Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-06-06, 11:26   #26
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av Carisma

Åja, ikke for lindbergere med andre ord. Holder meg til kesam'en min og en rømmekolle i ny og ne jeg da

Lindbergere kan godt spise Creme Fraiche. Det gjør iallefall de andre Lindbergerne her inne.... eller (MHM er jo Lindberg guruen vår og HUN bruker det..)

Og Creme Fraiche og rømme ikke heeeelt det samme (bare nesten) og smaker heller ikke likt (bare nesten). Bl.a. skiller rømmen seg mye lettere ved varmebehandling, men Creme Fraiche IKKE skiller seg i det hele tatt.

Creme Fraiche er et rømmebasert produkt.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-06-06, 11:28   #27
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Jeg syns rømme smaker mye bedre enn Creme Fraiche. Har aldri likt det. Kan bruke det i sause og slikt, for da kjenner jeg jo ikke smaken av selve produktet, men skal jeg spise det rent (til taco, feks), bruker jeg rømme.

Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-06-06, 11:40   #28
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av Nille

...

Og Creme Fraiche og rømme ikke heeeelt det samme (bare nesten) og smaker heller ikke likt (bare nesten). Bl.a. skiller rømmen seg mye lettere ved varmebehandling, men Creme Fraiche IKKE skiller seg i det hele tatt.

Creme Fraiche er et rømmebasert produkt....

Joda, Nille, Creme Fraiche er det samme, det eneste som skiller dem er graden av pasteurisering, noe jeg tror Kristian kan bekrefte om han finner denne tråden. Fort det er denne forskjellen i homogeniserngen som avgjør om man lager rømme eller Creme Fraiche.

Det er også forskjellen i homogeniseringen som gjør at Creme FRaiche ikke skiller seg ved varmebehandling, mens rømme gjør det.

På OE- tråden så har jeg lagt inn litt info om dette, som jeg fikk fra Tine når jeg tok kontakt med dem vedrørende dette.

Men, jeg er enig i at det smaker forskjellig, men det kommer slik jeg har forstått det av graden av homogeniseringen som disse to produktene blir utsatt for.


Sist redigert av Ziggy : 05-06-06 kl 17:10.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-06-06, 11:46   #29
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av Ziggy



- Jeg kaster ikke eggehvitene, de bruker jeg i delfiakaka, kokospannekakene

men atte hva er kokkospannekake ? hørtes veldig godt ut ...

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 02-06-06, 11:48   #30
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av nøtta

men atte hva er kokkospannekake ? hørtes veldig godt ut ...


du gir deg ikke du... ser du har hinta om den før og... ok.. skal se om jeg finner den igjen jeg...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-06-06, 11:50   #31
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

du gir deg ikke du... ser du har hinta om den før og... ok.. skal se om jeg finner den igjen jeg...

takk !!

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 02-06-06, 12:01   #32
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av nøtta

takk !!

Her finner du oppskrifta...

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6998

Selv lager jeg "lapper" av denne røra, synes det er lettere å få et godt resultat da.

Del gjerne dine erfaringer når du har prøvd dem da!!!


*puffa litt på oppskriftslinken til OE samtidig jeg...*

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-06-06, 12:05   #33
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Takk takk ! masse gode oppskrifter der ja, prøver meg på kokkospannekakene i førtse omgang !

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 02-06-06, 13:06   #34
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Men, jeg er enig i at det smaker forskjellig, men det kommer slik jeg har forstått det av graden av pasteuriseringen som disse to produktene blir utsatt for.

Bare for å pirke litt i deg nå Ziggy; nesten det samme ER ikke det samme da ! (Jeg sier jo i innlegget mitt at det er nesten....)

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-06-06, 13:13   #35
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av Nille

Bare for å pirke litt i deg nå Ziggy; nesten det samme ER ikke det samme da ! (Jeg sier jo i innlegget mitt at det er nesten....)

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-06-06, 13:15   #36
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Godt at du er tilbake og har det gode humøret med deg Ziggy !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-06-06, 14:27   #37
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

17 egg?! hehe...tror jeg må vente litt med å prøve uit den der gitt...

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 02-06-06, 15:07   #38
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av luringen

17 egg?! hehe...tror jeg må vente litt med å prøve uit den der gitt...

Jupp... på OE spiser vi mere eggeplomme enn eggehvite, så da blir det enten å kaste eggehvitene, eller å ha dem på et glass og oppbevare dem i kjøleskapet til vi kan bruke dem i f.eks. opskrifta på kokospannekaker.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-06-06, 15:36   #39
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Hehe egentlig er det litt rart (men jeg gjorde det jo selv før jeg fikk tenkt meg om) at folk reagerer på mengden egg i en matrett. Altså, 18 egg høres veldig mye ut, men ikke når man tenker på at en pakke med 18 stk koster under 20 kr på Kiwi. Ingen bryr seg vel særlig om prisen på feks. en pakke kjøkkenpapir til 20 kr, men med en gang det er snakk om EGG, da freaker alle ut. :P

Tygg litt på den. 20 kr er jo ikke mye.

Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-06-06, 14:12   #40
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av Iset

Hehe egentlig er det litt rart (men jeg gjorde det jo selv før jeg fikk tenkt meg om) at folk reagerer på mengden egg i en matrett. Altså, 18 egg høres veldig mye ut, men ikke når man tenker på at en pakke med 18 stk koster under 20 kr på Kiwi. Ingen bryr seg vel særlig om prisen på feks. en pakke kjøkkenpapir til 20 kr, men med en gang det er snakk om EGG, da freaker alle ut. :P

Tygg litt på den. 20 kr er jo ikke mye.

Du har så rett, Iset... selv spiser jeg ca.10-12 egg om dagen--- da vel og merke 10-12 plommer, og kanskje en 7-8 eggehviter... Bruker egg i det meste jeg spiser, det er jo ett av naturens mest "komplette måltid", må vite..

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 03-06-06, 18:02   #41
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Jammen Ziggy, tenker du ikke på kolesterolet ditt??



:fnis: Det var heelt ironisk altså.
Det er det folk alltid sier til meg når jeg sier jeg spiser flere egg hver dag. At jeg også gir min datter egg hver dag, er jo barnemishandling. Det er flere foreldre på mammaforumer rundt på nettet som har barn som ELSKER egg men som ikke får det mer enn 1-2 ganger i uka (ett egg) fordi det er "farlig", men nugatti og syltetøy får de så ofte de vil. :dåne:

Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-06-06, 13:53   #42
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Joda, Nille, Creme Fraiche er det samme, det eneste som skiller dem er graden av pasteurisering, noe jeg tror Kristian kan bekrefte om han finner denne tråden. Fort det er denne forskjellen i pasteuriseringen som avgjør om man lager rømme eller Creme Fraiche.

Det er også forskjellen i pasteuriseringen som gjør at Creme FRaiche ikke skiller seg ved varmebehandling, mens rømme gjør det.

På OE- tråden så har jeg lagt inn litt info om dette, som jeg fikk fra Tine når jeg tok kontakt med dem vedrørende dette.

Men, jeg er enig i at det smaker forskjellig, men det kommer slik jeg har forstått det av graden av pasteuriseringen som disse to produktene blir utsatt for.

Nei! det kan jeg ikke bekrefte. Det jeg har hørt om creme fraishe er at den blir tilsatt enn annen bakteriekultur. Spør du meg så virker det som at den mangler noen aromabakterier.
Dette betyr ikke at den kan ikke være pasteurisert på annen temperatur eller får annen varmebehandling. varmebehandling kan jo påvirke fettets egenskaper.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 05-06-06, 15:01   #43
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Nei! det kan jeg ikke bekrefte. Det jeg har hørt om creme fraishe er at den blir tilsatt enn annen bakteriekultur. Spør du meg så virker det som at den mangler noen aromabakterier.

Opprinnelig lagt inn av Kristian


Dette betyr ikke at den kan ikke være pasteurisert på annen temperatur eller får annen varmebehandling. varmebehandling kan jo påvirke fettets egenskaper.

Var i kontakt med Tine i fjor om akkurat dette med rømme og creme fraiche, og da fikk jeg til svar at begge er laget av kremfløte og melkesyrebakterier, og at det således i utgangspunktet er snakk om det samme produktet.

Det som inidlertid utgjør forskjellen i følge svaret fra Tine, er at seterrømme og crème fraiche homogeniseres ved forskjellig trykk for å gi de rette bruksegenskaper.

Seterrømme, som skal for eksempel skille ut fett under koking av rømmegrøt, er derfor homogenisert ved et lavere trykk enn crème fraiche .

Den noe kraftigere homogeniseringen av crème fraiche skal sørge for at den ikke skiller ut fett ved bruk i sauser og supper.


Denne behandlingen av fettmolekylene vil også påvirke smaken til en viss grad i de ulike produktene.

Men, for all del, det kan jo være at man bruker forskjellige melkesyrebakterier, selv om jeg ikke fikk opplyst dette når jeg var i kontakt med Tine i fjor. Hadde vært greit å få en avklaring på dette, om du hadde mulighet til å spørre andre i Tine- systemet, Kristian...



Sist redigert av Ziggy : 05-06-06 kl 15:21.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 05-06-06, 16:19   #44
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Det betyr at crème fraiche har flere og mindre fettkuler. Homogenisering er en mekanisk behandling som fører til at fettkulene knuses til mindre kuler. Dette gjøres på melk for at fettet ikke skal flyte opp. Jo høyere trykk på homogeniseringen jo kraftigere homogenisering. Det blir ikke noen forskjell på smaken om man homogeniserer eller ei men det kan bli en stor forskjell på konsistensen.

Pasteurisering er en varmebehandling som gjøres for å fjerne bakterier for at den skal stå seg lengre. Gjøres også på syrna produkter før de blir podet med melkesyrebakterier.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 05-06-06, 17:36   #45
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Det betyr at crème fraiche har flere og mindre fettkuler. Homogenisering er en mekanisk behandling som fører til at fettkulene knuses til mindre kuler. Dette gjøres på melk for at fettet ikke skal flyte opp. Jo høyere trykk på homogeniseringen jo kraftigere homogenisering. Det blir ikke noen forskjell på smaken om man homogeniserer eller ei men det kan bli en stor forskjell på konsistensen.

Pasteurisering er en varmebehandling som gjøres for å fjerne bakterier for at den skal stå seg lengre. Gjøres også på syrna produkter før de blir podet med melkesyrebakterier.

Yupp...det stemmer nok det ja, Kristian... men hvilke forskjellige melkesyrekulturer er det de i såfall bruker her da??? Hadde vært morro å få svar på det...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 05-06-06, 23:26   #46
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Men hvorfor smaker de da forskjellig når de i bunn og grunn er samme produkt? Synes CF har en mer kremaktig smak enn seterrømma.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 01:30   #47
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Jeg leste i danmark at CF er en type ost, eller at det er laget på samme måte som når man starter prosessen for ost... Vet ikke om det lages annerledes der nede, eller om det kanskje gjelder både rømme og CF?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 12:13   #48
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Skal se om jeg finner noe om CF i mine danske lærebøker.

Ziggy! du jobber vel ikke for Synnøve Fienden vell

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 20:34   #49
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Skal se om jeg finner noe om CF i mine danske lærebøker.

Ziggy! du jobber vel ikke for Synnøve Fienden vell

næhei... det gjør jeg ikke det så!!!!

å jeg arbeider ihverfall ikke for GILDE!!!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 01-08-06, 12:30   #50
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Har sett i denne tråden at det skal finnes en egen OE-oppskriftstråd i forumet et sted. Finner den ikke jeg. Er så spendt på denne delfia-kaka.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 06-10-08 00:39
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 18:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no