Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Lage gelé?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-01-12, 17:18   #1
MonaLita
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 68
MonaLita er på en erverdig vei

Lage gelé?

Trenger litt eksperthjelp... Har funnet en lavkarbo ostekakeoppskrift, hvor man skal bruke en pakke sitrongele med halv mengde vann. (=2,5 dl)
På butikken hadde de selvsagt ikke sukkerfri gele - så nå sitter jeg litt fast.

Kjøpte i rein desperasjon en sitron og gelatinplater. Noen som kan lage gele som kan forklare meg hvordan jeg kan redde dette inn igjen..?

*fyysen på ostekaaakeeee!*

__________________

MonaLita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 17:30   #2
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: lage gele

Se i oppskriften, hvor mange gelatinplater per dl væske? Løs opp slik anvist, rør inn sitronsaften, væssågo.

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 17:34   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: lage gele

Opprinnelig lagt inn av Qlio, her.

Se i oppskriften, hvor mange gelatinplater per dl væske? Løs opp slik anvist, rør inn sitronsaften, væssågo.

Bare sitron, vann og gelatin blir jo fryyyyyyktelig surt?! Må ha søtning av noe slag.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 17:34   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: lage gele

Vet ikke hvordan det blir med sitronsaft rett fra frukten, mulig den løser opp gelen.
Mange som lager med Fun light saft, vet jeg. Tror vel også bare vann og sitron blir litt vel surt.

Ellers er det som det sies her bare å følge oppskriften på gelantinplatepakken!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 20:08   #5
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Lage gele?

Ja, søter med det man vil i tillegg til sitronen. Jeg brukte 2 lime, 2 sitron og søtet etter at alt var blandet med fløten og sånn (så det ikke skulle bli for søtt).

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 21:22   #6
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Lage gele?

Om den geleen (2,5 dl) skal vere i ostekremen skal du bruke 6 plater gelantin.
Det samme skal du ha i 5 dl gele om du skal ha gelelokk på kaka.
Fun light har saft med 'lemon/lime'-smak. Brukar du den treng du berre blande den passe sterk,
varme den opp og tilsette 6 plater gelantin til 2,5 dl ferdig blanda saft.
Brukar du sitronsaft frå sitron i 2,5 dl vatn, søtar du til du syns den er passe søt (ver forsiktig),
so tilsetter du gelantinen i oppvarma sitronsaft/vatn.

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 16:09   #7
MonaLita
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 68
MonaLita er på en erverdig vei

Sv: Lage gelé?

Takk for gode tips! Brukt saften av 1 sitron, 2,5 dl vann og litt søtning. smakte alldeles ikke ille

men kaka derimot - pyton! Jeg er nok for godt vant med mamma sin utrolig gode (ikke lavkarbo)ostekake, så det skal MYE til før jeg er fornøyd..

__________________

MonaLita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 16:38   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: lage gele

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Vet ikke hvordan det blir med sitronsaft rett fra frukten, mulig den løser opp gelen.
Mange som lager med Fun light saft, vet jeg. Tror vel også bare vann og sitron blir litt vel surt.

Ellers er det som det sies her bare å følge oppskriften på gelantinplatepakken!

Går helt fint med sitronsaft+søtning og gelatin. Jeg husker aldri hvor mye jeg har oppi, jeg smaker meg til og passer på at det blir nok sitronsmak jeg..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 16:39   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lage gelé?

Opprinnelig lagt inn av MonaLita, her.

Takk for gode tips! Brukt saften av 1 sitron, 2,5 dl vann og litt søtning. smakte alldeles ikke ille

men kaka derimot - pyton! Jeg er nok for godt vant med mamma sin utrolig gode (ikke lavkarbo)ostekake, så det skal MYE til før jeg er fornøyd..

Ente hadde du i for lite søtt, ellers er du bare litt mere "sær" i smaksløkene enn meg, for jeg og gubben( og de fleste vi har på besøk) synes slik ostekake smaker akkurat som vanlig.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 21:29   #10
MonaLita
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 68
MonaLita er på en erverdig vei

Sv: Lage gelé?

Send meg gjerne oppskriften din Prøver igjen, jeg!

__________________

MonaLita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 21:48   #11
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lage gelé?

Opprinnelig lagt inn av MonaLita, her.

Send meg gjerne oppskriften din Prøver igjen, jeg!

Jeg tar utgangspunkt i Gerds ostekake( søker du på ostekake her inne dukker den opp), men lager gelèen selv. Tagatesse gav en smak veldig, veldig likt sukker, men ellers har jeg brukt sukrin, splenda o.l. Splenda og tagatesse synes jeg blir best..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 21:48   #12
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Lage gelé?

Opprinnelig lagt inn av MonaLita, her.

Send meg gjerne oppskriften din Prøver igjen, jeg!

Denne har i hvert fall fått mye skryt. Har ikke bakt den selv ennå, men den står på lista til neste gang jeg trenger en kake

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 22:16   #13
siljesfremgang
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Austrheim
Innlegg: 327
siljesfremgang har en fantastisk aura rundt segsiljesfremgang har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lage gelé?

Som de fleste andre skriver her, så er jeg storbruker av funlight saft og gelantin plater, med slik kan man fint lage lavkarbo seigemenn også..

__________________




siljesfremgang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gelé! LindaN Lavkarbo generelt 10 31-10-11 17:36
Gelé med 1 gr kh pr 500 gr eschri Kake/dessert og snacks 12 19-09-11 15:07
Gelé meksiko South Beach 0 11-05-09 16:34
Ang gele.. frk.slankelyst Ketolysekuren 3 15-10-07 21:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no