Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hvilke fettkilder skal jeg få i meg i løpet av dagen? Hvor mye?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-01-07, 13:57   #1
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Hvilke fettkilder skal jeg få i meg i løpet av dagen? Hvor mye?

Lista mi ser slik ut:

Flerumettet fett:
LNA (plante-omega-3): 1ss linfrøolje eller Udo
LA (god plante-omega-6): 1ss hampolje fra Norsk Frøpresse
DHA+EPA (fiskeolje): 1 kapsel (Sunkost)
DPA (fra selolje): 4 kapsler (Ruis selolje)

Enumettet fett:
Olivenolje (extra virgin; nam!)

Mettet fett:
Laurinsyre (en mellomlang fettsyre): "Noen" ss med Cocosa Pure
Smørsyre (en kort fettsyre): Økologisk smør og Tjukkmjølk

Transfett:
CLA: Økologisk smør og Tjukkmjølk
Ellers NEI TAKK! til transfett.


Hva spiser dere andre? Noen kommentarer på lista mi? Jeg vurderer å legge til tran for å få en god kilde til naturlig A-vitamin, men kunne da tenke meg en som er høykonsentrert på vitamin (ikke på omega-oljer). Finnes det noe slikt i Norge?

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 10:43   #2
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Tran

Tran: Jeg har sammenlignet litt, og det ser ut til at Nordic Naturals er det beste valget i skrivende stund (2007-01-14):

Sammenligning:
* http://www.nordicnaturals.com/Norweg...mmary.asp?ID=8
* http://www.apotek1.no/modules/module...D=2&tabmid=249

Ellers er jeg fremdeles på leting hva DPA, selolje og krillolje angår. Den optimale omega-3-dietten består av
1) linfrøolje eller Udo (og kanskje noe hampolje) for LNA
2) tran for EPA, DHA og naturlig A-vitamin
3) sel- eller krill-olje for DPA. Krill-olje har også antioksidanten astaxanthin, så om krilloljen er (minst) like ren som selolje, er nok den det beste valget. Noe som kjenner noen tester?

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 15:00   #3
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilke fettkilder skal jeg få i meg i løpet av dagen? Hvor mye?

Jeg synes ikke den hamp oljen er nødvenig, Omega-6 finnes i nesten alt man spiser uansett, og tradisjonelt har ikke hemp blitt brukt for mennesker. Den er også svært ustabil pga. det høye inholdet av flerumettede fettsyrer og er utsatt for harskning. De som mener den er sunn er de samme som mener margarin er bedre enn smør osv.

__________________
bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 18:51   #4
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Hvilke fettkilder skal jeg få i meg i løpet av dagen? Hvor mye?

Opprinnelig lagt inn av bubavon, her.

Jeg synes ikke den hamp oljen er nødvenig, Omega-6 finnes i nesten alt man spiser uansett, og tradisjonelt har ikke hemp blitt brukt for mennesker. Den er også svært ustabil pga. det høye inholdet av flerumettede fettsyrer og er utsatt for harskning. De som mener den er sunn er de samme som mener margarin er bedre enn smør osv.

Hm. Her var jeg faktisk uenig i alle punkter. jeg skal forklare hvorfor:

Jeg har hatt problemer med w6-mangel; det kan nok skyldes tidvis stort intak av w3. Så for mitt vedkommende er w6-tilskudd en nødvendighet. Jeg har en veldig god indikator i et hudproblem jeg har: For lite w6, og det blomstrer opp. Siden jeg har hatt en skjevbalanse i forholdet w6:w3 ganske lenge, regner jeg med å ha behov for w6 også om jeg ikke tar w3, siden jeg tross alt har litt w3 i fettlagrene mine.

Hva hemp og historisk bruk angår, så har jeg også lest Sally Fallons artikkel mot hemp, men ble ikke overbevist da dette punktet med at hun ikke fant historisk bruk var eneste punkt av noe substans. Men rapsolje har en lang historie med bruk, uten å bli sunnere for det, så jeg tror jeg lar historien være et hint, men ikke en utslagsgivende faktor.

Hva ustabilitet angår, er w6-oljen LA kun 2-umettet, mens w3-oljen LNA er 3-umettet og har en røft 5 ganger så stor tendens til harskning. Tranens w3 er gjerne 4- eller 5-umettet, og altså opp til 125 ganger så troende til å harsknes. Dessuten passerer Norsk Frøpresses hampeolje smakstesten for harskhet helt greit. Det smaker slik nyhøstet gress lukter.

Sammenligningen med hampolje og margarin faller gjennom, siden hampoljen ikke er industrielt prosessert slik margarinfettet er.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 17:46   #5
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Tran

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Tran: Jeg har sammenlignet litt, og det ser ut til at Nordic Naturals er det beste valget i skrivende stund (2007-01-14)

Fikk flaska i posten i dag. Smaken var en gedigen overaskelse! Jeg pleier å mislike fisk så sterkt at det klør vondt i nesa når noen steker fisk et kvartal unna, men denne oljen kunne jeg til og med holde i munnen. Ingen transmak overhodet; kun en mild appelsinsmak. Det er så jeg nesten lurer på om den oljen kommer fra fisk i det hele tatt! Nå slipper jeg å grue meg til å ta tran likevel ...

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 21:49   #6
Changes
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 52
Innlegg: 46
Changes er ny på veien

Sv: Hvilke fettkilder skal jeg få i meg i løpet av dagen? Hvor mye?

Hva er forskjellen på vanlig meierismør og Kviteseid smør?

Har Kviteseid et sunnere fett?

Changes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse, skaldeman Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 22:29   #7
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Hvilke fettkilder skal jeg få i meg i løpet av dagen? Hvor mye?

Det beste er om kyrne har beitet grønt, hurtigvoksende gress. Økologisk landbruk på sitt beste. Om de spiser kraftfor endrer ernæringsprofilen på melka og dermed smøret seg.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 22:52   #8
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilke fettkilder skal jeg få i meg i løpet av dagen? Hvor mye?

Her var det mye viten og oversikt over fettsyrer....føler meg da prim itiv, men spiser egg og svinekjøtt, litt kvegkjøtt, lite fisk og tar ikke noe tilskudd. Masaai- og eskimodietten var 80 % mettet fett....

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no