Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Ketose og trening?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-04-12, 10:25   #1
diggiloo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Hedmark
Innlegg: 4
diggiloo er på en erverdig vei
Red face

Ketose og trening?

Hvor mye skal man trene når man er i ketose,i forhold til når man ikke er det?
Jeg er ikke glad i å trene,det blir noen gå-turer og litt sykling. Kanskje en jogg/gå i intervaller en gang iblandt.
Men man blir jo litt sliten av denne lavkarbo-maten,skal man presse seg til å trene uansett? Går man mye mer ned om man trener?
Ønsker å høre fra dere som har drevet en stund,jeg er NY

diggiloo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo,ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 10:30   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og trening?

I treningsdelen av forumet finner du en masse tråder om trening og lavkarbo/ketogent kosthold

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 11:16   #3
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Ketose og trening?

Dersom du er i overgangsfasen til fettforbrenning, to-tre første ukene, ville jeg anbefale å ta det svært så rolig i forhold til trening.
Vi er flere her inne med relativt strikt lavkarbokosthold og som trener mye, og det er flere som trener beinhardt.
Ut i fra det du beskriver av fysisk aktivitet vil ketose ikke være noe problem i det hele tatt.

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 14:10   #4
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Ketose og trening?

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen, her.

Dersom du er i overgangsfasen til fettforbrenning, to-tre første ukene, ville jeg anbefale å ta det svært så rolig i forhold til trening.

100% enig. Det er som om kroppen trenger litt tid på å tilpasse seg det nye drivstoffet (ketoner). Vil si minimum 2 ukers pause. Etter dette gjelder det å starte forsiktig og LYTTE TIL KROPPENS SIGNALER mens man gradvis øker treningsmengde/belastning.

Min erfaring er at det kan ta 2-3 måneder før kroppen er istand til å yte maks etter overgangen til ketoner.

Har også hørt fra polfarere at de må starte 'fett-tilvendingen' noen måneder før de skal ut på ekspedisjon. (Leste forøvrig noe intressant før idag. Sydpol-Scott hadde med seg mat komponert ihht ernæringseksperter (en god andel karbs), mens Amundsen fulgte inuittenes kosthold slavisk (mest spekk, litt kjøtt, null karb). Scott og hans menn døde av en blanding av sult og feilernæring.)

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 14:45   #5
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Ketose og trening?

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

(Leste forøvrig noe intressant før idag. Sydpol-Scott hadde med seg mat komponert ihht ernæringseksperter (en god andel karbs), mens Amundsen fulgte inuittenes kosthold slavisk (mest spekk, litt kjøtt, null karb). Scott og hans menn døde av en blanding av sult og feilernæring.)

Det stemmer forsåvidt at kostholdet var noe forskjellig, men Amundsen kjørte ikke 0 karber. Han brukte noe ala pemican, samt beregna hundene som for.
Litt sjokolade var der til høytider

I tillegg er det andre store forskjeller på de to ekspedisjonene.
Jeg er imponert over at Scott kom så langt som han gjorde. Etter mine bregrep skulle han ikke kommet til polpunktet engang.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 15:09   #6
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose og trening?

Du skriver at du ikke er glad i å trene, og at det blir noe sykling og gåing iblant. Det ville jeg ha fortsatt med... Det er jo ikke slik at man blir helt invalid fordi om man kommer i ketose (i så fall må man spise mer!) Men ja, hard trening (løping, styrketrening etc) bør man våre forsiktig med de første ukene. Men alt avhenger av hva slags form man er i fra før

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 09:34   #7
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ketose og trening?

Opprinnelig lagt inn av diggiloo, her.

Hvor mye skal man trene når man er i ketose,i forhold til når man ikke er det?

Akkurat så mye som du orker/gidder. Trening er bra, men ikke nødvendig for vektnedgang.

  Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 10:11   #8
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Ketose og trening?

Opprinnelig lagt inn av diggiloo, her.

Hvor mye skal man trene når man er i ketose,i forhold til når man ikke er det?
Jeg er ikke glad i å trene,det blir noen gå-turer og litt sykling. Kanskje en jogg/gå i intervaller en gang iblandt.
Men man blir jo litt sliten av denne lavkarbo-maten,skal man presse seg til å trene uansett? Går man mye mer ned om man trener?
Ønsker å høre fra dere som har drevet en stund,jeg er NY


Hvis du er insulinressistent, så hjelper moderat trening veldig. Ta en gåtur på minst 30 minutter hver dag, så får du ned blodsukkeret pent og pyntelig, insulinnivået ned pent og pyntelig, og hvis du ikke spiser mer av denne gåinga, vil vekta også gå pent ned.

Fedon anbefaler nettopp gåing

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening og ketose stjernedryss Lavkarbo generelt 3 18-01-12 21:09
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 08:35
Trening og ketose stiannb Spørsmål og svar 64 14-08-10 22:48
Om ketose, trening og meg Bulldog Trening 9 16-05-10 20:13
Trening på kh vs ketose Viclin Ketolysekuren 2 28-09-09 19:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no