Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Spørsmål jeg lurer på ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-11-11, 17:42   #1
Monica25
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: nord- trøndelag
Alder: 38
Innlegg: 35
Monica25 er på en erverdig vei
Unhappy

Spørsmål jeg lurer på ...

hvordan vet man hvor mange karbo man spiser pr dag ??

om jeg lager meg et rugsprø med majones og kokt skinke, hvor mange karbo er det for eks ??

å f.eks middag, om man lager seg kjøttmiddag med grønt og saus.... hvor mange karbo blir det ?

jeg ser jo at noen oppskrifter har de skrevet hvor mange karbo det er i hver oppskrift å den er grei, men er jo ingen oppskrift på et rugsprø med majones å kokt skinke :P

bare noe jeg satt å tenkte på..

så var jeg på butikken i går, jeg leste at man skal sjekke næringsinnholde på maten å under 3 karbo pr 100 er bra på produkter.... jeg sjekket da Natreen strø å der er det MASSE karbo ???? når jeg leser på ei side at det er Natreen å splenda er det man skal bruke istede for sukker.... men masse karbo i splenda også :S jeg ble paff jeg !!

Monica25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: hexeberg Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 17:50   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: spørsmål jeg lurer på ...

På rugsprøpakken står det hvor mange g karbo det er pr 100 g.
På noen står det vel også hvor mange gram en skive utgjør, hvis ikke, så må du veie den og regne ut hvor mange gram karbo den har.
Når det gjelder pålegg osv, så er det likedan.
Nå er f.eks skinke 0-1 g karbo pr 100 g, så den kan egentlig settes til 0.
Du veier det du vanligvis pleier å spise, feks. en halv tomat, finner ut hvor mange gram karbo den har og så vet du til neste gang hvor mange gram det er.

Når det gjelder middager osv, så er det bare en måte å finne ut antall gram, og dete er å veie alt, plusse det sammen og deretter veie ut det du spiser.

Det er bare arbeid i noen uker til du får det "inn i fingrene"

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 17:53   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: spørsmål jeg lurer på ...

Opprinnelig lagt inn av Monica25, her.


så var jeg på butikken i går, jeg leste at man skal sjekke næringsinnholde på maten å under 3 karbo pr 100 er bra på produkter.... jeg sjekket da Natreen strø å der er det MASSE karbo ???? når jeg leser på ei side at det er Natreen å splenda er det man skal bruke istede for sukker.... men masse karbo i splenda også :S jeg ble paff jeg !!

For de fleste er 5 g karbo pr 100 g vare greit nok.

Natren og andre sukkeralkoholer telles vanligvis ikke med.

Du bør lese nybegynnertråden (se link i signaturen min) og finne deg en retning som du leser deg opp på.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 17:54   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: spørsmål jeg lurer på ...

Du har Egenkomponert som kostholdsfilosofi, så det er bare du som kan svare på hvor mange karber du skal ha pr dag!

Vil du vite hvor mye karber ting inneholder, må du lese varedeklarasjonen/næringstabellen og veie og regne ut!

Noen søtningsmidler inneholder kun sukkeralkoholer som ikke tas opp i kroppen eller de veier så lite og/eller er så mye søtere enn sukker at det ikke er noe å regne med ang karbohydrater!

Har du lest vår flotte Nybegynner- tråd? Den er et flott sted å starte når man har masse ny-på-dette- spørsmål!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 17:59   #5
Monica25
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: nord- trøndelag
Alder: 38
Innlegg: 35
Monica25 er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål jeg lurer på ...

ja jeg har lest litt på nybegynner tråden, men er ikke alt jeg skjønner der...

men takk for svar...

å jeg har egenkombinert for jeg vet enda ikke hva som er anbefalt for meg, hvor mange karbo jeg skal ha pr dag å slikt... jeg vet jeg jeg skal på den lchf ....

Monica25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: hexeberg Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 18:12   #6
Monica25
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: nord- trøndelag
Alder: 38
Innlegg: 35
Monica25 er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål jeg lurer på ...

natreen strø å natreen pulver det samme ???

Monica25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: hexeberg Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 19:30   #7
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spørsmål jeg lurer på ...

Ja, natreen strø og pulver er det samme Hvis du vil ha naturlige produkter kan jeg heller anbefale sukrin. Det er sunnere. Dersom du ønsker å spise LCHF kan jeg anbefale Hexeberg! Les bøkene, prøv oppskriftene og se om det er noe for deg. Etterhvert kan du justere litt opp/ned. For å vite hvor "ekstrem" du bør være kan det være greit med litt bakgrunnsinformasjon om hvorfor du starter å spise lavkarbo. Har du sykdommer, er svært overvektig e.l må du være strengere enn om du "bare" ønsker å spise sunnere.

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 20:34   #8
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Spørsmål jeg lurer på ...

også kan du legge inn alt på diett.no så regner de det ut for deg

både kalorier karbohydrater og alt du ellers vil vite

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 15:04   #9
Monica25
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: nord- trøndelag
Alder: 38
Innlegg: 35
Monica25 er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål jeg lurer på ...

nå har jeg tatt alt jeg har tenkt å spise i dag, å lagt inn på diett.no å får at jeg spiser bare 3,47 kh ... er det alt for lite når jeg går på atkins diett ???

Monica25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: hexeberg Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 15:09   #10
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål jeg lurer på ...

Opprinnelig lagt inn av Monica25, her.

nå har jeg tatt alt jeg har tenkt å spise i dag, å lagt inn på diett.no å får at jeg spiser bare 3,47 kh ... er det alt for lite når jeg går på atkins diett ???

Synes det høres litt lite ut. Husker ikke helt hva Atkins sier, men mener at det skal være max 20 kh i induksjonsperioden. Tror nok du burde legge på litt mer grønnsaker jeg

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 20:52   #11
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spørsmål jeg lurer på ...

Opprinnelig lagt inn av Monica25, her.

nå har jeg tatt alt jeg har tenkt å spise i dag, å lagt inn på diett.no å får at jeg spiser bare 3,47 kh ... er det alt for lite når jeg går på atkins diett ???

På Atkins induksjon skal man spise ca 20 kh, hvor 12 - 15 kh skal komme fra grønnsaker.

Mener å huske det ble ca 170 gram salatgrønnsaker og 200 - 300 gram med kokte grønnsaker (blomkål, brokkoli etc) pr dag. Du må nesten beregne kh i grønnsakene selv, avhengig av hva du liker - opp til 15 kh om dagen

Er det Atkins induksjon du er på?

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 23:42   #12
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Spørsmål jeg lurer på ...

Opprinnelig lagt inn av Monica25, her.

nå har jeg tatt alt jeg har tenkt å spise i dag, å lagt inn på diett.no å får at jeg spiser bare 3,47 kh ... er det alt for lite når jeg går på atkins diett ???

Legg ut hele dagsmenyen?
4 g kh er veldig lite, selv om du spiser lavkarbo. Du kan helt sikkert få i deg langt mer grønnsaker?

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 22:29   #13
Monica25
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: nord- trøndelag
Alder: 38
Innlegg: 35
Monica25 er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål jeg lurer på ...

i går var dagsmeny:

frokost: pannekake med ost, bog skinke og vann...

middag: kyllingfillet i form, drysset med en halv pose blomkål og brokkoli blanding og 3 dl fløte å ost på toppen....

kvelds: det samme som frokost.

jeg er ikke så himla glad i grønnsaker... :P så er en vane sak...

Monica25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: hexeberg Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 01:07   #14
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spørsmål jeg lurer på ...

Håper at du drikker vann gjennom hele dagen, og ikke bare til frokost! På lavkarbo trenger kroppen mer vann enn på høykarbo. Ca2-3 liter pr dag!

Hva lager du pannekakene av? Det ser egentlig veldig bra ut. Jeg er ingen ekspert, men det ser ut som du spiser ganske likt som meg, og jeg har det veldig bra på dette kostholdet! Det eneste jeg kan sette fingen på er grønnsaker. Bør være med til alle måltider. Ikke så lett dersom du ikke liker det, men kanskje prøve et par skiver med tomat e.l? Ellers finnes det mange gode oppskrifter på grønnsaker her på forumet. Mulig du kan finne noe du liker kjempegodt! Har du f.eks prøvd sellerirot? Det ble fort en favoritt hos meg Elers anbefaler jeg deg å høre på veteranene her inne. Det er utrolig mange hyggelige, dyktige mennesker på dette forumet

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 10:47   #15
Monica25
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: nord- trøndelag
Alder: 38
Innlegg: 35
Monica25 er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål jeg lurer på ...

pannekaker består av 2 egg å 0,5 dl fløte.

skal kjøpe litt tomat å litt salat i dag for jeg sliter med hodepine, å tror d kan være pga litt for lite karbo ?

Monica25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: hexeberg Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 11:12   #16
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spørsmål jeg lurer på ...

Hodepine kan komme av for lite vann, men det er også mulig det er kroppen din som ønsker kh. De to første ukene kan du få noen bivirkninger, men dersom du er flink og ikke gir etter vil de forsvinne. Det er verdt å være ekstra streng den første tiden! Håper hodepinen går vekk!

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 11:50   #17
Monica25
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: nord- trøndelag
Alder: 38
Innlegg: 35
Monica25 er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål jeg lurer på ...

frokost i dag ...

3 egg, 1 tomat, 10 skiver agurk, klatt me majones, å 2 ss rømme

er det bra ???

Monica25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: hexeberg Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 11:53   #18
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål jeg lurer på ...

Opprinnelig lagt inn av Monica25, her.

frokost i dag ...

3 egg, 1 tomat, 10 skiver agurk, klatt me majones, å 2 ss rømme

er det bra ???

Det var da en fin start på dagen

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan sletter man profilen her inne? Sweet_Girl_ Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 3 16-03-11 20:36
Lurer på... Froskeprinsessen Spørsmål og svar 7 16-11-10 06:57
Jeg lurer på noe Lovehandle Ketolysekuren 1 29-07-07 22:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no