Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Beregning av protein, fett og karb på ketolyse?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-01-10, 13:52   #1
faja
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 3
faja er på en erverdig vei

Beregning av protein, fett og karb på ketolyse?

Altså, har rett og slett problemer med å finne ut hvor mye jeg trenger av hver på ketolyse. Fant et regnestykke i en blogg men etter det skal jeg ha rundt 40g kb så det må jo være lavkarbo vedlikeholdskost... Noen som har formel eller vet hvordan jeg kan regne ut behovet for både protein, fett og karbo når målet er ketose for vektnedgang og ikke vedlikehold?

faja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 14:12   #2
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Beregning av protein, fett og karb på ketolyse?

På ketolyse tenker man stort sett kun karbs, altså minimum 15 for kvinner og minimim 20 for menn. Jeg har aldri telt noe annet enn karbs på ketolyse så bruk energien på det og hvis det stopper opp så kan du se om du kanskje får i deg for lite fett.

Ikke vær redd fettet, pøs på

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 14:25   #3
faja
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 3
faja er på en erverdig vei

Sv: Beregning av protein, fett og karb på ketolyse?

Akkurat det prinsippet der er greit i utgangspunktet, men har fått et "problem" og det er at apetitten har omtrent forsvunnet og da er det en viss fare for at jeg ikke får i meg nok av verken proteiner eller fett. Og, slik jeg har forstått det så kan det vel da være en fare for at prosessen ikke fungerer slik den skal...? Eller...?

faja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 14:34   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Beregning av protein, fett og karb på ketolyse?

Altså, antall karber må du nesten bestemme deg for selv! Hva du vil ligge på, mener jeg!

Man tenker som så at karbene skal utgjøre ca 5% av energimengden du spiser.
Dersom man er moderat aktiv, trenger man 1-1.5g protein pr kg kroppsvekt.

1g karbo= 4kcal
1g prot= 4kcal
1g fett= 9kcal

For meg som veier ca 90kg og må ligge på ca 30karber, blir det seende sånn ut:

30g karber= 5%
100g protein= 17%
208g fett= 78%

Om du ligger på ca 18 karber, men veier det samme, ser det sånn ut:

18g karber=3%
100g prot=17%
214g fett= 80%


Dette er veiledende tall. Noen blir veldig opphengt av sånne utregninger og kan av den grunn få et ganske ensidig kosthold eller rett og slett gi opp fordi ting blir så komplisert.
Som Fungirl sier, det enkleste er å telle karber og ellers bare pøse på med alt det fettet du klarer, og gjerne enda litt!
Nok væske i tillegg og du er langt på vei i riktig retning!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 14:38   #5
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Beregning av protein, fett og karb på ketolyse?

Du vil få mindre matlyst på ketolyse, men dette går opp og ned, så lenge du spiser når du er sulten og får i deg nok grønnsaker så ikke bekymr deg ennå

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 15:59   #6
faja
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 3
faja er på en erverdig vei

Sv: Beregning av protein, fett og karb på ketolyse?

Litt av problemet ligger vel kanskje i at jeg IKKE klarer å få hjernen til å skjønne at en skal kunne gå ned i vekt hvis kaloriinntaket er så høyt (og kanskje over hva som anbefales på et "standard" kosthold). Er jo vant med å tenke på at vektnedgang betyr å spise mat med større volum og mindre kalorier, her blir det jo (bortsett fra karbo) helt motsatt, næringstettheten blir jo veldig høy selv om volumet på det jeg spiser er mindre i praksis.

For min del så veier jeg ca 120 nå og skal være fornøyd med å komme meg ned til under 90 en eller annen plass. Har bare holdt på noen få uker og ser ikke så stor forskjell på vekten men føler meg derimot mye bedre, føler meg mye "lettere i kroppen" så skjønner jo at noe skjer. Men om det vil være nok til at vekten minsker tilstrekkelig...?

faja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 17:18   #7
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Beregning av protein, fett og karb på ketolyse?

Legg ut hva du spiser i løpet av en dag så er det lettere å hjelpe deg

Selv spiste jeg kun 2 måltid de første mnd og gikk mye ned i vekt, spiste senere 3 måltid og gikk da også ned, men var mer aktiv med trening, altså hardere trening.

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fett og protein = karbohydrater? Momse Spørsmål og svar 16 13-09-09 14:42
Ketolysepølser - fett og protein bumbleroot Ketolysekuren 20 24-07-09 15:50
Får eg nok fett,protein osv? sunbeamen Ketolysekuren 17 03-03-08 18:24
Forholdet fett/protein Solan Sone-kosthold 3 21-02-07 10:29
Fett vs Protein Nynne Lavkarbo generelt 7 07-02-07 21:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no