Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Har laget ukeplan, noen som kan kommentere???

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-09-06, 12:28   #1
Icerus
Medlem
 
Icerus sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 465
Icerus er ny på veien
Red face

Har laget ukeplan, noen som kan kommentere???

Hei. Jeg er ikke så flink til å passe på at jeg får i meg nok. Det gjelder spesielt grønnsaker...

Har laget en ukesplan som begynner i morgen og lurer derfor på om noen kunne bare "skummet" igjennom for å se om det er noe vesentlig jeg mangler. Eller om det er noen forslag til endringer...

Ukesplan:
Onsdag:
Frokost: moch danich
Lunsj: 2 skiver med prinsessebrød
Middag: kylling(kalkun)fileet med jukseris og bernaisesaus (husk å kjøpe bernaise)+kokte/stekte grønnsaker
Kvelds: 1 tomat og en babybell

Torsdag
Frokost: omelett med 2 ss fløte(laget dagen før)
Lunsj: 1 rugsprø med ost/skinke/paprika
Middag: Stekt seifileet, bacon og løk + raspet gulrot + creme fraishe til
Kvelds: liten salat med ost og skinke + dressing (party)

Fredag
Frokost: moch danich
Lunsj: 2 skiver med prinsessebrød
Middag: Hjemmelaget pizza (lage to og fryse ned posjonstykker 2-3 biter i hver?) + rømme
Kvelds: ost og skinke (kanskje også bacon chrisp)

Lørdag
Frokost: MHM pannekake (husk å kjøper cottage cheese)
Lunsj: 1 rugsprø
Middag: (Taco) lasagne (husk å kjøpe hvite neper og vårløk)+ salat + dressing (party)
Kvelds: Rødvin og baconchrisp

Søndag
Frokost: speilegg og bacon
Lunsj: MHM pannekake
Middag: Pizza eller tacorester + salat med dressing
Kvelds: ost og skinke, 1 tomat.

Mandag
Frokost: moch danish
Lunsj: 2 skiver
Middag: Kjøttdeiggryte med salat ved siden av med dressing
Kvelds: ost skinke og tomat

Tirsdag
Frokost: MHM pannekake og bacon
Lunsj: 2 skiver
Middag: Hamburger med baon egg og ost. (kjøpe brød til sambo.) selvfølgelig med dressing på
Kvelds: ost skinke og tomat

Takker på forhånd


Sist redigert av Icerus : 26-09-06 kl 13:45.
Icerus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (atkins/ketolyse inspirert) Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 12:34   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Har laget ukeplan, noen som kan kommentere???

Ble sulten jeg nå.. fin meny men synes den mangler fett og at det er litt lite grønnsaker

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 12:42   #3
Icerus
Medlem
 
Icerus sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 465
Icerus er ny på veien

Fett

Hvordan kan jeg få presset inn mer fett her? Har mct olje. Men har ikke fått brukt den til noe enda.. Kan jo ikke helle innpå 1 dl olivenolje bare for å få nok fett? Smaker jo pyton sånn. Steker i smør og olje..

Har satt inn litt mer gønnsaker, men kommer ikke på noe mer å "presse" inn...

Icerus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (atkins/ketolyse inspirert) Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 13:21   #4
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Fett

Hei Icerus!
Hva er Moch danish?
Ser at du har presset inn litt mer grønnsaker, men for meg ser det likevel ut til å være altfor lite!!! Vei og regn ut hvor mye grønnsaker du skal spise. Mesteparten av karbohydratene skal være fra varierte salater og grønnsaker. Gulrøtter og tomater har forholdsvis mye karbohydrater så det er lurt å ikke spise mye av det. Varierte salater, agurk, blomkål, brokkoli, squash, sopp, asparges, aubergine er alle grønnsaker med lite karbohydrater.( se næringsmiddeltabellen i linken under og regn ut) Mer fett kan du også få i deg ved å bruke rømme og fløte i rettene. MCT olje er også kjempeflott. Helt enig i at det slett ikke er godt å helle olje over rettene bare for å få i seg nok fett, men ikke spar på fettet til steking og i rettene.
Bruk boken og oppskriftene her eller i www.ketolyse.no som rettesnor!
Lykke til!

http://www.lavkarbo.no/

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 13:42   #5
Icerus
Medlem
 
Icerus sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 465
Icerus er ny på veien

mock danish

Litt feilskriving ser jeg over i planen min. Mock danish er en pannekake med blåbær som jeg har funnet her inne på oppskriftsiden (husker ikke hvem som har lagt denne inn).

philadelphiaost, egg, proteinpulver, kanel, søtstoff og blåbær.

Ellers å veie er ikke min sterke side. Har en teit vekt som lever sitt eget liv. Bruker den som regel bare når jeg skal bake brød (prinsessebrød). Ellers blir det et ork. Slår seg av når det passer, pluss at det ikke følger med en skål. Så må bruke en div skål, justere, og så måle. Problemet er at den slår seg av når den vil. Og da må jeg begynne på nytt.....

Men skal prøve å veie etterhvert som jeg skal lage.

Kan putte inn noe fett i planen å se om det blir bedre...

Icerus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (atkins/ketolyse inspirert) Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 13:45   #6
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: mock danish

hei vil bare si at jeg sliter med grønnsakene jeg også,snakket med dem på helsekosten og ble anbefalt og ta spektra,funker utmerked for meg

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 13:52   #7
Icerus
Medlem
 
Icerus sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 465
Icerus er ny på veien

Sv: Har laget ukeplan, noen som kan kommentere???

Hva er spektra? Går jo på ketolysetablettene, så jeg håper at jeg får i meg det jeg skal ellers...

Icerus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (atkins/ketolyse inspirert) Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 14:03   #8
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 49
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Har laget ukeplan, noen som kan kommentere???

Mer grønnsaker er sikkert vel og bra, men det gjelder å følge med på det totale karbohydratinntaket også. Ser du spiser rugsprø stort sett hver dag? I 1 liten rugsprø er det ca 6 g karbohydrat.. Hvis vi legger til 1/4 løk (50g) 2,5 g karbs, 50 g philadelphia i mock danish 1,5 g karbs er du allerede oppe i 10. Paprika og tomat har en del karbs, de må du regne med (du oppgir ikke mengde). Gulrot er "bedre" enn potet, men fortsatt mye karber 6,5 hvis jeg ikke husker feil. I fløte, rømme, creme fraiche, majones, kremost og alle sånne tilbehør er det karbs, alt fra 1,6 til 3-4.. Mange som glemmer det. Og partydressing?? Liker det veldig godt selv, og var noe av det første jeg sjekka innholdsfortegnelsen.. 8,5 g karber!

Så hvis du skal legge til mer grønnsaker, må du kutte i tilbehøret (og rugsprøen) Husk at Ketolyse tar utgangspunkt i 15 g karbohydrat pr dag, og du må telle ALT, ikke bare de opplagte kildene som brød, pasta og poteter...

Jeg begynte ikke å gå ned før jeg kutta kraftig i grønnsakene, jeg fikk i meg for mye karbs totalt. Nå spiser jeg kanskje 3 reddiker ved siden av frokosten, 1/2 avocado til lunch og 100 g sopp til middag, that's it!

Men vi har alle forskjellig grense!

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 14:25   #9
nita58
Medlem
 
nita58 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Alder: 55
Innlegg: 424
nita58 har en fantastisk aura rundt segnita58 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: mock danish

Opprinnelig lagt inn av stinasol, her.

hei vil bare si at jeg sliter med grønnsakene jeg også,snakket med dem på helsekosten og ble anbefalt og ta spektra,funker utmerked for meg

Er det Spectro eller no sånt du mener, vitamintabl. om det er de så er de kjempebra!!! Jeg tar Ketolyse sine vit.tabl. det burde vel holde??

Jeg er jo skikkelig amatør, men skjerpet meg skikkelig på tellinga på gr.saker og kuttet ut en del ting som jeg fikk gode råd og vink på dette forumet. Så det skal bli spennende på mandag om det gir resultater! Mange ting som jeg bare"antok"ikke hadde karbs, hadde karbs. En her og en der, vips så var det et par stk iløpet av dagen.

Så tell, tell, tell i begynnelsen! Jeg har en kjipa vekt også, men den funker sånn passe, så får jeg en viss peiling. Mattabellen har jeg printet ut, med alle gr.saker, melkeprodukter etc og har på kjøkkenet, lett å titte på når jeg skal lage mat!

Lykke til med å nå målet ditt!

__________________









nita58 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse......igjen :o) Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 14:27   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Har laget ukeplan, noen som kan kommentere???

Uten å veie og måler kan du umulig vite hvor mye du får i deg av karbohydrater. Skal du lykkes på Ketolysekuren er du nødt til å gå litt mer nøyaktig til verks. Spesielt med tanke på vedlikehold etterpå.

Mine korte kommentarer i farta er:

  • For mye brød (ikke pga karber i prinsessebrødet men fordi det tar plassen fra andre viktigere ting) - hva har du på det ?
  • For mye rugsprø (som allerede påpekt altfor høyt i karber)
  • MHM pannekake er Lindberg mat og for høy i karber (viser at det er viktig å regne)
  • Om du bruker kjøpe-bernaise, så sjekk karbeinnhold. Posebernaise er dessuten transfett og fyfy !
  • Gulerot er ikke lurt - tar plass fra viktigere grønnsaker
  • For lite grønnsaker (som allerede påpekt)
  • Litt mindre kjøpedressing og litt mer oljer er lurt. Lag dressinger av olje og urter/krydder. Av kjøpedressing er Cardinis Original Caesar, Cardinis Ranch og pestodressingen de med minst karber og transfett. Partydressingen på du lese nøye på. De har alt fra 3.5 (OK) til 10.5 (ikke bra)pr 100 gram.
  • Syrnede melkeprodukter er bedre enn ikke syrnede !
På ketolysekuren er grønnsaker veldig viktig. Noe Torkil gang på gang har poengtert. Det er fra grønnsakene karbene skal komme, og da er det viktig at du ikke kutter dem, men heller passer på at du spiser riktig type. Bruk matvaretabellen som Komkari sier !

Tar du Ketolysepillene trenger du ikke Solaray Spectro (som er et multivitamin tilskudd). Dessuten kan slike tilskudd aldri erstatte fiber og enzymer etc man får igjennom grønnsakene. Det har Torkil også påpekt flere ganger.

Fettet du spiser bør hovedsaklig komme fra fettkilder som nøtter, frø, avokado, olivenolje og rapsolje, men gjerne også fra kokosfett som Cocosa eller MCT olje. Creme Fraische og rømmer er greitt også. Men vær forsiktig med fløten. For mye av den er ikke bra.

Som sagt er det veldig viktig å veie/måle i begynnelsen, slik at du får en viss peiling på hvor mye det er i maten du spiser. Du behøver ikke gjøre det hver enenste dag for all fremtid. Bare til du ser hvordan du ligger an.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 14:29   #11
Icerus
Medlem
 
Icerus sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 465
Icerus er ny på veien

Ser det er mye jeg ikke har tatt med her...

Får gå igjennom planen med lupe i forhold til antall karber ser jeg. Rugsprø er i stedet for brød på jobben. Pleier å glemme å ta med brød (prinsessebrødet) men får heller bli flinkere til å ta dette med.

Paprikaen er bare for å tilsette litt friskhet til brød ost og skinke som er standard pålegget på jobben. Også med mayo da, selv om det er litt sukker i den.

Har stått på stedet hvil de siste 2-3 ukene. Så det er nok noe i det du sier... Skal gå hjem å sette opp en detaljert liste. Med karbo innhold i alt.

Icerus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (atkins/ketolyse inspirert) Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 14:42   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ser det er mye jeg ikke har tatt med her...

Opprinnelig lagt inn av Icerus, her.

Får gå igjennom planen med lupe i forhold til antall karber ser jeg. Rugsprø er i stedet for brød på jobben. Pleier å glemme å ta med brød (prinsessebrødet) men får heller bli flinkere til å ta dette med.

Kom på en ting. Omdu husker på at alle måltider skal ha en proteinkilde (kjøtt, fugl, fisk, ost etc) en fettkilde (som foreslått forrige post) og antioksidanter i form av grønnsaker/bær..... så er du langt på vei i sammensetningen av måltider.

Tror det er lurt med prinsessebrød istendnfor rugsprø. Men hva med å ta med en bolle med salat på jobb? jeg legger først kylling i biter (eller reker eller krepsejhjaler ellr skinke i terninger) i en bolle. 2 ringer gul paprika i biter, 1 stang selleri i biter, 20-30 gram mangetouts (flate sukkererter), en liten vårløk i biter - i bollen, bland med proteinkilden, hell på 1-2 ss dressing av valgfri type (olje eller lign) bland i. Legg salatblader i biter på toppen (varier og bland typene) legg på lokk. Når du skal spise tar du av lokket, legger en tallerken over og snur, og vips du har en deilig salat. jeg lager slik vher dag (har gjort det i mange år) og nå hermer de fleste på jobben. Innholdet i salaten kan varieres i det uendelige. Som skissert ligger karbeinnholdet på ca. 5 - nøyaktig veid og målt !

Sitat:

Paprikaen er bare for å tilsette litt friskhet til brød ost og skinke som er standard pålegget på jobben.

Helt OK med en paprikaring eller to !

Sitat:

Har stått på stedet hvil de siste 2-3 ukene. Så det er nok noe i det du sier... Skal gå hjem å sette opp en detaljert liste. Med karbo innhold i alt.

Tror det er lurt ja !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 18:44   #13
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Har laget ukeplan, noen som kan kommentere???

Det finns billige kjøkkenvekter på NILLE

det er slitsomt å veie allt,men det er ännu mere slitsomt att man syns att man "sliter" og er "flink" men endå ikke går ned..

Det er helt umuligt att gjette vekt med øyenmål..(det har jag prøvd,og hade VELDIGT feil)

Så jag syns du borde veie ALLT tills du har kommit helt in i dieten og begynner bli van med va ting veier.. Sedan kan du "kontrollveie" litt då og då..

Lykke til!!!!

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 20:19   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Har laget ukeplan, noen som kan kommentere???

På MEG ???

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:34   #15
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Har laget ukeplan, noen som kan kommentere???

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

På MEG ???

ha ha..Ventede bare på en sådan reaksjon jag...

Trur vel att billigbutikken NILLE finns i de fleste byer

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 20:30
Tarmbesvær, ernæring og de nye kostfibre JEDI Lavkarbo generelt 0 02-06-06 12:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no