Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Laks med ruccola, mango, lime, ingefær og chili

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-08-12, 20:24   #1
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Laks med ruccola, mango, lime, ingefær og chili

Eg erkjenner at mango ikkje er veldig lavkarbo, med sine drøye 14g kh per 100g frukt, men om du har litt ekstra å gå på, og vil skeie ut littegranne, tar eg meg den fridomen å dele dennne oppskrifta med dykk i alle fall, fordi eg er litt stolt av ho, og fordi eg håpar på å få mange stemmer i Findus' Sommerfisk konkurranse.

Ville satt umåteleg stor pris på nok stemmer til å vinne månadens runde, sjølv om de ikkje nødvendigvis er tilhengar av frukt. Det er vel i alle fall betre enn laks med pytt-i-panne?
Min Laks med ruccola, mango, lime, chili og ingefær kan du finne og stemme på >>> her <<<


Til 4 porsjoner:

  • 100 g ruccola
  • 1 mango
  • Saft og skall av 1 lime
  • ½ ts frisk revet ingefær
  • 1 liten rød chili, halvparten i fine strimler, den andre halvparten finhakket
  • 4 laksefileter med/uten skinn
  • Salt og pepper etter smak

(Fisken kan tilberedes både kokt, grillet ovnsbakt eller stekt.)
  1. Skyll og tørk ruccolaen
  2. Skrell mangoen og fjern stenen. Skjær noen tynne skiver til pynt, eventuelt terninger. Mos resten med stavmikser eller gjennom et dørslag. Tilsett presset lime, halvparten av skallet, og den finhakkede chilien. Smak til med ingefær litt etter litt og rør sammen.
  3. Tørk laksen godt. Skrap skjellene av eventuelt skinn. Krydre fisken lett med salt og pepper. Stek laksen et par minutter på hver side i middels varm panne.
  4. Anrettes på fat, dryss over litt revet limeskall, chili om ønskelig, press også gjerne noen dråper limesaft over fisken og salaten.
Bon appetit!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_4622.jpg (632,6 KB, 21 visninger)
__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 20:43   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Laks med ruccola, mango, lime, ingefær og chili

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Eg erkjenner at mango ikkje er veldig lavkarbo, med sine drøye 14g kh per 100g frukt, men om du har litt ekstra å gå på, og vil skeie ut littegranne, tar eg meg den fridomen å dele dennne oppskrifta med dykk i alle fall, fordi eg er litt stolt av ho, og fordi eg håpar på å få mange stemmer i Findus' Sommerfisk konkurranse.

Ville satt umåteleg stor pris på nok stemmer til å vinne månadens runde, sjølv om de ikkje nødvendigvis er tilhengar av frukt. Det er vel i alle fall betre enn laks med pytt-i-panne?
Min Laks med ruccola, mango, lime, chili og ingefær kan du finne og stemme på >>> her <<<


Til 4 porsjoner:

  • 100 g ruccola
  • 1 mango
  • Saft og skall av 1 lime
  • ½ ts frisk revet ingefær
  • 1 liten rød chili, halvparten i fine strimler, den andre halvparten finhakket
  • 4 laksefileter med/uten skinn
  • Salt og pepper etter smak

(Fisken kan tilberedes både kokt, grillet ovnsbakt eller stekt.)
  1. Skyll og tørk ruccolaen
  2. Skrell mangoen og fjern stenen. Skjær noen tynne skiver til pynt, eventuelt terninger. Mos resten med stavmikser eller gjennom et dørslag. Tilsett presset lime, halvparten av skallet, og den finhakkede chilien. Smak til med ingefær litt etter litt og rør sammen.
  3. Tørk laksen godt. Skrap skjellene av eventuelt skinn. Krydre fisken lett med salt og pepper. Stek laksen et par minutter på hver side i middels varm panne.
  4. Anrettes på fat, dryss over litt revet limeskall, chili om ønskelig, press også gjerne noen dråper limesaft over fisken og salaten.
Bon appetit!

Jeg kan dessverre ikke stemme for jeg er ikke på fb.

En annen sak er om at du blander disse tingene sammen på en annen måte og tilsetter litt fløte så har du noe ala kreolsk laks! Spiste det ute på kafe i dag.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 21:06   #3
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Laks med ruccola, mango, lime, ingefær og chili

Det kan sikkert bli en god variant også :-)

Synd at du ikkje kan stemme, takk for tanken. Du må gjerne anbefale oppskrifta mi til venner som har FB ;-)

__________________


Sist redigert av Zillah : 16-08-12 kl 21:12.
Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 23:10   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Laks med ruccola, mango, lime, ingefær og chili

Jeg er heller ikke på fjesboka, men vil si ifra at jeg lagrer denne. Den ser nydelig ut.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 23:14   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Laks med ruccola, mango, lime, ingefær og chili

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg er heller ikke på fjesboka, men vil si ifra at jeg lagrer denne. Den ser nydelig ut.

Jeg vurdere lage det på lørdag!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
laks, mango


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Laksewok med lime og chili! Jannik16 Middag 0 31-05-11 18:48
Ruccola i induksjon? FruKittelsen Induksjonen 2 21-03-11 23:48
Ruccola AKR Induksjonen 1 08-05-10 20:44
Ruccola og pinjekjerner espresso Spørsmål og svar 2 09-02-09 15:08
Ruccola salat Momsa Ketolysekuren 0 04-07-08 21:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no