Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kutte karbohydrater hos en toåring?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-07-10, 22:30   #1
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Kutte karbohydrater hos en toåring?

Er det virkelig å anbefale?

Snuppa her har masse magevondter og det sliter på henne. I dag fikk vi rådet av ostopaten vår å kutte ut frukt, karbohydrater og bare gi kjøtt, fisk og grønnsaker til henne til måltidene. Kutte disse tingene HELT ut av kosten hennes. Dette syntes jeg hørtes litt rart ut, en to åring uten karbohydrater i kosten? Han rådet oss også til å gi henen idoform fremover. Er dette heldig?

lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 22:39   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: kutte karbohydrater hos en to åring??

Det er jo bare å prøve seg frem en liten stund, dere vil jo fort se om det virker vil jeg tro.

Husker vi mistenkte at poden her ikke tålte melk i den alderen og et par uker uten melk viste at vi hadde rett. Han gikk på kalktilskudd en periode, men ser nå ut til å få i seg det han trenger.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 22:59   #3
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Vi har allerede kuttet ut melk da hun reagerer på det, men er ikke det drastisk å kutte ut all frukt og karbohydrater også? Uten å snakke med en lege? Bare kutte det ut?

lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 23:03   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Vi har allerede kuttet ut melk da hun reagerer på det, men er ikke det drastisk å kutte ut all frukt og karbohydrater også? Uten å snakke med en lege? Bare kutte det ut?

Hun tar ingen skade av om dere kutter det ut et par uker, men pass på at hun får i seg godt med vann. Jeg tror muligens jeg ville gått for en mer Fedon-aktig vei i kosten da, brukt litt linser og sånt kanskje.

Etter det jeg har lest her inne skal du være mer enn tjuvheldig om du finner en lege som er positivt til lavkarbo omtrent...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 23:11   #5
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Hør på "ostepaten" du, de er mer inne på slike ting enn vanlige leger.
Vi måtte holde vår datter borte fra all sitrus og sukker lenge, det gikk helt flott!
Nå er datter klar over ting selv, så da styrer hun det på egenhånd!
Lykke til

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 23:35   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Uten å snakke med en lege? Bare kutte det ut?

Ketogene dietter brukles i behandlingen av flere lidelser hos barn, bla hyperaktivitet og epilepsi. Det begynner å bli større forståelse for at karbohydrater og stivelse kan ha negativ effekt på andre også.
Det kan jo være f.eks Gluten hun reagerer på? Ikke cøliaki, men glutenallergi? Da vil det jo være bra å ikke spise hvemel f.eks.
Frukt er egentlig ikke annet enn vann og sukker. Ville du gitt henne flere glass rent sukkervann daglig? At de inneholder så mye vitamier stemmer ikke.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 23:49   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Problemet med å kutte ut glutenholdige matvarer uten å snakke med en lege, er at dersom det senere skulle bli aktuelt med en gastroskopi/biopsi for å stadfeste/utelukke en evnt cøliaki, vil prøvene ikke vise noe som helst.
Da vil dere/hun gå glipp av økonomisk støtte og andre rettigheter i forbindelse med en evnt cøliaki.

Jeg ville tatt det opp med fastlegen og få tatt noen blodprøver før jeg kuttet det ut, slik at dere ikke kommer i dilemmaet senere!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-07-10, 09:31   #8
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Takk dere, skal kontakte lege og få time. Så kan vi snakke om hva sombør skje videre.

lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 11:37   #9
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Jeg kjenner at jeg fyrer meg litt opp her nå. Å sette en 2 - åring på lavkarbo høres helt vilt ut. Gå til legen å få henvisning til ernæringsspesialist og til utredning for allergi. Ikke sett i gang dette før hun er skikkelig utredet både med det ene og det andre! Det høres helt uforsvarlig ut at en osteopat kommer med så spesifikke råd uten å engang ha kontakt med en indremedisiner. Kvakksalveri spør du meg!

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 11:55   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Jeg kjenner at jeg fyrer meg litt opp her nå. Å sette en 2 - åring på lavkarbo høres helt vilt ut. Gå til legen å få henvisning til ernæringsspesialist og til utredning for allergi. Ikke sett i gang dette før hun er skikkelig utredet både med det ene og det andre! Det høres helt uforsvarlig ut at en osteopat kommer med så spesifikke råd uten å engang ha kontakt med en indremedisiner. Kvakksalveri spør du meg!

Jeg er i utgangspunktet litt enig med deg. Men så tenker jeg at ingen mennesker, verken barn eller voksne, trenger korn, frukt, poteter eller sukker. Det å unngå mat vi faktisk ikke trenger og som gjør mer "skade" enn gagn i kroppen ser jeg ikke helt problemet med sånn fysisk. Heller en toåring på lavkarbo (som ikke alltid betyr ketose) enn på Kneipp med syltetøy og prim, slik utrolig mange toåringer spiser uten at noen reagerer.
Men som Kitt sier så bør man kanskje ha fagpersoner/leger i bakhånd spesielt med tanke på økonomisk støtte og diverse.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 14:30   #11
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Barnet vil få gode karbohydrater fra riktige grønnsaker. Det er vel ikke meningen at hun skal ha 0 gr karbo.
Sukker har ingen godt av.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 14:37   #12
monicah82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 45
monicah82 er på en erverdig vei

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Er det virkelig farlig å gi en toåring bare "ren" mat som kjøtt, fisk, kylling, egg og masse grønnsaker? Og frukt en gang iblant? Jeg spiser ikke kornprodukter som brød og pasta, heller ikke ris og poteter (spiser komle en sjelden gang da...). Jeg håper jeg kan fortsette å spise slik hvis jeg får barn en gang og gi barnet samme mat som meg! Jeg blir slakk og får vond mage av kornprodukter. Er det galt å ikke gi barn brød og pasta? Jeg bare lurer fordi jeg trodde lavkarbo er veldig sunt og ufarlig og ikke noe man må gå til legen å spørre om først hvis man vil gi barna samme mat.

monicah82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo <3 Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 15:43   #13
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Jeg kjenner at jeg fyrer meg litt opp her nå. Å sette en 2 - åring på lavkarbo høres helt vilt ut.

Det er enda villere å gi de saft og brød med syltetøy og prim, som Iset sier. Man "setter ikke barna på diett" - LCHF er et sunt kosthold som alle har godt av uansett alder. Jeg synes egentlig det er kjempeviktig at barn spiser i hovedsak LCHF, siden det de spiser i ung alder gir ofte store konsekvenser i voksen alder. Da med tanke på alle de sykdommene man kan være så uheldig å få, som følge av et dårlig kosthold fra man er født.

Hvor i all verden kommer de oppfatningene fra at barn ikke skal spise LCHF?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 16:17   #14
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Jeg ser ingen bekymringer med å sette barnet på et rent kosthold med kjøtt, fett og grønnsaker. Nok fett er i hvertfall viktig i en slik alder hvor man vokser utrolig mye. Jeg for min del får litt mer skrekken av foreldre som serverer ungen sin loff uten smør og med marmelade, servert med sjokolademelk....

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 16:43   #15
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Tenk på at morsmelk inneholder 50% mettet fett. Dette er for at barna skal vokse normalt og det er viktig for hjernens utvikling. Når barna slutter med morsmelk og går over til fast føde - får de grøt...! Eller moste rotgrønnsaker. Det er fullstendig vanvittig og katastrofalt etter min mening.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 17:02   #16
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Jeg kjenner at jeg fyrer meg litt opp her nå. Å sette en 2 - åring på lavkarbo høres helt vilt ut. Gå til legen å få henvisning til ernæringsspesialist og til utredning for allergi. Ikke sett i gang dette før hun er skikkelig utredet både med det ene og det andre! Det høres helt uforsvarlig ut at en osteopat kommer med så spesifikke råd uten å engang ha kontakt med en indremedisiner. Kvakksalveri spør du meg!

Lavkarbo blir jo brukt som "medisin" for unger med bla epilepsi. De får færre og mildere anfall enn ved karborik mat. Dessuten anbefales jo lavkarbo for unger med adhd. Har selv en kar som absolutt blir bedre når han klarer holde seg til lavkarbo.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 20:47   #17
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Nei, det er ikke sunt for alle mennesker å spise lavkarbo på den måten de fleste av oss gjør her inne. Vi er på en diett for å gå ned i vekt. Alternativet til lavkarbo er heller ikke loff med syltetøy (eller ha på, prim, brunost osv) og sjokolademelk. Hvor mange serverer egentlig ungene det? De jeg kjenner serverer ungene sine grovt brød med godt kjøtpålegg eller ost. Barn trenger et variert kosthold med mat fra alle næringsgrupper. Det å gi barn grøt av fullkorn og rotmos ser jeg absolutt ikke på som usunt. Barn får ofte i seg for lite jern, og i god grøt finnes det mye jern. Frukt er også kjempeviktig med alle sine vitaminer og mineraler, og en appelsin eller et lite glass appelsinjuice hjelper faktisk kroppen til å ta opp jernet som finnes i maten.

Når det gjelder en to - åring med magevondt og slikt, vil jeg bare gjenta det jeg sa om å få en henvisning til ernæringsfysiolog og til utredning for allergi. Kanskje blir rådet at kostholdet må endres i retning av lavkarbo, men det er ikke lurt å sette i gang på egenhånd uten å få en ekspertuttalelse. Det vil dessuten være vanskelig å påvise allergier og intoleranser dersom man allerede har kuttet ut aktuelle matgrupper.

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 20:51   #18
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Nja, korn har jo ikke akkurat vært menneskeføde i mer enn 10.000 år, det er utrolig lite sett i den store sammenhengen. Såpass lite at korn regnes for å være en "ny" matvare for menneskene. Sukker og poteter er enda "nyere", faktisk bare rundt 200 år. Før jordbruket levde menneskene stort sett LCHF, så det er jo det som er naturlig for oss. Både voksne og barn. Etter min mening er det det kostholdet som er mest gunstig. Svært grovt brød og fullkorngrøt ser jeg ikke på som direkte usunt, men heller ikke sunt og nyttig. Frukt er aldeles ikke viktig, overhodet ikke. Frukt inneholder vann og sukker + litt vitaminer, men svært, svært lite i forhold til i animalsk mat og grønnsaker, og det gjelder både jern og C-vitaminer. Jeg ville ikke basert jernopptaket mitt på appelsinjuice eller appelsiner i det hele tatt, for å si det sånn.
Men hver sin oppfatning altså.

PS: ikke alle går på lavkarbo for å gå ned i vekt, Paprika. Jeg veier allerede litt for lite i forhold til min høyde på 174 cm men føler meg mest vel på LCHF-kost, det samme gjelder veldig mange her inne. Noen går også på det for å gå OPP i vekt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 10-07-10 kl 20:56.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 20:55   #19
monicah82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 45
monicah82 er på en erverdig vei

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Nei, det er ikke sunt for alle mennesker å spise lavkarbo på den måten de fleste av oss gjør her inne. Vi er på en diett for å gå ned i vekt.

Ok, men jeg går ikke på lavkarbo for å gå ned i vekt. Jeg har allerede normal vekt og ser ikke på lavkarbo som en diett. Heller en livstil. Kan ikke skjønne hvorfor brød skal være så viktig å gi til barn hvis en selv sliter med magen etter å ha spist det.

monicah82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo <3 Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 21:03   #20
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Nei, det er ikke sunt for alle mennesker å spise lavkarbo på den måten de fleste av oss gjør her inne. Vi er på en diett for å gå ned i vekt.

Paprika, LCHF er ikke en "slankekur" men et kosthold vi holder på fordi vi får bedre helse, blir kvitt en haug med plager, blir gladere, får mer energi og går ned i vekt samtidig. Vektnedgangen er jo egentlig bare en veldig hyggelig bonus. LCHF er mat som er best egnet for oss mennesker, og det er sunt for absolutt alle.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 21:11   #21
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Da min datter var liten hadde hun allergi og intoleranse for flere matvarer. For å bli bedre kjent med hva hun reagerte på satte vi henne på en nøktern basiskost, så innførte vi systematisk en og en matvare. Da fikk vi se hva som gikk fint og hva hun reagerte på. Dette var et råd vi fikk fra hennes lege og det var veldig nyttig for oss. Lykke til med den lille jenta di.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 21:59   #22
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Appelsinjus skulle vel være en av de aller siste tingene jeg ga mitt barn. Sammen med margarin og dansk salami (bare fordi den er skikkelig ekkel, ikke for noe annet).

Jeg skjønner ikke hvordan man kan rettferdiggjøre å gi barna sine dritmat med å si at de trenger ett variert kosthold ettersom jeg selv aldri har spist så variert som uten karber. Ikke skjønner jeg helt det der med at barn "trenger alle næringsgrupper", ettersom det vi trenger er protein, fett og vitaminer/mineraler. Det er da vitterligere mye mer vitaminer i grønnsaker enn i potet, brød, pasta og ris.

Banan inneholder i følge en matvareliste 19 gram karber pr. 100 gram. 5 av disse grammene er stivelse, resten er sukkerarter. Den inneholder stakkarslige 1 gram proteiner og 0,3 gram fett.

Ytterligere verdier;1,5 kostfiber, 2 mg vitamin A, 0,2 alfa- TE vitamin E, 0,03 mg Vitamin B1, 0,07 mg B2, 0,4 mg B6, 6 mg kalsium, 0,3 mg jern. Det var vel egentlig ikke såååå mye vitaminer på en banan på 2-300 gram?

En banan veier gjerne litt. Det vil si at mengden stivelse i en banan kan være opptil 15-20 gram pr banan om finner en stor en. Det er faktisk litt mye det. Kombiner gjerne dette med brød, potet, 5 om dagen, melk og brunost. Altså det "sunne, varierte norske kostholdet" Det blir veldig mye stivelse det!

Til sammenligning inneholder brokkoli 0 gram stivelse. Det meste kjøtt 0 gram stivelse. Det meste fisk 0 gram stivelse. Bær 0 gram stivelse. Smør 0 gram stivelse.

Når om noensinne er stivelse bra for oss? Og hva er egentlig galt med å gi barna ren, frisk og naturlig mat?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 22:09   #23
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Å kutte ned på karbo betyr ikke at barnet skal gå på 20 gr karber om dagen. Det er for lite, det er for oss litt for "store".

Jeg ville sendt en PM til dr. Torkel og spurt om karbo nivået. Kjenner noen som gikk over til LCHF på sin datter da hun var 3 år, og de startet på rundt 85g.

Ville forsikret meg om mengden jeg.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 22:53   #24
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Nei, det er ikke sunt for alle mennesker å spise lavkarbo på den måten de fleste av oss gjør her inne. Vi er på en diett for å gå ned i vekt. Alternativet til lavkarbo er heller ikke loff med syltetøy (eller ha på, prim, brunost osv) og sjokolademelk. Hvor mange serverer egentlig ungene det? De jeg kjenner serverer ungene sine grovt brød med godt kjøtpålegg eller ost. Barn trenger et variert kosthold med mat fra alle næringsgrupper. Det å gi barn grøt av fullkorn og rotmos ser jeg absolutt ikke på som usunt. Barn får ofte i seg for lite jern, og i god grøt finnes det mye jern. Frukt er også kjempeviktig med alle sine vitaminer og mineraler, og en appelsin eller et lite glass appelsinjuice hjelper faktisk kroppen til å ta opp jernet som finnes i maten.

Når det gjelder en to - åring med magevondt og slikt, vil jeg bare gjenta det jeg sa om å få en henvisning til ernæringsfysiolog og til utredning for allergi. Kanskje blir rådet at kostholdet må endres i retning av lavkarbo, men det er ikke lurt å sette i gang på egenhånd uten å få en ekspertuttalelse. Det vil dessuten være vanskelig å påvise allergier og intoleranser dersom man allerede har kuttet ut aktuelle matgrupper.

Paprika, det er nok flere som lever på lavkarbo enn de som VET at de gjør det!
Det er jo nok å kutte ut overflødige karbohydrater!
Og ordet diett betyr livsstil; det man ønsker leve resten av livet med. Det er IKKE en kur! Paprika?? Du spiser lavkarbo bare for å bli tynn?? Mange av oss her spiser lavkarbo nettopp fordi at livet er blitt myyyye lettere ved lavkarbo, og da er det IKKE en kur, det er en måte man spiser resten av livet!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 22:55   #25
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Sitat:

Det å gi barn grøt av fullkorn og rotmos ser jeg absolutt ikke på som usunt. Barn får ofte i seg for lite jern, og i god grøt finnes det mye jern. Frukt er også kjempeviktig med alle sine vitaminer og mineraler, og en appelsin eller et lite glass appelsinjuice hjelper faktisk kroppen til å ta opp jernet som finnes i maten.

Og det kan falle inn under kategorien lavkarbo.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kutte ut melkeprodukter? Rebecca_Malin Lavkarbo generelt 6 03-04-10 01:05
"Norske talenter"-deltager slanket seg ved å kutte karbohydrater Fnutte Lavkarbo generelt 2 28-03-09 00:42
Hva bør jeg kutte ut? Romle Ketolysekuren 9 15-02-08 09:24
Må eg kutte aerobic no då? Konkelimonke Spørsmål og svar 7 26-01-07 21:42
Tips til å kutte ned på karbohydrater? nelli Generell ernæringsdebatt 6 16-06-04 15:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no