Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

å telle karber????

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-06-06, 15:30   #1
susanna
Medlem
 
susanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 47
Innlegg: 182
susanna er ny på veien

å telle karber????

Synes det er sååå vanskelig å holde styr på karbene. Egentlig bør jeg det siden jeg startet på ketolysekuren i går å skal ha 15 karber pr dag.

Er det noen steder man kan legge inn det man spiser å få det ferdig utregnget. PS helst norske sider.

I dag lagde jeg f.eks salat av :

200g isbergsalat
50g ruccola
100g agurk
150g rød paprika
100g kyllingfilet
100g skinke
skal også fylle på med fetaost og rapsolje...

Kan jeg spise så mye jeg vil av denne salaten????
Jeg er såååå sulten

I ovnen står også 100g brokoli gratinert med ost og littegrann fløte i bunn

Tidligere i dag har jeg spsit:
frokost 1kyllingfillet +5 cherrytomater og litt valnøtter
lunsj omelett av 2 egg, 2ss kremfløte, 1/2løk og masse skinke

Hjelp... hvordan skal jeg få styr på tellingen?

__________________

Etter et vekttap på 20kg, har jeg jojo'et mellom 75kg og 79kg i 1 år nå.
Drømmen har hele tiden vært å komme ned til 69kg.

Nå må disse siste kg av en gang for alle
susanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg'ish var planen.... Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 15:41   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: å telle karber????

Vil anbefale deg www.fitday.com. Den er på engelsk, men du kan legge inn dine egne matvarer og da blir det jo på norsk allikevel. Jeg har brukt denne en stund nå og føler at jeg har lært hvor store mengder som jeg kan spise og ca hvor mye karber det er i de enkelte tingene.

Jeg har faktisk aldri telt med karber fra salat jeg.. Bruker Ruccola eller hjertesalat og det blir så lite karber at jeg ikke gidder å telle det.. det samme gjelder oliven..

Da deg en tur innom fiday.. og om du lurer på noe, send meg en PM så skal jeg hjelpe deg

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 15:59   #3
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 61
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: å telle karber????

Jeg bruker ikke fitday, veidde litt i begynnelsen , hvor mye salat er egentlig 100 g , og fant på den måten ut hvor mye jeg kunne spise . Har nå noen faste oppskrifter som jeg bruker der jeg vet at jeg ikke går ut av ketose. Når du først kommer skikkelig igang vil den verste sultfølelsen forsvinne, det gjelder bare å holde ut. Jeg er av de heldige som tåler litt kremfløte, lightsaft o.s.v. så jeg tok den verste sulte ved å ta en stor kopp koffeinfri kaffe med en slump fløte i, ei skål gele med krem, eller noen nøtter.
Men som sagt, alt blir enklere når ketosen begynner. På meg tok det tre dager

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 16:05   #4
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: å telle karber????

Eller du kan bruke Helsevakten.. men den er ikke gratis..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 19:26   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: å telle karber????

Går du på Ketolysekuren og har tenkt å lykke MÅ du lære deg å telle. Det er ikke vanskelig uten disse programmene heller. Ikke lær andres (u)vaner. Gjør det skikkelig fra starten av, da har du større sjanse for å lykkes !

Skaff deg en liten digital kjøkken vekt (det regner jeg med at du allerede har siden du skriver hvor mange gram det er i det du har laget salaten av), kjøp DEN STORE MATVARETABELLEN - eller bruk den vi har å forsiden vår HER og bruk papir og blyant.

Dette tok meg ikke mange minuttene:

200g isbergsalat = 3 karber (de som sier du ikke behøver å telle tar feil!)
50g ruccola = 0,75 karber
100g agurk = 1,2 karber
150g rød paprika = 7.8 karber
100g kyllingfilet =0
100g skinke = 0


Det er totalt: 12 - 13 karber. Det sier seg selv at du ikke kan spise så mye du vil av denne ! De som sier du ikke behøver å telle tar feil ! Du lærer fort hvor mye det er i det du spiser. Men jeg vet (av egen og andres erfaring) at så lenge du skal gå NED i vekt bør du veie og telle hele tiden. Porsjonene har nemlig med å øke - og plutselig spiser du mer enn det du tror !

Fetaost har 1,5 karber pr 100 gram. Det er en av de med "mest" i, men 1,5 er ikke mye da ! Som en tommelfingerregel bør du regne 1 karb pr 100 gram ost, uansett type. Bruker du mye ost er det lett å gå i baret. mange bekker små vet du !

Brokkoli har 3,1 karber pr 100 gram - en god grønnsak å spise !
Blomkål har 2,9 karber pr 100 gram. Begge disse fyller godt i magen.

Isbergsalat er vann & grønnfarge og lite næringsverdi. Hjertesalat har mye mindre karber og mer næring. Ikke mye magefyll.

Agurk er også mest vann (96%) og er også lite næring i forhold til mengde. Lite magefyll.

Grønn paprika har 3,3 karber pr 100 gram. Gul har 4,4 og rød har 5,2 - hint hint !

Bruk næringstabellen og sett samme salat fra grønnsakene du finner der. Dess mindre karber pr 100 gram dess bedre - og dess mer kan du spise.

Det er veldig enkelt !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 20:11   #6
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: å telle karber????

Pst Nille.. det er ingen som sier at hun ikke behøver å telle salat... jeg sier at jeg ikke gjør det Men så har jeg aldri spist 200 gram salat i ett måltid noen gang heller...

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 20:15   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: å telle karber????

Opprinnelig lagt inn av Georgine

Pst Nille.. det er ingen som sier at hun ikke behøver å telle salat... jeg sier at jeg ikke gjør det Men så har jeg aldri spist 200 gram salat i ett måltid noen gang heller...

Joa, mange her inne sier de aldri teller salat ! Helt sant ! Og jeg gir beskjed hver gang Å spise for mye av alt "lovlig" er mindre bra !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 20:18   #8
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: å telle karber????

Opprinnelig lagt inn av Nille

Joa, mange her inne sier de aldri teller salat ! Helt sant ! Og jeg gir beskjed hver gang Å spise for mye av alt "lovlig" er mindre bra !

Det er sant, man må ha kontroll på mengden og innimellom må man kontrollveie slik at porsjonene ikke blir for store

Jeg har lært utrolig mye ved å bruke fitday hver dag, nå er den mengden mat blitt det som er vanlig for meg å spise

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 22:16   #9
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: å telle karber????

Enig med Nille her.. Det er ingen kunst å regne karber. Det blir etterhvert en vane også og når du har fått oversikten kan du slappe litt mer av med veiingen og tellingen. Men i starten er det høyst nødvendig. En matvaretabell, blyant og papir og litt hoderegning/kalkis og en matvekt er alt du behøver.. Og et tips til.. Regn ut karbene før du spiser dem, ikke etterpå.. Det kan nemlig slå veldig uheldig ut..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 23:49   #10
susanna
Medlem
 
susanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 47
Innlegg: 182
susanna er ny på veien

Sv: å telle karber????

Tusen tak for svar (Nille du er bare et fantastisk)

Da er det avgjort. I morgen spiser jeg ingenting uten å TELLE karbene.

Spiste ikke hele salaten jeg lagde da.... ca 1/3 så da fikk jeg ca 5 karber Men nå vet jeg det til i morgen. Så kan jeg spise 1/3 til sånn ca. Og neste gang skal jeg IKKE ha i så mye rød paprika

__________________

Etter et vekttap på 20kg, har jeg jojo'et mellom 75kg og 79kg i 1 år nå.
Drømmen har hele tiden vært å komme ned til 69kg.

Nå må disse siste kg av en gang for alle
susanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg'ish var planen.... Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 23:57   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: å telle karber????

For å gjøre det enkelte, iallefall i begynnelsen, så kan du jo skrive ned middager og retter du finner her på oppskriftsforumet der karbene er skrevet opp, så har du jo styringen da.

Sett deg ned en kveld og ha word (eller et ark) foran deg! Skriv opp mat du liker, mat du vil spise mye av på ketolysekuren, og sånn ca hvor mye du spiser i ett måltid. Skriv opp karboantallet i den mengden ved siden av matvaren.

Skriv også opp middager du liker og vil bruke mye, og skriv karboantallet per porsjon ved siden av.

Heng lista på kjøleskapet.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-06-06, 15:57   #12
susanna
Medlem
 
susanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 47
Innlegg: 182
susanna er ny på veien

Sv: å telle karber????

I dag har jeg i hvertfall gjort det bedre.
Men det er nok ikke heeeelt exakt telling desverre

Til nå
Frokost Salaten fra i går (plukket ut de fleste røde paprikabitene) ca 3Kh
MM: ca30-40gram valnøtter ca 3Kh
MM: 1 cafelatte (var på byn med ei veninne) ca??Kh... Regner 1Kh jeg
Middag omelett med 2 egg 2 ssfløte løk og skinke ca5Kh (skal ikke ha i løk neste gang, heller purre som har mindre Kh

Til nå ca 12Kh
tenkte å gratinere 100-120g brokoli til kvelds Det blir 3-4Kh
Altså 15-16 Kh i dag hvis jeg har regnet riktig da...

__________________

Etter et vekttap på 20kg, har jeg jojo'et mellom 75kg og 79kg i 1 år nå.
Drømmen har hele tiden vært å komme ned til 69kg.

Nå må disse siste kg av en gang for alle
susanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg'ish var planen.... Svar med sitat
Gammel 15-06-06, 23:53   #13
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: å telle karber????

Opprinnelig lagt inn av susanna

I dag har jeg i hvertfall gjort det bedre.
Men det er nok ikke heeeelt exakt telling desverre

Tar litt tid å komme inn i det, men synes da du er på rett vei.. Godt jobba!

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 16-06-06, 08:57   #14
susanna
Medlem
 
susanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 47
Innlegg: 182
susanna er ny på veien

Sv: å telle karber????

Er kanskje ikke helt på bærtur med tellingen for jeg var i ketose i går kveld... Fargen var lys rosa, men siden fargen ikke har særlig å si så er jeg strålende fornøyd.

I love ketose *hihi*

__________________

Etter et vekttap på 20kg, har jeg jojo'et mellom 75kg og 79kg i 1 år nå.
Drømmen har hele tiden vært å komme ned til 69kg.

Nå må disse siste kg av en gang for alle
susanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg'ish var planen.... Svar med sitat
Gammel 16-06-06, 11:36   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: å telle karber????

Flott Susanna !
Bare pass på å få i deg nok proteiner (til hvert måltid) hver dag så går dette helt kjempeflott !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bedre med litt mer karber Kristian Lavkarbo generelt 8 16-05-06 17:15
KARBER I KRYDDER & TØRKEDE KRYDDERURTER Nille Lavkarbo generelt 10 17-04-05 17:15
Telle karber *Tulla* Dr Lindbergs 3 14-04-05 16:48
Alkohol i julen friflex Lavkarbo generelt 34 24-12-04 00:14
SPØRSMÅL OM INDUKSJON Huldr Induksjonen 14 03-12-04 02:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no