernæring

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

http://www.lommelegen.no/375619/ketose-og-slanking

Jeg tror ikke jeg ville bekymret meg jeg... de aller fleste som spiser siste måltid tidlig på kvelden vil mest sannsynlig uansett være i ketose om morgenen selv om de ikke spiser ketogent til vanlig - og da kan det vel ikke være farlig?


slik tenker jeg også

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Svar

Emneord
lchf, lutz, optimal ernæring


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ein optimal dag på optimal ernæring smiler35 Optimal Ernæring 24 25-02-10 12:07
Optimal Ernæring klinikken dydde Optimal Ernæring 1 12-05-09 21:12
Optimal Ernæring - Ketose Fleskulf Optimal Ernæring 6 11-04-09 17:00
Er EAT og optimal ernæring det samme? Titti Optimal Ernæring 14 29-11-06 11:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no