Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

EFT - Emotional Freedom Tecniques

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-10-04, 16:48   #1
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

EFT - Emotional Freedom Tecniques


Om EFT


En artikkel av Frode Steinset
"Årsaken til alle negative følelser er en forstyrrelse i kroppens energisystem."

EFT er enkelt sagt en form for akupunktur for følelsene, bortsett fra at vi ikke bruker nåler. I stedet banker vi med fingertuppene for å stimulere spesielle meridianpunkter mens klienten er "innstilt" på problemet, nesten på samme måten som en radio eller TV er innstilt på en spesiell frekvens


Traumer, Misbruk, Stress, Angst, Frykt, Fobier, Depresjoner, Sorg, Avhengighet, og hundrevis av fysiske symptomer inkludert hodepine, smerter og pustevansker er eksempler på lidelser der EFT har vist seg effektiv. Utført riktig, har EFT vist forbløffende effekt i 80-90% av tilfellene.

De nesten umerkelige energiene som sirkulerer gjennom kroppen har (inntil nylig) blitt nesten fullstendig ignorert av vestlig vitenskap. Dette har ført til at de nesten ikke er blitt utnyttet til emosjonell og spirituell helbredelse.

Innenfor EFT ser vi på disse energiene som de viktigste årsakene til emosjonelle problemer. Som resultat får vi effekt i en helt annen grad enn innen konvensjonelle behandlingsmåter. Selv en rask titt på alle eksemplene på Gary Craig sin hjemmeside vil vise dette.

Emotional Freedom Techniques – emosjonelle frigjøringsteknikker – er teknikker som trolig vil forandre store deler av den psykologiske tenkemåte de nærmeste årene. Det er teknikker som har vist seg å være meget effektive i behandling av ikke bare emosjonelt ubehag som traumer, fobier, angst og avhengighet, men også mange typer fysisk ubehag.

Hva betyr følelsene for oss?

På de fleste områder i livet opplever vi at når vi føler oss trygge, klarer vi å frigjøre krefter og skapertrang. Da kan vi smile, spøke og le, og vi får overskudd til å gi av oss selv til andre. Har vi en følelse av grunnleggende trygghet, kan vi også tore å utforske det utrygge. Da kan vi teste ut våre egne grenser og bevege oss inn i ukjent terreng. I følge den amerikanske psykologen Abraham Maslow (1907–70) som regnes for grunnleggeren av den humanistiske psykologi, er hele personlighetens utvikling en balansegang mellom behovet for å trygge sin egen eksistens på den ene siden og behovet for vekst, selvutfoldelse og kunnskapssøkning på den andre. I følge Maslow er trygghet et grunnleggende behov, og hvis et menneske ikke føler trygghet, vil hun bruke all sin motivasjon og energi til å prøve å oppnå slik trygghet. Først når behovet for trygghet er oppfylt, kan kreftene brukes på andre områder.

Når vi føler oss utrygge eller får frykt, setter kroppen i verk ulike mekanismer. Dette kan vi registrere ved at for eksempel pulsen slår raskere eller at pupillene utvider seg. Kroppen skiller ut hormonet adrenalin og gjør seg klar til å kjempe eller flykte. Dette er arvede, kroppslige reaksjoner som stammer fra vår tidligste utvikling, og det er sunne og nødvendige reaksjoner for at vi skal overleve. Når vi blir utsatt for en trussel, er det viktig at vi fort blir klar over trusselen og kan handle raskt og effektivt. Når derimot trusselen er mer opplevd enn faktisk reell, og trusselen ikke ser ut til å forsvinne, kan de kroppslige reaksjonene etter hvert bli nokså lammende og skadelige. I mange tilfeller kan det også være slik at minnet om en alvorlig trussel eller hendelse har satt seg så sterkt i hukommelsen at en sliter med det i ettertid.

I mange tilfeller setter kroppen i verk sine forsvarstiltak uten at det foreligger en reell, ytre trussel. Det kan være nok at en opplever for eksempel et bilde, en lukt eller en tanke, så kjenner en det emosjonelle ubehaget som et elektrisk støt gjennom kroppen. I de tilfellene disse opplevelsene kommer hyppig, kan det føre til at personen blir så plaget at en kan snakke om en psykisk lidelse. I andre tilfeller kan opplevelsene føre til at en får psykosomatiske lidelser.

Det er en kjent sak at psykiske lidelser er meget utbredt i samfunnet. Vanlig behandling kan være medikamentell behandling (for eksempel anti-depressive medisiner eller sovemedisiner), fysioterapi eller behandling hos psykolog eller psykiater. I mange tilfeller synes det som om behandlingen ikke klarer å ta bort problemet, men bare demper symptomene.


Hva er EFT?

EFT er en enkel, rask og utrolig effektiv metode til lindring av emosjonelle problemer. EFT er basert på en syntese av kinesisk akupunktur, anvendt kinesiologi og kognitiv psykologi. En rekke emosjonelle eller andre problemer med en følelsesmessig komponent, lindres i løpet av kort tid ved hjelp av EFT. Dette gjelder både nyere problemer og problemer en kan ha slitt med over lengre tid (fobier, tvangstanker, avhengighet, negativt selvbilde, m.m) EFT har en suksessrate på 50% hos nybegynnere og opptil 95% hos øvede. En vanlig suksessgrad er 80-90%. Med suksess menes at klienten opplever vesentlig bedring (målt med SUD: minst 50% bedring) eller blir fullstendig kvitt problemet. Selv om mer komplekse tilfeller bør henvises til kvalifisert personell, kan den grunnleggende EFT-teknikken lett læres av alle og straks bli tatt i bruk for å lindre egne plager.


Hvordan virker EFT?

EFT er basert på tanken at kroppens energi system går i energibaner, eller meridianer, som finnes i hele kroppen.

Din emosjonelle og fysiske helse har en direkte sammenheng disse meridianene.

Tenk på meridianene som elver. Emosjonelle eller fysiske plager fører til det samme som hindringer eller flom i elvene.

Behandlingen foregår ved at vi banker på forskjellige akupressurpunkt på kroppen samtidig som vi konsentrerer oss om problemet.

Gjennom disse punktene når vi viktige meridianer i kroppen. Ved å banke på dem, frigjør vi oss fra negativ, emosjonell energi.

Et problem kan ha flere aspekt som dukker opp i løpet av behandlingen. I slike tilfeller er det viktig å være nøye med å få fram alle aspektene – omtrent som å skrelle en løk lag for lag – og banke på alle til problemet er fullstendig løst.

EFT bygger på at årsaken til alle negative følelser er en forstyrrelse i kroppens energisystem.



Hva kan EFT brukes til?


EFT har vist seg å være effektiv på en rekke ulike områder, bl.a.


  • Avhengighetstrang
  • Allergier
  • Angst og panikkanfall
  • Sinne
  • Tvangslidelser
  • Depresjoner og tristhetsfølelser
  • Dysleksi
  • Dårlig selvbilde
  • Frykt og fobier
  • Sorg og tap
  • Skyld
  • Søvnproblemer
  • Vonde minner
  • Fysiske smerter og symptombehandling
  • Fysiske plager
  • Forbedring av prestasjoner (sport, offentlige taler)
  • Post traumatisk stress disorder
  • Seksuelt misbruk, etc
  • Smertelindring, som migrene, gikt etc
  • Hvordan foregår behandlingen?
Gary Craig har utviklet en grunnoppskrift (Basic Recipe). Den er utviklet for å behandle enhver emosjonell/fysisk forstyrrelse. Så snart du har lært den tar den ikke mer enn ett minutt å gjennomføre. Nedenfor har jeg gjengitt en kortversjon av EFT.

Før du begynner med selve behandlingen, må du forsøke å tenke på problemet. I det du tenker på problemet, vil du kunne føle et emosjonelt ubehag. Du må prøve å finne ut hvor sterkt dette ubehaget føles. Dette gjøres etter en såkalt SUD-skala (Subjective Units of Distress) som går fra 0-10. 0 betyr fullstendig ro rundt problemet, mens 10 betyr maksimal emosjonell uro. Før du starter selve behandlingen, skal du altså bestemme intensiteten på følelsene ved hjelp av SUD-skalaen. Så er det på tide med selve behandlingen.

Kortversjonen består av:
  • Åpning (Set-up)
  • Sekvensen
  • Justeringer for påfølgende runder
Eller mer detaljert:

Åpningen klargjør på en måte scenen, eller åpner opp, slik at EFT skal få gjøre jobben. På dette trinnet masserer du det såre punktet (markert med ovalt område på figuren) mens du gjentar Åpningsfrasen tre ganger. Åpningsfrasen er en så nøyaktig beskrivelse av problemet så mulig. Dette gjøres på følgende måte:

“Selv om jeg (sett inn problemet her), aksepterer jeg meg selv fullt og helt”

Eksempler på oppstillingsfraser kan være:

–“Selv om ryggen min verker…

–“Selv om jeg ofte blir irritabel på jobben…

–“Selv om jeg har denne smerten i kjeven…

–“Selv om jeg har høydeskrekk…

–”Selv om jeg er redd for å fly…”

…aksepterer jeg meg selv fullt og helt.”

Sekvensen : Mens du tenker på problemet, banker du noen ganger (7-10) på forskjellige akupunkturpunkt i ansiktet, på kroppen og på hendene. For at du ikke skal slippe fokus på problemet, gjentar du problemet høyt ( fokus-setningen) mens du banker på hvert punkt, for eksempel:

–“Disse ryggsmertene”

–“Denne irritasjonen på jobben”

–“Disse smertene i kjeven”

–“Denne flyskrekken”

Når dette er gjort, vurderer du det emosjonelle ubehaget på nytt etter SUD-skalaen. Slik holder du på til alt emosjonelt ubehag er borte.

©2004 Emotional Freedom Techniques Norge


Sist redigert av HP : 07-10-04 kl 18:05.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 07-10-04, 18:32   #2
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Jeg er kanskje dum nå..... men skjønner ikke at det kan være noen forskjell på dette og TFT jeg..... Forklar det til meg da.....

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-10-04, 18:42   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Jeg vet ikke så mye om forskjellen jeg. Har ikke giddet å lese så nøye om det, for det er veldig teknisk...

Men TFT er patentert, og man må dermed ha lisens for å drive med det. Det vil si at det koster penger å få lov til bruke metoden - den er ikke fritt tilgjengelig for alle. Mens EFT er en videreutvikling av TFT på idealistisk grunnlag - og alle som vil kan bruke det.

Noen forskjeller er det også - EFT-tilhengerne sier at deres metode er bedre og mer vitenskapelig fundert - men de understreker at TFT også er effektivt.

Jeg går til en terapeut som bruker EFT på meg - og det virker kjempebra!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 07-10-04, 20:39   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Jeg blir alltid så sår i huden og musklene i ansiktet når jeg banker, for når jeg først er i gang forran speilet, så må jeg jo ta tak i flere enn en ting på en gang....Det baller liksom på seg..

Flott artikkel Scilla!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 07-10-04, 20:53   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Ja - det kan ofte ta litt tid å komme seg gjennom alt som dukker opp! Har ikke prøvd å gjøre det selv enda, men når hun banker på meg blir det litt mye noen ganger - noe punkter er litt sensitive. Men sår - det skal man vel ikke bli vel?!

Nå må du ikke gi meg æren for artikkelen da, for jeg har jo regelrett rappa den... Ville bare lese litt selv og tenkte jeg likegreit kunne legge den inn her.
Legg merke til at artikkelforfatterens navn og copyright er med - regner med at det går bra da...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 07-10-04, 20:57   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Ja, jeg så det, det går nok bra


Ikke sår som i hullpåhudensår, men sår følelse, eller øm om du vil...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 07-10-04, 21:28   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Skjønte det med sår altså

Bare skrev det med copyrighten for ordens skyld, for å ha mitt på det tørre liksom...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 01-02-05, 11:19   #8
Frode
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 68
Innlegg: 2
Frode er på en erverdig vei

Eft

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Skjønte det med sår altså

Bare skrev det med copyrighten for ordens skyld, for å ha mitt på det tørre liksom...

Helt ok at artikkelen er brukt. Den er jo nettopp skrevet for at folk skal få info om EFT Ved å besøke www.eft.no er det mulig å lære mer om denne spennende teknikken.
Vennlig hilsen Frode Steinset

Frode er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mercola: Total health Svar med sitat
Gammel 01-02-05, 12:19   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hei Frode! Så fint at du kom inn hit og bekreftet det. Liker ikke å ha gjort noe galt!

Veldig flott at du dro opp denne tråden igjen også, så flere får glede av den. Dette er noe jeg har stor tro på. Takk! Og takk for linken, den glemte jeg å legge inn!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 01-02-05, 13:48   #10
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Er det kun i Oslo EFT blir praktisert eller er dette noe en kan prøve andre steder i landet også?

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 01-02-05, 13:50   #11
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Det er utdannet EFT terapeuter som praktiserer lokalt rundtom i landet.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 01-02-05, 13:53   #12
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

scilla!! dette er jo suuupert!
jeg hadde planer om å prøve tft helt til jeg spurte om prisen...
men dette kan jeg kanskje prøve... hmm..
spørs hvordan effekten blir når jeg prøver sånn helt-av-meg-leine da...?

lese litt til, også prøve om noen dager!!

takk igjen, Scilla!!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-05, 22:11   #13
Frode
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 68
Innlegg: 2
Frode er på en erverdig vei

EFT-behandling

Opprinnelig lagt inn av friflex

Er det kun i Oslo EFT blir praktisert eller er dette noe en kan prøve andre steder i landet også?

Det er forskjellige steder det er mulig å få EFT-behandlinger. EFT Norge har utdannet en god del terapeuter rundt om. Det finnes likevel ikke noen full oversikt over hvor terapeutene finnes. Selv behandler jeg flere over telefon. Det går fint. Jeg jobber med å legge navn på terapeuter ut på vår hjemmeside. Håper det ikke tar altfor lang tid før det er ferdig.
Jeg holder for øvrig til pæ Sotra i Hordaland

Frode er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mercola: Total health Svar med sitat
Gammel 01-02-05, 23:24   #14
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Jeg har nettopp kjøpt boka: Tankefeltterapi av Roger J. Callahan fra bokklubben energica! isbn 82-7413-621-7

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!

Sist redigert av Marianne : 01-02-05 kl 23:25. Årsak: isbn...
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 07-05-06, 11:06   #15
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: EFT - Emotional Freedom Tecniques

*løfte*

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 28-07-06, 11:55   #16
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: EFT - Emotional Freedom Tecniques

Hadde vært fint å høre flere erfaringer fra EFT.
Jeg er skeptisk, men siden det var så enkelt, så kan man jo prøve.
Prøvde her forleden en gang det var et ekkelt insekt her og jeg fikk hetta, men måtte bare gå å legge meg i skrekk til slutt.. hehe
Vanskelig å si og tenke på affirmasjonen samtidig som man banker synes jeg.

Jaja, last ned manualen her

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
eft, tft


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no