Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Diabetes type 2 (forslag til måltider?)

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-01-09, 15:51   #1
mill@
Juniormedlem
 
mill@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Vakre Noreg
Innlegg: 17
mill@ er på en erverdig vei
Smile

Diabetes type 2 (forslag til måltider?)

jeg fikk for to uker siden diagnosen type 2 diabetes, og googlet litt og fant ting som var ja mat.. men nå har jeg da gått "Tom" for ting å lage, og lurte på om det er noen der ute som har forslag til ting som er lov, eller som jeg kan lage?

mill@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 19:24   #2
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Diabetes type 2 (forslag til måltider?)

Det er bare å sjekke ut oppskriftene som ligger her inne. Der finner du masse du kan lage!

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 20:38   #3
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Diabetes type 2 (forslag til måltider?)

Fedon eller ketolyse.
Kanskje best med Fedon til å begynne med. (Tar du medisin?)
Fedon Lindberg sin filosofi er at du kan spise carbohydrater. men at du må velge type Kjappe eller Seine. Noen typer carber tas kjappt opp i blodet, gir rask blodsukker-stigning, og store topper.
Andre typer tas seint opp iblodet, og gir ikke de samme "topper".
Skaff deg boka, les og prøv å forstå prinsippet. Egne vrier kan komme når du føler deg trygg på systemet.

Mvh Grovsnus
Måtte type 2 forlate deg.

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 00:30   #4
mill@
Juniormedlem
 
mill@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Vakre Noreg
Innlegg: 17
mill@ er på en erverdig vei

Sv: Diabetes type 2 (forslag til måltider?)

Neida, tar ikke medisin... men skjønner meg ikke helt på dette med ketolyse og atkins...

mill@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 09:27   #5
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Diabetes type 2 (forslag til måltider?)

Skaff deg boka (bøkene) til Fedon. Lån av venner, bibliotek, kjøp.
Å satse på "egenkomponert" helt i stasten er extremsport. Med mindre du er utrolig kunnskapsrik på området mat.
Saken er du bør få i deg "slow carb" Og Fedon har lister i bøkene sin med mat som fører til sakte stigning av blodsukker.
Selv har jeg fått Metformin (jeg ba om det) Om du får det, start med 1/4 tabelett. jeg opplevde en "Burritomage de lux" ( Vil gjene sippe å rippe opp idet )
Det er så mange detajer å tenke på, og når Fedon har jobba seriøst med det i flere år er det ingen grunn for oss til å gjøre jobben en gang til.

Mvh Grobsnus
Ha en fin dag

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 12:28   #6
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes type 2 (forslag til måltider?)

Opprinnelig lagt inn av Grovsnus, her.

Selv har jeg fått Metformin...

Har du merka noe mer fart i vektnedgangen etter at du begynte med metformin?

Skal selv ta en insulinresistans-test snart og tenker at det kanskje går i retning metformin for meg også.Jeg har gått ned fint lite de siste 4-5 mnd og mistenker at kroppen produserer i meste laget insulin.

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 00:03   #7
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Diabetes type 2 (forslag til måltider?)

Har vel merket en bitteliten nedgang. Men akkurat nå¨jobber jeg sånn at det er umulig å følge måltidsplanen , hver 3-4 time.
men du skal få høre.,
Måler blodsukker morgen og kveld, og det har gått litt ned. Merker ingen forskjell på humør- energi-etc. Intet nytt fra Vestfronten
Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 15:54   #8
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 2 (forslag til måltider?)



Jeg har lest Skalderman og jeg har vært på fedonklinikken.

På fedonklinikken fikk jeg beskjed om at jeg skulle ha under 40 karber om dagen og leve ketogent da.

Enkelt fortalt: kutte ut brød, hvetemel, pasta, ris, sukker og melk!

Inn er: Egg, bacon, røkelaks, kjøtt i alle former og varianter. Grønnsaker som fortrinnsvis vokser over jorden (men du kan ha en gulrot i for smakens skyld), kesam, lettrømme, rømme, creme fraiche, oljer... (sunne) nøtter, (de som er lave på karber) og bær...

Skalderman sier at skal du ned 25 kg eller mer skal du ha under 15 karber om dagen. Da går det bare i kjøtt og fett og de 15 karbene skal komme fra grønnsaker.

Det ble for kjedelig for meg så jeg satser på mindre enn 40 karber da om daqen. Da kan jeg feks ta et par skiver fedonbrødskiver eller et par rugsprø/wasa fiber pluss med maaaasse påleggg

Tran er sundt året rundt. Laksefilet i rømme/fløte saus er nydelig. Kan mumse hele bokser med makrell i tomat. Det er godt med agurk og majones i...

Jeg har dia2 og har nektet å begynne med metformin pga det kan gi vektøkning og over tid slutter den å virke så man kan bli nødt til å begynne med insulin.

Så lenge jeg lever lavkarbo som nå... er langtidssukkeret på ca 5.6. Legen jubler! Kolestrolet mitt økte fra 6 til 7.7 når jeg begynte med ketogen kost, men etter å ha holdt på noen måneder nå, er det nede i 6.1 igjen og legen jubler mer...

Alt i alt skal du slippe å gå på tabletter for sukkersyke og kolestrol når du lever lavkarbo Det er min erfaring i alle fall.

Hvis du er usikker på hvor mye karber det er i ting osv..les bak på pakka.. eller sjekk det ut på www.diett.no . Jeg har brukt den som dagbok for å få oversikt over inntak og forbruk

Lykke til :


__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 08:40   #9
meksiko
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: telemark
Innlegg: 67
meksiko er på en erverdig vei

Sv: Diabetes type 2 (forslag til måltider?)

heisann
har selv dia 2,kostregulert. fikk denne diagnosen like før jul.
Jeg er ikke overvektig,172,60 kg,men etter å ha startet på lavkarbomat,har jeg hatt et flott og stabilt blodsukker.
Mange flotte oppskrifter her inne,men det viktigste er å spise jevnlig hele dagen. ikke hopp over noen måltider. Det å få denne diagnosen i voksen alder,var tøft for min del,men ser jo at d går finy an å leve normalt,og kose seg med god mat alikevel.
Lykke til.

meksiko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hypotyreose, type 2 Manina Stoffskifte / hormonproblemer 31 18-01-16 16:46
Diabetes type 2 Marianne Fysisk og mental helse 19 22-03-12 19:59
Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol? Budeia Fysisk og mental helse 12 20-01-09 22:44
Forslag til måltider? MokkMokk Induksjonen 1 23-06-06 23:21
Type mat mofe Ketolysekuren 1 15-02-05 17:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no