Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Glukogen for å bygge muskler?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-11-11, 22:04   #1
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Glukogen for å bygge muskler?

Jeg går til behandling hos en manuellterapeut for å trene bort en treningsskade (jada). Han mener at jeg må trene lenger for å bygge opp de nødvendige musklene når jeg spiser lavkarbo, og begrunner det med at man trenger glukogen for å bygge muskler.

Jeg får det ikke helt til å henge sammen - jeg trodde glukogen var drivstoff, ikke byggestoff, at man uansett produserer glukogen fra fett, og at det er tilstrekkelig proteintilfang som er avgjørende for å bygge muskelmasse/styrke muskler.

Noen som kan forklare meg hva han mener, alternativt hvorfor han tar feil?

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 13:30   #2
Eirik N R
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 53
Eirik N R er på en erverdig vei

Sv: Glukogen for å bygge muskler?

Mener du glykogen eller glukagon?
Glykogen er jo lagringsformen til karbohydrater i leveren og musklene. Glukagon er et hormon som bl.a. er med på å regulerer blodsukkeret ved at det opprettholder det.
Mange er av den oppfatningen av man må spise mye karbo og ha store/fulle glykogenlagre for å prestere godt på trening. Dette stemmer ikke. Jeg kan ikke nok om mekanismene, men vet av erfaring og det jeg har hørt at man fint kan trene veldig godt på lavkarbo.. Så hva denne terapauten mener er jeg ikke helt sikker på. Kroppen lager gluksose av bl.a. noen aminosyrer og av glyserol, som er en av bestanddelene i et triglyserid (fett).
Ville tro han mener at karbo og gode glykogenlagre er nødvendig for god muskelvekst, men dette er ikke tilfelle (uten at jeg helt kan forklare mekanismene bak det)

Eirik N R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, rundt 50 gr KH per dag Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 16:52   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Glukogen for å bygge muskler?

Tror du må spørre han for presisering.... glukogen er jo energi, ikke byggeklosser - det er jo proteiner Du har helt rett - så spør neste gang hva han mente (ikke HELT sikkert at han har helt oversikt over hva han snakker om )

Personlig mener jeg at jeg selv blir raskere sterkere på lavkarbo enn tidligere.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 17:09   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Glukogen for å bygge muskler?

Det er vel mest det at karbohydrater liksom skal fremskynde restitusjonen.. Ikke at restitusjonen er avhengig av karbohydratene for at restitusjonen skal skje.

Her er det selvfølgelig forskjell på om man spiser ketogent eller om man ikke gjør det..

Fysioterapauter og sånt er man vel gjerne hos ikke oftere enn annenhver dag, så det går nok helt fint uten den helt store karbofyllingen etter en økt der.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Holde vekta og bygge muskler - hva skal jeg spise? shailene Lavkarbo generelt 4 02-11-11 23:06
Opp i vekt på lavkarbo, bygge muskler! pijussau Lavkarbo generelt 2 01-01-10 21:24
Muskler, muskler, muskler ... hvor mye kan det egentlig bli? SunnhetMedSirrup Spørsmål og svar 8 16-10-09 07:11
Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens Pål Trening 13 04-06-09 18:02
Bygge muskler med strikker? Araya Trening 6 20-07-08 14:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no