Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-02-09, 18:13   #1
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

spist lavkarbo nå i 16 måneder og sakte med sikkert har jeg tydeligvis fått mer og mer irritasjon i tykktarmen. Aldri vondt, bare trøbbel. Tydeligvis noe slimhinnene ikke likte.
Så jeg prøvde å kutte enda mer karbo og spise mer fett, men da ble det jo bare mer fett som for igjennom...
Så prøvde jeg å kutte rå eggehvite for det spiste jeg mye av, men det hjalp ikke det heller. Kutta all mat som ikke var hel og jeg hadde full kontroll på ingrediensene.
Men så tenkte jeg, kanskje melka ? Kutta all melk og melkeprodukter og så tok det 2 dager og magen var fin som bare det. Huden ble mye finere. Woha...

Og jeg som har tålt melk i alle år liksom.

Nå har jeg holdt meg unna all melk i 4 uker og så starta jeg melkekur igjen 3 dager siden. Og da snakker jeg litt ost, ganske mye fløte, + rømme. Kosa meg fælt med kylling i fløtesaus, fetaost i salaten, ekte smør i panna, fløte og bær til dessert, ost i tacoen, osv.

resultatet ? Jo etter 2 dager var det like ille som før igjen. Full reaksjon av innvendige slimhinner.

Så nå kutter jeg alt i 1 uke og så skal jeg teste masse ost for jeg må vite om det er laktosen eller om det er proteinet. Håper det er laktosen fordi ost er godt og er det proteinet er det ikke noe melk jeg kan spise.

Men hva spiste jeg da i de 4 ukene ?

1. Fløte og bær ble erstattet av kokosmelk og bær. nam
2. Ekte smør smelter jeg bare og kaster bunnfallet, funker fint.
3. fetaost i salaten går fint uten det
4. tacoen blir god med litt soyafløte eller melkefri rømme den, no prob
5. peanøtter og melk, vel peanøtter og kaldt vann er godt det og

Fløte smakte ikke så himmelsk godt lenger det nå etter 4 uker uten. rart....;-) var bare OK nå.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 18:40   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger ?

Jepp, mest sannsynlig kasein-intoleranse ... Jeg har det samme selv, om enn ikke like kraftige reaksjoner som deg, så kjenner jeg meg igjen. Mye irritasjon i magen og ukoselige dobesøk.
I tillegg så har jeg null sjans til å gå ned i vekt om jeg spiser meieriprodukter.
Jeg kan dog spise smør, det funker. Men det var utrolig hvor fort jeg vente meg til å være uten alt det andre.
Jeg har nå blitt helt hekta på å lage sauser av kokosmelk. Særdeles godt til kylling og laks, med masse grønt og curry!
Lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 19:09   #3
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger ?

til info så er det jo et enkelt valg, hehe, og jo renere mat jeg lager, dvs rene smaker sammensatt, jo bedre er maten.
Ja skal sjekke om smør går bra etterhvert, elsker jo egentlig smørsmaken og en kilo smør inneholder tross alt bare 25% av hva melk inneholder.

Men igjen, helsen er bedre, men reaksjoner på ting er sterkere. Jeg leser det som et bedre immunforsvar og det er bra.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 09:58   #4
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

5. peanøtter og melk, vel peanøtter og kaldt vann er godt det og


What the f....?

Peanøtter og MELK??? Det var litt av en blanding....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 10:43   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Opprinnelig lagt inn av elian, her.

What the f....?

Peanøtter og MELK??? Det var litt av en blanding....

Jeg husker jeg drakk cola med peanøtter i da jeg var liten ... Grøsser bare ved tanken på det nå ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 10:50   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg husker jeg drakk cola med peanøtter i da jeg var liten ...

Oj, der tror jeg jeg la på meg en kilo bare av å LESE om det....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 10:51   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Oj, der tror jeg jeg la på meg en kilo bare av å LESE om det....

Bare på lørrdan da

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 11:41   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Jeg har samme erfaring som deg, Energibunten. Tålte melk helt fint til jeg hadde gått på Atkins i over et år. Aner ikke hva i melka jeg reagerer på, tipper det er en kombo, men jeg har erfart at fløte er verst ... og når det gjelder ost er Gräddost en versting, mens lagret ost går greiest av alle oster (leste noe om dette med lagret ost i Mat og Helse en gang, men husker ikke helt hva fordelen var - men for meg er den bedre). I perioder tåler jeg ikke ost heller, mens i andre perioder reagerer jeg ikke noe særlig på melkeprodukter. Tror man må se på totalen når det gjelder mage/tarmproblemer - det er mye som spiller inn. Selv har jeg etterhvert fått diagnosen ME og mageproblemer er vanlig med ME (irritabel tarm).

Ellers kan jeg tipse om feta av geitemelk, som jo egentlig er mye bedre enn den av kumelk, og proteinene i geitemelk er annerledes slik at mange som reagerer på mekeprotein i kumelk tåler geitemelk godt. Men moderasjon er nok lurt allikevel

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 11:50   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Har samme erfaring som Frøy, at fløte er verstingen!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 12:06   #10
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Hva er det med fløten som gjør den verst da, tro? *gruble*

Jeg bare tenker: reagerer man ikke gjerne enten på melkeproteinet eller melkesukkeret? Fløten er da ganske lav på begge deler ...

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 12:18   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Har samme erfaring som Frøy, at fløte er verstingen!

Opprinnelig lagt inn av Alyssa, her.

Hva er det med fløten som gjør den verst da, tro? *gruble*

Jeg bare tenker: reagerer man ikke gjerne enten på melkeproteinet eller melkesukkeret? Fløten er da ganske lav på begge deler ...

Da er det melkefettet som står igjen da ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 12:21   #12
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Da er det melkefettet som står igjen da ...

Mhm ... Men da skulle ost og smør og rømme være like ille eller?

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 12:25   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Kan jo hende at det har noe med at rømmen er syrnet, eller?
Når jeg spiser ost går det mest i lagret jarlsberg og brie, som Frøy nevner så skulle lagret ost være bedre enn fersk.
Men jeg venter uansett til jeg er ferdig med vektnedgang før jeg orker å eksperimentere noe særlig med det.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 12:32   #14
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Mener man kan få noe slags enzym greier på apoteket om det er proteinene du reagerer på.. Verdt et forsøk..
Og helsekosten har noe som heter Erlet som erstatning for fløten, men vet ikke innholdet i den da..

__________________


caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 12:35   #15
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Det med at lagret ost er best, mener jeg har å gjøre med at laktosen blir helt borte under lagringen. Og syrningen trodde jeg også hadde med melkesukkeret å gjøre, blir fettet forandret ved lagring og syrning? Ikke meninga å kverulere her altså, jeg skjønner bare ikke helt hvorfor fløte gjerne er en versting ...

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 12:38   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Nei, jeg vet ikke hvorfor, bare at magen min trøbler mer på fløte enn rømme f.eks.
Jeg tåler f.eks overhodet ikke melk -verken skumma lett eller hel, ikke snakk om. Og fløte er vel nærmere melk enn rømme?
Dette har jeg dessverre litt lite greie på, så dette er ren synsing.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 12:41   #17
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Ja, fløte er nærmere melk enn rømme Største forskjellen er mindre melkesukker og mer fett i fløten, samt at den er uhomogenisert.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 16:24   #18
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nei, jeg vet ikke hvorfor, bare at magen min trøbler mer på fløte enn rømme f.eks.
Jeg tåler f.eks overhodet ikke melk -verken skumma lett eller hel, ikke snakk om. Og fløte er vel nærmere melk enn rømme?
Dette har jeg dessverre litt lite greie på, så dette er ren synsing.

Rømme er syrnet fløte, d. v. s. at melkesyrebakterier spiser melkesukker og danner melkesyre (som får proteinet i rømmen til å koagulere). Fløte er ganske likt melk, og rømme er likt surmelk. Proteinstrukturen endres under syrning, som kan gjøre fordøyelse lettere.

Ost lages alltid av melk syrnet i en eller annen grad. Dette spiser opp noe melkesukker, og gir en bedre smak/konsistens. Lagret ost gir gjenværende melkesyrebakterier mer tid til å fortære melkesukker.

Ost består mest av kasein (ostestoff). Ricotta har utelukkende myseprotein, fordi den lages kun av myse. Kanhende noen tåler ricotta bedre enn annen (fersk)ost.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 19:05   #19
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Har testet ut en god andel inntak av ost pr dag for å sjekke. Og det ser veldig positivt ut. Magen er bedre enn på lenge. Melkesukkerinntaket har vært tilnærmet 0, kun et gram ila helga.
Så det kan se ut til at det enten er melkesukkeret jeg ikke tåler eller at det er proteinet i osten jeg takler best.

Det er iallefall ganske så sikkert at fløte er et problem og at kulturmelk antagelig også er et problem.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 21:49   #20
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Det er easy peasy å få tatt en laktosebelastning på en labb som f.eks Fürst i Oslo med henvisning, det går fort og koster omtrent ittno.
Og så er det veldig greit å få bekrefta eller avkrefta. Jeg testet negativt, ergo er det mest sannsynlig kaseinet jeg reagerer på, det sa også sykepleieren som tok testen og legen min ved en senere anledning, men jeg har aldri kommet så langt som å spørre om det finnes tester som kan påvise intoleranse/allergi mot det.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 22:04   #21
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Jeg har lactoseintolleranse...syrna melkeprodukter går greit... også hvite oster
Iskrem og fløte er ikke så topp.
Finnes reseptfrie tabletter å få kjøpt på apoteket som spalter melkesukker for deg i tarmen. De er dyre men da kan du unne deg en is lr sånt i blandt.
De heter Kerutabs.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 22:25   #22
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

takk for tipsa.

Joda, melk og peanøtter er godt, hehe, eller melk og popcorn som jeg laget meg før. har alltid likt salt sammen med feks kulturmyoelk, så derfor.
Omtrent alle flytende melkeprod har omtrent samme innhold av melkesukker. ost har normalt ingenting og smør har kun litt. Så da kommer det bare an på mengden man spiser.
Melkefettet tåler jeg. Jeg spiser smør jeg har fjærnet "bunnslammet" og det tåler jeg fint. Men da jeg hadde problemer inntok jeg 3-5 dl "melk" daglig, dvs 10-15g melkesukker.

Men å gå til lege gjør jeg aldri, så, hehe, vi får se...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 22:38   #23
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Drikker aldri melk jeg...og lactosefri melk er helt ok i matlaging...
Bare en vanesak..

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 22:45   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Du kan jo teste å spise noe laktosefritt, dersom du fortsatt reagerer så er det sikkert melkeproteinet, med mindre det er en kombinasjon.
Uansett, jeg ser mest på meieriprodukter som et hyggelig innslag, det har ikke så mye videre verdi enn det, bortsett fra smør da

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 00:55   #25
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

nei drakk ikke vanlig melk. men brukte kulturmelk på nøtter og fløte på bær, det ble fort 3-5 dl tilsammen pr dag og det gav meg bra med fett. Men kokosmelk funker også bra på bær...

ja kan jo bare kjøpe en laktoseredusert sak og forsøke. Har så klare reaksjoner så det skulle gå på 2 dager.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tror ikke jeg tåler fløte ... høna Ketolysekuren 5 12-07-08 01:40
Går ikke ned lenger VioLETTa Ketolysekuren 5 06-11-07 07:02
Hva hvis man ikke tåler lav karb? lillekine Ketolysekuren 6 17-07-07 22:12
Hvordan få nok fett? Tåler ikke melk lavendel Lavkarbo generelt 40 25-04-07 10:31
... tåler jeg ikke øl mer? janmesi Lavkarbo generelt 5 22-04-06 15:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no