Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Trening hver dag/annen hver dag?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-04-12, 11:21   #1
Jaudå
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 187
Jaudå er ny på veien

Trening hver dag/annen hver dag?

Har nå gjennomført 30 dager med bodyrock, hvor det var trening hver dag.

Men har vel hørt at muskler/muskelgrupper skal "hvile" seg annenhver dag???
Så da er mitt spørre: Kan jeg f.eks kjøre på med planke/sideplanke hver dag, eller bør jeg gjøre slikt annenhver dag?????

Kjenner at jeg lett kan gjøre underkropp en dag og overkropp en dag, og dermed ha trening hver dag..Og har gjerne en daglig planke hvis den ikke gjør mer skade enn nytte;o))

Tror det som var det greieste med bodyrock er at det var en kort og overkommelig, men intens daglig ting.....

__________________





Jaudå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre sukker, mel og stivelse....;o) Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 13:50   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

om du trener hver da kan du ikke ta i max på styrketrening ellers orker du ikke trene like hardt dagen etter, men ja du kan trene hver dag. at du splitter opp er fint, da får jo musklene hvilt.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 13:52   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

Det er litt forskjell på kroppsvektsøvelser og tung styrke.. Likevel så ville jeg nok ha hvilt litt/gjort noe annet innimellom!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 13:54   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

om du trener samme muskel på styrketrening hver da kan du ikke ta i max, ellers orker du ikke trene like hardt dagen etter, så at du splitter opp styrketreningsprogrammt er fint, da får jo musklene hvilt. tror nok du kan ta planke hver dag, men også den blir nok litt mer effektivt utført om du gjør det annenhver dag, tror jeg. Kjør på så lenge det er positivt for deg. du merker selv når du er sliten og du trenger å hvile. Om den daglige intensivtreningen er kortvarig og ikke er styrketrening kan du utføre det daglig og ha styrketrening i tillegg.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 13:59   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

Mage sies det at du kan trene hver dag. Grunnen til dette er at dette er den kroppsdelen folk ofte ikke trener med belastning. Eks. Situps, planken, diverse pilatesøvelser osv.

Jeg trener en blanding av kroppsvektsøvelser og tunge styrke øvelser for mage. (Crunches i maskin, rotasjon i maskin, palloffpress osv). Når jeg trener med tunge vekter så blir jeg støl i flere dager og klarer ikke trene den ordentlig i noen dager etterpå, som du sier Yrla. Når jeg trener planke, situps på bosuball osv, så blir jeg ikke støl på den måten og da går det helt fint å trene igjen dagen derpå.

Jeg vil si at hvis man er ordentlig støl, så la være å trene magen flere dager på rad. Er man ikke, så kjør på.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 14:08   #6
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

Opprinnelig lagt inn av Jaudå, her.

Har nå gjennomført 30 dager med bodyrock, hvor det var trening hver dag.

Men har vel hørt at muskler/muskelgrupper skal "hvile" seg annenhver dag???
Så da er mitt spørre: Kan jeg f.eks kjøre på med planke/sideplanke hver dag, eller bør jeg gjøre slikt annenhver dag?????

Kjenner at jeg lett kan gjøre underkropp en dag og overkropp en dag, og dermed ha trening hver dag..Og har gjerne en daglig planke hvis den ikke gjør mer skade enn nytte;o))

Tror det som var det greieste med bodyrock er at det var en kort og overkommelig, men intens daglig ting.....

Har ikke peiling på hva body rock er og har heller ikke sett noen som følger dette som kan vise til resultater. Men det lille jeg har sett av de som bruker det, så er det antakelig ikke så fryktelig belastende på hverken kropp, muskler og systemet.
Så hvor hardt dette er for kroppen din vet jeg ikke, men enkelte slike programmer er i sin natur lagt opp som 2-3 dagers splitt program. Dvs du kan trene de hver dag fordi de ikke er så harde og at man trener ulike muskelgrupper hver dag. Noe som kan synes riktig ut fra at man kun skal gjøre dette i 30 dager.
I prinsipp kan man trene hver dag basert på et slikt system, men man bør nok gi kroppen tid til å ta seg igjen gjennom å ha ihvertfall 1 hel hviledag hvor ingenting trenes pr uke.

  Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 14:13   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

enig med hypah at å legge inn en hviledag er viktig når du trener hver dag, i det minste en dag du bare går en spasertur. Du kunne også innført en dag i uka hvor du utførte noe lettere, som yoga eller svømming f.eks for å få variasjon, istedenfor styrketrening, for det er ikke nødvendig å utføre styrketrening hver dag. Mer effektivt å gjøre litt sjeldnere sånn at du klarer å ta i mer og dermed bygge mer muskelatur.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 14:26   #8
Jaudå
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 187
Jaudå er ny på veien

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

Tusen takk for svar folkens;o)))
Det blir som regel litt hvile i helgene, så kan jeg ellers kjøre på
så får jeg heller bare ta det piano om kroppen sier det ikke går greit;o))

__________________





Jaudå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre sukker, mel og stivelse....;o) Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 15:47   #9
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

Ja, lytt til kroppen din. Den gir deg svar!

__________________
Min journal:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45466

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 19:16   #10
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

Opprinnelig lagt inn av Lindemor, her.

Ja, lytt til kroppen din. Den gir deg svar!

Haha, skulle jeg lytta til kroppen min, ja da hadde jeg ikke trent i det hele tatt....
Min kropp er nemlig slik at den hele tiden forteller meg at jeg egentlig ikke trenger trene, du klarte deg jo heeelt fint uten trening.

Så for de som ikke er så målbevisste og motiverte som deg Lindermor, bør nok IKKE lytte så veldig nøye til kroppen sin, men heller lese hva som står på programmet....

haha

  Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 19:21   #11
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Haha, skulle jeg lytta til kroppen min, ja da hadde jeg ikke trent i det hele tatt....
Min kropp er nemlig slik at den hele tiden forteller meg at jeg egentlig ikke trenger trene, du klarte deg jo heeelt fint uten trening.

Så for de som ikke er så målbevisste og motiverte som deg Lindermor, bør nok IKKE lytte så veldig nøye til kroppen sin, men heller lese hva som står på programmet....

haha

Hehe! Slik jeg leste spørsmålsstillingen så var det tydelig for meg at her var motivasjonen korrekt plassert og ikke til hinder for å få noe utført! . Når det er slik fatt så mener jeg fremdeles at det er en god pekepinn å lytte til kroppen og jeg snakker selvsagt av egen erfaring.

Jeg kan jo tillegge at jeg trener hver dag, men jeg trener ikke hard styrke hver dag. Kondisjon derimot, trenes 6 av ukens 7 dager sånn stort sett. Dog variert form for kondisjon. Jeg anser hjertemuskelen min for å være happy for å få slik daglig trening. Jeg vet at armene mine ikke ville ha jublet like mye ved å bli presset på trening daglig. Slettes ikke. De hadde gått til streik temmelig fort....

__________________
Min journal:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45466

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 19:22   #12
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

Er det kroppen eller huet som hevder det, hypah?

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 19:29   #13
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Haha, skulle jeg lytta til kroppen min, ja da hadde jeg ikke trent i det hele tatt....

Ha, ha, slik er kroppen min også Den forsøker hele tiden å fortelle meg at trening er usunt, og at det er bra for meg å sitte foran tv'en og spise digg i alle varianter. Skulle ønske jeg var litt mer døv for dette noen ganger....

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 19:42   #14
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen, her.

Er det kroppen eller huet som hevder det, hypah?

Siden de to er gjensidig avhengige av hverandre, så antar jeg det er perfekt koordinerte "motangrep" fra de begge.

Men, jeg har jo til stadighet slitt med skader i bein, blir lett sjuk, antakelig fordi jeg er sykelig opptatt av å holde kroppen i form. Så evne til å stanse i tide er meget begrenset ja....jeg trener selv om det smerter både i kropp og hode.
Smerte er forøvrig bare noe man innbiller seg og kan ignoreres med rett trening. Det er derfor syklister sykler 5-6 timer med brukne ribbein, armer, håndlegg. Særlig sunt er det nok ikke, men når viljen er større en fornuften så går det no slik da.

Fordelen er vel at jeg blir raskt frisk igjen. Klarte jo for 2 uker siden trene på meg lungebetennelse fordi jeg ikke lytta til kroppen.

  Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 21:17   #15
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

....moralen er altså; lytt til kroppen!

__________________
Min journal:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45466

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 22:30   #16
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

Enig, skjønner ikke helt, Hypah, at du kun bruker mental viljestyrke og ikke finner lyst til å trene i kroppen. Om det ikke er for at du har overkjørt den allerede da. Jeg blir avhengig av trening veldig fort. Kroppen blir urolig, som en hund som vil på tur ut.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 23:01   #17
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening hver dag/ annen hver dag??

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Enig, skjønner ikke helt, Hypah, at du kun bruker mental viljestyrke og ikke finner lyst til å trene i kroppen. Om det ikke er for at du har overkjørt den allerede da. Jeg blir avhengig av trening veldig fort. Kroppen blir urolig, som en hund som vil på tur ut.

Joda, etter en stund så blir det som en rus. Jeg blir rastløs, urolig og lettere irritabel om jeg ikke får trent. Men denne kommer ikke før temmelig lang tid, vi snakker 8-10 mnd med jevn og hard trening. Altså, at formen begynner bli brukbar.
Før den tid er det jo bare vondt. Etter et par år med trening så blir man jo fysisk syk hvis man ikke trener og må derfor trene seg ned til et roligere liv...

Så joda Yrla, jeg har den rastløsheten du snakker om, gleden, men det er nå først nå etter snart 1 år med temmelig strukurert, hard trening og ikke "kukerundt"trening. Inntil nå så er det maaaange runder inni hodet mitt for å tvinge meg ut i all slags vær for å løpe ja.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Eggemelk ok hver dag? Kanskje Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 09-03-11 22:46
Hvor mye av hver? Matlei Ketolysekuren 2 06-09-10 20:26
Trening: Litt hver dag eller en skikkelig økt annenhver dag? Nomy Ketolysekuren 10 07-02-10 17:31
Egg hver dag? Chumpsy Ketolysekuren 20 11-11-09 09:32
CC hver dag på ketolyse? Lisekir Ketolysekuren 3 04-04-08 13:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no