Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Bake julekaker med sukrin

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-12-13, 22:57   #1
Trille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 72
Trille er på en erverdig vei

Bake julekaker med sukrin

Hei
Er det noen av alle de kloke hodene her som har erfaring med å bake julekaker / småkaker med sukrin? Blir kakene sprø, eller litt seige? Tenker for eksempel på havreflarn, havremakroner og sjokoladecookies...

Tenkte uansett å forsøke i år, men fint å høre andres erfaring før man går i gang

Noen som har forsøkt seg på sukrin gold? Er det å få tak i butikkene? Leste et sted at det bare var i salg på nettbutikk enn så lenge?

__________________
-27 kg siden aug 2009
Trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon møter Grete Roede Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 01:46   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Bake julekaker med sukrin

Jeg baker ganske mye, både til jul og ellers og bruker sukrin eller sukrinmelis som basis for søtning. Jeg bruker alltid mye, mye mindre søtt enn det står i oppskriften; oftest halvparten og tilsetter en knivsodd stevia og kanskje 1 ss sukker for og balansere smaken.

Bare sukrin er jeg ikke så glad i fordi det har en slik kald og hard smak, spesielt om man bruker mye av det.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 09:42   #3
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bake julekaker med sukrin

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Bare sukrin er jeg ikke så glad i fordi det har en slik kald og hard smak, spesielt om man bruker mye av det.

Enig... Småkaker med bare sukrin i var ingen suksess her heller, selv om jeg tilsatte mindre mengde. Har ikke prøvd med sukrin gold da, men den skal vel være bedre.

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 12:22   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Bake julekaker med sukrin

Jeg blander masse greier og da blir det fine saker. Sukrin gold, stevia, natreendråper og agavesirup. Lagde julekjeks med den blandingen og det var ikke en liten bismak av sukrin engang.

For å få det seigt må det nok mer tagatesse og helst glutenmel til..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 13:39   #5
Trille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 72
Trille er på en erverdig vei

Sv: Bake julekaker med sukrin

Takk for svar. Jeg prøver meg frem med noen julekakesorter og så får vinne. Tror havreflarn er først ut:-) Satser på å få tak i Sukrin Gold.

Synes forresten ofte at den kalde smaken forsvinner når jeg baker, eks boller eller lapper ... Men det er jo fint at andre liker kakene også... Ellers blir det mye på meg..

__________________
-27 kg siden aug 2009
Trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon møter Grete Roede Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 13:49   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Bake julekaker med sukrin

Jeg er blitt veldig følsom på sukrinsmaken etterhvert.. Synes det smaker helt forferdelig.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 14:08   #7
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Bake julekaker med sukrin

Den kalde sukrinsmaken plager meg ikke stort, men jeg synes rett og slett den blir såpete i kombinasjon med fiberhusk blant annet, så jeg satser som regel på å blande søtninger jeg har i skuffer og skap.

Det bør også nevnes at sukrin, utover "søt"smak ikke har noen nevneverdige bakeegenskaper å skryte av. Skal du ha en karameliserende effekt bør du gå for tagatesse, men da må du passe på å ikke overstige 60 grader. Men vær obs på at enkelte reagerer mer på tagatesse (fordøyelse osv). Når det er sagt er det bakverk med tagatesse som sukkerspisere liker best.

Selv har jeg en liten krukke blandet med stevia, sukrin, tagatesse (og sikkert noen rester av fruktose og splenda fra den gangen jeg hadde det).

Flytende alternativer som steviadråper, agavenektar, yaconsirup og natreen kan jo også eksperimenteres med. I bunn og grunn kan jeg bare anbefale at du prøver og feile deg fram til søtning som fungerer best for deg, og smaker til med mengde og kombinasjoner.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Julekaker Wonder woman Kake/dessert og snacks 5 12-12-12 15:05
Sukrin og baking - kan jeg bake alt nå? Paris Spørsmål og svar 0 29-04-11 11:26
Skulle bake en kake til party her en kveld med sukrin, men fytti ... Hildemor på slanking Ketolysekuren 25 11-04-11 12:23
Julekaker CHESS Ketolysekuren 2 26-10-08 20:59
Julekaker ... janine75 Ketolysekuren 30 26-11-07 10:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no