Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

April 2011 --->

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-04-11, 21:33   #26
efre
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 36
efre er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Fort gjort å glemme i en travel hverdag her var det ikke lett å få laget middag idag, samboer var på kurs og lillegutt var ikke spesielt intresert i at mamma skulle lage middag :P men resultatet ble indsisk butter chicken med blomkålris! nyydelig
skjønner hva du mener, er deilig å dekke til kroppen med store jakker å slikt, har ikke lyst til å måtte dekke meg til i sommer så hååper jeg klarer å stå på å miste de siste kiloene

__________________


efre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 00:45   #27
Sjarmtroll
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 3
Sjarmtroll er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Hei!

Har begynt på ketose og så langt går det greit. Men har et lite spørsmål. Jeg får utslag på stixen og har holdt meg til 6 karber over helga men...jeg får ikkje disse bivirkningene?
Jeg kjente det på ånda i dag morges men det gikk vekk utover dagen. Er ikkje spesielt slapp heller!

Er det tegn at jeg gjør noe galt?

__________________


Sjarmtroll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hiver meg på Ketolyse! Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 02:09   #28
indianne
Juniormedlem
 
indianne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Ålesund
Alder: 49
Innlegg: 33
indianne er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Opprinnelig lagt inn av efre, her.

så morsomt at vi er tre mammar som har født nesten likt! poden min ble født 3 august

Ja, det var gøy Jenta mi er født 25. juli. Utrolig morsom alder, hun lærer seg noe nytt hver eneste dag!

__________________
Start: 26.04.11
Første delmål: 75 kg - nådd 09.05.11
Andre delmål: 70 kg
Hovedmål: 65 kg
indianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-ish Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 07:32   #29
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: April 2011 --->

Opprinnelig lagt inn av Sjarmtroll, her.

Hei!

Har begynt på ketose og så langt går det greit. Men har et lite spørsmål. Jeg får utslag på stixen og har holdt meg til 6 karber over helga men...jeg får ikkje disse bivirkningene?
Jeg kjente det på ånda i dag morges men det gikk vekk utover dagen. Er ikkje spesielt slapp heller!

Er det tegn at jeg gjør noe galt?


Nei, det er ikke et tegn på at du gjør noe galt. Mest sansynlig er det et tegn på at du er kjempeheldig Det er ikke alle som får bivirkninger!

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 08:36   #30
Vatti
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 218
Vatti er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Sjarmtroll, du er nok bare heldig. Jeg er også heldig på den måten, merker ikke noe særlig i overgangen fra vanlig forbrenning til fettforbrenning annet enn at jeg får utslag på stixen.

Jeg er forøvrig på samme sted hvor jeg har vært før. Er i ketose, har gode utslag på stixen men går ikke ned. Jeg vet at det er for tidlig å si i og med at jeg bare har holdt på noen få dager, men jeg kjenner lusa på gangen. Ned to kg når kroppen slår om til fettforbrenning og deretter skjer det ikke noe. I det første innlegget skrev jeg at jeg skulle kutte Pepsi Max.

Så hvorfor har jeg ikke gjort det enda??? HÆÆ???

Jeg har ikke kjøpt noe siden før helgen, men det er ca. 2 dl igjen i huset og det skal jeg drikke opp NÅ! Og da er det tomt. Og jeg har sjekket overalt. Når det lille glasset er drukket opp er forholdet vårt over. Hulk-hulk.

Wish me luck!


Frokost forøvrig: Eggerøre av to egg, litt fløte, stekt i smør og med litt revet ost oppå.
Ønsker dere alle en fin og slankende dag!

__________________


Vatti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 08:40   #31
Vatti
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 218
Vatti er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Mitt første delmål er forresten 5 kg ned. Har slanket meg utallige ganger de siste årene. Opp og ned, opp og ned, opp og ned, men da bare i området fra 75-80 kg. Jeg har i første omgang som mål å komme ned under 75 kg. Da er jeg liksom på relativt ferskt område og håper at motivasjon og alt det der skal komme for fullt da.

__________________


Vatti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 08:42   #32
Bollapinsvin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 39
Bollapinsvin er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Jeg er med.
Startet 28 mars og det går veldig bra til nå. Målet er 20-25 kg ned.

__________________
Bollapinsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 08:55   #33
efre
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 36
efre er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

hehe skjønner hvordan du har det! jeg er også svak for pepsi max, det er jo sååå godt! men det er vanskelig å gi opp pepsi maxen når det er så lite søtt vi kan spise!Jeg har bestemt meg for å slutte med alt som har kunstig søtning, man blir så avhengig. har vært superhekta på store ifa også, er jo så godt når man har denne ånden! Du får hvertfall ha lykke til! går nok så fint så, bare bøtt ned på med vann istedet

__________________


efre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 10:21   #34
petite fleur
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 97
petite fleur er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

God morgen, Aprildamer :-) Andre dag på ketolyse....har spist Lena Beatrices grove tekaker (jeg klarer ikke kutte ut brød ennå, får se om disse brøderstatningene hindrer vekttap etterhvert) med egg og bacon til frokost, og enda en tekake med gratinert chorizo og brie (knallgodt! Prøvde det for første gang i dag) til lunch.

Skal til legen i dag og veie meg og prate litt om overvekt og sånn Gruer meg faktisk litt, er ikke vant til å snakke om det til fremmede.

Ha en fin dag!

__________________


petite fleur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 12:47   #35
FrustrertFrøken
Medlem
 
FrustrertFrøken sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 75
FrustrertFrøken er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Æsj, nå har jeg dumma meg ut! Jeg har drukket mye biola, for jeg har hatt så vondt i magen, å jeg tenkte ikke på at det var karber i det! Jeg pleier som regel å bruke mindre enn et døgn på å komme i ketose, så jeg skjønnte ikke stort når stixen var hvit! Hva skal jeg gjøre da?:S Jeg får jo så vondt i magen av denne fete kosten, så jeg er jo nesten avhengig av biola Er jo ca 5 karber per 100g i den..

FrustrertFrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 12:58   #36
Eithne
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 48
Innlegg: 2
Eithne er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Jeg slenger meg på. Jeg har bestillt boka og har så smått begynt å gjøre endringer. Jeg tok meg ei banan før treninga i morges og det var fy fy, men fra nuh er det full stopp med sånne ting

Skal forresten ned en ca 8-10 kg. Nok til å få på meg de gode gamle buksene igjen

Eithne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 18:38   #37
Vatti
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 218
Vatti er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Den første nesten-Pepsi-Max-frie dagen snart overstått og det har gått veldig bra. Har man ikke så har man ikke. Fungerer sålangt.

Middag i dag var ovnsbakt laks, dampet brokkoli/blomkål og hollandaisesaus laget med smør og med fløte istedetfor melk. Veldig godt, faktisk.

Lurer på om jeg skal sette fredag som fast veiedag? Har dere andre fast veiedag eller veier dere dere når det passer?

__________________


Vatti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 19:27   #38
efre
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 36
efre er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

vatti: så flink du er om en ukes tid har du sikkert glemt hele pepsi maxen jeg har også satt fredag som foreløpig veiedag, men kan hende jeg drøyer til søndag, får se!
unnimoor: det er fort gjort å glemme helt i begynnelsen! nå er du iallefall en erfaring rikere! men går jo ann å drikke et lite glass om dagen nå i begynnelsen, til magen din blir vant til alt fettet
petit fleur: håper det gikk bra hos legen i dag mmm tekaker hørtes nydelig ut! tror jeg må prøve på det jeg også

dagen i dag har gått knirkefritt med en nydelig middag som bestod av laks med grønnsaker cremefraice og pesto, som tilbehør hadde jeg blomkål ris! syns nesten det er bedre enn vanlig ris jeg nå har jeg laget et brett med deilig lavkarbo knekkebrød og koser meg med en kopp kaffe med litt fløte i!
håper alle har hatt en kjempe fin dag

__________________


efre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 19:34   #39
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: April 2011 --->

Jeg tror de leste har en fast veiedag . . .

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 20:32   #40
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Sv: April 2011 --->

Hei hei

Her har dagen gått veldig bra

Driver å funderer på hva jeg skal ha til kvelds

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 20:49   #41
FrustrertFrøken
Medlem
 
FrustrertFrøken sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 75
FrustrertFrøken er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Jeg hater meg selv! Jeg ble så sur for at jeg hadde dumma meg ut, og jeg var så "sulten" at jeg drakk masse sjokolademelk Typisk meg!

FrustrertFrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 20:57   #42
Vatti
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 218
Vatti er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Opprinnelig lagt inn av Unnimoor, her.

Jeg hater meg selv! Jeg ble så sur for at jeg hadde dumma meg ut, og jeg var så "sulten" at jeg drakk masse sjokolademelk Typisk meg!

Jaja, det er menneskelig å feile. I morgen er det nok en dag med blanke ark osv. DA kommer det til å gå strålende skal du se.

__________________


Vatti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 20:57   #43
petite fleur
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 97
petite fleur er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Opprinnelig lagt inn av Vatti, her.

Lurer på om jeg skal sette fredag som fast veiedag? Har dere andre fast veiedag eller veier dere dere når det passer?

Fram til nå pleide jeg å veie meg hver dag....helt manisk :-) Veide meg i går morges, siden kuren startet da for meg, så da blir det mandag som fast veiedag. Kan nesten ikke vente til neste mandag, he he

Gikk bra hos legen i dag, han syntes jeg var smart som ville gå til legen hver 14. dag å veie meg for å holde motivasjonen oppe

__________________


petite fleur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 22:00   #44
GretheH
Medlem
 
GretheH sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Namsskogan
Alder: 47
Innlegg: 193
GretheH er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Begynte i dag med å telle karbo....egentlig deilig å ikke telle fett og proteiner samtidig. :P
Har aldri prøvd noe slikt før da, men hørt om det fra venner som har lyktes med det. Jeg er operert, Gastric Bypas, så det blir spennende å se om jeg greier det i det heletatt!

Målet mitt er å gå ned 30 kilo. :S
Et stort tall, så jeg tar 10 kilo om gangen.

__________________
Hilsen Grethe
Min journal
GretheH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo, moderat fett Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 22:59   #45
me+23kg
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 2
me+23kg er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Så gøy at det er mange som er med :-)
Virkelig motiverendes å vite at det er flere som skal nå målene sine på samme måte som meg :-)
Kjøpte meg en rokkering som veier 1,5kg, så her skal jeg trene litt ekstra på kveldene :-)

natta

me+23kg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 08:03   #46
Bollapinsvin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 39
Bollapinsvin er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Opprinnelig lagt inn av Vatti, her.

Den første nesten-Pepsi-Max-frie dagen snart overstått og det har gått veldig bra. Har man ikke så har man ikke. Fungerer sålangt.

Middag i dag var ovnsbakt laks, dampet brokkoli/blomkål og hollandaisesaus laget med smør og med fløte istedetfor melk. Veldig godt, faktisk.

Lurer på om jeg skal sette fredag som fast veiedag? Har dere andre fast veiedag eller veier dere dere når det passer?


Jeg kuttet selv ut Pepsi Max for 10 år siden, da jeg gikk gravid med første mann. Før det drakk jeg over en liter hver dag. Nå er det vann, vann, vann. Brus drikker jeg kun til fest.

Middag i går var spagetti til familien, men masse grønnsaker som erstatning til meg. Ellers går det mye i laks, spekemat, egg, salat og cottage chees om dagen. Har faktisk aldri hatt så mye god mat som jeg har hatt de siste 14 dagene.

Jeg veier meg hver fredags morgen. Jeg har store håp denne uken. Jeg brukte ketosestiks i går og den var mørke lilla. Gode turer har jeg også fått til.

__________________
Bollapinsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 09:22   #47
FrustrertFrøken
Medlem
 
FrustrertFrøken sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 75
FrustrertFrøken er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Takk for oppmuntring, Vatti Heldigvis er dagen i dag mye bedre! Har vært skikkelig streng med meg selv. For dette er jeg så bestemt på! Nå er det slutt på å grue seg til sommeren, fordi jeg må vise litt hud.

FrustrertFrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 10:01   #48
Vatti
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 218
Vatti er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Jeg synes egentlig det er rart at så mange i vår alder (20-40? Noe sånt?) drikker såpass mye brus egentlig. Jeg er vokst opp med vann, frukt&grønt, grovbrød, lange turer og mye frisk luft ... og brus kun til lørdagsbarneTV så jeg hadde gode matvaner og et godt kosthold i bagasjen dag jeg flyttet hjemmefra.
Men på ett eller annet tidspunkt ble det liksom OK å drikke brus hver dag. Og en stund drakk jeg lettbrus som tørstedrikk. Jeg gikk liksom fra null til 100% på ganske få år.

Hadde jeg fortsatt med matvanene og kostholdet jeg har vokst opp med ville jeg nok vært slank og i bedre form, hatt mindre syreskader på tennene og generelt vært et sunnere menneske.

Men det er jo ikke for sent å snu!! Ketolyse til jeg har gått ned til ønsket vekt, og så over på lavkarbo. Merker at jeg trives uten de store karbomengdene, og savner ikke brød, boller, pannekaker og alt det andre jeg trodde jeg kom til å savne. Det eneste som egentlig er litt vanskelig er å planlegge og tilberede maten. Jeg er ikke særlig flink på kjøkkenet, og derfor liker jeg heller ikke så godt å lage mat.

Dagens problem: Hadde tenkt å være sprek og sykle til jobb, men er rett og slett for feit til å passe inn i regnbuksen så derfor ble det buss istedet. Hvor tåpelig er det??

Første delmål: Ned 5 kg og passe inn i regnbuksen.

__________________


Vatti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 10:14   #49
FrustrertFrøken
Medlem
 
FrustrertFrøken sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 75
FrustrertFrøken er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

Opprinnelig lagt inn av Vatti, her.

Jeg synes egentlig det er rart at så mange i vår alder (20-40? Noe sånt?) drikker såpass mye brus egentlig. Jeg er vokst opp med vann, frukt&grønt, grovbrød, lange turer og mye frisk luft ... og brus kun til lørdagsbarneTV så jeg hadde gode matvaner og et godt kosthold i bagasjen dag jeg flyttet hjemmefra.
Men på ett eller annet tidspunkt ble det liksom OK å drikke brus hver dag. Og en stund drakk jeg lettbrus som tørstedrikk. Jeg gikk liksom fra null til 100% på ganske få år.

Hadde jeg fortsatt med matvanene og kostholdet jeg har vokst opp med ville jeg nok vært slank og i bedre form, hatt mindre syreskader på tennene og generelt vært et sunnere menneske.

Men det er jo ikke for sent å snu!! Ketolyse til jeg har gått ned til ønsket vekt, og så over på lavkarbo. Merker at jeg trives uten de store karbomengdene, og savner ikke brød, boller, pannekaker og alt det andre jeg trodde jeg kom til å savne. Det eneste som egentlig er litt vanskelig er å planlegge og tilberede maten. Jeg er ikke særlig flink på kjøkkenet, og derfor liker jeg heller ikke så godt å lage mat.

Dagens problem: Hadde tenkt å være sprek og sykle til jobb, men er rett og slett for feit til å passe inn i regnbuksen så derfor ble det buss istedet. Hvor tåpelig er det??

Første delmål: Ned 5 kg og passe inn i regnbuksen.

Enig! Jeg er 19 år, å har aldri vært vant til å drikke mye brus. Jeg har alltid drukket brus max 1-2 ganger i måneden, å da er det et glass av gangen liksom. Har vell blitt litt mere etter at jeg flytta sammen med samboeren min som er oppvokst med brus til middagen hver dag.. Det blir ikke aktuellt at sønnen min skal vokse opp med..

FrustrertFrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 11:12   #50
Misskathy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Fredrikstad
Innlegg: 22
Misskathy er på en erverdig vei

Sv: April 2011 --->

HEI!

Jeg er helt ny i dette gamet. Så jeg vil veldig gjerne få slengt meg med i denne gruppen, om jeg får lov

Jeg gikk ned 13 kg på 10 uker før jeg dro til USA i september. Kom hjem igjen nå i mars og så på vekta at jeg hadde gått opp 2kg. (Noe jeg igrunn er veldig stolt over siden jeg ikke fulgte noe som helst og spiste hva jeg enn ville)

Fulgte ingen diett da jeg gikk ned, men prøvde å holde meg til kylling, kjøtt og slike ting.

Nå har jeg lest boka "Slank - med ketolysekuren" og tenkte å prøve meg på dette.

Vekta var på fredag (1.april) 86kg, så bestemte meg at her måtte noe gjøres! Starten kuren på mandag og merker allerede litt forskjell - om den er god eller ikke klarer jeg ikke helt bestemme meg for. Vekten ligger nå idag på 85,2kg og det er første gang jeg har sett 85-tallet siden jeg dro til USA i september..

Nå føler jeg meg som en av de uheldige da, sliter med hodepine og kvalme - men er det normalt etter bare 3 dager på kuren??

Vel, jeg er 24 år og skal ned fra 86kg til 68kg. Har ikke satt meg noen delmål enda, men tenker jeg tar det som det kommer. De 18kg skal jeg ned uansett hvordan jeg ser på det!

Misskathy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse bok + egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hei! Start 20. april Sense Ketolysekuren 524 30-01-10 12:42
1 april - veldig morsom... HP Generell diskusjon 10 02-04-06 12:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no