Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

"Egenkomponert" diett?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-02-13, 12:43   #51
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 32
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Sv: "Egenkomponert" diett?

Neida, hehe, men har lest på to andre tråder også der folk har nevnt kommentarene dine bare Og jeg søkte liksom etter et svar jo, men ikke bare sånn "Må ho tåle det her.. "blabla..

maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 16:19   #52
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Egenkomponert" diett?

Et godt argument for å tilføre mer fett i kosten enn tradisjonelle lavkaloridietter er at fler av fettsyrene kroppen trenger er essensielle. Det vil si at kroppen ikke kan danne disse fettsyrene selv (f.eks. omega 3 og 6), men må få det tilført via kosten. Ved å dekke kroppens behov for essensielle næringsstoffer innbiller jeg meg at man unngår mye unødvendig sultfølelse, og at kroppen fint vektregulerer seg selv.

Mange overvektige spiser svært næringsfattig mat. Energirik, men næringsfattig. Jeg tror at så lenge man ikke dekker kroppens behov for næringsstoffer vil den gi signaler om å spise mer - for iallefall å få dekket NOE av behovet. At redusert energiinntak er viktig for vektnedgang er vel ikke til å komme utenom, men hvis man ordner dette ved kun å spise MINDRE av den allerede næringsfattige maten tror jeg ikke man kommer utenom en vond spiral med jojo-slanking. Spiser man derimot næringstett mat, opplever mange en sterk reduksjon i sultfølelse, bedre apetittregulering og enklere tilgang til egne fettreserver. Fettvevet er en avgjørende brikke i kroppens endokrine system, som styrer mange hormoner og signalstoffer som forteller oss at vi er sultne eller mette, at vi skal forbrenne eller lagre. Kroppen er tilpasningsdyktig og fleksibel, og gir vi den litt ekstra fett blir den veldig god på å bruke dette som drivstoff. Og det er jo dét man gjerne vil, eller? At kroppen skal ta av den fine opplagsnæringen på stumpen?

Til sist mener jeg også å ha lest endel artikler som peker på at det er krevende for kroppen å bruke protein som hovedenergikilde. Dette må omdannes til energi via glukoneogenese, en prosess som er vanskeligere for kroppen enn fettforbrenning via dannelsen av ketonlegemer i leveren. Den aller enkleste formen for energi vi kan innta er vel karbohydrater som fyller musklenes glykogenlagre - men disse har begrenset lagringskapasitet, og det overskytende lagres som fett.

Nå må de med mer medisinsk kunnskap rette meg om jeg har skrevet noe feil, altså!

Det er ikke min mening å slakte psmf eller kostholdet til Maulie (trådstarter). Jeg ville bare påpeke at (riktig) fett ikke bare er viktig, men helt nødvendig. Så får dere bare bære over med at jeg spekulerer litt ift. apetittkontroll og slikt - dette baserer seg i hovedsak på egne erfaringer

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Svar

Emneord
diett, egenkomponert, forbrenning, hjelp


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Flere tungvektere på Skaldeman-"diett" her? Snorkfroken76 Spis deg ned i vekt med Skaldeman 192 18-08-12 23:19
Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no? Marella77 Ketolysekuren 35 23-10-11 21:11
"Egenkomponert" lavkarbo hanne42 Spørsmål og svar 1 13-01-11 09:37
Å gå fra lavkarbo til "normal" mager diett? Floater Spørsmål og svar 13 28-12-10 00:41
Fedon"diett" eller Atkins diett? haukhe Spørsmål og svar 2 01-11-07 22:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no