Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Fordøyelsesplager

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-15, 22:03   #1
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Fordøyelsesplager

Jeg har nå gått på lavkarbo siden søndag og de siste dagene har jeg vært plaget med sure oppstøt, stikkende magesmerter øverst i magen på venstre side, samt at jeg ofte kaster opp.
Kan dette ha sammenheng med at jeg spiser ganske fet mat på lavkarbo?

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 22:14   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Fordøyelsesplager

Høres ikke noe særlig ut, hvis du brått har gått fra å ha spist veldig magert til å spise veldig fett er det ikke rart at kroppen reagerer. Prøv å legge om kosten litt mer forsiktig kanskje?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 22:21   #3
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Fordøyelsesplager

Jeg spiser ikke veldig fett, men fetere enn hva jeg er vant til. Kaster opp lavkarboknekkebrød også da og det er vel ikke veldig fett?

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 22:31   #4
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Fordøyelsesplager

Vi er midt i den verste influensa og omgangssykeperioden. Det kan kanskje være Hr. Noro som er på besøk?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 22:33   #5
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Fordøyelsesplager

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Vi er midt i den verste influensa og omgangssykeperioden. Det kan kanskje være Hr. Noro som er på besøk?

Neida, det er ikke omgangssyke. Har ikke magekramper og ikke diare.
Begynner faktisk å lure på om jeg kan ha fått magesår for jeg har nesten alle symptomer på det

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 23:04   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Fordøyelsesplager

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Neida, det er ikke omgangssyke. Har ikke magekramper og ikke diare.
Begynner faktisk å lure på om jeg kan ha fått magesår for jeg har nesten alle symptomer på det

Det trodde jeg også at jeg hadde, men en gastroskopi (som ikke er i nærheten av så ille som man skremmes til å tro!) viste at det bare var en slapp lukkemuskel mellom magesekk og spiserør. Jeg plages med sure oppstøt og stikkende smerter på venstre side i overkant av magesekken om jeg spiser for mye søtt og for lite salt. Min teori er at magen da reagerer med å produsere så mye magesyre selv siden den ikke får tilført nok salt at det blir for mye så noe av den slipper opp via den slappe lukkemuskelen og skaper smertene. Når jeg spiser 1-2 måltider (på 2 knekkebrød hver) med kaviar (og hvitost) om dagen så er magen helt fin, ingen oppstøt og ingen smerter. Jeg er overbevist om at det skyldes saltet i kaviaren.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:01   #7
Honningtre
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2015
Innlegg: 8
Honningtre er på en erverdig vei

Sv: Fordøyelsesplager

Ser at denne tråden er litt gammel, men det høres ut som om du har gallestein. Galleblæra vår skiller ut galle når man spiser fett, dvs den skiller ut litt galle ved hvert måltid. Vi trenger gallen for å fordøye fettet. Når du begynner med lavkarbo, vil du skille ut mye mer galle av gangen på grunn av økt fettinntak. Hvis du da har gallestein enten i gallegangen, eller i åpningen, vil dette bli smertefullt. Det er typisk med halsbrann, og smerter oppe på venstre side. Man kan også bli veldig kvalm. Når man gjør en obduksjon på et gammelt menneske, er det mer vanlig enn uvanlig å se gallestein, men mange har aldri plager. Smerten kan sitte som en verk som er mer eller mindre konstant. Det kan også komme i smerteanfall hvor du typisk føler det som et "smertebelte" rundt livet. Ved gallesteinsplager, fjerner man galleblæra. Du trenger ikke være redd. Det finnes galleganger direkte fra leveren og ned i tynntarmen. Du vil dermed fortsatt metabolisere fettet. Selve operasjon er lite invasiv. Man går inn i magen tre små hull med spesialarmer, og fisker galleblæra ut av et av hullene. Ta deg en tur til legen før dette blir verre.

Honningtre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ymse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no