Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Trenger råd om biffmiddag

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-12-10, 22:51   #1
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Trenger råd om biffmiddag

Jeg skal ha gjester i morgen, og jeg har vært på Meny og kjøpt en flott entrecote med hvitløk. Hele greia er som et langt, flatt stykke som er smurt med hvitløk/urter og rullet sammen og surret etterpå. Dette har gitt det en rund form. Jeg har lyst til å helsteke det i pannen og ettersteke i ovn for å sikre saftig/mørt resultat, men så blir jeg usikker, da. Hvor høy temperatur? Hva bør steketermometeret vise? Vil det funke med steketermometer siden det ikke er kjøtt "tvers gjennom"?

Vet det er mange dyktig kokker her inne, så håper på en pekepinn på hvordan å best behandle dette flotte kjøttstykket

Og så sliter jeg jo litt med tilbehøret, da. Har tenkt å steke sopp, aubergine og løk som grønnsakstilbehør. Men så fikk jeg det for meg at jeg ville ha noe fløtegratinert ved siden av også, og har handlet inn både nepe og jordskokk. Og så kom jeg på at jeg aldri har prøvd å gratinere noe av dette, og at det kanskje ikke blir så bra???

Kjenner prestasjonsangsten strømme på ...

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 23:02   #2
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Trenger råd om biffmiddag :)

Dette går bra, les kokebok til øyet blir stort og vått og legg en plan.

Selv ville jeg ha frest entrecoten på alle kanter for å gi farge. Så ville jeg lagt den i form og inn i ovnen på 250 grader i ti min. Så skru ned varmen til 65-70 grader og latt den stå i timesvis. Med slik saktesteking blir det alltid saftig og med litt flaks og kjennskap til ovnen også nydelig rosa farge.
(Dette er sånn som jeg liker, jo rosaere jo bedre...) Men det blir ikke mye sjy til å sause med...

Så hjemmeaget bearnaise, fløtegratinere sopp, steke jordskokk og løk og squash i striper. Nepe? den er for avansert for meg, altså men kan man lage rotmos med den kanskje?

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 23:26   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd om biffmiddag :)

Har en fin oppskrift på helstekt, surret entrecote!

1. Sett enterecoten inn i ovnen ved 200 grader i 30 min.
2. Den snus så og temperaturen settes ned til 150. La den steke videre i 30 min.
3. Ta ut steken og la den hvile under alu- folie i minst 30 min
4. Sett så steken inn og stek videre på 150 grader til du oppnår ønsket stekegrad.

57-60 grader= rød
61-65= rosa
66-70=medium
71-77=velstekt

Etter at steke en tatt ut bør den hvile i minst 30min under folie før den skjære i 1,5cm tykke skiver!


Åhh, blir sulten jeg, nå!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 10:24   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd om biffmiddag :)

Gratinert jordskokk går kjempefint: http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/...e-jordskokker/

Jeg har også fløtegratinert rettich, det er omtrent det samme som neper og var veldig godt Siden de er litt hardere enn poteter trenger de litt lenger tid.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 10:53   #5
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenger råd om biffmiddag :)

Så mange gode tips, tusen takk

KarMa40: Ja, det var noe sånt jeg hadde tenkt - men jeg synes det blir vanskelig å beregne tiden på langtidssteking, dumt om steken er ferdig noen timer før gjestene kommer (eller noen timer etter) Tenkte jeg skulle prøve meg på en roastbiff en gang, den skal jo langtidsstekes, og kan serveres kald

Kitt: Jeg tror jeg prøver meg på oppskriften din, det så spennende ut! Mye hviling på dette kjøttet, men det er sikkert en god ting Da vil jeg tro det tar ca 2 timer (kjøttet veier i overkant av 1 kg.), med hviling. Spennende!

Carisma: Takk for link til fløtegratinert jordskokk
KarMa40: Kan man steke jordskokk også? Fløtestuet sopp er også veeeeldig godt

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 11:09   #6
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Trenger råd om biffmiddag :)

Å jo jo jo!! langtidssteking på ferdig steketemperatur er nettopp det perfekte, hvis steken skal holde 72 grader ferdig, så kan den stå i ovnen hvor lenge som helst på denne temperaturen, 6 timer faktisk, for den blir aldri for mye stekt... Men det er en øvelse å gjøre det første gangen altså og man trenger en ovn man kan stole på.

Jeg innrømmer gjerne at det er sambo som er den mest ambisiøse kokken hos oss, og jeg for det meste kan klappe og skryte og nyte resultatet :-))

Stekt jordskokk er nydelig, vi, dvs sambo, bruker ostehøvelen på jordskokken og steker i smør på middels temp.

Lykke til!!

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 11:12   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd om biffmiddag :)

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Jeg innrømmer gjerne at det er sambo som er den mest ambisiøse kokken hos oss, og jeg for det meste kan klappe og skryte og nyte resultatet :-))

Det er noe med menn og kjøtt... og hvis de i tillegg kan bruke litt fancy verktøy, som digitalt steketermometer, så er det ikke måte på hvor villige de er til å kokkelere

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 11:36   #8
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Trenger råd om biffmiddag :)

Haha ha! Min vil i tillegg begynne helt på begynnelsen med å rydde og vaske benken og slipe knivene :-)

Og ifjor fikk han skikkelig stekeklype fra rohde el no og da ble han nesten rørt..

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 18:03   #9
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenger råd om biffmiddag :)

Grunnet tidsnød tror jeg at jeg steker jordskokken sammen med resten av grønnsakene, og lager bearnaise til Dessuten hørtes de veldig gode ut stekt også! Har aldri laget bearnaise fra annet enn pose, men fedon hadde en jukse-bearnaise (majones, varmet, saltet, litt sitron og estragon). Mener å huske at jeg har hatt det til kylling en gang - veldig godt. Men jeg tror kanskje jeg feiger ut og bruker pose - vi får se

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 18:09   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd om biffmiddag :)

Jeg har kjøpt en indrefileetlunse på ca 2 kilo jeg skal lage til som stek på nyttårsaftenen.. Jeg blir også å langtidssteke den. Jeg satser på en kjernetemepratur på ca 65 grader. Da blir den passelig for pappa og meg på de tykkeste stykkene, og sambo og de andre får ytterkantene som er tynnere og dermed mer stekt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 18:59   #11
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenger råd om biffmiddag

Saken er biff Fulgte Kitts oppskrift ganske så slavisk, og biffen ble rosa og fin, tvers gjennom! Saftig og godt ble det også Jordskokkene stekte jeg, og nepene har jeg til gratinering i dag (må prøve selv før jeg kan servere til gjester, tror jeg). Ble kanskje i overkant med rødvin til maten, og i overkant med irish etter maten. Veldig sliten i dag, altså

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 19:01   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd om biffmiddag

Høres ut som en vellykket kveld på alle måter!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
NY og trenger råd Trude123 Lavkarbo generelt 2 07-05-09 07:21
Har lyst på en skikkelig god biffmiddag! Budeia Middag 2 08-03-08 19:13
Hva trenger jeg? PhaTSo Atkins kosthold 9 26-06-05 14:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no