Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-10-06, 11:38   #1
JEDI
Gjest
 
Innlegg: n/a

FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

Hei!
Vil det funke?

  Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 11:49   #2
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

Opprinnelig lagt inn av JEDI, her.

Hei!
Vil det funke?

ja

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 11:52   #3
JEDI
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

Nais!

Jeg laget en yoghurt igår, med lettmelk, og den endte opp med å ha viskositeten som vann etter 10 timer!
Tror jeg sliter litt med å finne riktig temperert melk...

Det jeg pleier å gjøre, pga jeg er kongen av planlegging, er å ta ut melk fra kjøleskapet og la den ligge 10min i varmt vann. Noe som ifølge mine kalkulasjoner vil gi den tilnærmet romtemperatur.

  Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 11:56   #4
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

Opprinnelig lagt inn av JEDI, her.

Jeg laget en yoghurt igår, med lettmelk, og den endte opp med å ha viskositeten som vann etter 10 timer!
Tror jeg sliter litt med å finne riktig temperert melk...

Det står på bruksanvisningen at du vil få best resultater med fet melk, så dette overrasker meg ikke.

Jeg ser INGEN grunn til å bruke noe annet heller (det eneste måtte være hvis du er allergisk mot melkeprotein) - men vet det er mange som eksprimenterer med mange andre melketyper.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 11:59   #5
JEDI
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

and I quote:" you need: 1 bag of Fitline All-in-1000 plus and 1 litre of skimmed milk at room temperature."

står det på posen altså

regardless,
hvordan varmer du melka? lar du den bare stå ute i noen time?

  Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 12:07   #6
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

Opprinnelig lagt inn av JEDI, her.

and I quote:" you need: 1 bag of Fitline All-in-1000 plus and 1 litre of skimmed milk at room temperature."

står det på posen altså

regardless,
hvordan varmer du melka? lar du den bare stå ute i noen time?

Ja, jeg lar melka stå på kjøkkenbenken i et par-tre timer.

Opprinnelig lagt inn av dette står det på et informasjonsark som skal følge med sendingene fra hovedkontoret

FitLine® ALL-IN-1000 YOGHURT

Tilberedning


Du trenger 1 liter søt melk eller soyamelk. La melken nå romtemperatur i uåpnet kartong, hell pulveret i den lille plastbollen og tilsett melk, litt av gangen, rør om til pulveret har løst seg helt opp. Ha på lokket (husk å slippe ut luften).

Hell kokende vann i ytterbeholderen, helt opp til de små innerkantene slik at de blir dekket, sett den lille plastbolle oppi, og sett på lokket. Legg noe tungt (f..eks. en kilos pose med mel/sukker/ris oppå - husk dette er gjæringsprosesser!)

Etter 8-12 timer er yoghurten ferdig. La den lille bollen med den ferdige yoghurten stå på i romtemperatur en time før du setter den i kjøleskap.
Om nødvendig kan sette hele beholderen i kjøleskapet etter 7 timer.
Ferdig yoghurt bør oppbevares i kjøleskap og har da en holdbarhetstid på minst en uke.

Tips:

- Fettmengden i melken påvirker smaken og konsistensen på yoghurten, bruk 0,7-3,9% søt melk – helst helmelk. Surmelk/kulturmelk kan ikke benyttes.
- Jo fetere melk, jo bedre og fastere yoghurt.
- Om yoghurten er for tynn, la den stå ytterligere 2-3 timer med kokende vann i ytterbeholderen.
- Vi anbefaler H-melk eller tilsvarende, da denne gir best kvalitet på yoghurten. Ønsker du et tynnere sluttresultat, er det bedre å spe den ut med vann eller lignende når gjæringsprosessen er ferdig.
- Smaksett ikke yoghurten før den er ferdig gjæret.
- Den ferdige yoghurten kan du smaksette med frukt, bær, honning, saft, fruktose, müsli...alt etter din egen smak!

Har du ikke fått dette fra hovedkontoret - så har du fått det av meg nå.
Er ikke jeg veldig veldig snill?

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 12:10   #7
JEDI
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

helt rått Fedonisten!!


btw,
har du prøvd med soya melk? eller noen andre som har prøvd med det?

  Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 12:13   #8
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

Opprinnelig lagt inn av JEDI, her.

har du prøvd med soya melk? eller noen andre som har prøvd med det?

Jeg har ikke prøvd. Holder meg til H-melk jeg

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 12:23   #9
JEDI
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

mkay.
Denne yoghurten som jeg laget nå, har jo nest ikke forandret viskositen siden jeg blandet den ut igår. Når jeg rører rundt, så er det antydning til noe koagulering på bunnen.
Betyr dette at probiotika'en ikke er aktivert? Jeg har smakt på den, og den smaker akkurat samme som når jeg får ordentlig konsistens på den..

Det har jeg egntlig lurt på lenge, er viskositeten et tegn på antall aktive bakterier?
Og så lurer jeg på hvorfor man ikke kan bruke f.eks. 1 dl av yoghurten som starter på en ny 1 liters porsjon? Det gjøres jo med vanlig yoghurter ihvertfall...salgstriks fra Fitline sin side? for så vidt jeg har fått med meg, så anbefaler de ikke å gjøre slikt...?

Fedonisten

  Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 13:36   #10
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

Jeg har aldri hatt problemer med konsistensen på FitLine. Har laget både soyayogurt, havreyogurt (av kokt havre, vann mm etter oppskrift i ei bok jeg har) og vanlig helmelk.

Dvs. jeg har opplevd det 1 gang, det var da jeg forsøkte kokosmelk. Ei dame på ei liste anbefalte kokosmelk og fitline, fordi det blir godt, men konsistensen sa hun ingen ting om. Den ble heller tynn.

Gjorde som fedonisten, lot melka stå ute ett par timer. Soyamelk som jeg skal bruke til yogurt oppbevarer jeg i romtemp.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 09:15   #11
JEDI
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

nice.

Laget med romtemperert vanlig soyamelk igår, og den fikk fromasj texture liksom... genialt.

  Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 15:55   #12
JEDI
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

oh holy fuk!
Siste gang jeg lager med soyamelk.
Den ble faktisk grell å spise i store mengder. (konsistens fin though )

  Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 09:12   #13
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

jeg prøvde og lage med havremelk i går , men i dag tidlig var det null reaksjon (altså melken har fortsatt melke konsistens)

jeg gjorde slik:

1 liter romtemperert melk blandet med en pose fitline puver i den lille luftette plastboksen.

2. kokte vann med vannkokern helte oppi fitline boksen.

3. Satte plastboksen oppi fitline boksen.

4. Lot det stå i 13 timer.

..... skjønner ikke helt hva jeg har gjort feil, det er jo så idiot sikkert !

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 09:33   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

Hadde du noe tungt oppå lokket av den store beholderen ?? Det er jo en gjæringsprosess dette her.

Hadde melken stått ute lenge nok ? Det holder ikke med en time eller to.

Kanskje kulturen er for gammel ? Har du sjekket holdbarhetsdatoen ?

Dessverre er ikke eksperten vår tilbake før til fredag/lørdag, - jeg har ingen andre gode ideer akkurat nå... Men jeg pleier å bytte ut vannet og la den stå i 12 timer til....... Det har som regel hendt når jeg har vært for utålmodig og melken har vært for kald.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 11:24   #15
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

Som jeg skrev i journalen min Nøtta, så synes jeg alpro sin soyamelk gir den beste konsistensen. Sønnen vår liker også denne best. Men jeg velger å repetere det her, i tilfelle andre ikke får det til.

Sist prøvde vi en økologisk soyamelk (orange 1 liter kartong) og yogurten ble nesten vanntynn og poden var ikke helt fornøyd med smaken.

All soyamelk jeg kjøper står lagret i romtp. Kun den som skal brukes til drikke og er åpnet blir satt i kjøleskapet. Dermed har jeg alltid ett perfekt melk på lager beregnet til yogurt.

Har så å si aldri noe tungt oppå beholder.

Når det gjelder med havre så er oppskriften slik:

2 dl glutenfrie havreflak (jeg brukte havregryn)
6 dl vann
3 dl eplemos
evt 2 dl bær
evt 1 dl knuste mandler eller sesamfrø
1 ts NDS eller Biocare Probiotika
1 ss FOS

Jeg brukte Fitline pulver i stedenfor de to siste.

Jeg hoppet over bær og mandler/sesamfrø, fordi jeg var usikker på om mine barn var allergiske mot mandler. Men sikkert gunstig å bruke, da det er kalk i dette. Tilsatte også noen bringebær når de skulle spise. Brukte lett eplemost.

Sørget for at havregryn, vann og eplemos ble 1 liter. (du kan helt sikkert hoppe over eplemost). I oppskriften skal du kun koke opp vann og havreflak i 5 minutter, men jeg kokte alt. Ville ikke risikere villgjæring i dette.

Hurtigavkjølte i kaldt vannbad til det ble ca lunkent. Kjørte det i blender til smoothiekonsistens. Tilsatte Fitline pulver og fulgte vanlig fremgansmåte. Gutta boyz likte den, så jeg vet ikke helt hvorfor jeg bruker mest soyamelk. Lettest kanskje??

Lykke til!

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 12:14   #16
JEDI
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

Opprinnelig lagt inn av nøtta, her.

jeg prøvde og lage med havremelk i går , men i dag tidlig var det null reaksjon (altså melken har fortsatt melke konsistens)

jeg gjorde slik:

1 liter romtemperert melk blandet med en pose fitline puver i den lille luftette plastboksen.

2. kokte vann med vannkokern helte oppi fitline boksen.

3. Satte plastboksen oppi fitline boksen.

4. Lot det stå i 13 timer.

..... skjønner ikke helt hva jeg har gjort feil, det er jo så idiot sikkert !

hehe.
jeg fuka til yoghurten 3 av 6 mulige.
shitt happens når man har dårlig tid, og skal "varme" opp kald melk fra kjøleskapet

  Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 18:18   #17
Hope<3
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 7
Hope<3 er på en erverdig vei

Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk

Ang fit line ta gjerne kontakt med meg på tlf 90037871 jeg jobber på Helsearken med biopat og fotsoneterapaut Øydun Omberg Ruud. Hun har gått på fit line produktene i 7 år og er kjempedyktig))Der får du svar på alt du måtte lure på)))mvh jeanette

Hope<3 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å finne ut av ting..... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fitline Yoghurt med LETT-melk? JEDI Generell ernæringsdebatt 6 16-06-06 14:48
fitline yoghurt nøtta Lavkarbo generelt 57 23-04-06 07:00
Hva, ingen yoghurt? Hvitveis Induksjonen 4 17-03-06 23:09
mofebrød nr 3. med havrekli og yoghurt mofe Bakst 0 14-02-05 12:14
Biola Naturell Yoghurt Carisma Generell ernæringsdebatt 1 11-11-04 12:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no