Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo og julekaker

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-12-11, 16:22   #1
berut
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Vestfold
Innlegg: 25
berut er på en erverdig vei

Lavkarbo og julekaker

Hei.
Dette er min første jul jeg har bestemt meg for å bake kun lavkarbokaker. Har tidligere bakt litt begge deler. Har prøvd noen forskjellige nå, men egentlig med litt forskjellig resultater. Mandelmel oppfører seg ikke helt som hvetemel, sukrin ikke helt som sukker osv.
Jeg er en godt voksen dame, men føler meg som 18 år som aldri har bakt før. Alt jeg har lært og erfart tidligere, blir nå satt på 0 punktet. Merkelig følelse.
MEN så skal jo det sies at å spise kaker på en sunn måte er jo fantastisk!
I mitt tidligere slankeliv med f.eks. eggekuren, pulver, Ingers rugbrød o.l, generelt det med minst mulig kalorier, kunne man jo drømme om kaker i lange baner uten å kjenne dårlig samvittighet. Er det noen som kjenner seg igjen?
En riktig god jul ønskes dere alle

berut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 16:45   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og julekaker

Det ligger masse oppskrifter på div. juleknask her inne. Foreslår at du leser på oppskriftssiden og ser gjennom oppskriftene.
Ellers må nok mye av kakene vi spiser baseres på kaker som kokosmakroner, kransestenger/kake osv. Jeg lager ikke så mye, men jeg har laget sjokoladetrøfler og kransestenger og skal lage kokosmakroner og marsipan i allefall. Lurer på å lage strull også.

Riktig God Jul!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 17:04   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og julekaker

Ja, men nå som jeg kan spise kake er det ikke så godt . Den første kakebiten,ja, den var god, men så tapte interessen seg fordi mat er så mye mer nærende føler jeg og når man kan velge så blir ikke kake så spennende likevel. Jeg foretrekker nå å lage småtteri som kjeks, maripan/ konfekt og ta e'n til måltidet, fordi det er godt og for å øke kalorimengden i det jeg spiser. Å spise brød, pannekake etc som hovedbestanddel i måltidet er ikke interessant, jeg er for glad i reinsdyr, kylling etc til det.Men før elsket jeg brød. Merkelig hvordan det endrer seg, eller kanskje det er samvittigheten som råder? Før var det ikke helt greit å spise kjøtt av etiske og sunnhets-grunner, nå har holdningen endret seg hos meg og da føler jeg meg glad for å spise det.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 17:09   #4
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Lavkarbo og julekaker

Jeg har nå kjelleren full av julegodt og kaker (lavkarbo) men selv på lavkarbo kan jeg slite med begrensninger... Særlig i situasjoner som trigger stress og angst (gikk rett på trynet i lavkarbo-godt og mat lørdag kveld, så snakker av erfaring, trenger ikke sprekke med høykarbo...)

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 17:38   #5
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og julekaker

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Lurer på å lage strull også.

Si fra hvis du finner/lager en fin lavkarbooppskrift på strull!
Jeg prøvde å bytte ut sukkeret med sukrin i fjor, og det ble IKKE bra...
Så jeg endte opp med å lage en vanlig variant, men med noe mindre sukker i. Fant forøvrig ut at hver strull vil ha ca 5 g karbohydrater.

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 21:16   #6
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og julekaker

Opprinnelig lagt inn av blucher, her.

Si fra hvis du finner/lager en fin lavkarbooppskrift på strull!
Jeg prøvde å bytte ut sukkeret med sukrin i fjor, og det ble IKKE bra...
Så jeg endte opp med å lage en vanlig variant, men med noe mindre sukker i. Fant forøvrig ut at hver strull vil ha ca 5 g karbohydrater.

Skal steke strull i morra, men det blir nok høykarbovarianten som svigermor har"bestilt"

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 22:14   #7
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og julekaker

Siden det er nevnt strull her....
Om en tar denne oppskrifta her og bytter ut kveitemjøl med halvt om halv med fiberhusk og mandelmel???? Kordan ville det bli tru, noken som har prøvd?
Eller ville det vere bedre med kokosmjøl eller bakepro?

2,5 dl fløte eller rømme
100 gram sukker (bytte ut med ca 40-50 gram tagatesse??)
100 g kveitemjøl
0,5 dl kald vatn (kanskje litt meir når en byttar mjøl??)

Kanskje eg må prøve dette

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 23:07   #8
Orkide
Seniormedlem
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 3.961
Orkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo og julekaker

Opprinnelig lagt inn av Mariann S, her.

Siden det er nevnt strull her....
Om en tar denne oppskrifta her og bytter ut kveitemjøl med halvt om halv med fiberhusk og mandelmel???? Kordan ville det bli tru, noken som har prøvd?
Eller ville det vere bedre med kokosmjøl eller bakepro?

2,5 dl fløte eller rømme
100 gram sukker (bytte ut med ca 40-50 gram tagatesse??)
100 g kveitemjøl
0,5 dl kald vatn (kanskje litt meir når en byttar mjøl??)

Kanskje eg må prøve dette

Halvt om halvt kan bli litt mye fiberhusk tror jeg, men å bake med kokosmel er veldig bra alternativ.
Har aldri prøvd å bake strull, men det er bra til andre kaker iallefall

__________________
Orkide -64

Start 16/6-13, (3/7: -1,8), (31/7: +1,7), (14/8 -1,5), (4/9. -1) (11/9: +0,4), (18/9: -1,1), (2/10: -0,7), (19/11: +0,6),
Orkide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 09:56   #9
berut
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Vestfold
Innlegg: 25
berut er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og julekaker

Jeg har bakt/laget en del godt til jul, men karamellstengene var fantastiske. Har mått lage en posjon til. Veldig klønete å få trillet ut og klemt ut til sånne flater (deigen er klissete), men det var verdt det. Marsipanen ble ikke vellykket. Veldig lite søt, også var det akkurat som fettet i mandlene kom ut, enda jeg kvernet mandlene manuelt og 2 omganger. Ganske gode på smak, men smaker ikke marsipan.
Jaja, det blir nok allikevel mye godt å få i seg. Kun 2 klementiner så langt, ikke verst?

berut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 09:38   #10
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo og julekaker

Opprinnelig lagt inn av Mariann S, her.

Siden det er nevnt strull her....
Om en tar denne oppskrifta her og bytter ut kveitemjøl med halvt om halv med fiberhusk og mandelmel???? Kordan ville det bli tru, noken som har prøvd?
Eller ville det vere bedre med kokosmjøl eller bakepro?

2,5 dl fløte eller rømme
100 gram sukker (bytte ut med ca 40-50 gram tagatesse??)
100 g kveitemjøl
0,5 dl kald vatn (kanskje litt meir når en byttar mjøl??)

Kanskje eg må prøve dette

Såg oppskrift på strull her på forumet en dag. Kanskje du finner den (er på nett på mobil, så har litt vanskelig for å navigere). Trur den var med litt mel da..

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Julekaker med kokosmel? Peppa Gris Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 04-12-11 00:08
Julekaker CHESS Ketolysekuren 2 26-10-08 19:59
Julekaker ... janine75 Ketolysekuren 30 26-11-07 09:07
Julekaker! Hyper Spørsmål og svar 6 23-10-06 18:11
Julekaker Steffine Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 05-12-05 07:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no