Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Joddråper (Lugol's oppløsning)

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-05-11, 18:46   #76
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Skjønner godt du blir fortvilet over en slik beskjed!
Statlige leger er ofte noen byråkrater som jobber saaakte og iallefall hvis blodprøver er innenfor normalområdene eller i nærheten......
Jeg har valgt å bestille tid ved en privatklinikk fordi jeg er møkklei av å bli sendt hjem og føle at jeg i grunnen bare er en sutrekopp som klager over diverse ting, iallefall bår blodprøvene mine er innenfor det nivået legene ønsker seg. Hvordan jeg FØLER meg, er visst ikke viktig.
Jeg har heller ikke råd til noen privatklinikk, men har valgt å øremerke skattepengene jeg får igjen i juni til helsa mi.
Jeg var jo såpass heldig at knuten min var over 1 cm, og da har iallefall Arendal sykehus det som regel at knuten sjekkes med biopsi. Har fått beskjed om at overlegen skal ringe meg med svar og er selvsagt spent på svaret, men du skal altså bare vente et år?
Såvidt jeg skjønte fra han som tok biosien, så kan slike knuter vokse mye selv om de er godartede, og et år er jo lang tid å la dem vokse fritt. Er det ikke mulig og klage fælt til legen din og få ham til å få litt fortgang på timg? Du har jo mulighet til å benytte fritt sykehusvalg.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 18:55   #77
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Takk for støttende ord, Manina!
Jeg vet jo at folk som har hatt dobbelt så store knuter som meg heller ikke har fått noen tilbud, hvilket bekymrer meg. Særlig når jeg leser om hvordan de opplever sin egen helse, og det minner meg skremmende om min egen ... Jeg vet ikke, men hvor vanskelig er det å undersøke det nærmere? Kanskje ta en biopsi? Det står også at kjertelen er noe hypoekkoisk (altså som hva jeg forstår kan tyde på en masse), da må det jo være forandringer? Jeg kjenner jo det er noe der!

Veldig interessant det du sier om kolesterol, for det mener jeg faktisk å ha lest noe om. Jeg ser på de to siste blodprøver fra 08 at totalkolesterolet mitt har ligget på henholdsvis 3,8 og 5,9, hvilket jo er finfint, da også med ldl godt under fem. Nå er altså totalkolesterolet på 8, så rart han ikke sendte en pakke statiner med brevet også! Noe fornuft i han tydeligvis. Og, ja, så skriver han også i brevet: "(...) at du høyt kolesterol har ingen betydning i denne sammenhengen".
Faktisk har anti-tpo økt, når jeg ser på prøvene jeg tok i vinter. Fra mindre enn ti til søtten. Fortsatt ikke noe å snakke om, altså.
Jernverdiene mine er også på det nederste i referanseområdet, altså 10,1, men det kan også ha en sammenheng med at jeg blødde en del etter å ha satt inn kobberspiral for et par måneder siden.

Ft4 er lavere enn noensinne. Den har jevnt vært på 14-15, men var på hele 17 i vinter, det høyeste jeg har målt.

Jeg har lest om Osloakutten, at de har en helhetslege, tror jeg det het, som skal være veldig flink. Leste om henne inne på Sonjas, men dette er jo privat, og en time vil følgelig koste mellom 600-1000 kroner. Så jeg tror jeg først tar en tur til fastlegen. Han er jeg så trygg på at jeg ikke vil ha noen sperrer for å hylgrine litt hos ..!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 19:05   #78
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Skjønner godt du blir fortvilet over en slik beskjed!
Statlige leger er ofte noen byråkrater som jobber saaakte og iallefall hvis blodprøver er innenfor normalområdene eller i nærheten......
Jeg har valgt å bestille tid ved en privatklinikk fordi jeg er møkklei av å bli sendt hjem og føle at jeg i grunnen bare er en sutrekopp som klager over diverse ting, iallefall bår blodprøvene mine er innenfor det nivået legene ønsker seg. Hvordan jeg FØLER meg, er visst ikke viktig.
Jeg har heller ikke råd til noen privatklinikk, men har valgt å øremerke skattepengene jeg får igjen i juni til helsa mi.
Jeg var jo såpass heldig at knuten min var over 1 cm, og da har iallefall Arendal sykehus det som regel at knuten sjekkes med biopsi. Har fått beskjed om at overlegen skal ringe meg med svar og er selvsagt spent på svaret, men du skal altså bare vente et år?
Såvidt jeg skjønte fra han som tok biosien, så kan slike knuter vokse mye selv om de er godartede, og et år er jo lang tid å la dem vokse fritt. Er det ikke mulig og klage fælt til legen din og få ham til å få litt fortgang på timg? Du har jo mulighet til å benytte fritt sykehusvalg.

Jeg begynner å skjønne mer og mer hva Per Egil Hegge mener med at tyroideasykdommer er en hvit flekk på kartet i helse-Norge! Uff. Hvorfor skal vi måtte godta sånn fra det offentlige? Kanskje vi skal flytte til Tyskland eller Belgia!
Jeg er som sagt utrolig fornøyd med legen min, så jeg skal ringe og bestille time i morgen og virkelig klage ut min frustrasjon. Jeg vet at han gjør det både han og jeg synes er nødvendig, og det er en enorm trygghet. Så jeg tar det i alle fall derfra nå først og fremst. Har jo ellers tenkt en del på homoepati, men det er jo også veldig dyrt, så jeg må nok prøve å melke frikortet mitt en stund til. Jeg har liksom ingenting å ta fra! Sitter innmari dypt i det økonomisk allerede, og så går jeg jo på aap, ettersom jeg ikke har helse til å jobbe, og ligger dermed godt under grensa for hva Sifo anser som fattigdom. Hurra, gøy å være en del av den statistikken, og vite at Kristin Halvosern snakker til akkurat meg! Ok, nok rant.
Jeg skulle bare ønske jeg visste om noen endokrinologer med kommunal avtale her i området som våger å tenke litt utenfor boksen, og ikke seriiøst mene at symptomer ikke er noe man skal ta i betraktning, dersom blodprøvene ellers er innenfor såkalte normalområder.
Jeg får litt lyst til å vise til thyroideaforbundets tolkning av såkalte grenseverdier; etter deres mening er dette laboratoriumets tolkning av friske menneskers verdier, og har liten sammenheng med verdiene en person med stoffskiftesykdom bør ha for å føle seg frisk.
Og det er jo bare det jeg vil! Bli frisk! Hvorfor i svarte skal det være så vanskelig?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 23:13   #79
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det står også at kjertelen er noe hypoekkoisk (altså som hva jeg forstår kan tyde på en masse)

Ft4 er lavere enn noensinne. Den har jevnt vært på 14-15, men var på hele 17 i vinter, det høyeste jeg har målt.

Hypoekkoisk betyr at den gir mindre ekko enn forventet, dette er ikke ett nytt funn! Det betyr at kjertelen har mindre aktivitet enn forventet.

At ft4 synker når du tar jod mener jeg å fortstått er normalt, men sjekk med Ims? Jod er nødvendig for alle cellene i kroppen, uten at det forekommer i thyroid-hormoner. Da kan stoffskiftet øke, det skjer bla ved at lageret, ft4, tappes ned litt. Det tar tid å bli frisk og tid å bli bedre.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 23:25   #80
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Hypoekkoisk betyr at den gir mindre ekko enn forventet, dette er ikke ett nytt funn! Det betyr at kjertelen har mindre aktivitet enn forventet.

At ft4 synker når du tar jod mener jeg å fortstått er normalt, men sjekk med Ims? Jod er nødvendig for alle cellene i kroppen, uten at det forekommer i thyroid-hormoner. Da kan stoffskiftet øke, det skjer bla ved at lageret, ft4, tappes ned litt. Det tar tid å bli frisk og tid å bli bedre.

Ja, det skal du få meg til å tro på ...! Jeg er så matt og seig i dag etter å ha rast ut. Men TSH har jo også økt igjen. Dette med kolesterolet forvirrer meg også. Ikke misnt det lave jernnivået, sett også i sammenheng med noe lavt ferritinnivå (relativt). Er det rart jeg blir matt ...

Jeg er ikke sikker på hva du mener med "ikke et nytt funn", altså?! Det jeg mener med masse, er at den gir mindre ekko fordi den er solid. Det er i hvert fall av hva jeg husker fra en svulst (godartet) jeg hadde for noen år siden, så mulig vi mener det samme.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 08:41   #81
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Nei, jeg mener at ved lavt stoffskifte er hele kjertelen ekkosvak fordi den har mindre aktivitet. Det teller som thyreodittforandringer for dem, fordi du ikke har blitt undersøkt av dem før.

Og når kroppen tar i for å øke stoffskiftet, så tømmer den lagrene dine, ft4 omsettes til ft3, jern benyttes til å lage blodceller etc, du blir sterkere og svakere på en gang.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 09:20   #82
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Nei, jeg mener at ved lavt stoffskifte er hele kjertelen ekkosvak fordi den har mindre aktivitet. Det teller som thyreodittforandringer for dem, fordi du ikke har blitt undersøkt av dem før.

Og når kroppen tar i for å øke stoffskiftet, så tømmer den lagrene dine, ft4 omsettes til ft3, jern benyttes til å lage blodceller etc, du blir sterkere og svakere på en gang.

Hmm ... Dette var interessant! (Ikke minst også ettersom endokrinologen mener at jeg så absolutt ikke har lavt stoffskifte ...)

Jeg har nå gått på Lugol's i to måneder (Leif Ims anslo at det ville ta ca seks måneder å fylle opp lagrene), og er på min andre runde (etter syklus) med progesteronkrem. Er litt likevis på hva jeg skal gjøre nå, egentlig. Blir litt fortvilt også sånn nå som jeg føler meg litt i gråsonen, forsåvidt. Men jeg skal uansett til legen. Kanskje jeg bare må be om en veldig tett oppfølging framover ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 09:23   #83
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Nå kom jeg forresten på at ingen av de blodprøvene som endokrinologen tok var fastende. Særlig med tanke på kolesterol er jo det dumt. For jeg spiste mest sannsynlig egg og bacon til frokost, hvilket jeg ofte gjør, og da er det ikke en gang sikkert at kroppen har rukket å regulere sitt eget. Prøvene ble tatt på morgenen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 18:50   #84
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Har gått på noen kolesterol-smeller der jeg har tyllet i meg kokosolje kvelden før.
Da hjelper det ikke å ta prøvene fastende...

Kanskje du kan overbevise fastlegen om å henvise til MR for å se om kjertelen trykker på luftrøret? Ikke at de vil gjøre så mye annet å kutte den ut...

Men mener Ims noe om hovne kjertler og om det kan gå over?

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 19:03   #85
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Har gått på noen kolesterol-smeller der jeg har tyllet i meg kokosolje kvelden før.
Da hjelper det ikke å ta prøvene fastende...

Kanskje du kan overbevise fastlegen om å henvise til MR for å se om kjertelen trykker på luftrøret? Ikke at de vil gjøre så mye annet å kutte den ut...

Men mener Ims noe om hovne kjertler og om det kan gå over?

Nei, og jeg bekymrer meg ikke så mye for det med kolesterolet heller. Det er ingen grunn til at det skulle være høyt, ingen historie med høyt kolesterol eller hjertesykdom i familien eller noe jeg har gjort for at det skal økes, utenom i dette tilfelle da ikke prøvene var tatt fastende.
Jeg har fiksa legetime, skal dit på fredag. Da skal det sytes!

Jeg har ikke kontaktet Ims om dette enda. Det burde jeg kanskje gjøre!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 19:39   #86
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Jeg har jo aldri møtt mannen, men han virker jo som en av få du har truffet på som mener noe fullt formet om stoffskiftet og hvordan man behandler det.
Kanskje han til og med kjenner noen endokrinologer med kommunal avtale, som mener ting i samme sjanger?

Hør om han vil lese uttalelsen etter undersøkelsen og si noe? Om det betyr noe for din behandling eller behandlingshorisont eller du kunne ha hjelp av noe tillegg? Kjipt å ønske seg vitaminer til bursdag, det er klart... Mine tanter er i hvertfall lykkelige over å kunne kjøpe noe helt spesifikt.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 20:26   #87
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Jeg har jo aldri møtt mannen, men han virker jo som en av få du har truffet på som mener noe fullt formet om stoffskiftet og hvordan man behandler det.
Kanskje han til og med kjenner noen endokrinologer med kommunal avtale, som mener ting i samme sjanger?

Hør om han vil lese uttalelsen etter undersøkelsen og si noe? Om det betyr noe for din behandling eller behandlingshorisont eller du kunne ha hjelp av noe tillegg? Kjipt å ønske seg vitaminer til bursdag, det er klart... Mine tanter er i hvertfall lykkelige over å kunne kjøpe noe helt spesifikt.

Nå ... Jeg synes han også virka litt ukunnig når det kom til stoffskfite, han mente, med mine verdier at jeg til nøds hadde subklinisk hypotyreose, noe som forsåvidt kan være forenlig med blodprøvene, men symptomene mine er jo ikke akkurat ... vage, eller hva jeg skal si. Så akkurat der ble jeg litt skeptisk, for det går en smule på tvers av enkelte ting som står skrevet på nettsidene hans, men bortsett fra det har jeg jo vært fornøyd med han.
Men, ja. Jeg skal sende han en mail. Bare hodet mitt våkner litt. Hatt et par dårlige dager nå, håper det går bedre snart, for jeg skal jo ta på meg tiara, sprette cava og le av dårlig synkrondans og overdrevne moduleringer på lørdag!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 20:38   #88
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nå ... Jeg synes han også virka litt ukunnig når det kom til stoffskfite, han mente, med mine verdier at jeg til nøds hadde subklinisk hypotyreose, noe som forsåvidt kan være forenlig med blodprøvene, men symptomene mine er jo ikke akkurat ... vage, eller hva jeg skal si. Så akkurat der ble jeg litt skeptisk, for det går en smule på tvers av enkelte ting som står skrevet på nettsidene hans, men bortsett fra det har jeg jo vært fornøyd med han.
Men, ja. Jeg skal sende han en mail. Bare hodet mitt våkner litt. Hatt et par dårlige dager nå, håper det går bedre snart, for jeg skal jo ta på meg tiara, sprette cava og le av dårlig synkrondans og overdrevne moduleringer på lørdag!

Nå kan ikke jeg det skvatt om stoffskifte, men jeg jobber med en annen del av kroppen og vi har mange engstelige innom hos oss. Nettopp fordi at en eller to prøver kan være avvikende. Men etter å ha sjekket med flere prøver i tillegg blir konklusjonen at alt er normalt. Dette fordi at SLIKE verdier på en prøve kan tillate SLIKE verdier på en annen prøve, selv om pasienten OG legen kan få skvatt av å se på den ene prøven som HØY. MEN sammen med de andre prøvene utjevner det seg og blir normalisert.

Kanskje du har vært utsatt for noe sånt??

At du har fått svar på den ene prøven som er avvikende, men som tross alt sammenfattet med alle de andre blir normalisert??

Det er derfor leger ikke er så happy med å utlevere prøveresultater.

Du skulle bar ha visst hvor mange som kommer til oss med omtrent dødsdommen...utifra EN prøve. Men når vi får tatt flere andre tester viser det seg at alt normaliserer seg og alt er ok tross den skumle ene testen!

Håper inderlig at du få de svar du søker, men jeg tror også at du må stole på de svar du får. Leger er ikke ute etter å lure deg.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 20:45   #89
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Jeg tror helt ærlig på at alle burde få tilsendt sine egne prøveresultater og at ALLE leger burde øve på å svare skikkelig når pasienter spør på sitt legmannsvis. Om det så er at det er at man ikke vet sikkert.

Mer kommunikasjon er begynnelsen på bedre kommunikasjon.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 20:46   #90
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Takk, Kanutten, selv om jeg ikke helt skjønner hvor du vil hen! Kolesterolprøvene bryr jeg meg ikke det døyten om. Jeg ser på stoffskifteprøvene mine med litt andre briller enn legestanden i Norge (som er etter min mening helt i bakevja når det kommer til skjoldkjertelsykdommer, og har vært det lenge), og det har vært fulgt opp i flere år, og har stadig vært noe lavt, kun en prøve har vært "bra", og jeg kjenner jo på kroppen min at ting ikke stemmer. Symptomatisk sett er jeg jo nærmest hypotyreose postergirl.

Nei, leger er ikke ute etter å lure meg, det skjønner jeg jo. Men jeg tror ikke nødnvendigvis alle leger liker tanken på at pasienten de har foran seg faktisk kjenner både seg selv, og kanskje har gått dypt nok ned i materien til at de sitter inne med kunnskap nok til å ha en formening om hva som feiler dem!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 20:48   #91
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Jeg tror helt ærlig på at alle burde få tilsendt sine egne prøveresultater og at ALLE leger burde øve på å svare skikkelig når pasienter spør på sitt legmannsvis. Om det så er at det er at man ikke vet sikkert.

Mer kommunikasjon er begynnelsen på bedre kommunikasjon.

Ja! Rett til innsyn i sin egen journal er nedfelt i pasientrettighetene, så det er ikke så mye å lure på en gang. Jeg har alle mine prøverresultater tilbake fra 2003, og jeg ba også endokrinologen sende meg alle de som ble tatt hos han.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 08:44   #92
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Økt kolesterol er forsåvidt et symptom på lavt stoffskifte. Får du tatt fastende måling hos legen?

Har det skjedd noe som skulle påvirke stoffskiftesymptomene dine? For nå skriver du veldig spesifikt om at du føler deg mindre bra.
Gått tom for vitaminer, spist for lite, syk, stressa?

Det er jo mulig at det er den samme sykdommen som du har hatt hele tiden, som "snur" seg og viser andre siden?

Ingen tvil om at du har manglet jod, men når dette blir tilført, så avdekker det kanskje at du ikke har mye å gå på av jern heller? Begynte du med sånn gress for en stund siden?

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!




Sist redigert av KarMa40 : 12-05-11 kl 08:45. Årsak: rettskriving
KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 09:39   #93
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Jeg har time halv ti, så det er jo ikke noe problem å møte fastende og spørre om han kan måle kolesterolet på ny.

For å si det sånn, jeg har i mange år slitt med mindre narkoleptiske anfall og lav kroppstemperatur, men de verste symptomene, som faktisk førte til den første sykmeldinga, slo ut for tre år siden da jeg gikk gjennom en voldsom livskrise, med brutalt samlivsbrudd, mista jobb, leilighet og en mengde andre ting som i sum slo beina under på meg. Det var da konsentrasjonsevnen og hukommelsen virkelig begynte å gå vest, kvelningsfornemmelsene kom på den tiden og ble sakte verre, jeg sov mer og mer uten å bli ordentlig våken, de første ødemene kom, og hjernen min ble tåkelagt, og jeg opplevde stadig flere depresjoner, og ting begynte å flyte rundt meg -økonomi og sånt, uten at jeg var i særlig stand til å ta tak i det. (Og det betaler jeg for nå ... )
Sånn det er i dag går det i bølger. Jeg føler meg aldri hundre prosent (eventuelt har jeg glemt hva hundre prosent vil si ), men jeg kjenner at å f.eks skulle deale med papirmølla på Nav suger utrolig mye energi av meg, jeg responderer veldig negativt på stress, og når ting må gå fort så går det helt i kryss. Det jeg har overskudd til er å være sosial med folk som kjenner meg og min situasjon. Det er litt trist, for jeg orker ikke å knytte noen nye bekjentskap ettersom jeg igjen må prøve å forklare hvorfor jeg faller ut, mister tråden etc.
Jeg har lært meg den harde måten hvordan jeg kan "posjonere" ut meg selv for å strekke til fra dag til dag for ikke å kollapse, så jeg har jo en slags balanse hvor jeg på en måte fungerer. Nå er det litt mye turbulens rundt meg, flere ting som skjer på en gang, samt at dette med utredninga og all ventinga mellom tar mye energi.

Ja, det med jernet var jo også noe. For det er enkelte symptomer på jernmangel som kan ligne på symptomene jeg opplever, som trøtthet f.eks.
Jeg går på sånne supergreens, men det er så himla dyrt, at jeg sparer litt på det, må jeg innrømme. Det var nok også mest i starten at jeg opplevde at det virkelig fungerte også, men i blant orker jeg bare ikke å kjenne etter, om du skjønner. Jeg har halvert dosen min med d-vit, ettersom jeg er så mye ute i sola om dagen.

Ja, dette ble mye personlig. Men jeg har tenkt på det og sett bakover at det som kan ha slått ut negativt på stoffskiftet (som jeg muligens alltid har hatt litt problemer med, med tanke på min livslange historie med overvekt uten øyensynlig grunn?!?!) og virkelig tippa det i feil retning må ha vært alt det som skjedde på en gang i 2008. Ut fra mye av det jeg har lest er det ikke uvanlig at skjoldkjertelsykdommer slår ut under livskriser ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 10:52   #94
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Helsa er alltid personlig, kjære deg, og alle de kjipe tingene på en gang ville ta kraften ut av enhver. Livssituasjonen er helt grunnleggende for om du har det bra.

Og med stoffskiftet så er symptomene så mangeartet og omfattende at det skal godt gjøres å ikke ta inn personlige forhold, det finnes ikke noe skille mener jeg.

Kanskje det var tidlig å kutte d-vit? Sola gir best effekt når skyggen din er kortere enn deg selv...

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 10:53   #95
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Og lær av meg!

Ikke tyll i deg kokosolje kvelden før!!

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 12:43   #96
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Helsa er alltid personlig, kjære deg, og alle de kjipe tingene på en gang ville ta kraften ut av enhver. Livssituasjonen er helt grunnleggende for om du har det bra.

Og med stoffskiftet så er symptomene så mangeartet og omfattende at det skal godt gjøres å ikke ta inn personlige forhold, det finnes ikke noe skille mener jeg.

Kanskje det var tidlig å kutte d-vit? Sola gir best effekt når skyggen din er kortere enn deg selv...

Ja, det er vel ikke noe nytt at psykiske påkjenneringer kan utløse sykdom heller. Det der henger så tett sammen, og det kjenner jeg jo selv på hver dag. Sånn sett har jeg blitt veldig flink til å begrense meg, og si nei når nødvendig, enn hvor mye jeg vil. Det hender venner foreslå litt frivillig arbeid f.eks for ha noe å gjøre, men jeg vet med meg selv at det ikke er aktuelt nå, selv om det er noe jeg egentlig har lyst til. Det er litt vondt, men de fleste forstår heldigvis det, så lenge jeg også er flink til å være åpen om hvordan jeg har det. Jeg SER jo frisk og rask ut og tar var på meg selv for ikke å brenne ut, så jeg skjønner at det er lett å feilbedømme meg.

Jeg tar det til etteretning og går tilbake til opprinnelig dose d-vit.

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Og lær av meg!

Ikke tyll i deg kokosolje kvelden før!!

Hehe, jeg skal ha det i bakhodet!

Ellers vil jeg takke for at du tar deg tid til å gi meg så mye svar og oppmuntring! Det betyr mye!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 14:14   #97
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Vel fortjent kjære deg, jeg bor jo sammen med symptomene og har gjort det lenge

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 15:52   #98
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Og så er mange av de tingene du beskriver noe som jeg tenker på som symptomer, ikke at du er spesielt deprimert, men at denne sykdommen gjør folk deprimert på den måten: Vanskelig for å takle fler ting om gangen, mangler initiativ, liten kapasitet på korttids-hukommelsen, ikke komfortabel med nye folk og settinger, liten kapasitet, lett å bli overanstrengt, tåkehue, de høyeste hjerne-girene er liksom ikke tilgjengelige.
Selv de gangene man klarer å anstrenge seg, så er det vanskelig å glede seg over at man får til littegrann, for man blir så sliten...

Det gjelder mange! Og meg også, når jeg er mindre opplagt.

Og jeg føler meg personlig berørt, selv om vi tydeligvis har en av de få legene som vil gi levaksin uten å vente i ti år først, så tenker jeg stadig at vi begynte i feil ende og nå kan det være for sent å slutte...

Men dersom du kan bli frisk med kosthold og tilskudd, så finnes det håp for andre.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 17:36   #99
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Ja, jeg lo nesten litt da jeg leste om symptomene på lavt stoffskfite første gangen, depresjon ... Det må jo nesten regnes som et slags følgesymptom. Tungsinn har jeg alltid hatt, siden jeg var barn, så det er liksom bare en del av meg og noe jeg i utgangspunktet kan håndtere med litt vitt og galgenhumor, men den håpløsheta man får av nettopp det du sier -at man blir så apaptisk og lite initiativrik fordi formen og omløpet i hodet rett og slett ikke tillater det i så stor grad som man skulle ønske, er jo rett og slett deprimerende!
Du setter ganske presise ord på det, og jeg tenker at det er en ting å ha det sånn, en annen ting å leve med det. Jeg har jo i det siste møtt en jeg liker veldig godt, som har, for begges del, fått den brutale ærligheten servert på alt annet enn sølvfat, men fortsatt er det litt skremmende å skulle tenke på at noen skal dele dette med meg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 18:19   #100
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Og syng: "...Har du probleeemer, med å takle overdrevet positive folk? Du ække aleine, vi er mange som har det sånn!!"

Min sambo har blitt mye bedre i humøret, både sånn som jeg opplever han og som han sier selv. Vinter-blues er borte, sammen med den sammenhengende forkjølelse/bihulebetennelsen. Han takler faren sin mye bedre, mannen som har installert alle knappene han har... Ikke alle nedturer ender i minus 20 etasje. Færre og færre faktisk. For noen ting holder det å rulle med øynene. Jeg får lov til å påpeke ting i reaksjonsmønsteret hans uten at det blir krangel (ikke hver gang).

Det gjør veldig godt med noen som er glad i en, stor eller liten. Min eks skjønte ikke min ide om at som kjærester så er man på lag mot de andre. Derfor eks. Men allikevel brukte jeg 7 år på å skjønne det.
Men min nåværende skjønner det!!
Og som lag er man sterkere, selv om en eller annen ikke er på topp hele tiden. I lengden er det kjipt å alltid være den som vasker opp/rydder/unnskylder/hører på uendelige klager, men litt hører faktisk med, noe kjedelig må man bidra med. Og etterhvert ser man det klarere at de små tingene man gjør for hverandre (ev ikke gjør) som den andre kanskje ikke fortjener en gang, som betyr noe i lengden. Ingen er vel så heldig at byrdene fordeler seg jevnt hele tiden eller akkurat annen hver gang trenge hjelp eller kunne hjelpe?

Og innimellom er man mye heldigere enn noen kunne tro og du har møtt en gartner til din egen hengende blomst?
Egentlig trenger man bare én sjanse, ikke mange - hele tiden, bare én til riktig tid.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no