Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Peanøttcookies

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-03-12, 11:30   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Peanøttcookies

http://lilleu.blogg.no/1329323525_st...peanttcoo.html
blogg.no » LilleMy » Oppskrifter » Store, seige peanøttcookies med sjokoladebiter
Store, seige peanøttcookies med sjokoladebiter


Jeg visste jeg kunne fange oppmerksomheten deres med den tittelen, stemmer ikke det?
Poenget mitt er: Jeg har gjort det! Jeg har laget helt avsindig gode cookies, og ikke nok med det: De kan omtrent kalles sunne også.

Jeg liker best cookies som er seige og myke i midten á la de på Deli de Luca. Favoritten er de som er kjøpt hos dagligvarekjeden Tesco i England, kanskje mest på grunn av minnene. Det er ikke lett å lage sånne har jeg funnet ut, og før jeg kunne bake, måtte jeg til å resonnere: Nettopp hva gjør cookies seige?
Det første er selvfølgelig mengder med fett. Det må til i en skikkelig god cookie! Dernest kommer sukker, brunt sukker. Smør og brunt sukker transformeres til karamell i ovnen, og det er nettopp det jeg er ute etter.
Saken er: Oppskrifter med disse ingrediensene er det flust av på nettet, så det trenger jeg faktisk ikke å finne opp på nytt. Greia er at de skal sunnifiseres, ikke sant? Erstatningene er selvfølgelig: Supersunn kokosolje, yaconsirup og sukrin.
Litt flere søk på nettet ga meg mer inspirasjon. Seige cookies oppstår fra høyt gluteninnhold i melet (glutenmel - check!), eggeplommer (jepp!), kort steketid ved lav temperatur og avkjøling bakeplaten (no problem!).
Da er det klart at noe må ofres, for det kan faktisk ikke bli helt som the real stuff uten de mindre næringsrike klassiske ingrediensene. Disse sunnifiserte cookie'ne er likevel veldig gode, i alle fall i min (noe tilvendte) munn
Og de må ha store sjokoladebiter - det glemte jeg å si. Helst større andel av cookien enn selve deigen! Sukkerfri sjokolade - so it is.

Peanøttcookies med sjokoladebiter

  • 1 dl peanøttmel
  • 1/2 dl glutenmel (kan erstattes med annet mel)
  • 3/4 dl sukrin
  • 3/4 ts salt
  • 1/2 ts bakepulver
  • 2 ss yaconsirup (eller annen tyktflytende søtning)
  • 1 ss melk
  • 2 eggeplommer
  • 50 g kokosolje, smeltet
  • 20 dråper stevia english toffee
  • 10 dråper vaniljeessens
  • 50-100 g sukkerfri sjokolade, hakket (så myyye du vil!)

Bland sammen alle ingrediensene. La deigen hvile i kjøleskapet en halvtimes tid eller så, før du former cookies av deigen. Jeg fikk 9 stykker.
Stekes ved 175ºC i 8-10 minutter. Ta dem ut før de ser helt ferdige ut. Avkjøl cookie'ene på stekebrettet.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 16:48   #2
apekatt1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 34
Innlegg: 17
apekatt1 er på en erverdig vei

Sv: peanøttcookies

Disse er helt utrolig gode! Seige og sprø, myke i midten, akkurat som cookies skal være! Den beste lavkarbo cookiesoppskriften jeg har testet hvertfall Anbefales!

apekatt1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 16:58   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Peanøttcookies

ja, jeg skjønte at den dama har peiling da jeg leste innledningen og bare måtte dele den fordi jeg ikke har sett den her inne. har ikke testa noen av oppskriftene hennes men har helt klart tro på dem , kuult du bekrefter det

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 15:54   #4
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Peanøttcookies

Er det noen som har et forslag til annen tyktflytende søtning enn Yacon sirup ? Det har jeg ikke, og skulle gjerne ha bakt disse

Har noen Walden farms produkter, Pannekakesirupen og sjokoladesirupen, men disse er ikke tyktflytende. Har også både sjokolade- og karameldippen derfra. De er mer som marmelade i konsistensen. Tanken var å bruke sjokoladedippen, men kanskje noen andre har en bedre idè ??

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 16:02   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Peanøttcookies

Gluten og egg skriver hun. Her kan du lese hva hun gjorde for å lage seige cookies:.http://lilleu.blogg.no/1329323525_st...peanttcoo.html

__________________
Do what you like!

Sist redigert av Yrla : 02-04-12 kl 16:15.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 16:19   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Peanøttcookies

om du skal bytte ut sirup med sukrin tror jeg du skal ta dobbelt så mye fordi sukrin søter 25% mindre enn sukker og sirupen søter 25% mer enn sukker, med splenda 25% mer enn sirupen. æsj, jeg leste at enten yacon eller agave hadde denne søtningsgraden, men vet ikke om begge har det. Fant nå at agave søter 1/3 mer enn sukker. agave har GI på 25, yacon GI på 3. men yacon har dessverre 14 kalorier pr ts.

__________________
Do what you like!

Sist redigert av Yrla : 02-04-12 kl 16:36.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 17:04   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Peanøttcookies

det er ikke bare walden farms som har sukkerfri sirup, davinci har det også, men om den er mer seig vet jeg ikke. tror begge er lagd av sukralose. sånn ser den ut http://www.davincigourmet.com/produc.../?productID=27

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 17:28   #8
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Peanøttcookies

Takk for svar Yrla. Får se hva jeg gjør. Har jo alt untagen tyktflytende søtning. Regner med at den har en viss betydning, siden hun presisserer tyktflytende. Blir nok til at jeg prøver med sjokoladedippen, og smaker på deigen og eventuelt tilsetter mer annen søtning
Vi åpner hytta nå i påasken, så jeg driver å pakker sammen alskens rariteter så jeg har der også for å bake litt. Så, sjokoladedippen blir nok med i sekken tenker jeg

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 20:38   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Peanøttcookies

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Takk for svar Yrla. Får se hva jeg gjør. Har jo alt untagen tyktflytende søtning. Regner med at den har en viss betydning, siden hun presisserer tyktflytende. Blir nok til at jeg prøver med sjokoladedippen, og smaker på deigen og eventuelt tilsetter mer annen søtning
Vi åpner hytta nå i påasken, så jeg driver å pakker sammen alskens rariteter så jeg har der også for å bake litt. Så, sjokoladedippen blir nok med i sekken tenker jeg

den blir nok bra, bare mindre seig

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no