Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OE ved hard utholdenhetstrening

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-08-07, 02:35   #1
Frotin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 53
Innlegg: 2
Frotin er på en erverdig vei

OE ved hard utholdenhetstrening

Jeg er ganske fersk i gemet. Begynte med Skaldemanboken for 2 uker siden, og har havnet på dette forumet etterhvert.

Mitt spørsmål er: Ved hard trening - opp til 2-3 timer om dagen
10-16 timer i uken. Og da snakker jeg utholdenhetstrening. Duger OE prinsippene da. Hva sier dere som er eksperter på dette? Og er det noen her inne som kan vise til konkrete erfaringer er jeg veldig taknemlig.
Gjerne et forslag på hvordan miks jeg bør ha. Og hva jeg bør tenke på ved ekstra harde treningsdager osv.

Frotin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 08:50   #2
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: OE ved hard utholdenhetstrening

Har ikke peil på det du spør om, men tror ikke jeg forstår hvorfor du velger den mest ekstreme lavkarbofiosofien hvis du trener SÅ mye, for du kan da umulig være veeeldig overvektig?

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 15:52   #3
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: OE ved hard utholdenhetstrening

OE skal være ypperlig ved hard utholdenhetstrening. Det varierer sikkert litt fra person til person, men i teorien skal det være helt optimalt. Du må riktignok beregne en laaang tilvenningsperiode før du kan kjøre på for fullt. Kroppen bruker tid på å "lære seg" å bruke fett som drivstoff. Regn med et halvt år før kroppen har tilpasset seg og du kan yte maks. I tillegg er det viktig med en periode der du opparbeider deg erfaring om hva som funker for akkurat deg.

Selv følger jeg verken OE eller driver spesielt hard trening. Jeg har uansett aldri møtt veggen på trening noen gang, og føler at formen er veldig bra. Det gjelder også for styrketrening. Jeg ville ikke nølt med å anbefale OE i kombinasjon med trening i alle fall.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 00:38   #4
Frotin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 53
Innlegg: 2
Frotin er på en erverdig vei

Sv: OE ved hard utholdenhetstrening

Takker for flere gode tilbakemeldinger
Har akkuratt kjørt 2 harde treningsøkter idag. Det funker - men ikke optimalt Får nok bare smøre meg med tålmodighet og holde ut

Frotin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 10:33   #5
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: OE ved hard utholdenhetstrening

hva får du i deg rett etter den harde treninga da? må jo ha karbo da så det ikke starter å bryte ned muskler?

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 11:17   #6
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: OE ved hard utholdenhetstrening

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

hva får du i deg rett etter den harde treninga da? må jo ha karbo da så det ikke starter å bryte ned muskler?

Karbohydrater bygger ikke muskler. Dermed vil ikke mangel på karbohydrater bryte ned muskler heller.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 14:39   #7
Frode Stiansen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 54
Innlegg: 1
Frode Stiansen er på en erverdig vei

Sv: OE ved hard utholdenhetstrening

Hei,
Jeg testet lavkarbokosthold ca en måned sist sommer. Har startet en ny test i DAG, og håper jeg skal klare å holde meg på et lavt karbohydratinntak. Grunnen til at jeg gikk over til "vanlig" kost igjen er at jeg syns det er vanskelig å fungere sosialt. Blir jo sett på som en raring og litt sær når man ikke spiser som alle andre... Jeg syns også det var vanskelig å finne nok ting jeg hadde lyst på..

Tilbake til trening: Jeg er aktiv skiløper og løper, og jeg merket at jeg lett kunne gå en ganske hard tur på 2,5 timer på rulleski uten tilførsel av noe annet enn vann, og allikevel føle meg veldig pigg etterpå. Hvis du leser boka til Lutz (bedre uten brød), så har han en henvisning til en nordmann som satt rekord med Rye på Trondheim-Oslo på lavkarbo-kosthold. Jeg ringte vedkommende (husker ikke navnet) for å høre litt om hans erfaringer. Han bekreftet det som boka sier, men han hadde også moderert sitt kosthold litt etterhvert...
Lykke til, og la oss vite hvordan det går!
Frode

Frode Stiansen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbotester Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 11:13   #8
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: OE ved hard utholdenhetstrening

Jeg kjenner ikke til dette kostholdet men følger råd fra Anthony Colpo som bla har skrevet flere bøker om kolesterol, fett, slanking og som har drevet trening selv i alle disse årene. Han følger en lavkarbodiett.

Hans erfaring og min er at man må ha glucogenlagre for å yte maks. Jeg sier glucogenlagre og ikke karbo-inntak fordi jeg mener karbo skal inntas jevnt i maten gjennom dagen og evt rett etter trening og i mengde som akkurat holder glucogenlagrene fulle, men også skaper en høy grad av fettforbrenning.

Restitusjon for en som driver utholdenhetsidrett er å reparere muskler og å fylle opp glucogenlagre. For å reparere muskler er protein nok, for å fylle opp lagre trengs glucose. Insulin er viktig å ha høyt nok for at cellene skal plukke opp proteinet og glucosen. Protein i seg selv hever insulinet for å øke opptaket, men ved økning i blodsukkeret etter trening samtidig kan man få en optimal effekt. Blodsukker er ikke "farlig" etter trening da musklene suger til seg det som er i blodet og man meget effektivt kontrollerer sukkertoppen ift ellers.

glucogenlagre er et balanseregnskap. Jeg mener dagens, feks skiløpere spiser altfor mye karbohydrater. Man har et lager av glucogen på maks 500g i kroppen og jeg er relativt sikker på at man ofte kan spise mer enn dette i ren karbo gjennom dagen. Dette stresser kroppen og nærer også bakterieinfeksjoner og stresser immunforsvaret. Jeg mener derfor at lavkarbo tilpasset behovet for glucogen er optimalt.

uansett hvor hardt man kjører på en lang trening er fettforbrenningen det viktigste, men siden vi ikke har noe som heter anaerob fettforbrenning ( uten oksygen) må vi ha blodsukker for å kunne arbeide anaerobt. Anaerobt arbeid øker markant iallefall over 80% av max puls og tar til slutt overhånd. Uten glucogenlagre vil dette arbeidet være umulig og man møter taket lenge før 100%.

Jeg anbefaler at du prøver deg frem. Finn litt ut hvor mye energi du tror det går fra glucogenlagrene en vanlig treningsdag. Spis lavkarbo, og få i deg så mye av karbobehovet du har gjennom grønsaker, nøtter og frukt og ikke pasta/ris/brød. Deretter kan du fylle på ved behov etter trening med en protein/carbo-blanding. Har du en rolig dag, så dropper du det, har du en tøff dag så drikker du mer av dette.

Det skal mye til at du bruker noe mer enn 200-300g fra glucogenlagrene på en ekstremdag, normalt heller mellom 100-200, så jeg ville tro å ligge fra 50-100g gjennom kosten og 50-100g umiddelbart etter trening skulle være normalt nok.

Det er fysiologisk umulig å ha 100% yteevne ved ekstrem ytelse i utholdenhetsidretter. Det vil begrense seg når det anaerobe arbeidet trengs. Cellenes kraftverk sitter i mitokondriet og her skjer bare oksygenbasert forbrenning av fett og blodsukker. Blodsukker kan også spaltes uten oksygen utenfor mitokondriet og det er dette som gir de siste kreftene en idrettsutøver trenger for maks ytelse.

For ultralang idrett jobber man ikke på max puls så der er det ikke så påkrevd med glucogenlagre.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 21:44   #9
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: OE ved hard utholdenhetstrening

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Karbohydrater bygger ikke muskler. Dermed vil ikke mangel på karbohydrater bryte ned muskler heller.


-

Det er sant, men det stopper nedbrytingen av muskler etter trening slik at det kan starte å bygge kjappere med proteinet. Så man må ha i seg litt karbo etter slik trening, da gjerne kjapp karbo som pulver eller banan. 20-30g etter hvor hard treninga var. Så må du legge inn litt extra karbo i måltidet etter og protein.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no