Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Spørsmål om ketolyse, forbrenning, mengde mat

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-08-14, 20:09   #1
Greeta
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2014
Innlegg: 21
Greeta er på en erverdig vei

Spørsmål om ketolyse, forbrenning, mengde mat

I dag er en ny dag, og 5. dagen på ketolyse-dietten.. Søtsuget har jeg under kontroll i dag, det er til tider fraværende, hvilket er godt for meg, siden jeg spiste TONNEVIS med søtsaker daglig for inntil 5 dager siden..
Siden jeg startet dietten, har jeg vært i høy ketose (mørk lilla) de siste dagene. Noe som indikerer at jeg gjør vel noe riktig. Men jeg er konstant sliten og svimmel, noe jeg vet er kun en overgang, det vil gå over.
Dagens problem, er at jeg ikke har matlyst. Fikk stappet i meg pittelitt middagsrester til frokost, snakk om noen munnfuller. Føler meg mett, orker ikke mat. Selvfølgelig forskjell fra dag til dag, matlysten kan være tilbake i morgen.
Så da kommer spørsmålene:
For at ketolysekuren skal virke optimalt, er det viktig å spise 15-20 kh daglig? Eller forbrenner jeg like mye uansett hvor mange jeg spiser? (under 20 kh selvfølgelig).
Er heller ikke god på å spise MYE grønnsaker, men får i meg litt hver dag, i form av salat, litt grønnsaker til hvert måltid. Men det er ikke snakk om mye. Vil dette ødelegge, altså gjøre at jeg går senere ned i vekt??
I forhold til mangel på vitaminer osv, tar jeg vitamin-tilskudd daglig.

Greeta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 20:49   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Spørsmål om ketolyse, forbrenning, mengde mat

Flott med søtsugkontroll! Etterkvart forsvinn det, og det er ganske komfortabelt.

Poenget er ikkje å ha mørkast lilla sticks, mørk lilla kan indikere at du har fått i deg for lite væske. Utslag er utslag (det indikerer forresten berre ketonar i urinen - ikkje heng deg for mykje opp i den). Får du i deg nok væske?

Om du har boka, følg forslaga i den no i byrjinga, til du kjem meir inn i kva det går ut på. Umogleg å seie om noko kan øydelegge for deg, alle er forskjellige, det som er rett for deg treng ikkje vere rett for meg, og omvendt.

Det tek litt tid før kroppen forstår endringane som er på gong, et det du orkar, men ikkje tving i deg mat. Men få i deg nok vatn/væske!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 22:32   #3
Greeta
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2014
Innlegg: 21
Greeta er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om ketolyse, forbrenning, mengde mat

Får i meg 1.5-2 liter daglig av væske.
Men med tanke på at fett forbrenner fett osv, så skulle man tro at man ikke forbrenner like mye fett av kroppen, når man ikke spiser nok? Går jeg fortere ned i vekt av å spise mer, vil jeg jo se til at jeg får i meg det jeg trenger liksom

Greeta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 00:12   #4
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Spørsmål om ketolyse, forbrenning, mengde mat

Lavkarbo er vektregulerande, om ein et nok (altså, ikkje for mykje, ikkje for lite). Så eg forstår kva du meiner, men kroppen treng tid på å forstå endringane, så ikkje stress med å få i deg mest mogleg. Få i deg nok væske (gjerne meir enn du gjer no) og la det du et, vere næringsrikt, reint og korrekt etter boka, så langt som du greier.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 11:46   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om ketolyse, forbrenning, mengde mat

Ta i hvertfall vitaminene/mineralene som hører til ketolysekuren. Prøv også feks en 1/ts seltin i et glass vann( hold deg for nesa og hell ned, det smaker ikke godt), saltet og kaliumet kan hjelpe på denne slitne følelsen. Magnesium( som er det i ketolysetabblettene) bør du også ta.
Ellers er det mulig du faktisk spiser for lite. Jeg blir supersliten om jeg spiser for lite. Så om du ser på hva du spiser og det er lite, så prøv å spise litt selv om du ikke er sulten. Jeg vet av erfaring at jeg kan spise så lite at jeg mister sultfølelsen og da blir jeg sliten og slapp.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-08-14, 11:43   #6
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Spørsmål om ketolyse, forbrenning, mengde mat

Har levd på lavkarbo i 4 år. I begynnelsen (det 1. året) gikk jeg ned uansett hvor mye eller lite mat jeg spiste, bare jeg passet på å holde karbene nede. Lurt å veie og skrive opp ALT du spiser, uansett hvor smått det er. Diett.no er et flott verktøy i begynnelsen (koster 39:-/mnd etter 1. gratis uka). Husk at det viktiste er å kjenne etter om du ikke er sulten, trenger du ikke å spise med mindre du er veldig tynn. Spis når du er sulten og til du blir "passe" mett. Lykke til med dette flotte, sunne kostholdet.




Opprinnelig lagt inn av Greeta, her.

Får i meg 1.5-2 liter daglig av væske.
Men med tanke på at fett forbrenner fett osv, så skulle man tro at man ikke forbrenner like mye fett av kroppen, når man ikke spiser nok? Går jeg fortere ned i vekt av å spise mer, vil jeg jo se til at jeg får i meg det jeg trenger liksom

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 00:39   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Spørsmål om ketolyse, forbrenning, mengde mat

Neida, karbohydratene er ikke nødvendige for å gå ned i vekt. Og apetitten kan ha sunket fordi du inntar lite karbohydrater i forhold til tidligere. Søtt er jo kjent for å være apetittvekkende. Sulten vil komme når kroppen vil ha mat. Apetitten også. Dette er en omvending. Lag en liste over lavkarbomat du liker og spis det. Forhåpentligvis finner du noen grønnsaker du liker også. Liker du ikke rå, spis stekte eller kokte, eller omvendt.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 11:08   #8
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om ketolyse, forbrenning, mengde mat

Hei
Du er på rett kurs.
Jeg går ut fra at du tar ketolysetablettene . Da kan slappheten skyldes saltmangel. Ved omstilling til ketose mister man de første dagene vann og noe salt. Drik gjerne farris/ mineralvann og salt maten litt.
Etter 2-3 uker er ketosen maksimal og da omsetter musklene mye fett direkte uten først å omdanne fettet til ketoner i leveren. Da blir utslaget på stixen lysere, men som andre nevner utslag er utslag og fargen er ikke viktig.
Lykke til
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar

Emneord
forbrenning, ketolyse


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nedsatt forbrenning på ketolyse? Fast-i-fisken Ketolysekuren 5 24-02-09 00:24
Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning Adaware Ketolysekuren 16 07-09-08 21:09
Spørsmål om fløte, og om mengde fett med 60 gram karb... Borealis Optimal Ernæring 3 09-03-07 08:56
Mengde mat, trening og forbrenning Marianne Generell ernæringsdebatt 4 18-05-05 16:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no