Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-05-11, 18:12   #1
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

En slektning har fått sukkersyke, og jeg har blitt bedt om oppskrifter og tips og sånn. De har heldigvis blitt rådet til lavkarbo av legen. Slektningen må ned i vekt fort! Jeg har samlet en haug oppskrifter, og tenker å skrive ned et ark med tips og ting som er greit å vite. Det er et ektepar i middelalderen, vant til vanlig norsk husmannskost, men også vant til å bake en del.

Tenker å tipse om å holde seg unna frukt i begynnelsen, og hvilke varer som er greit å ha i hus med tanke på baking. Noen fallgruver jeg burde passe på?
Andre ting? Setter stor pris på alle svar!!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 18:27   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

Søk opp LCHF på 3 minutter-brosjyren, og anbefal de å investere i Hexeberg sin bok

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 18:27   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

Hei,
Ta deg en tur innom Til alle nybegynnere på lavkarbo…
Der finner du blant mye annet link til den geniale brosjyren LCHF på 3 minutter, mange printer ut denne og henger den på kjøleskapet.

Jeg bakte mye før lavkarbo men er veldig kresen og synes ikke mye av det jeg har prøvd meg på av lavkarbovarianter har fallt i smak, verken av brød eller kaker. Jeg lager en eller annen variasjon av Gerd’s ostekake og så baker jeg Nannah’s knekkebrød til min mor.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 18:37   #4
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

Tror det er lurt å fokusere på hverdagsmaten først og sette opp enkle alternativer til frokost(alt fra egg/bacon til tyrkisk yoghurt/nøtter)., lunch og middag. Synes også at baking av brød-substitutter kan vente til neste "trinn" i opplæringen.
og ikke legg særlig vekt på kakebaking, snickerskonfekter etc i første omgang...

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 18:43   #5
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

Enig med de forrige -la hverdagen falle på plass først. Hva spiser en i stedet for brød? Hva lager en til middag i stedet for poteter, ris og pasta?

Jeg ville startet med slike ting for å få det på plass først. Så kan baking og erstatninger komme senere. Selv liker jeg Hexeberg sine bøker, og ville anbefalt dem i første omgang.

Ellers noe så enkelt som å gå i butikken og sammenligne varer. Hvilken påleggsalat har lavest innhold av karbohydrater for eksempel. Tok den til mannen her, og han fikk seg ei oppvåkning da han så forskjellen bare ved å sammenligne rekesalater.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:21   #6
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

Jeg fant ut at boken "Bli frisk med lavkarbo-100 oppskrifter" av dr.Hexeberg er beste investeringen jeg har gjort siden jeg fikk diabetes i høst. Anbefaler den på det varmeste!
De første månedene spiste jeg akkurat slik ernæringsfysiologen sa, altså norsk "sunn" kost + jeg kjøpte og brukte oppskriftbøkene som diabetesforbundet selger.
Det ble feil for meg med følinger i hytt og pine.....

Ser at hovedspørsmålet jeg får når jeg forteller at jeg går på lavkarbo er hva jeg spiser til frokost i stedet for brødskiva.
Når jeg lekser opp alt det gode jeg velger og vraker i, ender det med misunnelse. Men jeg tror at det å måtte si farvel til brødskiva er for mange det "skumleste" selv om lavkarbo frokoster er utrolig velsmakende.
Mitt tips er å lage frokosten klar om kvelden og så står det altså en sunn og deilig frokost i kjøleskapet og venter om morgenen. F.eks eggerøre med bacon og en oppkutta tomat, litt paprika og noen terninger ost.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:36   #7
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

Jeg anbefaler også oppskriftsboka til Hexeberg. Enkle retter og helt super til nybegynnere. Og så den LCHF på 3 minutter til å henge på kjøleskapet.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 22:42   #8
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

TUSEN takk for tips alle sammen!!

Hexebergboka ja. Den har faktisk disse slektningene lånt, uten å ha hatt drivet til å lese den. Jeg spurte om de ikke ville prøve nå, men jeg tror det var mye for de, det er mye med sykdom på begge to. De ønsker bare å komme fortest mulig i gang.

Men jeg har i alle fall bakt nøttescones'ene til Hexeberg, som brød isteden, fy flate det var godt!! Skal ta det med meg opp til dem i morgen. Det var en genial og enkel oppskrift, akkurat noe for dem tenker jeg.

Den lchf-brosjyren var genial, har printet den ut!

HanneKari, for en herlig blogg, der var det mye deilig. Lavkarbopølser!! Hvor kjøper dere spekk og tarmer hen?

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 22:50   #9
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

Kom til å tenke på at han er veldig glad i melk. Han drikker melk til hvert måltid, minst to glass, og mere mellom måltidene. Hva ville dere rådet til her? Det er lettmelk, så det blir jo veldig mye karber av bare melka...tror nok jeg skal be ham kutte litt melk...men finnes det noen erstatning som duger?

Mener jeg leste noe om å blande skummet og fløte, funker det?
Hva med soyamelk e.l?

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 22:52   #10
Hanne&Kari
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1
Hanne&Kari er på en erverdig vei

Sv: Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

Takk for det :-)

Tarmer og spekk kjøpte vi på Strøm Larsen på Torshov. Ellers er det bestillingsvare hos f.eks. Meny eller andre butikker med ferskvaredisk!
Pølselaging var veldig morsomt :-)

Hanne&Kari

Hanne&Kari er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 23:32   #11
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

Så flott at det er så enkelt å få tak i!

Da skal vi få lånt oss en kvern så det blir sunne, hjemmelagde pølser.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 00:04   #12
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

Hvilken type diabetes? I tillegg til gode råd vil det absolutt være anbefalt å bli mer fysisk aktiv i form av både styrke og utholdenhetstrening da dette bedrer insulinfølsomheten og kombinert med lavkarbo kan fjerne behovet for insulin\medisin for en med type 2 og kraftig redusere dosene man trenger for en med type 1.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 07:19   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Kom til å tenke på at han er veldig glad i melk. Han drikker melk til hvert måltid, minst to glass, og mere mellom måltidene. Hva ville dere rådet til her? Det er lettmelk, så det blir jo veldig mye karber av bare melka...tror nok jeg skal be ham kutte litt melk...men finnes det noen erstatning som duger?

Mener jeg leste noe om å blande skummet og fløte, funker det?
Hva med soyamelk e.l?

Det jeg vet når det gjelder melk er at det for noen kan gi enorme blodsukkersvingninger. Jeg fikk beskjed om å ikke drikke melk overhodet da jeg hadde svangerskapsdiabetes. Så egentlig burde han kutte ut melka helt, men det kan jo bli litt overveldende dersom han er vandt med å drikke mye. Soyamelk er det vel mye østrogen i, så det ville jeg også holdt meg unna. Fløte er muligens bedre, men ville da blandet med vann og ikke skummet melk. Syrnede melkeprodukter skal ikke ha så stor påvirkning på blodsukkeret, så hvis han liker kefir og sånn kan han drikke det i stedet, vel og merke naturellvariantene.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 08:37   #14
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

Takk Cyan, dette skal jeg merke meg.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 14:18   #15
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Tips og råd til en nyblitt diabetiker?

Da jeg fulgte rådene til ernæringsfysiologen fikk jeg drikke et lite glass melk til brødmåltidene. Melk øker blodsukkeret ganske kjapt, så det er lett å faktisk registrere på blodsukkermåleren hvordan kroppen reagerer.
Etter at jeg har lært kroppen min å kjenne, drikker jeg ikke melk lenger.
Jeg drikker mye vann, te og kaffi.

Så lenge brødmåltidene fjernes fra menyen, så vil også behovet for å drikke melk til slike måltid forsvinne.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger hjelp ang diabetiker på 145 kg! Linfrøknekk Spørsmål og svar 6 30-05-10 21:41
Insulinfri etter 15 år som diabetiker Trolljenta Nyheter / media 5 04-11-06 00:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no